Ligger Tele2s DNS server nere? ni som har Tele2 har ni några prolbem?

Permalänk

Ligger Tele2s DNS server nere? ni som har Tele2 har ni några prolbem?

Tjena!

råkat ut för lite problem här hemma. vi har Tele2 ADSL och kan inte connecta till websidor, IRC fungerar m.m samt spel som inte anävnder en s.k adress

Sitter just nu på mobilt bredband från tre så själv har jag inga större bekymmer mer än mina 5GB data men tänkte höra med er andra som har Tele2 ifall ni har några prolbem eller det specifikt är för nv skåne?

Permalänk

mitt telia adsl var nere ett tag men verkar vara tillbaka. 3g tele2 är nere helt för mig.

Nu var adsl nere i nån minut igen, vafan håller dom på med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena!

råkat ut för lite problem här hemma. vi har Tele2 ADSL och kan inte connecta till websidor, IRC fungerar m.m samt spel som inte anävnder en s.k adress

Sitter just nu på mobilt bredband från tre så själv har jag inga större bekymmer mer än mina 5GB data men tänkte höra med er andra som har Tele2 ifall ni har några prolbem eller det specifikt är för nv skåne?

Beror på vart du bor, men i Göteborg verkar dom ha problem med fast bredband. Källa:
Driftinformation fasta nätet

Skrivet av TheMrjonte:

mitt telia adsl var nere ett tag men verkar vara tillbaka. 3g tele2 är nere helt för mig.

Nu var adsl nere i nån minut igen, vafan håller dom på med...

Jag hade problem med Telia för ca 1 timme sedan också så det är inte bara Tele2. Angående 3G, så ja dom har ett problem med surfen vare sig 3G eller 4G. Källa: Driftinformation mobilnätet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har Tele2 fiber och har råkat ut för samma problem som TS.

Permalänk
Medlem

Solna

Bor i studentlägenhet i Solna och det är problem med dns här

Skrivet av jnsson:

Beror på vart du bor, men i Göteborg verkar dom ha problem med fast bredband. Källa:
Driftinformation fasta nätet

Jag hade problem med Telia för ca 1 timme sedan också så det är inte bara Tele2. Angående 3G, så ja dom har ett problem med surfen vare sig 3G eller 4G. Källa: Driftinformation mobilnätet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Medlem

Bor i kista, samma problem här.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Mitt är nere nu och har vart senaste 2 timmarna. Bor i västerås. Händer ganska ofta för mig att det kraschar. Get your shit together tele2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Inaktiv

samma här. fungerar däremot med googles dns

Permalänk
Medlem

Jag blev lite irriterad när jag skulle skruva upp min Mac Mini och internet la ner, på fiber (Tele2), surfplatta (Tele2) och mobilen (Telia).

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena!

råkat ut för lite problem här hemma. vi har Tele2 ADSL och kan inte connecta till websidor, IRC fungerar m.m samt spel som inte anävnder en s.k adress

Sitter just nu på mobilt bredband från tre så själv har jag inga större bekymmer mer än mina 5GB data men tänkte höra med er andra som har Tele2 ifall ni har några prolbem eller det specifikt är för nv skåne?

Ja, Tele2´s nätverk ligger nere, påverkar främst deras mobila nätverk, men även vissa fasta anslutningar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19869791.ab

"Mobilnätet nere för Tele2-kunder
Tele2:s mobilnät ligger nere över hela landet under natten till måndagen. Företaget har också problem med fasta bredbandsanslutningar.
Tele2 drabbades av ett driftsfel klockan 22 på söndagen. – Det är ett mjukvarufel hos oss som påverkar framför allt mobilsurf men också fasta bredbandstjänster, säger presschefen Oliver Carrà. Vid midnatt uppger företaget att man lokaliserat felet. Men någon prognos på när företagets kunder ska kunna använda de drabbade tjänsterna igen finns inte. – Jag har ingen sluttid för åtgärderna men vi jobbar med alla tillgängliga resurser för att få det avhjälpt, säger Oliver Carrà.
"

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Telia VDSL var nere förut, bytte till googles DNS server och har inte brytt mig om att kolla sen dess.

Permalänk
Medlem

Har haft återkommande DNS-problem med Tele2 bredband via kabeltv, och det gick ner för mig idag också. Har ny bytt till googles dns och det fungerar bra!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

DNS servern verkar vara igång nu, dock försvann den på mitt 3 abbonemang samtidigt som Tele2s kom upp. märkligt!

trist och höra att det många här uppåt landet som också har haft problem!

Permalänk
Medlem

Både surf och digital Tv slutade fungera här i Örebro vid 22.10 till 22.40. Dock fungerade BitTorrent fortfarande så jag antar att UDP trafik inte var påverkat. Jag har Telia men felet var över på 30 minuter. Sen läser man om att folk i hela landet verkade drabbat av detta och nu lite senare så har tele2 samma problem fast som varar längre (kanske inte lika snabba tekniker som kunde fixa problemet). Kan inte vara en slump. Det som jag märkte var att hemsidor började ladda långsammare samt ibland inte ladda alls några minuter innan det tillslut inte funkade alls. Detta kan tyda på en överbelastningsattack.

Är Sverige under angrepp av cyberterrorister? Ryssarna kanske vem vet? Annie Lööfs bostad fick inbrott samma dag. Märkligt sammanträffande? Kanske bara är konspiratorisk nu men jag fick sådana här skumma tankar av allt detta!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Mja, någon timma innan du skrev ditt inlägg så började all webb att sluta fungera här. Vi har Tele2 via datauttaget.

Insåg efter en stund att Skype fortfarande fungerade, och insåg efter ytterligare en liten stund att det gick att pinga via IP men inte via DNS. Så kom till samma slutsats som dig. Ändrade primär DNS i routern till 8.8.8.8 och då började allt fungera igen.

Tele2 har verkligen varit skräp såhär långt. Det har bara varit strul, och det råkar tydligen alltid vara driftfel i området vi bor. Nu är det alltså problem på större nivå. Duktigt. Man får vad man betalar för antar jag.

Permalänk

Kabelnätet i Örebro strulade igår med. Funkar bra nu.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Strular det idag med för er med? Var tvungen att byta DNS för att det ska fungera.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk

Helt nere idag igen, Tele2 fiber i Eskilstuna, kommer kräva kompensation när jag väl kommer fram till kundsupport.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det pågår nån form av attack mot Tele 2 just nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Ja, jag pratade just med kundsupport, och det pågår en DDOS attack mot Tele2 just nu, teknikerna beäknar att saker skall fungera till 15.00, men det kan mycket väl ändras.

Permalänk
SpelClockers

Aha därför jag fick fixa med andra DNS tidigare idag.

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem

Svar för ca en timme sen från anställd på tele2: Ja, hela skiten har varit nere. Nu börjar det fungera på vissa ställen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena!

råkat ut för lite problem här hemma. vi har Tele2 ADSL och kan inte connecta till websidor, IRC fungerar m.m samt spel som inte anävnder en s.k adress

Sitter just nu på mobilt bredband från tre så själv har jag inga större bekymmer mer än mina 5GB data men tänkte höra med er andra som har Tele2 ifall ni har några prolbem eller det specifikt är för nv skåne?

mitt tele 2 vet inte om de e ADSL men de funkar fint iaf förutom att på youtube videos hör jag bara jag får ingen bild på videon...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Är detta en protest mot att man inte längre kan få 24 månaders bundet abonnemang? Fattiga anonymous har inte råd med en iPhone längre?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Då var det dags igen, eller är det bara för mig som Tele2 strejkar igen? Ansluten via kabelnätet, Örebro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M