Tips på liten smidig windows platta

Permalänk
Medlem

Tips på liten smidig windows platta

Behöver en lätt smidig och kraftfull platta med windows och god prestanda.

Efter lite spanande fastnade jag för denna
https://www.dustinhome.se/product/5010776353/thinkpad-8-146-2...
Nån som har erfarenhet av denna?
Andra trevliga alternativ?

Ev är en hybrid av intresse med tangentbord och vändbar/vridbar till platta. Men de blir ju lite för stora o för tunga misstänker jag.
Vill egentligen inte ha mer än kanske 500g som max.

TAck på förhand.

Permalänk

Tycker inte du ska köpa en windows platta med endast 2gb ram. Har en själv och får ganska ofta upp meddelande om att ram tar slut. Här har du samma platta fast med 4gb https://www.dustinhome.se/product/5010797899/thinkpad-8-146-4...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

mm misstänkte att det var för lite ram för windows....suck
Då kan man ju nästan slänga på några tusen o köpa Surface pro 3 eller en 12" ultrabook/12" företagslaptop.
Eller yoga 2/yoga 2 pro.

Permalänk
Medlem

2 GB RAM funkar faktiskt väldigt bra på en 32-bitar Windows 8.1 platta (har egna erfarenheter). Ger väldigt bra flyt och multitasking är faktiskt riktigt grym. Har en Venue 8 Pro som jag testat tidigare och den flyter på rejält snabbt.

Se här t.ex, inte bästa kvalitévideon men den gav mig en känsla på hur snabbt OS:et är på en sådan platta:

https://www.youtube.com/watch?v=f7yljA5BeMI

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

2 GB RAM funkar faktiskt väldigt bra på en 32-bitar Windows 8.1 platta (har egna erfarenheter). Ger väldigt bra flyt och multitasking är faktiskt riktigt grym. Har en Venue 8 Pro som jag testat tidigare och den flyter på rejält snabbt.

Se här t.ex, inte bästa kvalitévideon men den gav mig en känsla på hur snabbt OS:et är på en sådan platta:

https://www.youtube.com/watch?v=f7yljA5BeMI

Tycker tvärt om har en iconia w510 som kör w 8.1 32bit. Får väldigt ofta upp varningen om för lite ram när jag ska köra vanliga x86 program. Kör man bara metro appar funkar det helt okej.
Men det kan mycket väl vara någon sikt i min platta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker tvärt om har en iconia w510 som kör w 8.1 32bit. Får väldigt ofta upp varningen om för lite ram när jag ska köra vanliga x86 program. Kör man bara metro appar funkar det helt okej.

Detta har aldrig hänt mig Fast du har iofs en Acer platta och jag har haft ganska många problem med Acer laptops, även med RAM Fast du kanske har flera program samtidigt? Jag har testat att köra ca 4 program och 3 appar samtidigt och det flyter ju ändå på hur bra som helst för mig?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Ska du ha en lätt surplatta är surface pro ett dåligt köp. Håll dig till atom baserade plattor.

Skrivet av Icte:

Detta har aldrig hänt mig Fast du har iofs en Acer platta och jag har haft ganska många problem med Acer laptops, även med RAM Fast du kanske har flera program samtidigt? Jag har testat att köra ca 4 program och 3 appar samtidigt och det flyter ju ändå på hur bra som helst för mig?

Alla vet att Acer är dator världens Opel. Men hur Windows hanterar ramminnet bör ju inte skilja mot en Dell? Men ska se om det blir bättre med en fabriksåterställning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara slut på virtuellt minne också. Prova sätta ett manuellt värde och sätt ett saftigt värde 2x eller 4x arbetsminnet.

Permalänk

Har en Asus t100 med en av de mindre atom-modellerna och 2 gig ram, och prestandan är oväntat bra jämfört med siffrorna på papperet. Generellt sett flyter allt på som smör. För lättare använding så behövs det inte mer än så. Batteritiden är grym och tangentbordsdocka ingår. Kan nog hittas för 3000-ish nu, och det är ännu extremt prisvärt. Det hade varit skönt med lite större hårddisk kanske, och en 1080p-skärm, och kanske inte 16:9 i bildskärmsformat, menmen.
Acer switch ser väldigt bra ut också btw!