Trasig bil efter felsök på verkstad

Permalänk
Medlem

Trasig bil efter felsök på verkstad

Hej

Det är så att min bil har varit väldigt ojämn på tomgången ett tag och jag slog äntligen slag i saken och lämnade in den på felsök (mest för att se om det var något att åtgärda). Senare under dagen så ringde dom från verkstaden och talade om att tändkablarna var glapp och dom behövde åtgärdas innan dom kunde hitta problemet med tomgången. Priset skenade iväg och jag sa helt enkelt stopp.

Nu till problemet. När jag nu ikväll skulle hämta bilen så tände bara 3 av 4 cylindrar. Något har hänt från att jag lämnade in den till att jag hämtade den. Jag konfronterade såklart verkstaden och dom följde med ut och tittade och konstaterade att det var den glappande tändkabeln som var boven.

Dom förvandlade min något så fungerande bil med slitna tändkablar till något som inte går att köra efter att dom felsökte. Vad har dom för skyldigheter? Måste jag stå för nya kablar?

Det är inga stora summor (ca 3000) men som nybliven arbetslös så är alla utgifter dåliga utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Hej

Det är så att min bil har varit väldigt ojämn på tomgången ett tag och jag slog äntligen slag i saken och lämnade in den på felsök (mest för att se om det var något att åtgärda). Senare under dagen så ringde dom från verkstaden och talade om att tändkablarna var glapp och dom behövde åtgärdas innan dom kunde hitta problemet med tomgången. Priset skenade iväg och jag sa helt enkelt stopp.

Nu till problemet. När jag nu ikväll skulle hämta bilen så tände bara 3 av 4 cylindrar. Något har hänt från att jag lämnade in den till att jag hämtade den. Jag konfronterade såklart verkstaden och dom följde med ut och tittade och konstaterade att det var den glappande tändkabeln som var boven.

Dom förvandlade min något så fungerande bil med slitna tändkablar till något som inte går att köra efter att dom felsökte. Vad har dom för skyldigheter? Måste jag stå för nya kablar?

Det är inga stora summor (ca 3000) men som nybliven arbetslös så är alla utgifter dåliga utgifter.

Får utveckla lite, bytte dom tändkablar eller inte?
Vad för bil är det?
Har du prövat dra bort minuspolen på batteriet, låt stå ca 10 min, koppla in, starta och låt stå på tomgång i ca 10 min? OBS! RÖR EJ GASEN OBS!

Har den dåligt/tomt batteri och du startat efter du laddat/startpack så vill den ställa in tomgången själv för att justera luftblandningen och det funkar att nollställa den på det viset

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

finns inga tändkablar som kostar 3k o.O

Men jag antar att de/du menar tändmoduler. Jag kan inte säga hur det ligger till juridiskt, men spontant så låter det som att de aktivt inte har försökt att förstöra bilen och då får du nog stå för det.

Beroende lite på vad det är för bil osv. så skulle du kunna prova att byta moduler på 2 tändstift och se om det blir bättre.

3000 låter dock dyrt för en tändmodul. Men jag kanske lever i ovisshet

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Får utveckla lite, bytte dom tändkablar eller inte?
Vad för bil är det?
Har du prövat dra bort minuspolen på batteriet, låt stå ca 10 min, koppla in, starta och låt stå på tomgång i ca 10 min? OBS! RÖR EJ GASEN OBS!

Har den dåligt/tomt batteri och du startat efter du laddat/startpack så vill den ställa in tomgången själv för att justera luftblandningen och det funkar att nollställa den på det viset

Dom bytte ingenting utan det var bara frågan om felsök.
Det är en Ford escort -98 och alla reservdelar kostar multum. Det skulle gå på 3k för 4 tändkablar, 4 tändstift och montering.

Får testa är nollställa.

Permalänk
Medlem

Förutsätter man att verkstaden var ärlig när de kontaktade dig och flaggade om problemet med kablaget fanns det uppenbarligen där redan vid inlämning, och det enda som förvärrat felet under felsökningen skulle rimligtvis ändock ha inträffat inom en snar framtid.
Har svårt att se att verkstaden skulle kunna klandras.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Dom bytte ingenting utan det var bara frågan om felsök.
Det är en Ford escort -98 och alla reservdelar kostar multum. Det skulle gå på 3k för 4 tändkablar, 4 tändstift och montering.

Får testa är nollställa.

En tändkabelsats kostar ca 400kr, tändstift ca 250-300kr.
Kollade till en: FORD ESCORT VII KOMBI (GAL, ANL) (01.95-02.99) 1.6 16V

EDIT: Kom åt skicka
Sen kan det vara fördelare, tomgångsregulator mfl, så en felsökning är inte fel att göra.
Pröva dra lite i tändkablarna och se om det framkallar symptomen eller liknande

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Haha jag kan byta dina tändkablar och stift för 1000kr inklusive jobbet Tändkablar kan du byta själv hur simpelt som helst, och även tändstift.

Vart bor du om man får fråga?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Haha jag kan byta dina tändkablar och stift för 1000kr inklusive jobbet Tändkablar kan du byta själv hur simpelt som helst, och även tändstift.

Vart bor du om man får fråga?

Bor i Uppsala.
Har även kollat runt på vad det kostar och fungerar vad det är för supergrejer dom ska sätta dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Dom bytte ingenting utan det var bara frågan om felsök.
Det är en Ford escort -98 och alla reservdelar kostar multum. Det skulle gå på 3k för 4 tändkablar, 4 tändstift och montering.

Får testa är nollställa.

en -98 har gissningsvis inga felkoder att nollställa. Det du kan prova är att byta tändkabel på 2 stift eller eventuellt klämma ihop anslutningen lite (det sitter en sorts hylsa som sluter om toppen på tändstiftet i gummit) så den får mer kontakt.

Har lite svårt att tro på att 4 tändkablar skulle vara trasiga samtidigt, mest troligt är ju tändstiften. Du kan ju be dem fokusera på dessa ifall du bestämmer dig för att laga. byta kablar bör inte ta mer än en period (6 min).

Jag skulle säga att du kan göra det själv, men man behöver ha en tändstiftshylsa för att byta. blir lite billigare dock. Priser Tänddelar till Escort kombi -98

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Härligt med massa respons. Får fara iväg imorgon och köpa kablar och tändstift och fixa det själv. Har man tur försvinner symptomen man lämnade in den för, annars får man söka vidare därifrån.

Permalänk
Medlem

Makalöst pris. Tändkablar/tändstift är inte raketforskning direkt. Auktoriserad verkstad eller Bengt skoj AB?

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Byt verkstad.

3 tusen spänn för tändkablar .. hehe.. är bilen värd 3 tusen ? (ja visst lite mer kanske men du fattar..)

Sen är det fullt möjligt att dåliga grejor faktiskt gått sönder när de felsökt, det är brukligt att rota lite i dessa delar när man felsöker, en dålig kabel kanske gav sig helt.. Kollat fördelarlock och rotor så de är friska ? Om du tar bort en kabel i taget så märker du vilken som strular, om du inte vill byta rubbet. OBS högspänning, dra inte ut när motorn går

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om du byter själv, byt för bövelen en kabel åt gången, så du inte sätter dom fel. De är de många som lyckats med, och därmed får en bil som inte går alls Byt på cylinder 1 först, sen jobba dig bakåt metodiskt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Verkstaden är Upplandsmotor.. Tycker ju att dom ska kunna hålla en bra standard.
Men som sagt, vet vilken kabel det är så får byta den/alla själv imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Verkstaden är Upplandsmotor.. Tycker ju att dom ska kunna hålla en bra standard.
Men som sagt, vet vilken kabel det är så får byta den/alla själv imorgon.

Va inte den firman med på uppdrag granskning eller vad de var? Känner igen den väldigt väl iallafall. De va nått program för några veckor sen som kolla bilverkstäder iallafall, och har för mig de va en av verkstäderna som blev kollade.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Va inte den firman med på uppdrag granskning eller vad de var? Känner igen den väldigt väl iallafall. De va nått program för några veckor sen som kolla bilverkstäder iallafall, och har för mig de va en av verkstäderna som blev kollade.

Japp

Citat:

På en Volvo S40 ville Upplands Motor byta bromsarna bak för över 6.000 kronor. Men enligt Milos Kosijer på Motormännen räcker det att plocka bort bromsklossarna och smörja bromssystemet vilket kostar drygt 1.500 kronor.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20141021/kalla-fakta-granskar-bilverkstader-som-missar-viktiga-fel

Permalänk
Medlem

Tråkigt att en så pass stor verkstad sysslar med fuffens. Det är iallafall sista gången man går dit.

Permalänk
Medlem

Vad har du för problem med tomgången? Pendlar den mycket eller, upp och ner?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Vad har du för problem med tomgången? Pendlar den mycket eller, upp och ner?

Extremt mycket. Den pendlar mellan 0-1500 och självdör konstant på tomgång när man kopplar ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

Extremt mycket. Den pendlar mellan 0-1500 och självdör konstant på tomgång när man kopplar ner.

Svårt sånt här är när man inte har bilen framför sig... Kolla även EGR ventilen så den inte är igensatt. Dålig service eller om man "gubbkör" med bilen brukar den täppas igen.
Har du vägarna förbi Stockholm kan man alltid ta en titt

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Bästa innan felsökning är ju att se till att luftfilter, soppafilter, tändstift, tändkablar och fördelarlock + rotor är fräscha eller ännu bättre, bytta.

Även motorolja och filter spelar in om man ex vis har problem med avgasvärden..

Sen kan man felsöka ...

Men spontant hade jag nog letat luftläckor på insugsidan..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Xaran:

Dom bytte ingenting utan det var bara frågan om felsök.
Det är en Ford escort -98 och alla reservdelar kostar multum. Det skulle gå på 3k för 4 tändkablar, 4 tändstift och montering.

Får testa är nollställa.

Hur i Helvete?!
Har själv en Ford Escort -98, det där kostar inte så mycket. Jävla skojare, du har råkat ut för.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vadå skojare, han fick ju priset innan dom bytte något, passar det inte är det väl bara att gå till nästa mek ? 3000 låter inte så himla blodigt om det är en riktig verkstad. Arbetet lär knappast ligga under 8-900 i timmen, släng på att dom ska tjäna några % på delarna och att dom lär ta betalt för varje påbörjad timme så är det inte så mycket att höja på ögonbrynen åt.

Hursomhelst så hade jag trasiga tändkablar (ja alla var dåliga) som gav samma symptom som du skriver. Dessutom fattade inte datorn i bilen att det var kablarna det var fel på, jag fick massa felkoder från alla möjliga givare. Kablarna kostade runt 400 st om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Fast om kablarna är dåliga så kommer inte motorn varva utan som i ditt fall kanske inte gå på någon cylinder. Om Isoleringen på kabeln inte är tät eller hur man ska nu säga det, så kommer elen hitta en snabbare väg än att gå till tändstiftet. De att den varvar har nog något med bränslet att göra skulle jag tippa på. Som någon sa så bör du kolla bränslefiltret. Eller helst byta det om det var länge sen du gjorde det.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Du få hoppas det bara är nya stift och tändkablar som behövs. Har du otur kan det vara fördelaren som är sliten/ sönder, då kan det springa iväg i pengar ifall du behöver köpa en ny.

Då det inte gå att ta vilken ford fördelare som helst på skroten, då det OFTAST är unika tändsystem för varje styrbox/ ECU till olika bilmodeller= olika bilar= olika styrsystem = olika fördelare till motorn.

Pendlande tomgång kan mycket väl vara tändkablarna. men kan även vara luft i kylsystemet, samt att lambdasonden kan vara sönder= känner fel bränsleblandning och ge mer/mindre luft på tomgången ( pendlande tomgång ) då lambdasonden hela tiden försöker hitta rätt bränslemängd.

haft liknande fel på min honda crx vtec -91. även då det är helt annorlunda motor än var du har. känner jag igen dina symptom

ska du handla begagnade grejer till din bil rekommendera jag starkt denna hemsida http://www.bildelsbasen.se/

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

det du beskriver skulle likagärna kunna vara lambdasonden... det om varvtalen dvs, inte att den inte går på alla cylindrar=)

lambdasonden har en tendens att tappa sin funktion på äldre bilar, är vanligtvis rätt billiga och lätta att byta=) kan bli en quick fix med lite tur!

EDIT: verkar lite dyrare till ford.. sist jag köpte en till en merca från 95 kostade den ca 250kr..

Permalänk

Billiga delar finns på autodelar.net
Billigare än bilskrotarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ynkrygg:

Arbetet lär knappast ligga under 8-900 i timmen, släng på att dom ska tjäna några % på delarna och att dom lär ta betalt för varje påbörjad timme så är det inte så mycket att höja på ögonbrynen åt.

Byte av tändkablar + stift tar en kvart. Kablarna kostar noll och ingenting (300:- efter en snabb koll, Upplands Motor lär inte betala mycket mer innan de smäller på sin marginal på 400%), stiften kan du köpa fyra för en hundring. Så även om de tar 1200:- för en timmes jobb är det 1800:- för delar som, högt räknat, kostar 500:-.

Som vanligt när det gäller verkstäder, det enda raka är att göra det själv eller överlåta det till någon man känner. Annars blir man till 100% blåst.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

det du beskriver skulle likagärna kunna vara lambdasonden... det om varvtalen dvs, inte att den inte går på alla cylindrar=)

lambdasonden har en tendens att tappa sin funktion på äldre bilar, är vanligtvis rätt billiga och lätta att byta=) kan bli en quick fix med lite tur!

EDIT: verkar lite dyrare till ford.. sist jag köpte en till en merca från 95 kostade den ca 250kr..

Lambdasonden byttes för två år sedan tillsammans med katalysatorn så förhoppningsvis är den fortfarande fräsch.

Har pratat med chefen på verkstaden och han skulle kolla upp hur allt hade sköts. Vet inte hur mycket det ger å andra sidan. Fick även mer detaljerade prisuppgifter: ca 400 per kabel (billigare med alla) och sedan 500 kr för montering av varje kabel. Det är ju fantasipriser. :/

Permalänk
Medlem

På min Golf mk3 så gjorde jag det mesta själv.
Olja, filter, etc. Tom ABS sensor och bromsklossar gick att byta själv.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W