Permalänk
Medlem

Datorbygge - minimalt antal komponenter

Jag har en liten fundering.
Ifall jag vill bygga en dator med så minimalt antal komponenter som möjligt. Vad är det som verkligen behövs?
Moderkort, PSU och en hårddisk lär vara oundvikligt. RAM-minnen kan också vara oundvikligt, men är lite osäker på det. Kanske räcker med en större swap partition?

Permalänk
Skrivet av Nanashi:

Jag har en liten fundering.
Ifall jag vill bygga en dator med så minimalt antal komponenter som möjligt. Vad är det som verkligen behövs?
Moderkort, PSU och en hårddisk lär vara oundvikligt. RAM-minnen kan också vara oundvikligt, men är lite osäker på det. Kanske räcker med en större swap partition?

Det är väl det enda som krävs. Den andra frågan kan jag inte svara på.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem

Moderkort, processor, processorkylare, nätaggregat, hårddisk/SSD och en sticka RAM. Swap är väl mycket långsammare än RAM.
Eller en enkortsdator som Raspberry Pi.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nix, du måste ha RAM-minne annars kommer du aldrig komma förbi Bios, om du äns kommer så långt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Moderkort, processor, processorkylare, nätaggregat, hårddisk/SSD och en sticka RAM. Swap är väl mycket långsammare än RAM.
Eller en enkortsdator som Raspberry Pi.

Just det, en processor kan vara bra att ha

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Hjälpsam

Strömförsörjning (PSU), moderkort, processor, primärminne (1st RAM-modul), grafikkort (oftast integrerat i processor idag men OBS på att det är det).

Sekundärminne/lagring som hårddisk är inte nödvändigt, då du kan boota och köra från ett USB-minne, flashkort eller DVD även om det inte är optimalt.

För att ha så få komponenter som möjligt är tex en Raspberry Pi enkel;
Strömförsörjning
Moderkortet
Flashminne för OS etc.

Om du skall bygga en traditionell dator enligt ATX standarder
Srömförsörjning
Moderkort med integrerad processor (tex med Intel Atom)
En RAM-modul
Någon form av sekundärlagring att starta OS från

Mer intressant är vad frågan är till för.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanashi:

Jag har en liten fundering.
Ifall jag vill bygga en dator med så minimalt antal komponenter som möjligt. Vad är det som verkligen behövs?
Moderkort, PSU och en hårddisk lär vara oundvikligt. RAM-minnen kan också vara oundvikligt, men är lite osäker på det. Kanske räcker med en större swap partition?

Har du några speciella krav? Din fråga är annars lite svår att förstå. Är det storlek, budget, Feng Shui eller vad är det som får dig att ställa frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Har du några speciella krav? Din fråga är annars lite svår att förstå. Är det storlek, budget, Feng Shui eller vad är det som får dig att ställa frågan.

Håller med, är målet en liten dator (formfaktor) är Raspberry Pi eller Intel NUC alternativ. Eller är det så att du bara är intresserad av att veta? Externt grafikkort och HD (SSD) är som sagt komponenter som inte behövs, men det sistnämnda förenklar för de flesta operativsystem/arbetssysslor. PSU+MB+Processor+RAM är ett måste i vad man hade kallat en "dator" idag, skulle jag säga.

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilket användningsområde du vill ha den här datorn för? Det finns enkretsdatorer men dem är riktigt klena och går inte riktigt att använda till vardagsbruk.

Permalänk

Det finns mITX-kort med integrerad CPU och "PSU" (DC-in). Bara å köpa RAM-sticka och boota från USB. Duger som router eller kanske HTPC, men inte mer.

Skickades från m.sweclockers.com