Permalänk
Medlem

Shield Tablet Lollipop

Tänkte att vi skulle kunna använda denna tråd till att tjöta lite om nVidia Shield Tablet med lollipop och lite mer exakt de små problem som kan uppstå och gärna smidiga lösningar på dessa.

Jag kan väl börja med en annorlunda "bugg" som jag hittat (snarare ett fel hos andra), det verkar som SSL hantering har blivit uppdaterad på IMAP/POP3 och det ger vissa problem mot vissa operatörer, som exempel Telia. Kör jag med SSL i någon form så vägrar anslutningen upprättas, man får bara meddelandet SSL handshake failed. Detta är bekräftat som ett problem i Lollipop och skulle ha varit åtgärdat i fullversion men något verkar fortfarande vara kvar.
Det skulle kunna vara så att detta "fel" orsakas av slöa operatörer som inte uppdaterat sin SSL hantering, hur som helst så hittade jag en temporär lösning i att använda gmail appen och köra utan SSL. vanliga vanilla mail appen fungerar inte alls oavsett anslutning mot Telias servrar.

Ett liknande case hos Google

Nästa intressanta "bugg" är SD kort och rättigheter, har man haft ett kort exfat formaterat sedan tidigare & det finns en befintlig katalogstruktur kan det ställa till problem i lollipop. Smidigaste lösningen att komma runt detta är en omformatering, i annat fall så krävs det mer eller mindre root.

Om man vill roota sin Shield i lollipop så är det bra att veta följande:

1: Om du inte vill låsa upp din bootloader måste du slänga in lite grejer INNAN du uppdaterar från Kitkat till Lollipop
2: Har du redan uppdaterat till Lollipop så kan du antingen låsa upp din bootloader eller så får du vänta på en eventuell ny "towelroot"
3: Länk till fullständig Root procedur hos XDA (låst/olåst loader)

Själv har jag låst upp min bootloader & rootat i efterhand, funkar fint på min 32GB LTE EU.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Hittade en till grej, i lollipop så är det inte helt lätt att hitta SHIELD Power Control, den finns faktiskt kvar i sin helhet men för att öppna den så krävs det en annorlunda öppning. Öppnar du "batteri" under inställningar så kan du komma åt en hårt nedbantad inställningsmeny för SHIELD Power Control men den finns som sagt kvar i sin helhet såsom den var i KitKat.

Tryck på visa för en enkel guide att få fram SPC med svenskt systemspråk

1: Fäst "Genväg för inställningar" widget på din launcher

2: Välj "Spara ström" i listan (en bit ner)

3: Öppna den nya genvägen

4: Välj antingen "SHIELD Power Control" eller "Processor", under Power Control hittar du manuell cpu justering samt individuell app kontroll.

Dold text
Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Screenshot

Sedan 5.0.1 har Printscreen-funktionen i Stylus-menyn buggat ur. Screenshots visar numera även interfacet för screenshots som därmed blockerar delar av vyn, bilderna som tas är dessutom oftast gråtonade och använder man box-capture så syns spår efter markeringsrutan i bilden som tas. Har påkallat Nvidias uppmärksamhet på detta men de menar på att det rör sig om ett hårdvaruproblem och att jag borde byta enhet där jag köpte den. På Swedroids forum vet jag åtminstone en annan som drabbats av samma problem. Hur ser det ut här bland er andra Sweclockare?

Dold text
Dold text
Permalänk

Hej!
Har WIFI modellen av Shield Tablet och har senaste uppdateringen av Lollipop. Mitt problem är att jag ibland får känslan av att plattan hänger sig, typ att den får slut på ram eller liknande? Brukar lösa sig genom att man stänger ner allt som är öppet eller i värsta fall startar om den. Det är dock otroligt irriterande. Nån annan som upplevt nåt liknande? Funderar på om man ska installera nån taskkiller eller liknande som man hade back in the days på android 2.x men jag har för mig att det inte skall behövas längre. Borde inte Lollipop sköta sånt automatiskt?
/axel