Permalänk
Medlem

Söker PRAO-plats!

Hej!

Jag går i klass 9 och vi har fått i uppdrag att hitta en PRAO-plats till v. 47. Jag har hört av mig till Inet men fick som svar att de tar endast emot om man ska vara en längre period.
Jag bor i Örebro men har tillgång till boende i Stockholm, så datorbutiker där är lika intressanta. Kom med förslag!
OBS: Jag är intresserad av datorer/komponenter, inte data/programmering.

MVH

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Komplett/Webbhallen?
Hur länga ska ni vara på praktik?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Komplett/Webbhallen?
Hur länga ska ni vara på praktik?

Webhallen ska jag absolut ta kontakt med. Har Komplett någon fysisk butik?

En vecka.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Hej!

Jag går i klass 9 och vi har fått i uppdrag att hitta en PRAO-plats till v. 47. Jag har hört av mig till Inet men fick som svar att de tar endast emot om man ska vara en längre period.
Jag bor i Örebro men har tillgång till boende i Stockholm, så datorbutiker där är lika intressanta. Kom med förslag!
OBS: Jag är intresserad av datorer/komponenter, inte data/programmering.

MVH

Åk runt till olika datorbutiker istället för att ringa/skicka mail, det kommer garanterat öka dina chanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Åk runt till olika datorbutiker istället för att ringa/skicka mail, det kommer garanterat öka dina chanser.

Detta 1000x!

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Ringde till Webhallen, möttes av svaret att de tar inte emot PRAO-elever p.g.a att deras verksamhet tydligen inte har något arbete elever skulle kunna göra.

Skrivet av Kakann:

Åk runt till olika datorbutiker istället för att ringa/skicka mail, det kommer garanterat öka dina chanser.

Det var detta som jag gjorde här i Örebro. Var på Multitech Data samt TKS Data. Båda var uppbokade t.o.m v. 52.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Kan du inte kolla med kommunen? De borde ha plats för dig?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

IT Auktion
Inrego

Företag som sysslar med återvinning av IT utrustning kan man höra med.

Permalänk
Medlem

En sak som en gymnasielärare sa när vi skulle på praktik:

"här har ni nivån för hundar" *visar med handen i luften*

"Här har ni nivån för praktikanter" *visar med handen i luften - långt under nivån för hundar*

Som praktikant även på gymnasienivå är man mest en bromskloss och börda för företagen då man saknar rutin och kunskap som krävs i arbetslivet, så man får snällt ta det man får och knappast förvänta sig något avancerat arbete enligt speciella önskemål.

Nu menar jag inte att vara negativ, utan bara hur det faktiskt fungerar.

Lärare lever ofta i det blå och berättar hur duktiga eleverna är, men det är en helt annan sak att vara ute i yrkeslivet.

Bered dig på att ta vad som än bjuds - och var nöjd med det !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En sak som en gymnasielärare sa när vi skulle på praktik:

"här har ni nivån för hundar" *visar med handen i luften*

"Här har ni nivån för praktikanter" *visar med handen i luften - långt under nivån för hundar*

Som praktikant även på gymnasienivå är man mest en bromskloss och börda för företagen då man saknar rutin och kunskap som krävs i arbetslivet, så man får snällt ta det man får och knappast förvänta sig något avancerat arbete enligt speciella önskemål.

Nu menar jag inte att vara negativ, utan bara hur det faktiskt fungerar.

Lärare lever ofta i det blå och berättar hur duktiga eleverna är, men det är en helt annan sak att vara ute i yrkeslivet.

Bered dig på att ta vad som än bjuds - och var nöjd med det !

Jag håller med dig fullständigt!

Där jag jobbar hade vi förut samarbete med flera skolor angående praktik hos oss. Detta samarbetet är nu avslutat för det tog för mycket tid från personalen att administrera dessa praktikanter. När praktikanterna kom till jobbet så var de lika förberedda som till en lektion, dvs förväntade sig att bordet skulle vara dukat!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |