Rymdforskare ber om ursäkt för "Shirtstorm"

Permalänk
Medlem

Rymdforskare ber om ursäkt för "Shirtstorm"

http://www.npr.org/blogs/thetwo-way/2014/11/14/364083954/shirtstorm-leads-to-apology-from-european-space-scientist

The European Space Agency's Rosetta mission made history this week by putting a lander on a comet. But at the same time, one of its leading scientists drew wide criticism for wearing a shirt featuring lingerie-clad women – a decision for which he apologized Friday.

"The shirt I wore this week – I made a big mistake, and I offended many people, and I am very sorry about this," British physicist Matt Taylor said during an update on the ESA project Friday. He appeared to become emotional as he spoke, taking a moment to wipe his eyes.

Taylor is the ESA's Rosetta project scientist whose excitable nature and extensive tattoos had the potential to liven up what was an otherwise serious scientific operation. But he set off a stream of negative reaction Wednesday when live coverage of the landing showed Taylor wearing what looked to be a bowling shirt completely covered by images of women in provocative poses.

The researcher changed into a different shirt during the event, but criticism quickly spread, particularly after science writers Ed Yong and Rose Eveleth tweeted about it.

Soon, comments about the shirt centered around the hashtag #shirtstorm. It also brought new attention to the hashtag #WomenInSTEM.

Astrophysicist and writer Katherine J. Mack tweeted, "You think a shirt like this makes women feel welcome? I don't."

The uproar over Taylor's shirt comes amid a wider conversation about women in science and technology — a conversation that has sometimes sparked crude responses. That was the case this week, as Eveleth, a science and technology writer at The Atlantic, received — and retweeted — derogatory, violent and dismissive comments regarding her tweet.

Tröjan i fråga

Så vad tycker ni Sweclockers? Är tröjan sexistisk? Är det rätt av han att be om ursäkt? Själv skulle jag kategorisera detta som dagens I-landsproblem.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Hahaha inte hört om detta tidigare men sen skyr jag ju twitter och allt liknande som pesten.

Jag tycker de som gnäller är idioter och att han ska få ha på sig vad han vill.

*edit*
Och jag tycker detta på grunden att ifall jag sett en kvinna haft på sig en skjorta med välbyggda halvnakna män hade jag inte brytt mig. Ball skjorta i bägge fallen, creds för att han/hon vågar ta på sig något sånt inför ett stort event

*edit2*
ahaha läste på lite om detta skämtet och denna är ganska bra https://www.youtube.com/watch?v=mQPygz-lsZw

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Ganska uppenbart att Rose Eveleth inte har det som kravs for att bruka information man kan finna, kanske ar dags for henne att koppla ner.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Han borde be om ursäkt för sina tatueringar istället.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till varför vetenskapsmän ska bära vit rock.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

“When a wise man points at the moon the imbecile examines the finger.”

― Confucius

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att feministerna fokuserar på det viktiga i det hela. Bra för oss vettiga människor alltså, det är sånt här som får folk att förstå hur jävla spårade feminism-stollarna är.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hundra år kommer att försvinna likt tårar i regn och i läroböckerna kommer vi att läsa om vår första närkontakt med en komet och hur den luktade piss. Inte ett ord om någon tröja, misandri eller Twitter.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Tycker det är bra att feministerna fokuserar på det viktiga i det hela. Bra för oss vettiga människor alltså, det är sånt här som får folk att förstå hur jävla spårade feminism-stollarna är.

Herr Valiumballong och hens allkammande kam slår till igen.

Bortsett från fördomsmästerskapens återkomst så är det väl helt enkelt så att oavsett motiv så är det förbannat klantigt att inte köra på en normativ dresscode i såna här lägen.

(Sverige håller apropå mästerskap årligen vad som kan kallas för de formella klädernas Wimbledon och jävlars vad de gaggas hit och dit, tänk efter före eller ta skit, inga konstigheter.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Bortsett från fördomsmästerskapens återkomst så är det väl helt enkelt så att oavsett motiv så är det förbannat klantigt att inte köra på en normativ dresscode i såna här lägen.

Personligen kan jag tycka det finns en viss poäng i att inte köra normativ dresscode. Förutsatt att man vet vad man gör och varför dvs, annars är det mer som du säger; klantigt.

Sen är det förbannat tråkigt när alla ser likadana ut också

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Kanske hade varit bättre om han körde på Best-Buy looken.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Personligen kan jag tycka det finns en viss poäng i att inte köra normativ dresscode. Förutsatt att man vet vad man gör och varför dvs, annars är det mer som du säger; klantigt.

Sen är det förbannat tråkigt när alla ser likadana ut också

Nja, när det gäller vad som i grunden kan beskrivas som en presskonferens kan man väl räkna med att någon slags dresscode finns, dvs välj själv, kavaj, slips, skjorta, byxor och finskor ur egen garderob och plånbok.

Själv tycker jag väl han hans tröjan är lite väl mycket för egen smak, även det inte spelar någon som helst roll egentligen.
Men visst om man vill locka fler kvinnor till forskningsämnet är väl detta inte plagget man väljer när man ska hålla i en arbetsintervju. Men nu handla det om att skrika tjoho och vara glad att man lyckats med en uppgift man trodde var närmast omöjligt fram till det faktiskt inträffade. Då kan man få ha på sig codpiece och sjunga Cotton Eye Joe för full rulle. Whatever makes your friends laugh works.

Så frågan är om man ska behandla det som att pressen fått komma in på astrofysikernas segerfest eller att astrofysikern inte följt dresscoden för presskonferensen...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Personligen kan jag tycka det finns en viss poäng i att inte köra normativ dresscode. Förutsatt att man vet vad man gör och varför dvs, annars är det mer som du säger; klantigt.

Sen är det förbannat tråkigt när alla ser likadana ut också

Visst kan det vara tråkigt att alla ser likadana ut men inte ha en vettig dresscode är samma sak som att ha en trasig projektor.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

I-landsproblem. Han får väl ha vad som helst på sig så länge det täcker kroppen och värmer? Sen skiter väl ja fullständigt i om det är en naken person på tröjan eller inte, det är han som valt att använda den tröjan. Men nu är det ju inte en naken person på tröjan, så vadå sexistisk?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Otroligt klantigt av honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

I-landsproblem. Han får väl ha vad som helst på sig så länge det täcker kroppen och värmer? Sen skiter väl ja fullständigt i om det är en naken person på tröjan eller inte, det är han som valt att använda den tröjan. Men nu är det ju inte en naken person på tröjan, så vadå sexistisk?

Lite klädhistoria vore väl på sin plats:
Den nu sällsynta Afrikanska Generalissimo uniformen skapades för att Afrikanska ledare sökte distansera sig från det koloniala arvet (inte helt lyckat då den är av italiensk förelaga.).
Ett liknande u-lands dilemma gav upphov till det kinesiska blåstället.

Min personliga erfarenhet av U-länder är att kläder har ett betydligt större informationsvärde än här och klädkoden är därefter.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

I en värld där alla ska vara som de vill och inte dömas för kläder, tatueringar eller vad fan ni nu kan komma på, tycker jag det är löjligt och visar bara hur rabiata dessa så kallade feminazister är.

Helt fel att focus flyttas från hans fantastiska prestation att landa en sond på en komet, tills hans fjantiga skjorta.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Tycker att det är en rätt osmaklig tröja som inte bör bäras på en arbetsplats. Han behövde ju inte ha på sig en three piece suit. Men det är ett gigantiskt hopp mellan det och vad han hade på sig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Vill tacka Rose Eveleth för att ha lyft upp en icke nyhet för många av världens innevånare (inklusive mig själv) till att folk (men även jag) får veta vilken bedrift som genomfördes av forskarna. Tack.

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet, förutom att skjortan är fantastiskt smaklös. Men sen är jag ju en trångsynt CIS-man också så det är kanske inte så konstigt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Man hade kanske "casual friday" vid den aktuella tidpunkten. Men det är ju klart, vacker.. det är den ju inte. Tröjan menar jag.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tycker det här var lite lustigt samtidigt som det gör mig förbannad.
Lite lustigt för att vi just har landat på en komet, och några trähattar går igång på ett klädesplagg.
Förbannad för att trähattarna inte fattar vad som verkligen är viktigt i det här sammanhanget.

Tycker absolut inte att han ska be om ursäkt för något, han har nog bidragit med mer till samhället än de talanglösa mongon som hackar på honom för en skjortas skull.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.