Mekaniskt fel på en seagate 3Tb?

Permalänk

Mekaniskt fel på en seagate 3Tb?

I måndags fick jag första problemet, det gick väääldigt segt när jag förde över bilder från minneskort via USB-3.
När jag sedan skulle redigera bilder frös datorn vid varje försök. Sedan försvann den från utforskaren. Den hittades igen ibland vid omstart. Jag har lyckats kopiera ca 99% av innehållet. Det som inte gick var de senaste filerna jag lagt in.
Sedan igår har den fungerat vanligt igen å jag sitter nu med SeaTools för att få en felkod för en retur. Vet dock inte vilket test de vill att jag ska köra?
Det står bara så här : "Test with SeaTools to verify the drive is failing and save the SeaTools Test Code result number to validate the drive failed SeaTools testing."
Har kört några av testen som finns där utan att nått fel hittats. Men finns det nått test där som kan upptäcka ev. mekaniskt fel?
Har bytt plats med en annan disk för att utesluta fel på kablar m.m.
Drygt att skicka iväg den i retur om de inte hittar nått fel......

Tips om hur jag ska gå tillväga mottages tacksamt då jag bara råkat ut för detta en gång tidigare, då med ett mer uppenbart fel

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk

Har haft exact samma fel på min seagate dom senaste 2 veckorna har gjort samma som du me men det fortsätter

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Har 2 st 3TB seagate diskar som bägge har börjat visa sektor/block fel, det jävligaste är att diskarna är inte mer än strax 7 månader gamla. När dessa fel blir tillräckligt stora kommer frysningar ske, blir felen på precis "rätt" ställe kommer disken "försvinna" från utforskaren.

Har lärt mig att inte köpa Seagate diskar igen...

Men för att ge ett tips, kolla i loggboken under administrativ vy efter "disk" & "iAstor" om du kör intel hdd controller

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

3Tb seagate 7200rpm brukar vara DM001 och dom är kända för att vara kassa. Skickat in en själv. har en kvar.
DM000 som är 4Tb 5900rpm ska vara bra. Så ja kolla med ett SMART program och se om det är DM001 varianterna för dom är ökänt kassa tyvärr. Skickade in min till dustin efter garantin gick ut och det var inget problem.

Permalänk
Medlem

Det är DM001 jag har naturligtvis, ska kolla om jag kan byta ut dom på garantin men jag måste fixa diskar så länge för att få över datan. På något vänster lyckas jag alltid pricka in skitdiskar...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Personligen har jag haft mest tur med Seagate diskar. Men jag tror det handlar just om det. Tur. Fanns en webshop som listade antalet sålda och reklamationer på allt de sålde för typ 10 år sedan. HD's över lag hade 3-5% returer inom garantitiden, enstaka serier, som IBM's deathstar, hade högre siffror. 3TB DM001 kan naturligtvis vara en sådan, men alla tillverkare har en sådan serie lite till och från. Misstänker att det är när man snålat för mycket i jakten på större vinst. Det straffar sig, eftersom diskarna oftast dör inom garantitiden, och inte helt sällan får förlängd garanti som ett resultat av felen. Tillverkarna vill verkligen inte byta ut diskar, var trasig disk är en kostnad för dem.

Jag har 4 Seagate ST2000VX002-1AH166 1862 GB där den med minst "ström på" tid nyss passerade 3 år. Den disken är en utbytesdisk för en av de fyra jag köpte till min NAS. En av de 4'a dog efter någon månad. Trist, så klart, men det är vad reklamationsrätten är till för. Tillverkningsfel. Sedan dess har de 4'a fungerat utmärkt. Nästa runda diskar blir nog WD's 2.5" "RED" variant. Har sedan tidigare mest dålig erfarenhet av deras diskar, men har å andra sidan inte köpt en WD disk på säkert 10 år... Det är tid att testa igen. Trist att kapaciteten är så låg på 2.5", men det är vad mitt kabinett tar, så det blir 6-8 sådana. Helt klart en uppgradering jämfört med SAS diskarna som sitter där nu. Dock bara i utrymmesväg. Hastighet kan de så klart inte mäta sig i. Men jag håller tummarna för att WD's diskar håller måttet. Personliga erfarenheter är trots allt inte mer än just det. De motsvarar dåligt det verkliga statistiska utfallet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Mjo som sagt DM001 har problem det är känt. Fins firmwares till dom men osäker på om det helt botar problemen. Flesta anser dom kassa. En av mina har alltid klonkat och det försvan efter jag skickade in den som gick sönder.

DM001 är 3Tb sedan mins jag inte var 2Tb modellen heter men som sagt 3Tb är 7200rpm och 4TB är 5900rpm och DM000 så det är helt olika diskar igentligen. Inte frågan om en platta eller sett med läshuvuden mer eller mindre. Så ja alla är inte dåliga men står det DM001 i produktbeskrivnigen så bör man hålla sig borta från dom.

Själv köpte jag dom för dom var på rea och sedan är dom GRYMT snabba (190MB/sek ge å ta). Dock ända fördelarna.

Tar hellre en slö WD green, ändrar headparking om jag vill. Stabilitet före prestanda.
har en oöppnad 3Tb WD green från dustin som får ersätta den andra 3Tb seagaten när den ger sig.

Men vad jag läst så ska DM000 4Tb 5900rpm diskarna vara lika bra som andra fabrikat vad det gäller felprocent.
Kör en sådan med och den har inte visat SMART fel eller fört missljud.

Permalänk

Japp, tyvärr är det en seagate st3000dm001 som jag har.....
Har redan ersatt den med en WD 4Tb red. Vågar man skicka disken för garantiärende utan någon fail i SeaTools?
Garantin går ut i juni 2015....

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

Kolla smart datan på den. fins det pending sectors eller kassa sektorer så accepterar ÅF normalt sett RMA.