Permalänk
Medlem

Spelmus - Köpråd

Godkväll!

Har börjat planera lite inför jul och tagit reda på att min bror på 11 år önskar sig en spelmus. Han spelar för det mesta TF2 och Minecraft men även andra liknande spel som Halo. Hittils har han kollat på vad jag vill kalla för riktiga P-12-möss, dvs. No-name möss från teknikmagasinet som ser extrem flashiga och plastiga ut.

Förra julen fick han ett par Logitech G930 (Headset) och bör även säga en del om vilka kvalitetskrav jag ställer på nästa köp. Varken jag eller min bror är ute efter en värstingmus för 1200:- Men Jag vill att han ska få den mus som är rätt för honom. Storlek osv. struntar vi i då jag i slutändan är kapabel till att se vilka möss som skulle vara alldeles stora för hans hand.

Märken jag kollat på är Corsair, Func. Razer och Asus. Då jag inte alls är insatt i detta så vill jag att tråden ska flöda av tips och era tankar angående detta

Mvh.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Mionix Naos tycker jag har väldigt skön form och bra respons/antal knappar. Den "enklaste" av dem, Naos 3200, kostar 3-400 spänn och är fantastiskt bra.

Permalänk
Medlem

Steelseries Rival är min standardmus och jag är nöjd med den. Spelar CS:GO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Mionix Naos tycker jag har väldigt skön form och bra respons/antal knappar. Den "enklaste" av dem, Naos 3200, kostar 3-400 spänn och är fantastiskt bra.

Kul att du faktiskt nämner det märket. För jag såg för en stund sedan i tråden "Dagens Fynd" att CDOn har REA på följande

http://cdon.se/hemelektronik/mionix/gaming-mouse-mionix-naos-...

Min fråga är då ifall detta är ett "Vafan väntar du på, KÖP!!!" Eller om man ska vänta till exempelvis Black Friday efter fler reor på möss

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kolla på steelseries rival, är oärligt nöjd med min iaf kolla naos 7000 åxå

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Kolla på steelseries rival, är oärligt nöjd med min iaf kolla naos 7000 åxå

Skrivet av iXam:

Steelseries Rival är min standardmus och jag är nöjd med den. Spelar CS:GO.

Skrivet av Havrefras_:

Mionix Naos tycker jag har väldigt skön form och bra respons/antal knappar. Den "enklaste" av dem, Naos 3200, kostar 3-400 spänn och är fantastiskt bra.

Sjukt kul med tips och snabba svar Då det finns så otroligt många märken och modeller kanske jag ska ställa frågan: Är det något märke jag ska akta mig för? Eller någon särskild funktion eller teknik som fått dåligt betyg?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Intel Core i7 5820K 3,3GHz @ 4,2 GHz |PowerColor Radeon HD6950 PCS++ 2 GB | ASRock X99 Extreme4| G.Skill Ripjaws 4 Red DDR4 PC21300/2666MHz Intel X99 CL15 4x4GB | EVGA SuperNOVA G2 750W |Intel 530 Series SSD 240GB |NZXT Source S340 | Cooler Master Nepton 280L |

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera Mionix Naos (själv kör jag 7000-modellen)

EDIT:

Skrivet av YamahaDGX630:

Kul att du faktiskt nämner det märket. För jag såg för en stund sedan i tråden "Dagens Fynd" att CDOn har REA på följande

http://cdon.se/hemelektronik/mionix/gaming-mouse-mionix-naos-...

Min fråga är då ifall detta är ett "Vafan väntar du på, KÖP!!!" Eller om man ska vänta till exempelvis Black Friday efter fler reor på möss

Vafan väntar du på, KÖP!!!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

I skrivande stund kikar jag ganska noga på Razer Naga 2014 och Corsair Vengeance M65. Hur står sig dessa mot de tips jag fått hittils?

http://www.inet.se/jamfor?compare=6606887&compare=6101831&com...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

I skrivande stund kikar jag ganska noga på Razer Naga 2014 och Corsair Vengeance M65. Hur står sig dessa mot de tips jag fått hittils?

http://www.inet.se/jamfor?compare=6606887&compare=6101831&com...

Jag skulle rekommendera razer imperator. Den är något mindre än naga och har en komfortabel form.

Jag har kört min sedan bf3 släpptes och kan inte annat än att älska den musen.

Kan vara något att titta på iaf. Dehär med möss och tangentbord är väldigt personligt om vad man gillar så är svårt att ge rekommendationer 😊

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Flera förslag här är på tok för stora för en normal 11 årings hand. Jag rekommenderar Razer taipan

http://v=xbNHbLkLVUY

Låg om midjan och mycket bekväm för de med små och normalstora händer. Dock inte för de med stora händer!

http://www.inet.se/produkt/6606399/razer-taipan-gaming-mouse

Recension:

http://v=XHZEZ-cpGoM

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

I skrivande stund kikar jag ganska noga på Razer Naga 2014 och Corsair Vengeance M65. Hur står sig dessa mot de tips jag fått hittils?

http://www.inet.se/jamfor?compare=6606887&compare=6101831&com...

Om inte mängder av knappar är väldigt viktigt, hade jag undvikt de som har det. Om mängder av knappar är viktigt hade jag istället tittat på logitech G600, som är mer eller mindre samma sak, men i bättre utförande(Högre kvalité, mindre barnsjukdomar och bättre mjukvara). Personligen gillar jag den mest för att den har 3 "riktiga" knappar på ovansidan, och påminner lite om den mus jag gillade som bäst under min uppväxt.

I övrigt så handlar det mest om form och funktion. Så länge du håller dig till de märken som redan nämnts och några få därutöver så är kvaliteten väldigt sällan ett bekymmer i prissegmentet. Det är dock något väldigt personligt, vilken form som passar och vad man har för behov. Är 20 knappar viktigt? Är 9000+ dpi livsavgörande? Har han stora händer? Små händer?

Personligen hade jag satsat på något av de mer klassiska modellerna om du har lite att gå på. Till exempel en Logitech G400. Det är överlag en bra mus, men den är också väldigt standard och är en uppföljare till en uppföljare till en uppföljare till en uppföljare. Samma form har med andra ord hållit väldigt länge OCh varit väldigt populär. Det är rent av sällsynt att hitta de som aldrig har använt en MX518 eller annan mus av samma form. När han har fått testa något standard är det lättare att utröna åt vilket håll nästa generations mus skall dra sig.

Permalänk
Medlem

Roccat kone pure military

eller kanske den nya Logitech G302

Dessa möss är rätt små.. passa bäst för claw/fingertip grip.

Vill man ha palm så får man nog titta på rival eller fk1.

Permalänk
Medlem

Kör steelseries sensei jag. Hade Ikari innan. Ikarin skönare, men skjuter hårdare med sensei.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

För 299 är en Mionix Naos 7000 inget annat än ren stöld. Som någon ovan sagt så KAN den ju vara lite stor för en 11 årings händer (särskilt om denne är klent byggd). Å andra sidan minns jag att jag satt på en Logitech mouseman+ i den åldern, och det var ju en rejäl mus det med.

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag http://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/moss/... starkt. Relativt billig, men en snygg mus, ganska liten med DPI knapp nedanför scrollen. Annars tycker jag minecraft är skönast att lira med en "surfmus" för typ 79:-, men jag skulle rekommendera ovan!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Själv gillar jag http://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/moss/... starkt. Relativt billig, men en snygg mus, ganska liten med DPI knapp nedanför scrollen. Annars tycker jag minecraft är skönast att lira med en "surfmus" för typ 79:-, men jag skulle rekommendera ovan!

Förvisso i rätt storlek och bekväm i handen men den ser ju inte rolig ut och scrollhjulet är skräp som går sönder lätt.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Gällande Razer naga 2014 är hen helt ok om man skall spela mycket mmorpg annars tycker jag själv alla de extra knapparna (12 st) är onödiga.

//Martin

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Medlem

jag använder en Logitech G502 som jag är väldigt nöjd med.
Den fick bra kritik för sin sensor och känns gedigen. Ett scrollhjul i metall skadar ju inte intrycket!
Den är lite dyr, men köper man inte möss så ofta kanske man kan kosta på sig lite mer premium.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderar Steelseries Kinzu, liten och fin med en bra sensor. Borde passa hans händer.

Permalänk
Medlem

Skulle tipsat dig om Steelseries Ikari Laser.
Dock så säljs den inte längre. Men har du ett Ebaykonto så skulle jag tipsa dig om att handa en därifrån.
Jag har 2st extra nere i källaren i väntan på att min nuvarande går sönder.
Utan tvekan den bästa musen jag använt.

Tex.
http://www.ebay.com/itm/PC-Ikari-Laser-Mouse-Steelseries-PC-G...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Godkväll!

Har börjat planera lite inför jul och tagit reda på att min bror på 11 år önskar sig en spelmus. Han spelar för det mesta TF2 och Minecraft men även andra liknande spel som Halo. Hittils har han kollat på vad jag vill kalla för riktiga P-12-möss, dvs. No-name möss från teknikmagasinet som ser extrem flashiga och plastiga ut.

Förra julen fick han ett par Logitech G930 (Headset) och bör även säga en del om vilka kvalitetskrav jag ställer på nästa köp. Varken jag eller min bror är ute efter en värstingmus för 1200:- Men Jag vill att han ska få den mus som är rätt för honom. Storlek osv. struntar vi i då jag i slutändan är kapabel till att se vilka möss som skulle vara alldeles stora för hans hand.

Märken jag kollat på är Corsair, Func. Razer och Asus. Då jag inte alls är insatt i detta så vill jag att tråden ska flöda av tips och era tankar angående detta

Mvh.

Jag har haft ett gäng möss under åren, höll på länge innan jag hittade en trotjänare! Logitech MX518 låg mig länge varmt om hjärtat, fortfarande en kanonbra mus, men med väldigt säreget grepp!

Det slutade i alla fall med att jag köpte en Steelseries Sensei och jag kan inte vara mer nöjd faktiskt, så gott som helt neutral i formen så den passar båda händer vid behov och tröttar inte ut handen, bra tumknappar för granater, knivar och dylikt man kan behöva hala fram när det hettar till!

Den är kromad, har rätt diskret "pimping" (logga + scrollhjul) som dessutom går att ändra till precis vilken färg du vill via mjukvara.

Har utöver detta riktiga gaming specifikationer vad det häller poll rate, etc.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=944691

OBS, den finns i ett gäng olika upplagor, kika runt lite om du hittar en som han skulle tycka vara fräsig.. själv tycker jag den kromade ser mest clean ut

God jul!

Permalänk
Medlem

Till en 11 åring som tycker om bling. Kanske en Mad Catz Cyborg RAT modell kan passa? Så kan han justera den och göra den större när han växer. Passar hans bling krav och ditt kvalitéts krav, dessutom passar den antagligen hans händer också.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=600538

Mionix Naos och Func är gigantiska möss i förhållande till en 11 årings händer, jag tror inte de passar så bra där. Mionix Avoir 7000 kan passa bättre då samma sensor och knappar bara annan form på musen så den är något mindre.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2382222

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Förvisso i rätt storlek och bekväm i handen men den ser ju inte rolig ut och scrollhjulet är skräp som går sönder lätt.

Tänkte då du sa "P-12 Möss" med att den lyser och har lite skarpa linjer. Sen är scrollen helt okej enligt mig!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Kör personligen en Razer Naga, men jag har litet större händer också, men till en 11-åring kan jag inte göra annat än att rekommendera MX518 eller vilken uppföljare som helst till den (t.ex G400).

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

I skrivande stund kikar jag ganska noga på Razer Naga 2014 och Corsair Vengeance M65. Hur står sig dessa mot de tips jag fått hittils?

http://www.inet.se/jamfor?compare=6606887&compare=6101831&com...

Jag har en razer naga 2014 som används vid mmo men så fort det e dax för fps spel så är det min steelseries rival som gäller. Nagan är min favorit synd att den inte kom med samma optiska sensor som rivalen har för isåfall hade jag nog bara använt den. Köp rival eller naos7000 eller annan motsvarande med optisk sensor om du ska spela mer fps än mmo spel.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar! Även om jag såklart inte citerar alla här så läser jag allas inlägg och tar till mig allas åsikter

Jag skulle bara vilja veta lite mer om denna mus som jag fastnat lite för.

http://www.inet.se/produkt/6101830/corsair-vengeance-m65-gami...

Ser ingen i tråden som varken verkar ha denna eller vill göra sig ett uttalande om den Är det för att den inte är omtyckt? Skulle vilja veta lite så att jag isåfall kan lägga den på hyllan om den inte verkar bra.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Hemskt gärna en motivering!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Hemskt gärna en motivering!

Dold text

Den musen som är länkad är inte för stor och går att konfigurera ganska bra till shooter spel, till minecraft går den bra också. Jag gillar den musen just för att den ligger på ett "ok" pris (enligt mig) Och den är väldigt enkel men effektiv i sin konfigurering. Siktes knappen sänker DPI'N men går att ändra som sagt. Det är en bra mus enligt mig.