AKUT: spillde redbull+vodka i mitt mekaniska Corsair K70 - vad gör jag?!

Permalänk

AKUT: spillde redbull+vodka i mitt mekaniska Corsair K70 - vad gör jag?!

Jag spillde precis ut en liten mängd av ovan nämnda grogg mitt i tangentbordet. Det gick bananas och började "självtrycka" på massa knappar, varpå jag snabbt stängde av datorn och vände tangentbordet upp och ner. JA, jag är ett jäkla stolpskott och JA, det finns säkert trådar om detta, men om någon kunde hjälpa mig och säga vad jag ska göra så vore jag evigt tacksam! Vet inte ens om jag vågar koppla in det och sätta igång datorn igen, aldrig varit med om detta förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

Med vanliga tangentbort (Rubber-dome) har jag bara kopplat ur den och givit den en dusch. Sedan är det bara att låta den luft-torka i något/några dygn.

Sen hur det fungerar med mekaniska vet jag ej.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

duscha och torka

§1.6
Permalänk
Medlem

Mitt QPAD MK-85 betedde sig så innan det dog helt och hållet, spillde aldrig något på den men satt med öppen balkongdörr i stort sett hela sommaren även när det var fuktigt ute, kondens-skadat gissar jag.

Nej kopplar du in den när den fortfarande är fuktig inuti så kortsluts något säkerligen och elektroniken brinner ut.

Permalänk
Medlem

Elektronikspray, det lyfter upp skiten och avdunstar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

gillar skarpt vissa kommentarer. min syster spillde cola på hennes bärbara och jag försökte skölja det och spruta elektronik spray grejs, och det hjälpte till men tog inte bort allt. blev att beställa nytt.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Köp batterivatten från närmaste bensinmack/stormarknad och häll i någon sorts balja. Sänk tangentbordet in i batterivattnet och spamma alla knappar så att colan inuti switcharma görs flytande och förhoppningsvis åker ur switcharna. 10 minuter av detta borde räcka rätt så väl.

Låt det torka i 3-4 dagar så bör tangentbordet fungera igen

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Kolla in denna video:

http://v=Tw_tpElJbxY

Sen kanske det inte är det smartaste att dricka en grogg på en Tisdag!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Köp batterivatten från närmaste bensinmack/stormarknad och häll i någon sorts balja. Sänk tangentbordet in i batterivattnet och spamma alla knappar så att colan inuti switcharma görs flytande och förhoppningsvis åker ur switcharna. 10 minuter av detta borde räcka rätt så väl.

Låt det torka i 3-4 dagar så bör tangentbordet fungera igen

Destillerat vatten heter det, inte batterivatten. Nog för att man har det i bilbatterier men det har fler användningsområden och han behöver inte destillerat vatten för att göra det du ger han råd om, det går lika bra med vanligt kranvatten eftersom tangentbordet inte ska vara inkopplat när han ska rengöra det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Destillerat vatten heter det, inte batterivatten. Nog för att man har det i bilbatterier men det har fler användningsområden och han behöver inte destillerat vatten för att göra det du ger han råd om, det går lika bra med vanligt kranvatten eftersom tangentbordet inte ska vara inkopplat när han ska rengöra det.

Det går verkligen inte lika bra med kranvatten. Det innehåller mängder av kalk järn och andra mineraler, detta vill du inte att det ska torka inne i tangentbordet.

Destillerat/batterivatten ska det vara.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Spillde rödvin i mitt K90 och det var omöjligt att få bort, la sig mellan en plastfilm/elektroniska kontakter i tangentbordet.
Demonterade hela tangentbordet men det blev aldrig normalt igen. Redbull innehåller en del socker så det kommer nog bli kletigt med.
Köp nytt !

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Det går verkligen inte lika bra med kranvatten. Det innehåller mängder av kalk järn och andra mineraler, detta vill du inte att det ska torka inne i tangentbordet.

Destillerat/batterivatten ska det vara.

Jodå, det går alldeles utmärkt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jodå, det går alldeles utmärkt.

Det går alldeles utmärkt att köra en vattenloop på toavatten också. Frågan är bara hur bra du vill att grejerna ska hålla.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rajat:

Destillerat vatten heter det, inte batterivatten. Nog för att man har det i bilbatterier men det har fler användningsområden och han behöver inte destillerat vatten för att göra det du ger han råd om, det går lika bra med vanligt kranvatten eftersom tangentbordet inte ska vara inkopplat när han ska rengöra det.

Nja, batterivatten framställs på samma sätt som man framställer avjoniserat vatten. Kan lova dig att det inte är destilerat då. Dock i princip samma grej. Produkten man köper heter oftast batterivatten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Jag spillde precis ut en liten mängd av ovan nämnda grogg mitt i tangentbordet. Det gick bananas och började "självtrycka" på massa knappar, varpå jag snabbt stängde av datorn och vände tangentbordet upp och ner. JA, jag är ett jäkla stolpskott och JA, det finns säkert trådar om detta, men om någon kunde hjälpa mig och säga vad jag ska göra så vore jag evigt tacksam! Vet inte ens om jag vågar koppla in det och sätta igång datorn igen, aldrig varit med om detta förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Spillde öl i samma TGB, duschade av det med bra mkt vatten.
Kopplade in det efter en dag men då var det inte helt torrt så det blinkade som ett stroboskop, lät det torka en dag till sen funkade det finfint och har så gjort efter det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Sen till TS, jag skulle demontera tangentbordet så mkt det går, tvätta noga i vatten o sen låta torka ordentligt. Sen kan det vara smart att skaffa något bättre än vatten typ som destillerat vatten, men det är jag själv för snål för.
Detta fungerade för mig när mitt tgtbord blev dränkt i läsk. Men jag kanske bara hade tur?
Lycka till iallafall

§1.6
Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1.6, §5 & §9*

Alltid trevligt med lite humor, men i detta fallet blev det för mycket av det goda, vänligen återgå till topic.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Mitt QPAD MK-85 betedde sig så innan det dog helt och hållet, spillde aldrig något på den men satt med öppen balkongdörr i stort sett hela sommaren även när det var fuktigt ute, kondens-skadat gissar jag.

Nej kopplar du in den när den fortfarande är fuktig inuti så kortsluts något säkerligen och elektroniken brinner ut.

Vet du ens vad kondens är.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Vet du ens vad kondens är.

När fuktighet i luften kyls ned och fäster sig på kalla ytor som glas och metall vilket återfinns i elektronik. Speciellt varma dagar när det är fuktigt i luften efter regn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

När fuktighet i luften kyls ned och fäster sig på kalla ytor som glas och metall vilket återfinns i elektronik. Speciellt varma dagar när det är fuktigt i luften efter regn.

Har det vart stora temperaturskillnader?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Jag spillde precis ut en liten mängd av ovan nämnda grogg mitt i tangentbordet. Det gick bananas och började "självtrycka" på massa knappar, varpå jag snabbt stängde av datorn och vände tangentbordet upp och ner. JA, jag är ett jäkla stolpskott och JA, det finns säkert trådar om detta, men om någon kunde hjälpa mig och säga vad jag ska göra så vore jag evigt tacksam! Vet inte ens om jag vågar koppla in det och sätta igång datorn igen, aldrig varit med om detta förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade duschat av tangentbordet ordentligt efter att samtliga tangenter varit borttagna. Därefter hade jag lagt in det i ugnen på lägsta temperaturen (brukar vara 50 grader) i några timmar. Lägg det med fördel upp o ner så ev vatten kan droppa ner.

Har sj testat detta på ett k70 tgb som en tös spillde rödvin i - det fungerade helt OK ett tag iaf (3-4 månader) tills det började strula och då bytte vi ut det tangentbordet.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Duscha tangentbordet noga och switcha på alla knappar. Sen låter du det torka ett par dagar. Naturligtvis är destillerat vatten bäst, men det funkar med vanligt kranvatten med. Jag menar, det är inte raketforskning vi snackar här.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Har det vart stora temperaturskillnader?

Tillräckligt stora ja, det hände när det var som varmast, 30+ i en hel månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Tillräckligt stora ja, det hände när det var som varmast, 30+ i en hel månad.

Jag får en känsla av att du inte har en aning om vad du pratar om i ditt första inlägg.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Tillräckligt stora ja, det hände när det var som varmast, 30+ i en hel månad.

Du svarar på ett scenario som hände igår kväll, hur stora temperaturskillnader har det varit sedan dess?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Så många idioter som snackar skit.. hur gick det för trådskaparen?

Återkom med resultat när experimentet är klart

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Jag får en känsla av att du inte har en aning om vad du pratar om i ditt första inlägg.

I somras i slutet av den varma perioden när det var väldigt fuktigt i luften i området där jag bor, dog mitt mekaniska tangentbord fast jag aldrig spilt något på det, det betedde sig som TS redbull/vodka skadade tangentbord. Med hindsight så dog det precis som ett vattenskadat tangentbord även fast jag aldrig splitt något på den eller runt den. Som att något var kortslutet inuti.

Vad händer när du slår på elektronik som är kortslutet? Vad gör en kortslutning och varför har det sönder elektronik? Har du en aning om vad du pratar om?

Permalänk
Medlem

Spillde öl i mittQpad mk-85, plockade isär det och torkade med vanlig handduk. Sedan direkt med hårtork och lät det sedan torka i 2 dagar. Inte haft några problem sedan dess, hände förra vintern.

Permalänk
Medlem

Sånt här alkoholmissbruk tolereras ej
Har det löst sig? Tvätta rent och låt torka , sen fungerar det igen.
Har ju hänt några gånger , med Ardbeg och andra ädla drycker.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Kranvatten är absolut ingen fara att hälla på elektronik, bara för att klargöra. Det är många på internet som vill påstå motsatsen, men de verkar sakna erfarenheten.

Med andra ord, in i duschen med tangentbordet bara.