Flytta Skrivbordsmappen från systemdisken

Permalänk

Flytta Skrivbordsmappen från systemdisken

Hej!
Min SSD är endast på 128gb och jag vill därför begränsa belastningen på den så mycket som möjligt. När jag håller på med filer drar och släpper jag ofta till och från skrivbordet, jag gillar att arbeta därifrån (som de flesta andra). Därför tar Skrivordsmappen väldigt stor plats och det skulle verkligen hjälpa att ha den på min tomma 500gb-hdd istället som också sitter i burken. Finns det något sätt man kan flytta den dit? Så att jag kan dra och släppa filer som vanligt på skrivbordet men att de hamnar på hdd:n då? Vill även när man sparar något dokument eller laddar ner nån fil att man kan klickca Spara > Skrivbord som vanligt och så hamnar den ändå på hdd:n. Helt enkelt flytta hela mappen och få det att fungera som vanligt
Går det? Finns det några risker/nackdelar med det? Kan man även göra det med typ Dropbox-mappen och Downloads?
Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
Finns det något sätt man kan flytta den dit? Går det? Kan man även göra det med typ Dropbox-mappen och Downloads?
Mvh,

Hej!

Ja, ja, ja.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Hej!

Ja, ja, ja.

Va, va, va?
Ska jag bara dra över hela skiten och vänta mig att det fungerar?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

Va, va, va?
Ska jag bara dra över hela skiten och vänta mig att det fungerar?

Hur, hur, hur?*

Högerklicka på skrivbordsmappen -> egenskaper -> plats -> flytta till önskat ställe

Permalänk
Skrivet av Monkeyapa:

Hur, hur, hur?*

Högerklicka på skrivbordsmappen -> egenskaper -> plats -> flytta till önskat ställe

Seriöst? Var det så enkelt? Hallå! kan nån radera den här tråden...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Seriöst? Var det så enkelt? Hallå! kan nån radera den här tråden...

Kan vara bra att ha kvar tråden, om det inte redan står i någon annan tråd. Så folk kan hitta svaret själv.
Men det får moderatorerna lista ut själv. Vill du ta bort tråden eller låsa den så klicka på "anmäl" och skriv din anledning så fixar en mod resten.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Seriöst? Var det så enkelt? Hallå! kan nån radera den här tråden...

Ett forum som sweclockers fungerar lite som en kunskapsbank, bättre att den får leva vidare så hjälper det säkert fler själar där ute en vacker dag.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Ett forum som sweclockers fungerar lite som en kunskapsbank, bättre att den får leva vidare så hjälper det säkert fler själar där ute en vacker dag.

Vad bra, för jag har redan problem
Om jag flyttar någon fil från SSD:n till skrivbordet nu får jag upp en varningsruta som säger: "Enligt Internetinställningarna kan en eller flera filer vara skadliga (C:\Users\Joel\Desktop). Vill du använda den ändå?"
1. Varför säger den så? Desktop-mappen ligger inte ens på C: längre, den är ju flyttad till min hdd.
2. Var kan man ändra i "internetinställningarna"? Är ny på Windows 8.1 (Har förresten inte gjort det i sjuan heller... tror jag)

EDIT: Plus att det går inte att flytta Dropboxmappen på samma sätt. Hur ska jag göra här?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Vad bra, för jag har redan problem
Om jag flyttar någon fil från SSD:n till skrivbordet nu får jag upp en varningsruta som säger: "Enligt Internetinställningarna kan en eller flera filer vara skadliga (C:\Users\Joel\Desktop). Vill du använda den ändå?"
1. Varför säger den så? Desktop-mappen ligger inte ens på C: längre, den är ju flyttad till min hdd.
2. Var kan man ändra i "internetinställningarna"? Är ny på Windows 8.1 (Har förresten inte gjort det i sjuan heller... tror jag)

EDIT: Plus att det går inte att flytta Dropboxmappen på samma sätt. Hur ska jag göra här?

I Dropbox går du in i "Preferenser" (du kommer dit genom att klicka på dropbox-ikonen i systemlisten, uppe till höger ser du ett kugghjul) och sen under fliken "Konto" väljer du placering, som sen flyttar mappen dit du vill.

PS. såg att du körde 8.1, kan inte svara på hur du får upp Preferenser i dropbox där, men säkert nån annan som kan hjälpa dig.