DHL's hantering av paket

Permalänk
Medlem

DHL's hantering av paket

Läste nyss den här artikeln på aftonbladet om dhl. Är inte förvånad att saker går sönder med tanke på hur vissa behandlar paketen. Det är fan förjävligt! Hoppas det är rätt forumdel, denna såg ut att passa bäst.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19875274.ab

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Man blir förmodligen miljöskadad av att jobba för speditionsbolag då samma ignoranta attityd förekommer överallt. Inte bara DHL.
Min syster köpte soffa som levererades av ett litet lokalt speditionsbolag. Förmodligen hade chauffören lastat soffan själv, och delarna var bara invälta i lastbilen, och soffan var knäckt i botten vid leverans.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Posten och schenker är precis lika sviniga med paket, förstår inte varför aftonbladet har en beef med dhl?

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Skrivet av ustzeust:

Posten och schenker är precis lika sviniga med paket, förstår inte varför aftonbladet har en beef med dhl?

Jag tror nog att DHL är värst av alla 3 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Läste nyss den här artikeln på aftonbladet om dhl. Är inte förvånad att saker går sönder med tanke på hur vissa behandlar paketen.

Det är ännu mindre förvånande när man vet vad DHL står för; Drop it, Hide it, Loose it

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Posten och schenker är precis lika sviniga med paket, förstår inte varför aftonbladet har en beef med dhl?

schenker är bäst av alla dom på att behandla paket.. Har jobbat där så vet hur det går till!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3200 MHz RAM: Corsair Vengence 2X4 Gb GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 SLI Mobo:Gigabyte G1.Sniper 3 :Corsair GS 800w Chassi: Cooler Master HAF X HDD: WD Black 2tb 7200 rpm

Permalänk
Medlem

För min del som jobbat inom speditionsfirmor så känns det mest som Aftonbladet har nyhetstorka när de försöker dra igång en sådan här kampanj. Problemet är ju inte direkt speciellt stort.

Har jobbat på en DHL terminal tidigare och där var det ingen kasta och släng kultur även om det måste gå undan givetvis

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Föredrar DHL framför UPS som inte ens bryr sig om ringa på dörren innan dom skriver "undeliverable" och dumpar det på någon distributionscentral ute i tjottahejti.

Permalänk
Medlem

Jag jobbade i ett kontor som hyrdes av Best och där va det inte såhär farligt, visst det ramlade kanske ur ett paket ibland men dom la in grejorna fint i lastbilarna iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag jobba på åkeri och kör för Dhl. Kan säga att de mesta av godset skadas på terminal av omotiverade uniflex anställda. Jag har aldrig sett någon kasta paket från ett åkeri då åkeriet själva bli betalningsmedel ansvarig för skadat gods och då bli man av med jobbet rätt fort. Dhl regel är att allt gods ska ut även om de är sönder trassat av Dhl. Sen finns de idioter till chaufförer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Föredrar DHL framför UPS som inte ens bryr sig om ringa på dörren innan dom skriver "undeliverable" och dumpar det på någon distributionscentral ute i tjottahejti.

Äsh, det är samma skrot hela bunten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag tror många inte förstår att det finns ofta en tidsfrist för terminalen och allt för mycket försändelser så därför förekommer det att mycket får stå emot tuffa stötar samtidigt som inte allt som sänds är rätt paketerat (tunga föremål i en tunn wellpapp som inte håller för fem ören). Fenomenet är inget nytt och förekommer nästan överallt. Någon på Aftonbladet måste ha haft det tråkigt på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Äsh, det är samma skrot hela bunten.

Nja, DHL har ju utlämningsställen lite här och där, så jag kan hämta upp paketet utan att behöva hyra en bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Nja, DHL har ju utlämningsställen lite här och där, så jag kan hämta upp paketet utan att behöva hyra en bil.

Åker du taxi slipper du också hyra bil.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Jag tror många inte förstår att det finns ofta en tidsfrist för terminalen och allt för mycket försändelser så därför förekommer det att mycket får stå emot tuffa stötar samtidigt som inte allt som sänds är rätt paketerat (tunga föremål i en tunn wellpapp som inte håller för fem ören). Fenomenet är inget nytt och förekommer nästan överallt. Någon på Aftonbladet måste ha haft det tråkigt på jobbet.

Det är snarare så att folk förväntar sig att paketen de skickar ska hanteras någolunda varsamt. Och oavsett om det förekommer nästan överallt så är det oacceptabelt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag tror många inte förstår att det finns ofta en tidsfrist för terminalen och allt för mycket försändelser så därför förekommer det att mycket får stå emot tuffa stötar samtidigt som inte allt som sänds är rätt paketerat (tunga föremål i en tunn wellpapp som inte håller för fem ören). Fenomenet är inget nytt och förekommer nästan överallt. Någon på Aftonbladet måste ha haft det tråkigt på jobbet.

Har man inte kapacitet att ta emot alla paket så får man väl skaffa det? Man ska ju inte stressa ihjäl människorna som jobbar där att dom känner att dom måste slänga paketen för att hinna? Alternativt förläng leveranstiden. Dom flesta föredrar ett försenat paket över ett trasigt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Åker du taxi slipper du också hyra bil.

Ja det verkar vara en bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är snarare så att folk förväntar sig att paketen de skickar ska hanteras någolunda varsamt. Och oavsett om det förekommer nästan överallt så är det oacceptabelt.

Det görs så gott man kan. "Godset" kommer någon gång att utså mot skador när det sänds runt hela världen innan det når fram till mottagaren. Om person/företag sänder paketet/kollit med riktigt skydd så står det emot mer än vad många tror, paketerad i tjock wellpapp/trä låda, frigolit eller plast runt om innehållet och utrymme inuti. Vilket en del glömmer och då kan du glömma att det kommer fram i helt skick från punkt a till punkt b vare sig hur varsamt försändelsen hanteras på terminalen. Egentligen vems fel är det när det sänds flera tusen försändelser om dagen, fast sådant kanske man inte vill redovisa och bara peka finger åt ett håll.

Sedan kanske har terminalen som sänder/tar emot en viss arbetsmetod som kanske anses vara ohälsosamt för den oinvigde, vilket inte går att utföra på något annat sätt.

Sedan har vi den mänskliga faktorn som också påverkar hur arbetet blir utfört.

Som sagt det jag vill komma fram till är att man kanske skall se det hela utifrån andra vinklar så kanske folk börjar förstå att logistik/transport fungerar utifrån en viss metod.

Permalänk
Inaktiv

Är det verkligen fel att förvänta sig samma skick som man skickade paketet i?

Uniflex är väll ett bemaningsföretag? Är inte förvånad ifall ett bemaningsföretag pressar marginalar och dess arbetare tills de sluta bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Posten och schenker är precis lika sviniga med paket, förstår inte varför aftonbladet har en beef med dhl?

Nu vet jag inte om det uttalandet stämmer, men det borde ju vara på det viset. Det finns ingen rimlighet i att tro att just DHL skulle lyckats anställa alla drullputtar i branschen, samtidigt som andra aktörerna skulle vara helt förskonade från sådan problematik.

----

Jag har själv inte råkat ut för några transportskador på många år nu, oavsett vilken speditör som använts, och då beställer jag ändå det mesta över nätet numera. För 10 år sedan kändes det däremot som transportskador var något man var tvungen att räkna med när man handlade på postorder. Om något, så har situationen i alla fall enligt min erfarenhet förbättrats avsevärt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har just nu ett paket som DHL slarvat bort :/ jobbigt att vänta.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Jag är ju inte så taggad på att se min OnePlus One som ligger på posten just nu.. Den har ju åkt med dhl en vecka nu

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är nyheten??

Se på FedEx, UPS, Schenker, Posten och väldigt många andra transportföretag och budfirmor..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kaput:

Nu vet jag inte om det uttalandet stämmer, men det borde ju vara på det viset. Det finns ingen rimlighet i att tro att just DHL skulle lyckats anställa alla drullputtar i branschen, samtidigt som andra aktörerna skulle vara helt förskonade från sådan problematik.

----
.

Jo det stämmer, för det mesta. Många chaufförer lastar/lossar ordentligt men ibland händer det misstag.
Sen har vi resten, polacker och andra uländska chaffisar som inte vet vad de håller på med.

Vi använder blandannat Schenker på jobbet och vissa chaufförer verkar sikta på att ha sönder pallarna, oavsett vad som är på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Nja, DHL har ju utlämningsställen lite här och där, så jag kan hämta upp paketet utan att behöva hyra en bil.

Så DHL är bättre för att de ligger på promenadavstånd för dig? Ja, det är ju också ett sätt att generalisera på

Lite trivia:
DHL sket i att ringa på hos mig så jag fick vackert ta mig till Västberga när jag var som allra trasigast. Inte kul att pula in en hembioduk på 88" när axlarna är fullständigt trasiga. Ställer bilen vid lastkajen för att underlätta ilastningen, då kommer ett jävla jon och börjar jiddra om att jag tar upp plats i 30 sekunder... jisses. Har varit lite bitter på DHL sedan dess som satte mig i den situationen

Tycker dock det luktar det lite sensationsjournalistik från Aftonblaskans sida. Vad är det för paket som slängs? Antagligen mycket lätta paket med troligtvis tåligt eller tillräckligt skyddat gods i, så det ser säkert värre än vad det är.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Måste säga att det speditionsbolag jag haft minst problem med är Posten.

Schenker tappade bort mitt paket, vägrade skicka ut någon för att kolla vart det tagit vägen med motiveringen; "det dyker nog upp imorgon". Först efter 2,5 veckors tjatande och en lång utläggning om att de fått betalt för att hantera ett paket som de bevisligen inte hanterar, skickade de ut någon till sorteringen och *VIPS!* så dök paketet upp.

En månad senare användes Schenker igen för att skicka samma paket (lustigt nog), i form utav Blocketpaketet. Först tog det en vecka innan paketet kom fram, trots att det lämnades in på måndag morgon hos mitt ombud.
Sedan tog det ytterligare två veckor innan pengarna kom in på mitt konto; de gjorde tydligen om sitt utbetalningssystem...

UPS kollar inte ens att man är hemma, utan lämnar bara en lapp.

FEDEX kräver att man personligen signerar paketet vid utlämning. Fair enough, det är väl så det egentligen ska gå till. Problemet är bara att de endast åker ut en gång, och om du inte är anträffbar då så skickas paketet iväg till Arlanda dit du personligen får åka och kvittera ut det.
Det är också omöjligt att ta reda på ungefär vilken tid de kommer. Det är inte heller säkert att de dyker upp på den dag de preliminärt sagt att de kommer.
Resultatet av detta är att jag bokade upp två veckodagar för att slippa behöva åka till Arlanda för att kvittera ut mitt paket.

Kort och gott; speditionsbolag suger.

Tack för mig.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Var på tapeten förra året i staterna https://www.youtube.com/watch?v=Aq_jkUVgrc0

Får mycket paket av mindre modell på jobbet och det är mycket som är mosat.

Köpte en plastdetalj (Skärmkant)till husvagnen, när jag inte hann och hämta den på ett tag frågade jag om de kunde skicka den. Firman vägrade skicka den med paket då de skulle stå för risken i så fall.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk

Lite kul tråd. på jobbet så använde vi DHL och kom en produkt tillbaks som hade tapskada. är rejäla grejor väger runt 50kilo ca i gjute

Har fått laga det i veckan nu. var som tur är liten lättlagad skada.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så DHL är bättre för att de ligger på promenadavstånd för dig? Ja, det är ju också ett sätt att generalisera på

Lite trivia:
DHL sket i att ringa på hos mig så jag fick vackert ta mig till Västberga när jag var som allra trasigast. Inte kul att pula in en hembioduk på 88" när axlarna är fullständigt trasiga. Ställer bilen vid lastkajen för att underlätta ilastningen, då kommer ett jävla jon och börjar jiddra om att jag tar upp plats i 30 sekunder... jisses. Har varit lite bitter på DHL sedan dess som satte mig i den situationen

Tycker dock det luktar det lite sensationsjournalistik från Aftonblaskans sida. Vad är det för paket som slängs? Antagligen mycket lätta paket med troligtvis tåligt eller tillräckligt skyddat gods i, så det ser säkert värre än vad det är.

Att anta alla äger en bil är ju ett annat sätt att generalisera. Vi som inte äger en bil värdesätter rätt högt att faktiskt kunna hämta ut våra paket utan att behöva åka kommunalt med skrymmande pappkartonger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Att anta alla äger en bil är ju ett annat sätt att generalisera. Vi som inte äger en bil värdesätter rätt högt att faktiskt kunna hämta ut våra paket utan att behöva åka kommunalt med skrymmande pappkartonger.

Nu var det ingen generalisering från min sida men ta det inte så allvarligt, skrev det med blicken i ögat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net