Permalänk
Medlem

Spillde lite vatten i på mitt tangentbord

Råkade spilla lite vanligt kranvatten över mitt tangentbord. Jag kopplade ur det och vände det upp och ner. Jag la sen in den i ugnen med fläkten på i runt 40 grader. Bör detta räcka eller ska jag göra något mer? Annars får jag väll ringa och be om ett nytt som jag gjort annars men det känner jag inte för att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tezzeen:

Råkade spilla lite vanligt kranvatten över mitt tangentbord. Jag kopplade ur det och vände det upp och ner. Jag la sen in den i ugnen med fläkten på i runt 40 grader. Bör detta räcka eller ska jag göra något mer? Annars får jag väll ringa och be om ett nytt som jag gjort annars men det känner jag inte för att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Låt det ligga över ett element i minst ett dygn och torka innan du kopplar in och provar det.

Om det bara var vanligt vatten så borde det inte vara några problem bara det får torka ur ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tezzeen:

Råkade spilla lite vanligt kranvatten över mitt tangentbord. Jag kopplade ur det och vände det upp och ner. Jag la sen in den i ugnen med fläkten på i runt 40 grader. Bör detta räcka eller ska jag göra något mer? Annars får jag väll ringa och be om ett nytt som jag gjort annars men det känner jag inte för att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt gamla Eclipse 2 tangentbord fick mycket olika vätskor över sig och fungerade prima.
Ta av alla tangenter bara och låt torka, jag lät knappt mitt eclipse torka förutom att dra av knapparna och sätta dem i en skål för inte få kladdiga tangenter.

Lägg de upp och ned på handduk bara och avvakta ~1dag så bör ingenting hända

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Denna tråden ligger nästan precis innan din, du kan nog finna lite vettig läsning och tips däri;

http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Att spilla vatten/vätska på sitt tangentbord täcks inte av garantin, om du inte har försäkring dvs.

Permalänk
Avstängd

Jag kan berätta följande. För 5-6 år sedan tappade jag ett halvt glas fanta över mitt Alu tangentbord med kabel som ingick i köpet av min iMac.
Jag hade ett nytt tangentbord i reserv jag fått i Julklapp så jag kunde testa att tvätta tangentbordet.
Jag smorde in tangentbordet med Yes spolade av det med varmt duschvatten tills jag var säker på att allt klet var bortspolat.
Skakade och vickade ur vatten. Lindade in det i en frottehandduk och lade paketet på elementet i tre dagar. Varje dag vände jag på paketet. Satte i kabeln och tangentbordet fungerade perfekt.
Sedan dess har jag duschat mina tangentbord när dom börjat se solkiga ut.

Om man tänker efter, så finns det ingenting som inte tål vatten i ett tangentbord annat än fukt och vatten som kan kortsluta kretsarna. Så småningom kanske kalkavlagringar från duschvattnet kan ge dålig kontakt.

Det är viktigt att man inte börjar trycka på tangenterna när tangentbordet är fullt av fukt, då elektriciteten kan kortsluta kretsarna, utan att direkt dra ur sladden.
Det var mitt tips.