Permalänk
Inaktiv

Hur skapar man en Android app?

Hej,

Har länge suttit och fundera på att utveckla en egen app. Men när man kommer till kritan så blir det svårare än man trott, en simpel app ser väldigt lätt ut att göra när man tittar på den färdiga appen, men om man dyker in under appens huv för att kolla hur den är gjord det är då man förstår att en simpel app inte är så enkel att göra som man trott.

Så, vad jag har läst mig fram till är att börja lära sig språket java. Det verkar vara prio ett. Men vad gör man sen? Finns det verktyg? Hur "svårt" är det att göra en "simpel" app? Uppskattningsvis, hur lång tid skulle det ta att göra en simpel app för en nybörjare?

Om och när man fått till en app och vill ha upp den i Play Store, måste man då skapa ett eget företag för att få lansera sin app?

Är det någon som har några bra guider man kan följa? Har hittat en bra basic guide här på SC på hur man gör en simpel miniräknare för nybörjare. Men mycket av den informationen är gammal, har läst på andra håll att Google har lagt ned sina appskaparprogram.

Appen jag vill göra är inget spel utan ett program. Är det stor skillnad på svårighetsgrad mellan program och spel?

Tack på förhand, hoppas någon har lite tid över att dela med sig av lite värdefull information!
Ni är guld värda som hjälper så gott ni kan!

Permalänk
Medlem

Kollat på Andromo?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Hej,

Har länge suttit och fundera på att utveckla en egen app. Men när man kommer till kritan så blir det svårare än man trott, en simpel app ser väldigt lätt ut att göra när man tittar på den färdiga appen, men om man dyker in under appens huv för att kolla hur den är gjord det är då man förstår att en simpel app inte är så enkel att göra som man trott.

Så, vad jag har läst mig fram till är att börja lära sig språket java. Det verkar vara prio ett. Men vad gör man sen? Finns det verktyg? Hur "svårt" är det att göra en "simpel" app? Uppskattningsvis, hur lång tid skulle det ta att göra en simpel app för en nybörjare?

Om och när man fått till en app och vill ha upp den i Play Store, måste man då skapa ett eget företag för att få lansera sin app?

Är det någon som har några bra guider man kan följa? Har hittat en bra basic guide här på SC på hur man gör en simpel miniräknare för nybörjare. Men mycket av den informationen är gammal, har läst på andra håll att Google har lagt ned sina appskaparprogram.

Appen jag vill göra är inget spel utan ett program. Är det stor skillnad på svårighetsgrad mellan program och spel?

Tack på förhand, hoppas någon har lite tid över att dela med sig av lite värdefull information!
Ni är guld värda som hjälper så gott ni kan!

Hej!

Jag läser för tillfället en nybörjar kurs i apputveckling för android på universitetet. Jag har tidigare läst två (och lite till) kurser Java på universitetet samt C#, C++ och lite andra programmeringskurser på gymnasiet. Kan man java eller något annat objektorienterat programmeringsspråk så är det inte supersvårt att utveckla en basic androidapp men det tar sin tid.

Om du vill testa att utforma appar för att få ett hum om hur programmeringslogiken fungerar så kan du använda appinventor (http://appinventor.mit.edu/explore/ai2/setup) som är en utvecklingsmiljö med kodblock istället för riktig kod. Om du istället vill skapa en app på riktigt så ska du använda eclipse, android studio eller någon annan utevecklingsmiljö för androidappar.

Hur det är med att lägga upp sin app i Play Store vet jag inte men att tanka över appen till sin egna mobil eller skicka den till sina vänner är inga problem.

Permalänk
Medlem

Många appar görs idag, och fler kommer göras, i form av webbapplikationer. Dvs, applikationer som är skrivna med HTML5, CSS3 och scriptspråk såsom JavaScript. Ta en titt på AngularJS.

Den enorma fördelen är att det kan köras oberoende av plattform (PC, Android, iOS, WP m.fl.) , eftersom det i grund och botten är en webbsida. Du kan givetvis göra webbapplikationen till en nerladdnings- och körbar app (så du inte behöver använda webbläsare för att besöka webbsidan).

Om detta är optimalt eller inte för dig beror helt på vad det är för app du vill skapa. Webbapplikationer kan nämligen ersätta en mängd appar gjoda "native". Webbapplikationer kan även göra hårdvaruanrop och andra fräcka funktioner man vid första blick inte tror är möjligt.

Jag kommer troligtvis endast göra webbapplikationer i framtiden då HTML5/CSS/JS är vad jag sysslar med och vill fortsätta med. Att då kunna applicera det och få det att bli en applikation är guldvärt

Permalänk
Medlem

steg 1 är att surfa hit: http://developer.android.com/index.html

där finns guider och exakta steg hur du går tillväga.

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Hej,

Har länge suttit och fundera på att utveckla en egen app. Men när man kommer till kritan så blir det svårare än man trott, en simpel app ser väldigt lätt ut att göra när man tittar på den färdiga appen, men om man dyker in under appens huv för att kolla hur den är gjord det är då man förstår att en simpel app inte är så enkel att göra som man trott.

Så, vad jag har läst mig fram till är att börja lära sig språket java. Det verkar vara prio ett. Men vad gör man sen? Finns det verktyg? Hur "svårt" är det att göra en "simpel" app? Uppskattningsvis, hur lång tid skulle det ta att göra en simpel app för en nybörjare?

Om och när man fått till en app och vill ha upp den i Play Store, måste man då skapa ett eget företag för att få lansera sin app?

Är det någon som har några bra guider man kan följa? Har hittat en bra basic guide här på SC på hur man gör en simpel miniräknare för nybörjare. Men mycket av den informationen är gammal, har läst på andra håll att Google har lagt ned sina appskaparprogram.

Appen jag vill göra är inget spel utan ett program. Är det stor skillnad på svårighetsgrad mellan program och spel?

Tack på förhand, hoppas någon har lite tid över att dela med sig av lite värdefull information!
Ni är guld värda som hjälper så gott ni kan!

java är definitivt inget måste för att göra Androidappar. Hitta ett programspråk du tycker är bra och börja där. För att sedan omvandla din kod så att det blir en Android apk-fil, som du kan ladda upp till Google play, har jag hört att man kan använda Intel XDK - https://software.intel.com/en-us/intel-xdk. **// Efter en närmare titt verkar det som Intel XDK bara är för omvandling av HTML5

Jag vet en person som gör appar för iOS och Android med Corona SDK - https://coronalabs.com/products/corona-sdk/ - som använder programspråket Lua. Du kan ju alltid nosa på det. Programmet är gratis i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

java är definitivt inget måste för att göra Androidappar. Hitta ett programspråk du tycker är bra och börja där. För att sedan omvandla din kod så att det blir en Android apk-fil, som du kan ladda upp till Google play, har jag hört att man kan använda Intel XDK - https://software.intel.com/en-us/intel-xdk. **// Efter en närmare titt verkar det som Intel XDK bara är för omvandling av HTML5

Jag vet en person som gör appar för iOS och Android med Corona SDK - https://coronalabs.com/products/corona-sdk/ - som använder programspråket Lua. Du kan ju alltid nosa på det. Programmet är gratis i alla fall.

Långt ifrån bra då om det blir problem vid kompilering till andra språket och det blir fel eller crasher lär han aldrig hitta eller kunna fixa problemet om han inte kan språket eller grunderna i Android.

Som tidigare talare sagt gå in på developer sidan av android hos google och ta en titt hur man gör appar. Är inte svårt men kräver någolunda förståelse hur Android fungerar dess livscykel mm för att få till en app men all info finns där.

Som andra sagt är det också enligt mig webappar som gäller och är helt klart mysigare att pilla med än GUI i androd och deras xml men det finns fortfarande saker som en native app kommer funka bättre än någon webapp.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en spelguide här: http://www.swedroid.se/forum/threads/hur-du-goer-ett-mobilspe...

Utvecklat i Java.

Dock lite annorlunda. Då jag använder ramverket LibGDX.

Men du får ialf en liten uppfattning om hur det fungerar

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

När jag gör applikationer till android så använder jag Java med Android Studio som IDE. Jag tycker det fungerar bra och gör jobbet så att säga. Använder Java för det är det språket jag är mest van vid.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"