Permalänk
Medlem

Problem med Xbox 360-kontroller till PC

Hej

Jag köpte idag en Xbox 360 wired controller från teknikmagasinet som jag inte för mitt liv kan få att funka med min PC. Jag har installerat microsofts drivrutiner men får fortfarande resultatet Unknown device.

Har testat guiden här (youtube) inkl att köra installationen kompatibilitetsläge win 7 och som administratör.

Har följer rådet här (forum) och rensat bort de unknown device-drivrutiner jag kunde hitta i enhetshanteraren (visat dolda osv) men får fortfarande följande resultat:

Och när jag försöker uppdatera drivrutinen som i filmen får jag bara upp följande val:

Någon som har idé på vad att göra? Eller ska jag bara lämna tillbaka prylen och hoppas/tro att en dyrare variant funkar bättre?
Kör Win 7 pro, testat olika (garanterat fungerade) USB-portar osv.

Visa signatur

i7 920 @3,67 212 Evo; Asus P6T; Corsair 12GB 1600MHz/CL9; EVGA 970 SC 4GB; Samsung 830 128GB SSD / WD 3TB; CM Real Power M620; CM Dominator 690

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ta bort alla drivrutiner, stoppa in kontrollen, spela Windows fixar drivrutiner själv

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ta bort alla drivrutiner, stoppa in kontrollen, spela Windows fixar drivrutiner själv

Detta är tyvärr också testat. Det var det första jag gjorde. No luck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 920 @3,67 212 Evo; Asus P6T; Corsair 12GB 1600MHz/CL9; EVGA 970 SC 4GB; Samsung 830 128GB SSD / WD 3TB; CM Real Power M620; CM Dominator 690

Permalänk
Medlem

Ser ut som en kopia. Kanske behöver andra drivrutiner.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Klicka ur visa kompatibel mjukvara och välj själv.
Där ska du välja microsoft common controller......nånting.

Sen i nästa steg efter det så kan du välja drivrutinen för din dongle.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Klicka ur visa kompatibel mjukvara och välj själv.
Där ska du välja microsoft common controller......nånting.

Sen i nästa steg efter det så kan du välja drivrutinen för din dongle.

Han har ingen dongel utan kör med sladd.

Men hittade detta på google. Värt att testa om du inte redan gjort det?

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2053914/xbox-control...

EDIT: såg nu att du redan testat det.

Permalänk
Medlem

Det där ser dock ut som något som ska kopplas till XBOX. Till PC så finns det specifikt en 360 kontroll "for windows"

(http://www.inet.se/produkt/6605176/microsoft-gamepad-tradad-p...)

Jag gissar på att det har något med det att göra? Annars hade de inte släppt två olika versioner (XBONE kontrollen behöver bara en microUSB för att fungera till PC)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Är du säker på att den där piratkontrollen ens ska gå att använda till PC? Det står ju inget om det på teknikmagasinets hemsida. MS originalkontroll fungerar bra och kostar inte mycket mer (och så är kvalitén sannolikt mycket bättre än på noname-kopior) så det är en sådan du borde satsat på.

Skrivet av Mithras:

Det där ser dock ut som något som ska kopplas till XBOX. Till PC så finns det specifikt en 360 kontroll "for windows"

(http://www.inet.se/produkt/6605176/microsoft-gamepad-tradad-p...)

Jag gissar på att det har något med det att göra? Annars hade de inte släppt två olika versioner (XBONE kontrollen behöver bara en microUSB för att fungera till PC)

Den vanliga trådade 360-kontrollen fungerar utan problem till windows. Den trådlösa finns däremot i PC-variant (med mottagare). MS tillverkar bara en trådad variant av 360-kontrollen:
http://www.xbox.com/en-US/xbox-360/accessories/controllers/xb...

Det där i din länk är nog bara något inet skrivit ut för att förtydliga att den även fungerar till PC.

Edit: förtydligat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Är du säker på att den där piratkontrollen ens ska gå att använda till PC? Det står ju inget om det på teknikmagasinets hemsida. MS originalkontroll fungerar bra och kostar inte mycket mer (och så är kvalitén sannolikt mycket bättre än på noname-kopior) så det är en sådan du borde satsat på.

Den vanliga trådade 360-kontrollen fungerar utan problem till windows. Den trådlösa finns däremot i PC-variant (med mottagare). MS tillverkar bara en trådad variant av 360-kontrollen:
http://www.xbox.com/en-US/xbox-360/accessories/controllers/xb...

Det där i din länk är nog bara något inet skrivit ut för att förtydliga att den även fungerar till PC.

Edit: förtydligat.

Ja, du säger ju exakt samma som jag MS har släppt två versioner av sin kontroller, en trådad och en trådlös, den trådade fungerar utan problem till windows (den trådlösa behöver adapter).
Den trådlösa kallas iband "for windows" från MS själva (inte bara från Inet) för att förtydliga för folk att den går att använda till windows. Den som TS verkar ha köpt är ju inte den från MS, dvs. inte original. Och de kontroller som inte är original har inga som helst krav på att de ska fungera med PC också, utan det är bara endast för original MS-kontroller som det gäller. Den som TS har köpt verkar endast vara certifierad för XBOX.
TS borde lämna tillbaka kontrollern och köpa den jag länkade till istället.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem på min nya dator med min 360 kontroller. Löste det genom att sätta den i USB 2 istället för 3 så fungerade den helt plötsligt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, du säger ju exakt samma som jag MS har släppt två versioner av sin kontroller, en trådad och en trådlös, den trådade fungerar utan problem till windows (den trådlösa behöver adapter).

Inte helt rätt. De släppte också en trådlös som de kallade "for windows" som jag skrev. Den är den vanliga trådlösa fast med medföljande USB-mottagare i asken.

Annars är det helt rätt att lösningen för TS är att lämna tillbaka den och skaffa en riktig trådad MS-kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Inte helt rätt. De släppte också en trådlös som de kallade "for windows" som jag skrev. Den är den vanliga trådlösa fast med medföljande USB-mottagare i asken.

Annars är det helt rätt att lösningen för TS är att lämna tillbaka den och skaffa en riktig trådad MS-kontroll.

Skrev fel, skulle självklart vara "den trådlösa" och inte den trådade (även om både den trådlösa och den trådade kallas "för windows" ibland )

Men som jag från början, denna kontroller verkar vara något som endast kopplas till XBOX och TS behöver en "for windows", dvs. en från MS själva.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vet inte om det funkar med vanlig 360 kontroller till pc. (kanske någon ful lösning)

Det du vill ha är http://www.teknikmagasinet.se/tillbehor/spelkonsoler/microsof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Vet inte om det funkar med vanlig 360 kontroller till pc. (kanske någon ful lösning)

Det du vill ha är http://www.teknikmagasinet.se/tillbehor/spelkonsoler/microsof...

Det där är den vanliga trådbundna varianten och alla trådbundna 360-kontroller som Microsoft tillverkar fungerar till PC utan fullösning. De trådlösa kräver mottagare.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det fanns en variant för 230 och en för 330, så jag frågade i kassan, han trodde det skulle funka men sa att det ju är öppet köp, så det är bara att testa. Det verkar inte riktigt som att min fuling funkade, så det blir till att lämna tillbaka och införskaffa the real deal istället. Tråd kan låsas!

Visa signatur

i7 920 @3,67 212 Evo; Asus P6T; Corsair 12GB 1600MHz/CL9; EVGA 970 SC 4GB; Samsung 830 128GB SSD / WD 3TB; CM Real Power M620; CM Dominator 690

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det där är den vanliga trådbundna varianten och alla trådbundna 360-kontroller som Microsoft tillverkar fungerar till PC utan fullösning. De trådlösa kräver mottagare.

Okej konstigt då att dem säljer en som är trådad och dyrare som enda skillnaden är att den har PC i namnet. (den jag länkade till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Okej konstigt då att dem säljer en som är trådad och dyrare som enda skillnaden är att den har PC i namnet. (den jag länkade till)

Den du länkade till är dyrare för att MS tillverkat den och har vissa krav på komponent kvalitet. Den TS länkade till tillverkas inte av MS och har okänd kvalitet och stöd.

Permalänk

1. Run setupstb.exe from the software folder on the CD.
2. Once complete, go to device manager, right click the unknown device (should be plugged in at this point remember).
3. Click Update Driver and run through the wizard specifying you will choose the driver from a list of devices.
4. Scroll down to the bottom of the list and choose the Microsoft XBox option, and on the second list choose the 360 receiver driver dated 2012.

Denna fick jag göra för min dongel som jag köpte via ebay. Jag vet att liknande problem kan ibland uppstå ifrån trådburna. Du kan prova den och se om det fungerar