Trasig hårddisk. Går det att rädda?

Permalänk
Medlem

Trasig hårddisk. Går det att rädda?

Syrran ringde mig och vart förtvivlad då hennes dator har kraschat ( hårddisken har helt enkelt gått sönder) Hur vet hon inte men hon tog med den till El giganten ( jag är inget superfan av deras tekniska kunnande) Och de konstaterade iaf att hårdisken var död och att inget gick att göra. Förtvivlad som syrran blev som ja jag vet klumpigt nog gjort backup av sina filer eller bilder i det här fallet som betyder väldigt mycket för henne på hennes barn , bebis kort och annat så kom ju tårarna vilket jag kan förstå i förtvivlan.

Själv har jag alltid sagt att man ska ha backup på sina filer på externa hårddiskar eller vad man nu bestämmer för att använda men tror inte att hon lyssnat så noggrant då hon inte är data intresserad och ja ni förstår nog.

Men filerna måste ju ligga inskrivna i hårddisken och gå att rädda på något sätt ? Någon kunnig som skulle kunna ge tips.

MVH blomman!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk

Finns firmor som kan detta. Kan bli dyrt dock beroende på hur stort problemet är.

Men ett vanligt fel som bör kollas i första hand är om filsystemet har blivit korrupt. Är det endast detta bör det inte vara några bekymmer att dra igång den igen. Men skulle då ta ur all data och skaffa en ny för att vara på säkra sidan.

Permalänk

Har för mig att Sweclockers var på något besök för inte allt för länge sedan. Tror det var Ibas vilket är ganska kända och har hållit på ett tag. De har ju även någon form av samarbete med El-giganten för lösningar till privatpersoner. Men frågan är om de som tittat på det hela verkligen var kunniga inom detta.

Permalänk
Medlem

Mjo, min syster är likadan så jag tog till sist saken i egna händer och backade upp hennes filer hemma hos mig då hon tycks vägra tro på mig att det kan vara en bra idé med backup...

Skulle i alla fall provat koppla in hårddisken i en annan dator och se om man kommer åt den. Nu är jag knappast en expert på just detta området precis men det skadar ju inte att försöka.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tackar för de snabba svaren! jag tror som dig att dem inte heller är kunniga.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

Absolut håller med. Man blir nästan lite irriterad men kan ju inte med å skälla på henne när hon är så ledsen. Men ska själv försöka koppla in den till min egen dator och se om den startar då. Om inte får man kanske söka sig till företag som Ibas som han nämnde ovan

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk

Man ska inte fiffla för mycket om man inte vet vad man håller på med, för det kan ganska lätt bli värre.

Att anlita en återställningsfirma är ett nästan garanterat sätt att få sin data tillbaka - men det är som sagt dyrt. I värsta fall (eller vanliga fall?) 10 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Absolut håller med. Man blir nästan lite irriterad men kan ju inte med å skälla på henne när hon är så ledsen. Men ska själv försöka koppla in den till min egen dator och se om den startar då. Om inte får man kanske söka sig till företag som Ibas som han nämnde ovan

Eftersom det är så pass känsliga saker, prova isåfall max en gång. Enda du ska göra är att konstatera ATT det är disken som är trasig. Helst ska du göra detta med en vet vad han/hon gör, och då koppla disken till en helt annan dator, med enda syftet att se om det går att rädda.
Får du minsta oljud, klick eller konstiga ljud som inte ska vara där, stäng ner och ta riktigt företag.

När du vet att det är hårddisken kontakta då direkt ett sådant företag. Om inget så lär hon göra backup när hon inser kostnaderna... Men oersätterliga saker är just det...

Allt du testar, om disken ÄR trasig, riskerar att göra det värre, så du kan ju prata med dem direkt.

Permalänk
Medlem

Ja jag fick just reda på att de testat hårdisken i en annan dator och den startar inte då heller. Så det får nog bli ett företag som kan få tillbaka datan. Men hon va ju inte sugen på den där prislappen. Men vissa bilder och dokument kan vara värt den summan.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

Fick just reda på att den inte startar i en annan dator. Så ingen idé för mig att pilla vidare. Hon får söka sig till ett sådant företag som ibas om hon anser att det är värt. Men hon har lärt sig en läxa vilket är det viktiga. Finns ett exempel på någon som fick sitt liv förstört. en tv journalist som hade sparat allt han gjort i sitt arbetsliv med intervjuer och dokumentärer allt som han gjort i över 10 år på sin laptop och inte gjort en backup. Då lämnar han sin laptop på hotell rummet och troligvist någon städerska som snott den och vipps så va mer eller mindre hans liv förstört. Man blir arg på hur korkat det är att inte göra kopior och backups av livsviktiga filer.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk

7 990:- Inkl. Moms... Säger Ibas som fastpris till privata kunder och detta gäller de vanligare felen. Skulle det hända att det är något ovanligt kontaktar de en med förslag på eventuella lösningar. I värsta fall då inget kan räddas så betalar man en analyskostnad på 1290:-.

Utöver detta så tillkommer då frakt och även kostnaden för ett nytt lagringsmedia. Vet inte om det är något man kan välja själv, eller vad det finns för alternativ. Så en kostnaden på 10 000 som tidigare nämndes av någon annan ligger nog ganska nära totalkostnaden för hela kalaset.

Får nog varje person som råkar ut för liknande fall att ångra sig bittert att man inte lyssnade osv. Men det ligger väl i vår natur, vi lär av våra misstag (och då oftast inte förrän vi själv blir drabbade tyvärr).

Tydligen ska de ha kostnadsfri rådgivning också, kan vara värt att slå en signal.

Hoppas på att det löser sig!

Permalänk
Medlem

Hon får räkna med med många tusen kr.

Frågar hon räddnings/recovery företag så kommer de säga att priset börjar på 4000-6000 men räkna med runt 10_000 kr för som sagt så kommer priset garanterat att stiga beroende på hur allvarligt felet är. Undersöknings priset bruka skiljer sig dvs om man lämnar in den och vill veta exakt vad det kostar men sen ångrar sig.

Du kan känna efter med handen om disken lever när du monterar den i en annan dator.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så lätt att läsarmen hakat upp sig, nu uppmanar jag ju inte att börja knacka på hårddisken om det finns viktig data på den och lämna in den är ett alternativ.

men ifall det känns för dyrt och inget annat återstår så kan man ju knacka lite lätt på den och hoppas den spinner igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Fick just reda på att den inte startar i en annan dator. Så ingen idé för mig att pilla vidare. Hon får söka sig till ett sådant företag som ibas om hon anser att det är värt. Men hon har lärt sig en läxa vilket är det viktiga. Finns ett exempel på någon som fick sitt liv förstört. en tv journalist som hade sparat allt han gjort i sitt arbetsliv med intervjuer och dokumentärer allt som han gjort i över 10 år på sin laptop och inte gjort en backup. Då lämnar han sin laptop på hotell rummet och troligvist någon städerska som snott den och vipps så va mer eller mindre hans liv förstört. Man blir arg på hur korkat det är att inte göra kopior och backups av livsviktiga filer.

Här har du ett företag som basserade i Sverige. http://www.ahlbergdata.com/se/privatperson-etta

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarmerMan:

7 990:- Inkl. Moms... Säger Ibas som fastpris till privata kunder och detta gäller de vanligare felen. Skulle det hända att det är något ovanligt kontaktar de en med förslag på eventuella lösningar. I värsta fall då inget kan räddas så betalar man en analyskostnad på 1290:-.

Utöver detta så tillkommer då frakt och även kostnaden för ett nytt lagringsmedia. Vet inte om det är något man kan välja själv, eller vad det finns för alternativ. Så en kostnaden på 10 000 som tidigare nämndes av någon annan ligger nog ganska nära totalkostnaden för hela kalaset.

Får nog varje person som råkar ut för liknande fall att ångra sig bittert att man inte lyssnade osv. Men det ligger väl i vår natur, vi lär av våra misstag (och då oftast inte förrän vi själv blir drabbade tyvärr).

Tydligen ska de ha kostnadsfri rådgivning också, kan vara värt att slå en signal.

Hoppas på att det löser sig!

Är inte mycket värre än när man får reda på att en del i bilen gått sönder.... blir ofta flera tusen kronor på en oförutsedd utgift. För mig tex 11kkr+ jobb för nytt avgassystem (sällsynt bil... så pass sällsynt att "original" verkstan inte ens sett en sådan förr)
Läxan som hon lärt sig blir rejält mer värdefull

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Är inte mycket värre än när man får reda på att en del i bilen gått sönder.... blir ofta flera tusen kronor på en oförutsedd utgift. För mig tex 11kkr+ jobb för nytt avgassystem (sällsynt bil... så pass sällsynt att "original" verkstan inte ens sett en sådan förr)
Läxan som hon lärt sig blir rejält mer värdefull

Kanske misförstår din text.

Men en bils delar och oersättliga bilder anser jag inte som en korrekt liknelse. Om datan alltid gick att rädda så kanske det skulle stämma bättre, men detta är tyvärr inte fallet. Den kan vara förlorad helt och hållet. Även om nu din bils avgassystem inte hade någon tillverkare längre, eller bara byggdes i ett enda exemplar, så är det fortfarande möjligt att återskapa ett som passar.

Beror lite på vad som menas i detta fall. Om man missköter sin bil med t.ex. att strunta i oljebyte och havererar p.g.a. detta, så kanske det stämmer till viss del. Men åter igen, så kan detta lagas. Ett foto har inte dessa egenskaper tyvärr.

Nog kan man ta ett nytt foto men det är inte enligt mig samma sak och kan även vara svårt (om det gått en längre tid) att få sitt barn att bli liten igen.

Att inte ha slitage med i sina beräkningar vid införskaffande av ett fortskaffningsmedel är nog ganska naivt. Visst kan det överskrida den budget man har räknat med, men just avgassystem är ofta något man kan räkna med kommer behövas bytas förr eller senare. Speciellt om det bara är galvat då beläggningen inte håller hur länge som helst och kommer att rosta sönder förr eller senare. Om det är en äldre bil gäller detta ännu mer, där garanti och dylikt har gått ut. Är där det ofta uppstår kostnader av denna sort då det annars täcks av garantier, i de flesta fall.

Sedan har vi väl det faktum att göra backup inte är i närheten lika kostsamt. Och har man inte foliehatt, så finns det masvis med alternativ som är gratis. Försäkringar på vagnskada är ofta rätt så dyrt i jämförelse.

Nu vet jag inte vad det är för bil, eller vad det var som skapade behovet av ett nytt avgassystem i ditt fall. Men spelar nog inte någon större roll vad anledningen var, då det oavsett (förmodligen) inte kan göra att liknelsen stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarmerMan:

Kanske misförstår din text.

Men en bils delar och oersättliga bilder anser jag inte som en korrekt liknelse. Om datan alltid gick att rädda så kanske det skulle stämma bättre, men detta är tyvärr inte fallet. Den kan vara förlorad helt och hållet. Även om nu din bils avgassystem inte hade någon tillverkare längre, eller bara byggdes i ett enda exemplar, så är det fortfarande möjligt att återskapa ett som passar.

Beror lite på vad som menas i detta fall. Om man missköter sin bil med t.ex. att strunta i oljebyte och havererar p.g.a. detta, så kanske det stämmer till viss del. Men åter igen, så kan detta lagas. Ett foto har inte dessa egenskaper tyvärr.

Det är långt från alltid som mekanikerna lyckas hitta felet direkt och kunna laga det på bilarna idag. Min ena var inne på verkstan 3 gånger innan de hittade felet, varje gång så kostade, varje gång sa de "nu är det fixat". En kund där jag jobbar har haft sin nya bil inne på service 5+ gånger på första 18 månaderna av den bilens liv, där de lagar och fixat allt "om igen" och hittat nya fel. Inte direkt något man räknar med på en ny bil, och eftersom det är "nya" fel varje gång, så blir det ny självrisk varje gång.

Men visst, bil != data, men oförväntade utgifter är något man får räkna med både med bil, hem och dator, speciellt om man inte sköter det eller gör backup på sina ömtåliga bilder mm. Backup kostar inköp av diskar/system eller online version (där du inte vet vem som får kopior på det), så det är lite som att serva bilen, byta däck och bromsklossa, något man måste räkna med.

Blir kostnaden för hög så väljer man att sälja eller skrota bilen istället (eller om du kan, laga det själv, med den odds som det innebär). Du har liknande förutsättning här, du kan chansa och försöka fixa det själv, dock tror jag ingen vill köpa en trasig hdd

Oavsett så hoppas jag att han lyckas få tillbaka informationen, och förhoppningsvis får en klokare syster som kommer vara noga att ta backup nästa gång

Kan tilläggas att det avgassystemet som jag nu kommer inskaffa är ett rostfritt med livstidsgaranti (då det kostar ungefär vad ett nytt orginal system gör). Det är en sällsynt Toyota Corolla som fått skadad ljuddämpare. Det kanske går att lapp-svetsa men jag väljer att laga det ordentligt, då bilens värde är ca 100kkr. Min andra Toyota -02 kör än på original (fabriksmonterade) avgassystemet, och det håller, så om jag kallar det förbrukningsvara längre vete... Det verkar som tändmoduler eller luftmassemätare på BMW, WV, Ford osv går sönder oftare än avgas systemet på Toyota gör (av de bilar jag känner till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är långt från alltid som mekanikerna lyckas hitta felet direkt och kunna laga det på bilarna idag. Min ena var inne på verkstan 3 gånger innan de hittade felet, varje gång så kostade, varje gång sa de "nu är det fixat". En kund där jag jobbar har haft sin nya bil inne på service 5+ gånger på första 18 månaderna av den bilens liv, där de lagar och fixat allt "om igen" och hittat nya fel. Inte direkt något man räknar med på en ny bil, och eftersom det är "nya" fel varje gång, så blir det ny självrisk varje gång.

Men visst, bil != data, men oförväntade utgifter är något man får räkna med både med bil, hem och dator, speciellt om man inte sköter det eller gör backup på sina ömtåliga bilder mm. Backup kostar inköp av diskar/system eller online version (där du inte vet vem som får kopior på det), så det är lite som att serva bilen, byta däck och bromsklossa, något man måste räkna med.

Blir kostnaden för hög så väljer man att sälja eller skrota bilen istället (eller om du kan, laga det själv, med den odds som det innebär). Du har liknande förutsättning här, du kan chansa och försöka fixa det själv, dock tror jag ingen vill köpa en trasig hdd

Oavsett så hoppas jag att han lyckas få tillbaka informationen, och förhoppningsvis får en klokare syster som kommer vara noga att ta backup nästa gång

Kan tilläggas att det avgassystemet som jag nu kommer inskaffa är ett rostfritt med livstidsgaranti (då det kostar ungefär vad ett nytt orginal system gör). Det är en sällsynt Toyota Corolla som fått skadad ljuddämpare. Det kanske går att lapp-svetsa men jag väljer att laga det ordentligt, då bilens värde är ca 100kkr. Min andra Toyota -02 kör än på original (fabriksmonterade) avgassystemet, och det håller, så om jag kallar det förbrukningsvara längre vete... Det verkar som tändmoduler eller luftmassemätare på BMW, WV, Ford osv går sönder oftare än avgas systemet på Toyota gör (av de bilar jag känner till).

En sällsynt Corolla!

Får man vara nyfiken och fråga vilken modell det rör sig om...
Ja, jag är seriöst intresserad.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av chadreed:

Syrran ringde mig och vart förtvivlad då hennes dator har kraschat ( hårddisken har helt enkelt gått sönder) Hur vet hon inte men hon tog med den till El giganten ( jag är inget superfan av deras tekniska kunnande) Och de konstaterade iaf att hårdisken var död och att inget gick att göra. Förtvivlad som syrran blev som ja jag vet klumpigt nog gjort backup av sina filer eller bilder i det här fallet som betyder väldigt mycket för henne på hennes barn , bebis kort och annat så kom ju tårarna vilket jag kan förstå i förtvivlan.

Själv har jag alltid sagt att man ska ha backup på sina filer på externa hårddiskar eller vad man nu bestämmer för att använda men tror inte att hon lyssnat så noggrant då hon inte är data intresserad och ja ni förstår nog.

Men filerna måste ju ligga inskrivna i hårddisken och gå att rädda på något sätt ? Någon kunnig som skulle kunna ge tips.

MVH blomman!

Har du kollt chipen på undersidan av hårddisken ibland kan de bli skadade eller andra komponenter. Skadorna kan vara pyttesmå ibland så man får nästan kolla med förstoringsglas ifall något ser lite bränt ut eller är av eller så. Kan vara så att chipet för rotationsmekanismen helt enkelt lagt av, Så gjorde det på en utav mina och då startade den inte alls för den kunde inte snurra diskarna helt enkelt. Har hört historier om folk som lyckats byta bara det chipet och hårddisken gått igång. OM det är andra chip som är trasiga kan det vara betydligt svårare dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

En sällsynt Corolla!

Får man vara nyfiken och fråga vilken modell det rör sig om...
Ja, jag är seriöst intresserad.

Fo3

Toyota Corolla T-Sport Compressor
224hk* 225nm, 6 växlad 1,8l högvarvad V4a
Förstärkta krängare, fjädring och kjolpaket, allt original från Toyota.
Min har gått ca 5700km, 2006:a, Servad ca var 700 mil i snitt

Finns betydligt "bättre" och snabbare bilar, men jag är totalt kär i den.
Du kan välja mellan: ursinnig och totalt vansinnigt körläge
Dvs den sticker iväg vid minsta tryck på gasen, även i 2-3k rpm hela vägen till 8250 rpm.
233km/h verifierad top hastighet (i Tysklad med GPS mätning), satt som klister på vägen i 200+

*De nyare är 217hk, men min är verifierad till att vara en av de sista med 224hk. Dessutom ägd av Toyota chef som första ägare