Har jag fått virus på min ipad2?

Permalänk
Medlem

Har jag fått virus på min ipad2?

Har en icke jailbreakad ipad2 som fortfarande kör 6.1.3.
Plötsligt har den börjat öppna upp spamsidor så fort man klickar på en länk, spelar ingen större roll var, tex. DN.se, elgiganten.se etc
Horsepower+ är den spamgrejan som dycker upp.
Det verkar helt random och det verkar inte hjälpa att tömma cache, köra privat surfning etc.
Har inte installerat några appar på flera veckor och gör i princip inget annat än att surfa på den.
Vad göra?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Installerade 8.1.1 och problemen upphörde. Måste vara exploite som annonsbanners utnyttjar i gamla ios.
Tyvärr var ju ios 8 nästan obrukbar på Ipad2 så lär nog överge Apple som inte klarar att fixa en elementär sak som att en webbroswer ska fungera utan att flikar laddas om stup i kvarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Installerade 8.1.1 och problemen upphörde. Måste vara exploite som annonsbanners utnyttjar i gamla ios.
Tyvärr var ju ios 8 nästan obrukbar på Ipad2 så lär nog överge Apple som inte klarar att fixa en elementär sak som att en webbroswer ska fungera utan att flikar laddas om stup i kvarten.

iPad 2 har ju inte särskilt mkt ram - däför laddas flikarna om i Safari. Nytt OS drar antagligen mer ram -> mindre ram åt applikationer.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Är inte 8.1.1 den som nyss släpps? Den skulle ju lösa lagg/browserproblem med Ipad2 och IOS8

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Är inte 8.1.1 den som nyss släpps? Den skulle ju lösa lagg/browserproblem med Ipad2 och IOS8

Dom löste det inte i IOS7 och lär knappast lösa det med 8.1.1 heller.
Skiten går ju knappt att använda som det är nu. Har dock inte dragit in 8.1.1 men tvivlar på att det blir så mycket bättre.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Om detta är deras fix på problemet så är det bara att garva. Skulle aldrig uppdaterat. Jävla seg skit.

Går in på DN.se, öppnar upp en flik, läser artikeln går tillbaka till andra fliken... vänta 12 sekunder innan sidan måste laddas om.
Helt hopplöst.

Permalänk
Medlem

ja då ska jag hålla mig från IOS8, tycker 7an fungerar bra dock

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om detta är deras fix på problemet så är det bara att garva. Skulle aldrig uppdaterat. Jävla seg skit.

Går in på DN.se, öppnar upp en flik, läser artikeln går tillbaka till andra fliken... vänta 12 sekunder innan sidan måste laddas om.
Helt hopplöst.

Sen är ju iPad 2 ganska gammal... har ju hänt en del sen dess

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Kör 7.1.2 på ungarnas 2:a, och jag tycker det flyter på förvånansvärt bra med tanke på plattans ålder. iOS 8 kommer jag dock inte installera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Sen är ju iPad 2 ganska gammal... har ju hänt en del sen dess

Tre år, är det "ganska gammal"?
Skulle nog snarare säga att Apple är antingen inkompetenta på att optimera sin hårvara för deras äldre produkter eller så gör det medvetet år efter år.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

3 år är gammalt. Ipad 2 har dessutom bara 512MB minne så det är såklart ett stort problem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

3 år är gammalt. Ipad 2 har dessutom bara 512MB minne så det är såklart ett stort problem.

Skrivet av Pnorberg:

Tre år, är det "ganska gammal"?
Skulle nog snarare säga att Apple är antingen inkompetenta på att optimera sin hårvara för deras äldre produkter eller så gör det medvetet år efter år.

Skrivet av Bozzeta:

Om detta är deras fix på problemet så är det bara att garva. Skulle aldrig uppdaterat. Jävla seg skit.

Går in på DN.se, öppnar upp en flik, läser artikeln går tillbaka till andra fliken... vänta 12 sekunder innan sidan måste laddas om.
Helt hopplöst.

Detta är inte bara ett Apple-isolerat problem, utan samma problem återkommer även hos Googles såväl som Microsofts mobila OS.
Den "magigska" gränsen för vad som är för lite, och vad som är okej i mängd RAM-minne, verkar ligga runt 512 MiB till 1024 MiB
Allt utöver 1024 MiB RAM upplever jag som en bra gräns med inte alltför mycket omladning av ens program och tabbar. Ju mer desto bättre.

Och sedan är inte våra dagstidningar speciellt duktiga på att skapa optimala webbsidor. Aftonbladet, Expressen och DN är de som dessutom har de allra tyngsta hemsidorna. Till och med kraftfulla datorer kan stundvis gå på knäna när man surfar runt på deras sidor. Inte så konstigt att mobila enheter kastar in handduken då.
Tips: Använd nyhetstidingarnas mobila webbsidor istället.

Tillägg:
Jag brukar använda nyhetstidningarnas hemsidor som skräckexempel på vad man inte skall göra när man skapar hemsidor.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Detta är inte bara ett Apple-isolerat problem, utan samma problem återkommer även hos Googles såväl som Microsofts mobila OS.
Den "magigska" gränsen för vad som är för lite, och vad som är okej i mängd RAM-minne, verkar ligga runt 512 MiB till 1024 MiB
Allt utöver 1024 MiB RAM upplever jag som en bra gräns med inte alltför mycket omladning av ens program och tabbar. Ju mer desto bättre.

Och sedan är inte våra dagstidningar speciellt duktiga på att skapa optimala webbsidor. Aftonbladet, Expressen och DN är de som dessutom har de allra tyngsta hemsidorna. Till och med kraftfulla datorer kan stundvis gå på knäna när man surfar runt på deras sidor. Inte så konstigt att mobila enheter kastar in handduken då.
Tips: Använd nyhetstidingarnas mobila webbsidor istället.

Tillägg:
Jag brukar använda nyhetstidningarnas hemsidor som skräckexempel på vad man inte skall göra när man skapar hemsidor.

Stämmer väldigt bra och är enligt mig ett stort problem då dessa produkter blir konsumtionsvaror. Tänk om det gick och uppgradera RAM i efterhand? Eller byta batterier utan problem? Då skulle färre hamna i återvinningscentralen väst Afrika.
För tre år sedan sa väldigt många att iPad 2 behöver inte mer RAM och det är bara PC-folk som inte förstår sig på hur bra Apple är på att optimera sitt operativsystem. Nu då? Tre år senare är iPad 2 obrukbar för att den har för lite minne? Så istället för att uppgradera minnet för någon hundring så måste en ny surfplatta inhandlas, för att surfa med och spela små simpla spel.

Det är fan tragiskt. Varje år är det samma debatt som tas upp, Apples produkter har för lite minne och varje år så skyddar människor Apples val av för lite minne in till det sista, för att tre år senare säga att produkten är gammal och det är dags och köpa en ny?
Detta problem gäller inte bara surfplattor utan även datorer med fastlödda komponenter.

Tänka sig, min AMD 64 x2 6000+ HTPC var min primära dator år 2007 (d.v.s. 7 år sedan, snart 8). Idag körs den i sovrummet med Windows 8.1, fått sig 2gb mer i ram, sämre grafikkort och hårddisk men den fungerar utan problem. Synd att man är en spec-runkande PC-ägare som inte förstår sig på Apples produkter...

Vill ni läsa lite trevliga kommentarer om iPad 2 och hur den inte behöver mer än 512mb RAM? Varsågoda:
http://appleinsider.com/articles/11/03/03/apples_a5_cpu_in_ip...
http://macworld.idg.se/2.1038/1.371894/sa-mycket-arbetsminne-...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Friden varade i någon dag alltså. Idag var det dags igen, loggade in på DN.se, 5 !! flikar öppnas upp i bakgrunden med reklam igen. Något är åt helvete fel... vill slänga ut den genom fönstret.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bozzeta:

Friden varade i någon dag alltså. Idag var det dags igen, loggade in på DN.se, 5 !! flikar öppnas upp i bakgrunden med reklam igen. Något är åt helvete fel... vill slänga ut den genom fönstret.

Som jag tidigare skrev så är nyhetssidorna ritkigt dåliga när det gäller optimeringar.
De lever på reklam, och är skräckexempel på hur man kan "reklam-bloata" en hemsida.
Jag rek. er att byta tidning, eller installera en reklamblockering som ni aktiverar på de mest reklam-horribla sidorna.

Ni kan prova på en nollställning av enheten för att bli av med appar som ställer till det för er. Men inte så troligt om ni inte jailbreakat er platta.
http://support.apple.com/en-us/HT201252

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)