Dragon Age 3: Inquisition

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant... En användare länkade tidigare till http://www.metacritic.com/game/pc/dragon-age-inquisition/user....
Spelsajterna ger överlag spelet mycket bra betyg (87/100)

Användarna är hårdare i sina omdömen:
Positive: 269
Mixed: 22
Negative: 214.
Snitt: 5.6/10

Antingen har de gett betyget 0 eller 10 - alltså hatar de det eller så älskar de det... Mycket kritik mot att spelvärlden inte är öppen som det marknadsförts som, spelmekanik, vinklar, ingen autoattack (blir buttonmashing istället) m.m.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Intressant... En användare länkade tidigare till http://www.metacritic.com/game/pc/dragon-age-inquisition/user....

Antingen har de gett betyget 0 eller 10 - alltså hatar de det eller så älskar de det... Mycket kritik mot att spelvärlden inte är öppen som det marknadsförts som, spelmekanik, vinklar, ingen autoattack (blir buttonmashing istället) m.m.

Vet inte hur det är på konsolerna men man måste antingen hålla ner ena musknappen eller R för att den ska fortsätta attackera, personligen inget jag stör mig på, speciellt inte efter att jag switchade funktionen på musknapparna.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Frågan är ifall spelet är så dåligt/bra som användarna skriver eller om de bara är missnöjda/nöjda med hypen kring spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimbaa:

Frågan är ifall spelet är så dåligt/bra som användarna skriver eller om de bara är missnöjda/nöjda med hypen kring spelet.

9.2 i betyg av 158 användare på IGN dock.
http://www.ign.com/games/dragon-age-iii/pc-104073

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Skrivet av guttag:

9.2 i betyg av 158 användare på IGN dock.
http://www.ign.com/games/dragon-age-iii/pc-104073

Tror det kommer stabiliseras till rimliga nivåer de kommande veckorna. En stor del av de som lagt omdömen har troligtvis inte ens spelat spelen mer än 1h.

Permalänk
Medlem

Ja det verkar vara bergochdalbana när man kollar omdömen om detta. Jag vet inte om jag ska skaffa det eller ej, tyckte Origins var rätt ok men inte riktigt så bra som många andra tyckte. Skulle ni rekommendera Inquisition ?

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Blöjfasoner att ge en nolla.
Okej om nu företaget bakom är en scam... men tänket är nog, eller känns, ganska orealistiskt annars.

Jag råkade iaf lägga en pre-order igår. Sitter jag ett par timmar och spelar så var det värt, som med alla andra spel som man har spelat.

Permalänk
Medlem

För folk som undrar, nu har jag inte kommit något längre men de försöker nudda på Elder scrolls serien, med alla dessa, quest som jag tycker är mer ointressanta än de förra, i Dragon Age-serien.

Spelet flyter inte så bra i 4k på dåligt grafikkort (Inte för att jag är förvånad) men snyggt är det och de kan jag ge dem creds för, undrar hur det ser ut i max i 4k....

Terrängen är mycket mer öppen än sist, samma här, nuddar på Elder scrolls serien, men dom gör en miss tycker jag, enda kartan, om man inte vill navigera med "kompassen" (WP) Är en i börjana rätt trist karta. Sen känns kartorna lite linjära i sig även fast man kan gå runt i cirklar om man inte tänker sig för.

Striderna är i mellanvis faktiskt intressanta, även om skill-träden känns med avplanade känns det som att det är något jag kommer att se fram emot, nu är det dock rätt hårda med health regen i början, även bara ett visst antal HP pots som man får använda tills man måste tillbaka eller sätta upp ett nytt camp (sånt finns och hitta på kartan om man är lite lost.

Att jag satt i 3-4 timmar igår(ungefär) Ingame-tid, efter ett par chars, till 05 på morgonen visar att detta spel i vilket fall som helst förtjänar pengarna, att jag blir bunden sådär är faktiskt ett tecken, då jag senaste tiden tröttnar väldigt snabbt på ointressanta titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaze101:

Jävligt klumpiga kontroller på tangentbord måste jag säga, får inget flyt alls.

En 360 controller för pc kostar 250 spänn idag, funkar de bra till det här tro?

vad är det som är klumpigt? funkar ju hur bra som helst för mig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 68709708:

Borde det inte göra det? Det känns ju väldigt dumt av Bioware att göra så att det inte fungerar med två kärnor när många inte har råd med det.

Lite upp till utvecklaren, de har tydligen gjort spelet till att stödja alla kärnor och HT.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Fått min häst nu haha awwwww yeah , fan vad jag gillar detta spel alltså längesedan jag fasnade såhär mycket , flera år sedan sist var nog The Witcher 2 skulle jag gissa!

Vad lirar ni för klasser och svårighetsgrad? började på HARD , får vi se hur det slutar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Lite upp till utvecklaren, de har tydligen gjort spelet till att stödja alla kärnor och HT.

Jag får väl se till att köpa en i5 4690k då. Ny ryker pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Fått min häst nu haha awwwww yeah , fan vad jag gillar detta spel alltså längesedan jag fasnade såhär mycket , flera år sedan sist var nog The Witcher 2 skulle jag gissa!

Vad lirar ni för klasser och svårighetsgrad? började på HARD , får vi se hur det slutar

Låter för jävla bra Längtar tills imorgon då jag plockar upp mitt ex! Testade 6h trial via EA Access och jag fick enbart mersmak av det hela!

Permalänk

Blir mitt första dragon age, Spelat mycket på the witcher 2 dock, Så hoppas det är likvärt roligt.
Annars så kommer witcher 3 snart

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zimbaa:

Jag tror det är så. Konstigt bara att det skiljer sig så kraftigt från vad "proffsen" skrivit för recensioner.

Skrivet av GooGeL:

Blöjfasoner att ge en nolla.
Jag råkade iaf lägga en pre-order igår. Sitter jag ett par timmar och spelar så var det värt, som med alla andra spel som man har spelat.

Instämmer, inget mellanläge verkar finnas.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Har min enhörning, pollen springer runt, men hade gärna haft lite mer skyrimstuk på styrningen av hästen. Kör Human, Mage, Hard, tokdålig på barrier

Visa signatur

Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90

Permalänk
Medlem

Det görs inte så många tradionella RPGs idag så många yngre kan bli besvikna på spelet om det letar efter ett action rpg spel, typ som Dark Souls. För att vara ett traditionellt RPG så kommer DAI nog ligga runt 9/10 i slutändan när personer har spelat tillräckligt, det räcker inte med att bara springa runt några timmar och plocka upp elfroots and andra sakar och döda lite björnar för att get spelet ett komplett betyg.

Permalänk
Avstängd

5 timmar senare.
snyggt landskap första gången i ett spel så det ut som fantasy och inte påklistrade dx9 texturer.
trivs.
tac cam lite off så använder den inte så ofta.
lev 5 men tycker inte att det varit speciellt svårt hittills kör på Hard svårighet.

trivsamt skulle jag kalla det.
kombat är väl kanske inte den mest varierande men funkar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Hann bara lira klart prologen i natt. Men det verkar riktigt lovande 😃Blir en lång väntan idag för att få komma hem och lira vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Började lira via VPN igår, måste säga att jag är sjukt imponerad. Grafiken är fullkomligt makalös, kör allt på ultra minus DOF/BLUR-skit å liknande, och det är otroligt snyggt.

Spenderar lite onödigt mycket tid att beundra miljön haha...

+ Grafiken
Optimeringen verkar helt okej, fungerar faktiskt utan problem med mantle OCH crossfire.
Började nästan ge upp hoppet på att jag skulle vara med om det igen..
Karaktärerna känns klockrena direkt. Hur mycket man kan ändra sin gubbe och hur snygg den blir är helt amazing.

-
Det är väldigt iffy att få xbox-kontroll å fungera
Kameran är för inzoomad, man blir nästan åksjuk när man tvingas rotera runt kameran hela tiden för att kolla sig omkring

--------

Lyckas någon komma på hur man kan zooma ut kameran när man kör med kontroll så hojta till!
Vet någon ett verktyg som går att mäta FPS när man kör mantle vore jag väldigt tacksam!

"Press "Tilde" / "Grave" / "~" will bring up the console.

Type: PerfOverlay.DrawFps 1
This will bring up the FPS on the top right corner of your screen.

You can even type PerfOverlay.DrawGraph 1, PerfOverlay.DrawCPUGraph/GPUGraph"

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Lägg upp lite bilder på era chars , tyckte det var svårt att göra en snygg female..Kanske kommer savefiles sen man kan tanka =P . ska göra en warrior sen male får vi se om det bättre hehe.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

http://watch?v=eb5txJl9p8w

[url]
Hur kan man inte älska det här spelet, det är ju sjukt bra.

Kontrollerna med mus och tangentbord är lite klumpiga dock så jag kopplade in en gammal 360 kontroller.

Edit: Verkade som att klumpiga kontrollerna jag tyckte mig ha i början är borta, det funkar skitbra att köra med tangentbord och mus nu.

Permalänk
Medlem

Tips för de som vill ha lite högre FPS: Avaktivera "Origin in game" i inställningarna för Origin. Min medel-FPS höjdes med nästan 10.

Älskar verkligen dvärgarkitekturen i det här spelet. Grovhuggna statyer och skumt geometriska former.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Lägg upp lite bilder på era chars , tyckte det var svårt att göra en snygg female..Kanske kommer savefiles sen man kan tanka =P . ska göra en warrior sen male får vi se om det bättre hehe.

Gjorde en male qunari warrior, så väldigt seg i attackerna tycker jag, min mage känns kvickare men det kanske finns passiva perks som buffar en lite.

Visa signatur

Permalänk

Ni som har spelat detta nu kanske kan hjälpa mig. Har lirat lite av Origins men kom aldrig in i det, delvis för halvhjärtat försök för några år sen och sen att jag helt enkelt inte fastnade. Därför har jag inte lirat det andra Dragon Age heller. Men för en som generellt gillar RPGs som Elder Scrolls, Witcher med mera är detta ett värt köp? Vore kul att ha något man kan lägga tid i innan Witcher kommer ut i vår.
Är det något man missar med loren om man inte spelat dom tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamikorozv:

Ni som har spelat detta nu kanske kan hjälpa mig. Har lirat lite av Origins men kom aldrig in i det, delvis för halvhjärtat försök för några år sen och sen att jag helt enkelt inte fastnade. Därför har jag inte lirat det andra Dragon Age heller. Men för en som generellt gillar RPGs som Elder Scrolls, Witcher med mera är detta ett värt köp? Vore kul att ha något man kan lägga tid i innan Witcher kommer ut i vår.

Ja, du kommer missa en hel del information från föregående spel. Skulle starkt rekommendera att spela igenom de spelen först. Men det är inte som att du inte kan njuta av spelet pga. det.
Så det är lite upp till dig själv, vill du få hela historien och allt, så spela de första spelen först, annars så lira DA:I, och njut.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamikorozv:

Skrivet av DaveAzoicer:

Ja, du kommer missa en hel del information från föregående spel. Skulle starkt rekommendera att spela igenom de spelen först. Men det är inte som att du inte kan njuta av spelet pga. det.
Så det är lite upp till dig själv, vill du få hela historien och allt, så spela de första spelen först, annars så lira DA:I, och njut.

Nu kanske Origins kanske var för "långsamt" tempo, det kan kännas ganska segt att spela Origins, jag tycker det och då tycker jag att spelet är riktigt bra, det du kan göra är att logga in på dragon age keep med ditt konto på origins och välja olika typer av val, få det återberättat för dig via deras storytelling-funktion, kanske inte direkt hjälper dig att fastna för serien, spelet är RPG-igt, fighterna är ganska actionbaserade, väldigt olika Origins. Vet inte direkt om det hjälper dig något i ditt beslut men jag kan säga att det är bättre än Dragon Age 2 på alla sätt, tycker nog att det håller samma klass som Origins, men att det är ett högre tempo, mer möjligheter att ändra på saker rent utseendemässigt.

Kanske svamlar lite för mycket för att hjälpa mer konkret men kör på med frågor så kan vi se om vi kan svara på de, men som rent RPG så tycker jag att det är värt det, sitter själv och inväntar Witcher 3, dock inte spelat igenom något av de tidigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, ni som nu spelat en del - hur skulle ni vilja säga att spelet skiljer sig mot DA2 när det kommer till skills, level progression och combat? Detta är något som jag själv ansåg vara rejält kasst i DA2.

Hur fungerar spelet med tangenbord och mus?
Läst många som tycker det är dåliga kontroller. Svårt att ändra keybinds och inget stöd för att binda kommandon till extra musknappar. Stämmer det sista?

Hur många quests är rena fedex uppdrag - eller är de vanligt förekommande?

Tittade in på Metacritic och i början var det ju någorlunda vettiga kommentarer men sedan blev det antingen 0 eller 10 i betyg. Om ni som spelat kan jämföra med andra spel så vore det hjälpsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Ok, ni som nu spelat en del - hur skulle ni vilja säga att spelet skiljer sig mot DA2 när det kommer till skills, level progression och combat? Detta är något som jag själv ansåg vara rejält kasst i DA2.

Hur fungerar spelet med tangenbord och mus?
Läst många som tycker det är dåliga kontroller. Svårt att ändra keybinds och inget stöd för att binda kommandon till extra musknappar. Stämmer det sista?

Hur många quests är rena fedex uppdrag - eller är de vanligt förekommande?

Tittade in på Metacritic och i början var det ju någorlunda vettiga kommentarer men sedan blev det antingen 0 eller 10 i betyg. Om ni som spelat kan jämföra med andra spel så vore det hjälpsamt

1. Skills, ser ut att vara mindre faktiskt, finns fyra grenar så långt som jag har hunnit i spelet, kanske 4 aktiva skills per gren, en drös passiva, level progression, det rullar på, vet inte exakt vad du menar, man levlar men det är lite yxigare att se sin XP, men jag kanske bara har missat något. Combat, håll in en knapp, mus eller tangent för att kontinuerligt attackera.

2. TGB + Mus, inga problem, hur enkelt som helst. Keybinds finns det men inte känt behov att ändra något förutom två knappar. Kan kolla på extra musknappar ikväll

3. Många side-quests tycker ändå att de fyller en funktion, rent personligt, inte så mycket fedex-uppdrag.

4. Spelet känns som en hybrid mellan DA:O och DA2, öppen värld som vill påminna om elder scrolls, lite som neverwinter nights 2 utan alla laddtider, bra flyt i spelet och inga buggar hittade ännu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Mja, det är nog standardproblemet med att tillåta användare att (relativt anonymt) betygsätta saker på internet. Folk röstar binärt, dvs antingen 0 eller 10. Dvs, folk använder det ungefär på samma sätt som Youtubes "tumme ned" och "tumme upp", inte som ett betyg (misstänker att detta är varför Youtube i sig bytte till just detta system istället för en betygskala).

Binära röster känns lite som standard för "stora titlar" på metacritic samt filmer på IMDB.