Fått en mobiltelefon av anonym donator

Permalänk
Medlem

Fått en mobiltelefon av anonym donator

Hej!

Vet inte om tråden ligger i rätt forumsdel.

I fredags så fick jag ett sms från posten att jag hade ett paket från komplett.se att hämta ut (vid närmaste uthämtningsställe). Blev förvånad då jag inte hade beställt någonting. Igår, måndag, så hämtade jag dock ut paketet och det visade sig vara en Honor 6 mobiltelefon (https://www.komplett.se/honor-6-svart/827825). Blev då ännu mer förvånad då jag inte hade beställt en sådan.

Sedan fick jag detta mail:

Dear Sir,

The confirmation from your local delivery service system that the status of the errand now is closed due to collection has finally arrived, and hence an explaining text is hereby attached.

You were elected as a donee to participate in this exceptional but also perhaps peculiar event partly owing to your pre-requisite in demanding and understanding the implication of the item. Actually this is the very first official release of this smartphone in your country.

Since the content may be, frankly, somewhat surprising, and the situation as such abnormal, room for doubt might appear. Nonetheless do not surrender for this but accept the gift and treat it as an ordinary purchase. There will be no bill, nor any other claims or charges. The pertaining retailer - komplett.se - is already sufficiently informed and the payment inquiry is solved.

Moreover the cellphone is currently not bound to a contract with a telecom operator, so feel free to use whichever subscription you find appropriate and satisfying.

Please, consider all this as a case of serendipity.

By now, the identity of mine is concealed and will so remain til the times are changing. However the device itself, i.e. the Huawei Honor 6, would like to send the following greeting to you:
https://www.youtube.com/watch?v=fONW4gZ5IXo

We hope you will enjoy, and experience new versatile, powerful possibilities. Once again: Congratulations to your brand new Honor 6!

If you have further questions you are welcome to assign me. Though a lack of guarantee is prevalent regarding my availability and therefore response time. My propensity to reveal certain issues is neither assured, and thus limited. Problems related to the object, for instance hardware troubles, are handled by the retailer or manufacturer.

Best wishes!

Yours sincerely,
Franz Andrew
GJR - An Independent Organization of Anonymous Donators for Justice under Development

Dold text

Vad jag vet så har jag inte varit med i någon tävling eller undersökning av något slag.
Har startat telefonen men inte riktigt "vågat" börja använde den än. Funderar på att skicka ett mail till komplett och se om den verkligen är betalad osv.
Känns lite skumt detta...

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Skrivet av Zimonk:

Hej!

Vet inte om tråden ligger i rätt forumsdel.

I fredags så fick jag ett sms från posten att jag hade ett paket från komplett.se att hämta ut (vid närmaste uthämtningsställe). Blev förvånad då jag inte hade beställt någonting. Igår, måndag, så hämtade jag dock ut paketet och det visade sig vara en Honor 6 mobiltelefon (https://www.komplett.se/honor-6-svart/827825). Blev då ännu mer förvånad då jag inte hade beställt en sådan.

Sedan fick jag detta mail:

Dear Sir,

The confirmation from your local delivery service system that the status of the errand now is closed due to collection has finally arrived, and hence an explaining text is hereby attached.

You were elected as a donee to participate in this exceptional but also perhaps peculiar event partly owing to your pre-requisite in demanding and understanding the implication of the item. Actually this is the very first official release of this smartphone in your country.

Since the content may be, frankly, somewhat surprising, and the situation as such abnormal, room for doubt might appear. Nonetheless do not surrender for this but accept the gift and treat it as an ordinary purchase. There will be no bill, nor any other claims or charges. The pertaining retailer - komplett.se - is already sufficiently informed and the payment inquiry is solved.

Moreover the cellphone is currently not bound to a contract with a telecom operator, so feel free to use whichever subscription you find appropriate and satisfying.

Please, consider all this as a case of serendipity.

By now, the identity of mine is concealed and will so remain til the times are changing. However the device itself, i.e. the Huawei Honor 6, would like to send the following greeting to you:
https://www.youtube.com/watch?v=fONW4gZ5IXo

We hope you will enjoy, and experience new versatile, powerful possibilities. Once again: Congratulations to your brand new Honor 6!

If you have further questions you are welcome to assign me. Though a lack of guarantee is prevalent regarding my availability and therefore response time. My propensity to reveal certain issues is neither assured, and thus limited. Problems related to the object, for instance hardware troubles, are handled by the retailer or manufacturer.

Best wishes!

Yours sincerely,
Franz Andrew
GJR - An Independent Organization of Anonymous Donators for Justice under Development

Dold text

Vad jag vet så har jag inte varit med i någon tävling eller undersökning av något slag.
Har startat telefonen men inte riktigt "vågat" börja använde den än. Funderar på att skicka ett mail till komplett och se om den verkligen är betalad osv.
Känns lite skumt detta...

Kusligt om jag var du skulle jag kontakta komplett kan ju vara stulna pengar eller något

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Wow
Detta låter väldigt unikt ^^ Jag skulle nog också kontakta Komplett först och höra om de vet något. Är det hela legit kan jag bara säga grattis till en gratis telefon!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Spännande. Jag hade ringt Komplett innan jag öppnade förpackningen till mobilen, haha.

Ska bli intressant. Följer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimonk:

Hej!

Vet inte om tråden ligger i rätt forumsdel.

I fredags så fick jag ett sms från posten att jag hade ett paket från komplett.se att hämta ut (vid närmaste uthämtningsställe). Blev förvånad då jag inte hade beställt någonting. Igår, måndag, så hämtade jag dock ut paketet och det visade sig vara en Honor 6 mobiltelefon (https://www.komplett.se/honor-6-svart/827825). Blev då ännu mer förvånad då jag inte hade beställt en sådan.

Sedan fick jag detta mail:

Dear Sir,

The confirmation from your local delivery service system that the status of the errand now is closed due to collection has finally arrived, and hence an explaining text is hereby attached.

You were elected as a donee to participate in this exceptional but also perhaps peculiar event partly owing to your pre-requisite in demanding and understanding the implication of the item. Actually this is the very first official release of this smartphone in your country.

Since the content may be, frankly, somewhat surprising, and the situation as such abnormal, room for doubt might appear. Nonetheless do not surrender for this but accept the gift and treat it as an ordinary purchase. There will be no bill, nor any other claims or charges. The pertaining retailer - komplett.se - is already sufficiently informed and the payment inquiry is solved.

Moreover the cellphone is currently not bound to a contract with a telecom operator, so feel free to use whichever subscription you find appropriate and satisfying.

Please, consider all this as a case of serendipity.

By now, the identity of mine is concealed and will so remain til the times are changing. However the device itself, i.e. the Huawei Honor 6, would like to send the following greeting to you:
https://www.youtube.com/watch?v=fONW4gZ5IXo

We hope you will enjoy, and experience new versatile, powerful possibilities. Once again: Congratulations to your brand new Honor 6!

If you have further questions you are welcome to assign me. Though a lack of guarantee is prevalent regarding my availability and therefore response time. My propensity to reveal certain issues is neither assured, and thus limited. Problems related to the object, for instance hardware troubles, are handled by the retailer or manufacturer.

Best wishes!

Yours sincerely,
Franz Andrew
GJR - An Independent Organization of Anonymous Donators for Justice under Development

Dold text

Vad jag vet så har jag inte varit med i någon tävling eller undersökning av något slag.
Har startat telefonen men inte riktigt "vågat" börja använde den än. Funderar på att skicka ett mail till komplett och se om den verkligen är betalad osv.
Känns lite skumt detta...

Kontakta komplett med IMEI nummer och sedan även tillverkaren med IMEI nr och se så den inte är stulen, eller så att det inte används i något underligt scamsyfte

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Om något är för bra för att vara sant så är det nästan alltid det.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

En snabb google sökning gav inget på Franz Andrew, GJR eller en frivillig organisation of Anonymous Donators for Justice under Development.

Jag tycker du ska kontakta komplett direkt, och höra ifall den är betald, och i såfall vem som har betalt den. Kanske lite fjantigt, men eftersom de vet att du är en Sir(?) så har det iallafall gjort någon slags koll på dig, eftersom de lyckades beställa(och betala) en telefon hem till dig.

Hade det inte varit för mailet, så hade jag nog påstått att du har råkat ut för deceniets sämsta ID-kapare

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Om du kan få bekräftat att telefonen faktiskt kommer från Komplett.se så har jag svårt att se hur detta skulle vara någon scam.
Om den kommit någon annanstans ifrån så hade jag varit rädd för keyloggers eller liknande, kanske hade försökt komma åt bankuppgifter.

Men om varan kommer från Komplett så förstår jag faktiskt inte hur det skulle kunna vara någon scam.. Dock känns det hela lite konstigt, det får ju erkännas.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det känns som det är lite för dyr telefon för att användas i fishingsyfte.
Om det var en billigare telefon så skulle det kunna vara tänkbart att den är laddad med custom mjukvara som skickar tillbaka bankinlogg/kortnummer osv när dessa används.

Permalänk
Medlem

Har mailat komplett nu och väntar på svar!

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimonk:

Har mailat komplett nu och väntar på svar!

Jag gillar kombinationen av

Citat:

By now, the identity of mine is concealed and will so remain til the times are changing.

och

Citat:

Yours sincerely,
Franz Andrew
GJR - An Independent Organization of Anonymous Donators for Justice under Development

Jag tror f.ö. inte Komplett kan kolla stöldspärr via IMEI som nämndes tidigare, det är en grupp på Irland som pysslar med de spärrarna och mobiloperatörer som har tillgång till de registren. Om den är stöldspärrad går det dock inte att ringa och/eller andänva in/utgående trafik på telefonen såvitt jag minns.

Är TS möjligen extrem höginkomsttagare/företagsledare/politisk uppviglare/terrorist? Det skulle KANSKE kunna rättfärdiga att man lägger 3000+frakt på en mobil med custom firmware för att kunna spionera på dig. (Eller så har du en sjukligt svartsjuk flickvän).

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Detta ska följas med spänning. Aldrig hört talas om något liknande

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Sötast

Haha, det är ju en totalt surrealistisk situation!

Det är inte din födelsedag snart? Någon som spelar dig ett spratt?

Jag hade varit livrädd för att öppna paketet, vem skulle någonsin vilja ge bort något för 3000kr helt gratis?
Visst, hade det varit nån form av välgörenhet för de behövande xxx i yyy så visst. Men att ge bort 3k till en random svensk verkar alldeles för bra för att vara sant

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant att se vad detta är

Permalänk
Medlem

Fyller på på sommaren. Möjligt att någon som spelar mig ett spratt men ingen aning om varför och ja, varför skulle någon få för sig att beställa en telefon för 3000kr till mig

Är inget av extrem höginkomsttagare/företagsledare/politisk uppviglare/terrorist heller för den delen, heh.

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem

Reklamjippo? Den lanserades i Sverige precis stod där i mailet, samt att huweii har svårt och få fotfäst.
Därav skapar de lite billig buzz på forum och med lite tur på aftonbladet och andra nyhetssidor.
(För självklart skulle Aftonbladet hugga på detta direkt)

Permalänk
Medlem

Om detta nu skulle vara på riktigt så kan man säga att det är en bra uppgradering, telefonmässigt, för mig. Har för nuvarande en Nokia BL-5CB http://1.bp.blogspot.com/-tzBDrbb2KUY/ToKTxOjU_dI/AAAAAAAABMw/8xq0h3ROu_Y/s1600/Nokia%2B101%2B3.jpg

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimonk:

Om detta nu skulle vara på riktigt så kan man säga att det är en bra uppgradering, telefonmässigt, för mig. Har för nuvarande en Nokia BL-5CB http://1.bp.blogspot.com/-tzBDrbb2KUY/ToKTxOjU_dI/AAAAAAAABMw/8xq0h3ROu_Y/s1600/Nokia%2B101%2B3.jpg

Tror kanske det är någon vän eller familjemedlem som tyckte det var dags Eller som jag skrev tidigare, reklamjippo

Permalänk
Medlem

Jag tror att så snart du börjar använda den förvandlas du till en heltysk version av David Hasselhoff.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Det skrivs mycket galet här men detta kanske är årets?

Och vilken överambitiös engelska. Tänk om det är en bomb eller nåt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Känns inte som ett scam - engelskan är felfri så vitt jag kan avgöra, och det brukar den aldrig vara vid scams. Jag lutar åt ett reklamjippo.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Ojoj jag fick en avi i går. Har inte heller beställt något, har inte bemödat mig med att gå och kolla vad det kan vara. Kanske något liknande får man hoppas

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Moderator

Udda. Mycket möjligt att det är en "buzz" kampanj. Ska bli intressant att se vad Komplett säger.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Phishing är ens första reaktion, men känns lite väl för att vara ett phishing försök. Men jag hade haft det i åtanke om jag använt den, kanske rent av total rensat luren på en ren fin dator som INTE är kopplad till ditt nätverk eller internet.

Först och främst, vänta på svaret ifrån komplett och se vad de har fått för instruktioner eller vet. Hade iallafall vart vetskrämd om jag fåt hem den luren utan att ha beställt den, haha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle varit nervös för keyloggers och liknande och definitivt flashat en custom rom (eller officiell rom för den delen) innan jag använde den på riktigt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Om det är reklam har de ju i princip redan lyckats. Hade aldrig hört talas om Honor 6 innan jag såg den här tråden

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Det var ju extremt intressant, reklamjippo, "buzz"skapare.... jag vet inte vad jag ska tro.
Borde ju vara fler som fått detta i sin brevlåda i så fall.

Till TS, vi väntar med spänning på vad som komma skall.

EDIT: detta verkar också vara enda tråden/nyheten på google om det inträffade, skumt
EDIT2: Foileförklaringen är ju att det är TS själv som villa skapa hype/buzz kring telefonen ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ojoj jag fick en avi i går. Har inte heller beställt något, har inte bemödat mig med att gå och kolla vad det kan vara. Kanske något liknande får man hoppas

Till posten med dig och återkom!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ojoj jag fick en avi i går. Har inte heller beställt något, har inte bemödat mig med att gå och kolla vad det kan vara. Kanske något liknande får man hoppas

Skriv gärna i tråden sen och säg vad du fick Detta är rätt spännande faktiskt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Om det är reklam har de ju i princip redan lyckats. Hade aldrig hört talas om Honor 6 innan jag såg den här tråden

samma här....!!!

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.