Futuremark 3DMark får prestandatester för Mantle och DirectX 12

Permalänk
Hjälpsam

Succé eller inte, jag är övertygad om att utan Mantle hade vi inte fått denna utveckling mot close to metal i DX och OpenGL.
Bara det att AMD gett Cronos och MS en stor jävla fet spark i arslet och fått lite fart på dem, det är en stor succé.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Mantle har ett rejält försprång och stort stöd redan. Att det till skillnad från Direct X inte är så beroende av Windows-version är ett stort plus. Jag tror att Win10 inte kommer göra någon större skillnad mot hur det ser ut idag. En hel del kommer säkert uppgradera, även jag, men folk kommer ändå fortsätta köra både Win7, 8.x, Vista och XP.

Jag ser definitivt fram emot lite mer benchmarks.

Skrivet av strejf:

Jag säger bara att Microsoft själva har sagt att de kommer få minst lika bra prestanda som Mantle...

Och MS har ju alla så stort förtroende för...

Nu gillar jag vad AMD hittills gjort med Mantle men DX12 kommer också bli trevligt. Nu tror jag att det som vanligt kommer ta flera år innan 12an kommer användas riktigt men får vi iallafall något spel om året med stöd för detta får det för min del ses som acceptabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Frågan är nog mer... OM OpenGL istället för att kopiera andra,
hade varit först och utvecklat detta, gjort det med båda AMD och Nvidia, vad hade hänt?
Marknaden för Linux + OpenGL är så otoligt liten att inga spel bryr sig (än).
Så istället för att motarbete Mantle borde OpenGL gynna det allt de kan, så de kan ta tronen från DX.

Linux + OpenGL är liten ja men inte OpenGL i sig då du har WebGL, OpenGL, OpenGLES som har bra större marknad än vad Mantle kommer hoppas på än så länge. Samt att du har workstations också som använder sig av OpenGL.

OpenGL har varit först i många tekniker vi ser i DirectX (Direct3D) både 10/11/12 just med deras extensions som hade stöd för tesslering shared memory etc etc....

OpenGL 4.5 är i stort sätt OpenGL 4 med ett par nVidia extensions som hamnat i Core samt från Intel och några andra tillverkare därav den stora "meh" känslan folk fick när 4.5 släpptes.

Så kopiera andra är verkligen att ta i då det ligger så långt från sanningen det bara går. Det som OpenGL gjorde senast för att kalla kopiera (4.5) var att de försöker efterlikna Direct3D i syntax för att det skall vara lättare att porta från Direct3D till OpenGL.

Skrivet av Paddanx:

För att komma på efterkälken med teknik 1-2 år senare är inte lönt alltid, och problemet är ju att få motorer verkar vilja stöda det. DX "kommer ikapp" men endast pga dens enorma fotfäste redan. Mantle fungerar på AMD, och AMD jobbar på att optimera det. Men verken AMD eller Nvidia bryr sig om att optimera för OpenGL i den utsträckningen, då det är så lite använt.

Se ovan, samt att nVidia optimerar för OpenGL, ser ut som nVidia har större intresse för OpenGL än vad de har för Mantle, när man exempelvis tittar på deras utvecklingssnack för OpenGL to metal som mer eller mindre gick ut på att visa att OpenGL har samma möjligheter som Mantle/Direct3D (12)

Så frågan är verkligen hur nVidia ser på när AMD lämnade över Mantle till Khronos medans tidigare varit ganska tysta.

Skrivet av Paddanx:

Ang DX så är det en mer komplicerad fråga. Det hänger som tidigare av andra påpekat, på Windows version. OM jag kan välja att köra Mantle gratis på en lite äldre Windows 7/8 maskin, istället för att betala upp till 1000kr för Windows 10 för DX12 (som dessutom INTE finns stöd för i NÅGON motor optimalt än), varför ska jag?
När majoriteten sitter på Windows 7 (runt 50%) så är det där spelutvecklarna siktar. Nu är det bakåt kompatibelt, men varför ska de lägga resurserna på det när så få har det...

Så för att DX12 ska kunna ta tillbaka toppen så måste först Windows 10 släppas, sen måste det utvecklas nya motorer och nya spel för detta, eller läggas till i befintliga, sen måste de i ca 6+ mån "beta" testa det.
Dvs... 2016 kanske DX12 är aktuellt...

Sen håller jag med vad vissa påpekar att Mantle borde ha släppts öppet redan nu om det ska få nog med fotfäste för att kunna hänga med i framtiden.

Nu pratade jag om hur lik både Mantle/Direct3D (11) är då exempelvis Beyond Earth kom med Direct3D och Mantle implementation och lade sedan portningen (OpenGL) över till 3e part istället för att bara försöka lösa en OpenGL version själva och då också försöka sikta mot senaste versionen (4.0/4.5).

Att Mantle funkar på tidigare är likaså som OpenGL som har stöd även till Windows XP med alla funktioner. Att Microsoft tvingar folk att uppgradera har inte varit någon nyhet och tror inte att de kommer ändra på det så länge der har så stor marknad.

Man ser att de öppnade upp .net och det var inte för att de var snälla. Samma sak krävs på Desktop sidan innan vi ser en förbättring på grafik APIer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buulaa:

för att du tror seriöst att nvidia kommer komma med sin egna version i dagsläget och mantle kommer vara det bättre alternativet för amd kort

Varför skulle NVIDIA komma med en egen version över huvud taget? DX12 är en standard som används för allt som har med ljud och bild att göra i din dator, något som Mantle aldrig kommer att kunna ersätta, för övrigt så säger Microsoft att DX12 kommer att prestera som Mantle och då blir Mantle bara överflödigt och jag tror inte AMD lägger speciellt mycket energi på Mantle över huvud taget, det har inte hänt ett skit med det sedan de presenterade det för 1 år sedan, det var nog mest en sak för att tvinga fram en ny DX version från MS.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Frågan är nog mer... OM OpenGL istället för att kopiera andra, hade varit först och utvecklat detta, gjort det med båda AMD och Nvidia, vad hade hänt? Marknaden för Linux + OpenGL är så otoligt liten att inga spel bryr sig (än). Så istället för att motarbeta Mantle borde OpenGL gynna det allt de kan, så de kan ta tronen från DX.

För att komma på efterkälken med teknik 1-2 år senare är inte lönt alltid, och problemet är ju att få motorer verkar vilja stöda det. DX "kommer ikapp" men endast pga dens enorma fotfäste redan.
Mantle fungerar på AMD, och AMD jobbar på att optimera det. Men verken AMD eller Nvidia bryr sig om att optimera för OpenGL i den utsträckningen, då det är så lite använt.

Ang DX så är det en mer komplicerad fråga. Det hänger som tidigare av andra påpekat, på Windows version.
OM jag kan välja att köra Mantle gratis på en lite äldre Windows 7/8 maskin, istället för att betala upp till 1000kr för Windows 10 för DX12 (som dessutom INTE finns stöd för i NÅGON motor optimalt än), varför ska jag?
När majoriteten sitter på Windows 7 (runt 50%) så är det där spelutvecklarna siktar. Nu är det bakåt kompatibelt, men varför ska de lägga resurserna på det när så få har det...

Så för att DX12 ska kunna ta tillbaka toppen så måste först Windows 10 släppas, sen måste Windows 10 bli en hit och ta över majoriteten från Win7, sen ska det utvecklas nya motorer och nya spel för detta, eller läggas till i befintliga, sen måste de i ca 6+ mån "beta" testa det.
Dvs... 2016 kanske DX12 är aktuellt...

Sen håller jag med vad vissa påpekar att Mantle borde ha släppts öppet redan nu om det ska få nog med fotfäste för att kunna hänga med i framtiden.

Du väljer att "glömma" att Mantle faktiskt bara fungerar på nyare modeller av AMDs GPUer. Enligt Steam så har GPU-modeller som stödjer Mantle en marknadsandel på ca 5% vilket är betydligt mindre än marknadsandel för Win8.x.

Att Mantle ändå får stöd i vissa titlar har rimligen att göra med att Mantle och det API som både PS4 och XboxOne använder ligger relativt nära varandra. Tyvärr har inte MS speciellt mycket att frukta om de får till motsvarande funktion i DX12, händer det blir både OpenGL och Mantle irrelevanta för PC-spel igen

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Dold text
Skrivet av Rajat:

Du har verkligen missat något, vad jag svarade på och sedan läser du mitt svar igen

Nej jag hade inte missat något, mantle är ett spel api.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:
Dold text

Nej jag hade inte missat något, mantle är ett spel api.

Du missar fortfarande helheten i vad det är jag säger

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du missar fortfarande helheten i vad det är jag säger

Nej det gör jag inte, det jag undrade över var om Mantle var menat till något annat än spel & det verkar inte så..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Nej det gör jag inte, det jag undrade över var om Mantle var menat till något annat än spel & det verkar inte så..

Och det var inte alls vad jag svarade på till Tilax på rad #11

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och det var inte alls vad jag svarade på till Tilax på rad #11

Ditt svar i inlägg #11 lägger jag inte mig i så det behöver du inte bekymra dig för!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Ditt svar i inlägg #11 lägger jag inte mig i så det behöver du inte bekymra dig för!

Men det var vad jag skrev där du började att stimma om detta för, alltså missade du helheten i vad jag skrev egentligen.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

SKillnaden är väl att spelen till konsol är "special" anpassade medans till pc så finns det väldigt många olika konifigationer! Dock så tycker jag att pcns resultat är bättre... Men håller annars helt med!

Exakt.

Verkar som många har svårt att få sådana här skillnader i tekniska förutsättninga (vilket är lite konstigt då man ibland kanske har den felaktiga föreställningen att alla på SweC skall ha lite mer koll än vanliga svenssons).

Skrivet av Commander:

Se ovan, samt att nVidia optimerar för OpenGL, ser ut som nVidia har större intresse för OpenGL än vad de har för Mantle, när man exempelvis tittar på deras utvecklingssnack för OpenGL to metal som mer eller mindre gick ut på att visa att OpenGL har samma möjligheter som Mantle/Direct3D (12)
...

Nu pratade jag om hur lik både Mantle/Direct3D (11) är då exempelvis Beyond Earth kom med Direct3D och Mantle implementation och lade sedan portningen (OpenGL) över till 3e part istället för att bara försöka lösa en OpenGL version själva och då också försöka sikta mot senaste versionen (4.0/4.5).

Japp. Mantle är ju i princip en rip-off/klon på den version av DX som MS använder i XB1.

Tror inte det minsta på att Mantle någonsin kommer att bli något mer än en ren marknadsföringsgimick ifrån AMD och () i historien.

Tror då betydligt mer på både DX och OpenGL med deras nya motsvarande tillägg för att åstakomma samma typ av förbättringar (som DX på XB1 och Mantel). Men ger en poäng till DICE och AMD för att de kanske inte skapade denna förändringen helt själva, men åtmisntonde satte fart på DX för PC och OpenGL.

Skrivet av Rajat:

Varför skulle NVIDIA komma med en egen version över huvud taget? DX12 är en standard som används för allt som har med ljud och bild att göra i din dator, något som Mantle aldrig kommer att kunna ersätta, för övrigt så säger Microsoft att DX12 kommer att prestera som Mantle och då blir Mantle bara överflödigt och jag tror inte AMD lägger speciellt mycket energi på Mantle över huvud taget, det har inte hänt ett skit med det sedan de presenterade det för 1 år sedan, det var nog mest en sak för att tvinga fram en ny DX version från MS.

Om några år så kommer Mantle att vara djupt begravet och glömt för de flesta.

Skrivet av Yoshman:

Du väljer att "glömma" att Mantle faktiskt bara fungerar på nyare modeller av AMDs GPUer. Enligt Steam så har GPU-modeller som stödjer Mantle en marknadsandel på ca 5% vilket är betydligt mindre än marknadsandel för Win8.x.

Har ingen större betydelse då Mantles enda syfte är att hjälpa AMD att kränga deras senaste grafikkort. De är ren och skär PR. Inget annat. Men det får man väl unna AMD. De har ju inte så mycket annat positivt nuförtiden (tyvärr, då de kommer att få även Nvidia och Intel att slappa efter mer).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/