OCZ förbereder Vertex 460A med uppdaterade minneskretsar och ny garanti

Permalänk
Melding Plague

OCZ förbereder Vertex 460A med uppdaterade minneskretsar och ny garanti

Den Toshiba-ägda SSD-makaren OCZ planerar byta minneskretsar på Vertex 460, vilket förutom nytt namn och ny design innebär tillkomsten av den förmånliga garantin Shieldplus.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att de byter namn och inte gör som andra *host* Kingston *host*. Även intressant koncept på ShieldPlus

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul med en ny genomgång av SSD-marknaden. Var ju ett tag sedan SweClockers körde ett stort test...

Permalänk
Inaktiv

Kul! OCZ verkar på riktigt bli en utmanande aktör igen, med Toshiba i ryggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Skulle vara kul med en ny genomgång av SSD-marknaden. Var ju ett tag sedan SweClockers körde ett stort test...

Kanske är det att svära i kyrkan, men nordic hardware har ett (i min mening rätt bra) test av en väldans massa SSD-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaNeK:

Kanske är det att svära i kyrkan, men nordic hardware har ett (i min mening rätt bra) test av en väldans massa SSD-enheter.

Deras test av ssd är stort!!

http://www.ssder.se

Permalänk
Medlem

Toshiba bör skippa OCZ som företagsnamn och Vertex som produktnamn. Deras nya SSD enheter har ju fått bra i test men pga hur dåliga OCZ var och att dom dessutom fifflade med bokföringen så kommer jag ALDRIG köpa OCZ produkter då jag haft nog av dessa. Ligger en trave trasiga OCZ SSD enheter i fönstret. Så ren princip. Vill Toshiba göra SSD enheter som heter duga så köper jag dom men då ska Toshiba stå bakom skiten med sitt namn. Dumpa OCZ och dumpa Vertex som trademarks. Pratat med andra som är av samma åsikt. Toshiba gör sig en otjänst att inte använda sitt egna varumärke. Framstår bara som Toshiba inte tror på sig själva när dom använder OCZ som bara kan associeras med kass hårdvara och misslyckande och är det standarden dom vill reflektera då börjar man undra.

Permalänk

Bra att dom inte gör en Kingston Rätt många som gått på att ssdnow är något att köra på, är lika dålig som crucial V4.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vertex 460 har som största fördel skrivprestandan, jag köpte en och klonade den gamla system-SSD:n(en M4) och medelskrivhastigheten för hela kloningen var 450MB/s vilket är den snabbaste kopiering av en hel disk som jag sett irl

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Toshiba bör skippa OCZ som företagsnamn och Vertex som produktnamn. Deras nya SSD enheter har ju fått bra i test men pga hur dåliga OCZ var och att dom dessutom fifflade med bokföringen så kommer jag ALDRIG köpa OCZ produkter då jag haft nog av dessa. Ligger en trave trasiga OCZ SSD enheter i fönstret. Så ren princip. Vill Toshiba göra SSD enheter som heter duga så köper jag dom men då ska Toshiba stå bakom skiten med sitt namn. Dumpa OCZ och dumpa Vertex som trademarks. Pratat med andra som är av samma åsikt. Toshiba gör sig en otjänst att inte använda sitt egna varumärke. Framstår bara som Toshiba inte tror på sig själva när dom använder OCZ som bara kan associeras med kass hårdvara och misslyckande och är det standarden dom vill reflektera då börjar man undra.

OCZ vertex och Agility-serier var ändå hyfsade för priset. Det som verkligen förstörde deras image på SSD fronten var deras Octane och Petrolserier som hade skyhög RMA procent. Tror det låg och kretsade kring 25-30% eller någonstans däromkring med dessa serier.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Flashade mina OCZ Vertex 4 gånger. Var rena Beta testaren med dom. efter 1.5 år så totalfrös sig båda vid annat än korta skrivningar, då var dom så slöa vid läsning med att jag låg på 50Mb/sek läs.

Tog mig en hel dag att reda ut dom själv. Efter firmware flashning till 1.6 så låste dom sig asap vid skrivning, var inte bara slöa utan odugliga. Tillslut gjorde jag en Secure erase på båda trots att firmware 1.6 ej krävde det enligt readme felen. Sedan fungerade dom men bytte ut dom efter ca 3 år då dom knappt hade PE cyklar kvar. Körde ändå inga SWAP eller temp filer på dom, perfekt alignat filsystem tunat för att endast skriva hela secure erase blocks på 512K åt gången vilket halverar PE användningen.

Så nja ger inte mycket för OCZ och deras support eller instruktioner då dom i praktiken var värdelösa.

Hade även deras OCZ Onyx vilket i princip var en Långsam Vertex. Tror NANDet dog på den för den fick I/O fel och högde sig på vissa delar av enheten. Men visst den var billig och höll väl garantin ut men inte mer än så.

Men visst OCZ vertex var bland dom snabbare enheterna och bland dom tidigare med TRIM och CG men samtidigt så fick man vänta ett tag och flasha upp dom för att få det och det tog dessutom låg tid innan firmware med både CG och TRIM i ett fans.

Sedan åt OCZ Vertex PE cyklar som bara den. Ursprungligen hade dom 10K PE cyklar men OCZ som vanligt missade att samsung typ 2008 eller nåt kan ha varit tidigare reviderade specifikationerna för nandet till 5K PE cyklar. Öppnade en av mina efter jag tog dom ur bruk och efterforskade lite på nandet självt.

Så med firmware 1.6 några år efter så nedgraderade OCZ Vertex enheterna. För mig innebar det 5-10% PE cyklar kvar när jag hade 60% eller mer före flashen. Fans en tråd i OCZ forum om det men OCZ vägrade ersätta användare som hade få till inga PE cyklar kvar utan hävdade att går den inte sönder inom garantitiden så tänker dom inte ersätta en produkt som inte höll vad den lovade.

Jag likt många köpte den då det utlovades 10K PE cyklar men det ville OCZ snabbt glömma att den någonsin haft.

Vertex 2 bytte man nand och minskade från 64 till 60Gb och sänkte hastigheten utan att skriva ut det.

Vertex 3 med Sandforce 2 från OCZ var katastrof och Kingston som tex ersatte användarnas enheter så vägrade OCZ att ersätta ej stabila enheter utan det tog väl 1 år innan dom fungerade någorlunda.

Vertex 4 har ju lite fuffens för sig där den går ner i hastighet vid halvfull kapacitet, smaksak men OCZ prestanda till priset har alltid kommit med en hållhake.

OCZ är buffel och båg men Toshiba har jag aldrig haft problem med. Kört deras HDD's i laptops, Mac osv utan problem. Men köper inte deras SSD enheter fören Toshiba står på enheten för innan dess så litar jag inte på skiten om dom inte själva kan stå bakom sina SSD enheter varför ska jag då köpa dom?
Vet som sagt att fler resonerar som jag som jag pratat med. Så Toshiba gör sig igen tjänst att behålla OCZ eller Vertex som namn.

Permalänk

Folk som köper SSD är samma folk som tror att Mercedes är en så bra bil trots ett obefintligt rostskydd.

Dessutom så är priset minst fyra gånger så högt som det borde vara.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Folk som köper SSD är samma folk som tror att Mercedes är en så bra bil trots ett obefintligt rostskydd.

Dessutom så är priset minst fyra gånger så högt som det borde vara.

Har du provat en SSD?

Vist dyrare, men beror på mer på flashminnen, än att dom med flit trissar upp priser.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Har du provat en SSD?

Vist dyrare, men beror på mer på flashminnen, än att dom med flit trissar upp priser.

Mitt 32GB flashminne till min kamera kostade strax över 200:- och det var för ett par år sedan.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Mitt 32GB flashminne till min kamera kostade strax över 200:- och det var för ett par år sedan.

Alltså inte provat SSD då. Hur som så innehåller flashminnet som SD kort och usb ett minne. medans ssd:er har mellan 8/16 stycken, desto färre desto sämre är prestandan. vad blir om vi tar det grovt räknat 8x200, sen får du ta med både kontroller och kretskort plus en liten beräkningsenhet (en typ av cpu)?

Prova ssd du lär inte vilja ha os på HDD igen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Alltså inte provat SSD då. Hur som så innehåller flashminnet som SD kort och usb ett minne. medans ssd:er har mellan 8/16 stycken, desto färre desto sämre är prestandan. vad blir om vi tar det grovt räknat 8x200, sen får du ta med både kontroller och kretskort plus en liten beräkningsenhet (en typ av cpu)?

Prova ssd du lär inte vilja ha os på HDD igen.

Så du vägrar att inse att du betalar grovt överpris för SSD?

Ja ja det var väl väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Så du vägrar att inse att du betalar grovt överpris för SSD?

Ja ja det var väl väntat.

Prestandan på en modern SSD är mellan 10-100ggr snabbare än på ett Flash-minne, även än ett USB3.0, tycker du att det skulle vara gratis? Välkommen till den riktiga världen ...

Dessutom är de inte så dyra, jag betalade 690Kr för senaste Vertex 460 120GB, vad kostar ett 120GB flashminne? Oups, det var visst inte så billigt det heller, vem betalade överpris nu då ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Mitt 32GB flashminne till min kamera kostade strax över 200:- och det var för ett par år sedan.

Troll?

Nu kan Du väl ändå inte mena allvar. Du jämför ett sd minne avsett för ett ytterst begränsat antal skrivningar med en ssd som är ett mycket komplext minnessystem som ska fungera dagligen över många år. Läs på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Så du vägrar att inse att du betalar grovt överpris för SSD?

Ja ja det var väl väntat.

800 spänn för sjysst 250GB disk tycker jag inte är grovt överpris. jag har kastat ut alla mina gamla HDDs för at sätta i SSDer!.

Jag kan säga när man väl kört SSD only på både OS och lagrings sida så är allt annat en pain in the ass. tålamod? vad är det?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Andersson:

Så du vägrar att inse att du betalar grovt överpris för SSD?

Ja ja det var väl väntat.

Men varför jämför du en SSD med flashminnen? Prestandan är ojämförbar, det är även produkterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

OCZ vertex och Agility-serier var ändå hyfsade för priset. Det som verkligen förstörde deras image på SSD fronten var deras Octane och Petrolserier som hade skyhög RMA procent. Tror det låg och kretsade kring 25-30% eller någonstans däromkring med dessa serier.

Tror octane nådde nästan 50%.
Mina 2 st dog, men jag fick nya agility 4 istället. Jag köpte octane diskarna på rea för 370kr st, 64GB på den tiden där 64GB kostade 700-800kr. Så jag ser det som bra deal ändå, båda agility 4 fungerar än.

Skrivet av pa1983:

...text...

Det var mycket ovishet i hållbarhet på den tiden, något som har mognat nu. Tänk på att de diskarna där med 5-10k PE håller typ samma som 1-2k PE gör idag. Dock var det betydligt mer gissning på den tiden, och man fick flasha ofta eftersom de hela tiden "upptäckte nya" saker att optimera. Det var MLC SSDns barndom.

Ang Vertex 3 och Agility 3 så råkade de ut för samma sak som halva SSD världen.... SandForce buggen. Och OCZ, Corsair, Adata osv var alla hjälplösa, för de hade samma grund firmware (krav från SandForce på den tiden). Den enda som lyckades förhandla sig till att kunna modifiera fw var Intel. Det tog dock SF 6 mån+ att hitta vf som orsakade detta slumpmässiga fel.

Idag är SSDn betydligt mer mogen, och problemet idag är att flashcellerna är av så billig kvalitet i budget diskar att man inte riktigt vet vf man får.
Ge mig en modern MLC disk med gårdagens 10k+ PE Flash, till dagens priser så är du guld värd

Skrivet av Herr Andersson:

Folk som köper SSD är samma folk som tror att Mercedes är en så bra bil trots ett obefintligt rostskydd.

Dessutom så är priset minst fyra gånger så högt som det borde vara.

Jag har SLC Mtron IDE SSD som fortfarande fungerar. Kostade 2400kr för 32GB på den tiden...

Folk som köper hårddiskar är samma folk som tror att 2+ liters motor är det enda som kan komma upp i 100km/h och att Volvo 740 är modern...

Jämför hårddisken (lastbilen) med SSDn (personbilen), vilken kör du helst till jobbet? Lastbilen kan gå några 100k mil, medan personbilen ska man vara glad om den klarar 30k. Men samtidigt är bilen snabbare, lättare, mer effektiv och betydligt vettigare alternativ för den användning som en användare idag använder den till. Lastbilen kan rymma mer, men är långsam att komma igång, långsam att ta sig till ställen och kostar en rejäl mängd onödig energi.

Permalänk

Jag föredrar att ha min lastbils hårddisk framför din ömtåliga lilla sportbils SSD som ofta behöver bärgas.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Så du vägrar att inse att du betalar grovt överpris för SSD?

Ja ja det var väl väntat.

Jösses. Vad kostar en 250gb SDkort?

Kan avslöja det billigaste ligger på 1500kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2889559

Min samsung pro 265Gb kostade 1700kr ca och då fick jag bättre minneskretsar än det brukar vara i 90% av SDkort/usb minnen. samsung t.ex väljer deras sämsta minnen till usb minnen. Sen är alltid sd kort långsammare än en ssd. Finns andra märken för runt 1000kr för en ssd.

Så nej snarare du som biter dig själv i svansen, med såna märkliga uttalanden eller är det för att få uppmärksamhet eller inte har råd med SSD?

Skrivet av Herr Andersson:

Jag föredrar att ha min lastbils hårddisk framför din ömtåliga lilla sportbils SSD som ofta behöver bärgas.

Jo tjena testa skaka din hdd. En SSD klarar det och dessutom längre garanterad livslängd om du inte är dumsnål och väljer den billigaste. Så köper du HDD på chans, du vet inte när den går sönder och hur. En ssd av bättre kvalité slutar bara att skriva (när skrivcyklerna är slut och för normalanvändaren tar det 10/30 år), datan är fortfarande där och läsbar. Bil liknelser är rätt kassa egentligen.

Om man ska dra en rätt kass bil liknelse, så är HDD en gammal begagnad bil med rosthål över allt, du vet inte när den kommer gå söner. Mot en ny fräsch bil som kommer rulla i många år, SSD alltså.

Sen kostar idag HDD för lite, just för den översvämningen för några år sen, så lät dom priset stanna högt långt efter dom fått upp produktionen. Nu börjar priset bli för lågt igen=gör förlust på varje såld HDD, bör ligga runt 50% högre pris än idag.

Nä du väl skaffar SDD/provar så kommer du ändra uppfattning (även om du inte delar ut det här).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo tjena testa skaka din hdd. En SSD klarar det och dessutom längre garanterad livslängd om du inte är dumsnål och väljer den billigaste. Så köper du HDD på chans, du vet inte när den går sönder och hur. En ssd av bättre kvalité slutar bara att skriva (när skrivcyklerna är slut och för normalanvändaren tar det 10/30 år), datan är fortfarande där och läsbar. Bil liknelser är rätt kassa egentligen.

Dock så har flertalet diskar havererat fullständigt i endurance tester som jag sett. Tanken var att dessa skulle gå över i endast läs-läge, men istället tvärdog. Lita inte på denna funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Dock så har flertalet diskar havererat fullständigt i endurance tester som jag sett. Tanken var att dessa skulle gå över i endast läs-läge, men istället tvärdog. Lita inte på denna funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä självklart inget är 100% sen tror jag varför windows blåskärmar är för dom inte kan skriva till disken längre. Men om den teorin stämmer är om det går att plugga in den som extern disk eller inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Jag föredrar att ha min lastbils hårddisk framför din ömtåliga lilla sportbils SSD som ofta behöver bärgas.

Summan av det hela är antingen 1. Du trollar. 2. Du har aldrig haft en SSD i hela ditt liv. 3. Du är okunnig. Att jämföra SSD med USB minnen går inte eller blir en ganska haltande jämförelse eftersom även om teknikerna påminner om varandra (båda användes minnesceller istället för diskar som i tex. hårddiskar) så är det ändå en enorm skillnad mellan en SSD och ett USB minne / SD kort. Sedan om du tar och tittar på priserna så skjuter priserna iväg ganska fort när det kommer till USB minnen / SD kort. USB minnen och SD kort är inte till för att kontinuerligt bli skrivna till. Det är menat att du ska öppna, föra över ett par filer och stänga ner dessa. Du får färre potentiella skrivningar, du får ungefär 1/100 av hastigheten och framförallt du får en betydligt ömtåligare produkt med SD kort. Fördelen är ju att de är betydligt mindre till storleken.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds