Permalänk

Dator startar inte

Tjena, jag har ställt in att datorn ska starta varje natt kl 2 för då har jag somnat och datorn börjar folda automatiskt men i tisdags tror jag det var så var den avstängd på morgonen och jag tänkte inte mer på det. men när jag kommer hem vägrar den starta inget händer när man trycker igång den.

Så jag stängde av strömmen på nätagget och väntade tills den gröna lampan på moderkortet slocknade, slog på strömmen igen och försökte starta den. nu gick fläktar och lampor igång i en halv sekund sen dog den igen. testade att kortsluta dom två metalpinnarna som startknappen sitter i utan resultat.

Värt att nämna, jag bytte från original kylaren till phanteks ph-tc14pe. jag hade haft den monterad ca en vecka innan datorn gav upp. däremot använde jag inte esd armband när jag monterade datorn men jordade mig lite då och då på elementet (vattenburen) och på jordpiggen i vägguttaget.

Någon ide på felet? alla svar är välkomna !

Permalänk
Medlem

Om det hände sådär plötsligt och efter att du haft datorn igång så gissar jag på att nätagget är trasigt, men det kan vara flera fel tex trasigt moderkort, korslutning.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Om det hände sådär plötsligt och efter att du haft datorn igång så gissar jag på att nätagget är trasigt, men det kan vara flera fel tex trasigt moderkort, korslutning.

Hoppas inte det, pallar inte lägga pengar på ett nytt nätagg nu, får testa med min brors nätagg sen när jag har tid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nätaggregat säljer rätt billigt på marknaden, om det nu är det som är felet!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Aa, får se hur jag gör :/

Permalänk

så det var nätagget som var kasst. det var ett corsair cx 600 som gav upp efter knappt 3 års användning. det byttes ut mot ett bequiet kraft 700w. så får vi se hur länge det vill hänga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightmar3:

så det var nätagget som var kasst. det var ett corsair cx 600 som gav upp efter knappt 3 års användning. det byttes ut mot ett bequiet kraft 700w. så får vi se hur länge det vill hänga med.

Intressant, då cx agg börjar dyka upp i sådana här trådar nu efter ett par års användande. Många här på forumet har gissat att de lite sämre kondingarna på Corsairs cx-serie skulle ge problem för många användare efter garantitidens slut. Tyvärr ligger väl Be Quite Kraft i samma budgetsegment med sämre kvalitet på kondingarna. Jag gissar att vi även där kommer höra om en hel del haverier framöver. Sen kan man alltid fundera på om det beror på komponenterna i sig eller att billigare produkter är mer vanligt förekommande.

För oss som ofta kör med hård belastning på datorerna tror jag på att komponentkvaliteten spelar stor roll. Detta till viss del eftersom jag meckat en del med elektronik (privat av nyfikenhet) och ofta konstaterar fel på just kondensatorer. Inte i något av de fallen med trasiga kondingar har det varit en Japansk konding. En gemensam nämnare har ofta varit hög värmeutveckling. Hade tidigare en kollega för ett par år sedan som lagade AV-utrustning och som sa sig ha dragit samma slutsatser. Verkar ju även finnas en del här på forumet som har samma erfarenheter.

Nog om det, jag hoppas du får ut mer än 3 år från din nya PSU!

Permalänk

Läste också att det skulle vara lite sämre kvalité på Be Quiet, men tanken är att jag ska köpa ny dator till nästa vinter då jag har en stabil inkomst i form av jobb (förhoppningsvis). Fast nu kanske man skulle lagt pengarna på en bättre nätdel så man slipper köpa det senare