Förslag på Android telefon som håller

Permalänk
Inaktiv

OnePlus One!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nexus 5 kommer med drivrutiner, kernel och köret i stort sett. Men det är ju inte direkt det man kör för att leka med roms nödvändigtvis. Mycket går att lägga till utan att byta ut rom. Sen blir det ju samma problem som hos alla andra när uppdateringar inte kommer längre och man måste porta en nyare version till dem. Finns ju t.ex. 4.4.4 portar till Galaxy Nexus trotts att Google inte släppte det.

Officiella livstiden på Nexusenheter har varit 18-24 mån. På ett ungefär. Det är ungefär livstiden på enheterna från de stora tillverkarna också just nu.

Galaxy S4 kanske får Android L t.ex. HTC One (M7) får Android L ganska snart och den släpptes ju i mars 2013. Sony Xperia Z ska få Android L och den är också från mars 2013. Så det handlar mer om att köpa något man är nöjd med. Om man är nöjd med 18 månader och inte behöver uppdateringar från dag ett så finns det mycket att välja på idag. Att saker inte skulle leva 12 månader på mjukvaran gäller mer udda prylar idag.

Är det verkligen så? Den Samsung S3 LTE jag har hade jag lungt kunnat ha minst 1 år till om man bara kunnat porta någon nyare mjukvara till den. Säg att Samsung hade släppt ut drivrutinerna, då hade vi troligen sett mer stabila alternativa roms och troligen hade den också fått Android L i hyfsat stabil form. Nu har man istället fått antingen ta drivar från andra enheter eller själv manipulera för att få rätt på det.

Om Google släppt drivrutinerna(eller vad det nu är) fritt för Nexus 5 så borde det också inte vara jätte svårt att porta olika versioner av Android så länge som hårdvaran orkar med. Att man inte portar nyare versioner av Android till Google Galaxy kanske kan bero på hårdvaran?

Som jag ser det så bör Android kunna rulla på mer eller mindre vilken mobil som men det gäller att det finns drivers som gör det möjligt för operativet att prata med hårdvaran.

Jag är dock inte JÄTTE insatt i detta så det hade varit kul om någon annan som vet kan kommentera vad som stämmer och inte stämmer.

Skrivet av borz:

Fördelen med magnetdockan är att du slipper pilla på luckorna.
Lågupplöst skärm märks inte i daglig användning - väldigt bra färger och skärmen kan ställas in på olika sätt bla vitbalans.

Jo de förstår jag, helt klart en stor fördel. Var i butiken och kände på den, måste tyvärr säga att jag gillar inte alls deras version av Android. Finns deras mjukvara fri så att man kan bygga stabila roms?

Skrivet av anon142735:

OnePlus One!

Jo jag har varit väldigt inne på den telefonen, det är dock storleken, den är svår att hantera med en hand, prova nå toppen och botten utan att förflytta handen. Klarar du av det så har du STORA händer. Sen säger de på XDA forumet att deras support är riktigt dålig särskilt när det gäller mjukvaran då det egentligen är CM som står för den.

En intressant punkt med denna telefonen är dock att det är just CM som står för mjukvaran vilket kan betyda att det kommer portas Android versioner ganska långt upp? De har ju redan allt runt om som de behöver, d.v.s drivrutiner eller vad det nu kan vara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Först hade hon en Sony Ericsson Xperia Arc S och sen en Sony Xperia ZR(som hon har idag) så budget vill jag inte påstå, jag skulle gissa på mellan segmentet. d.v.s där både OPO och Nexus 5 ligger.

Gjorde också misstaget att påstå att OPO är "Budget" men det är den absolut INTE. Hårdvaran är i toppklass, allt är toppklass. Priset är i budget nivå men det är inte en budget mobil och det kan du inte påstå. ZR och ARC S är fortfarande inte deras topp mobiler då dem inte är i Z-serien. Det är deras absolut bästa mobiler och det hoppas jag du förstår. Är inte rättvist att säga OPO är en budget mobil då priset är lågt. Den är en high-end mobil och Benchmarks ger ofattbart höga resultat. Provat med z3 compact och note 3 o jämfört och dem är ganska långt ifrån min OPO prestanda mässigt. Så nej, vill du snåla och få en bra mobil med bra batteri(lika bra som z3 compact o z3 skulle jag vilja påstå) så ska du köra på OPO. Storleken är precis som du säger, den är stor och det nekar jag inte. Z3 compact har sin batteritid som talar för och magnetdockan såman slipper öppna luckorna.
http://www.ebay.com/itm/141383347669?_trksid=p2060778.m2748.l...
Bara kalla inte OPO för mellan segments mobil för det är den inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Är det verkligen så? Den Samsung S3 LTE jag har hade jag lungt kunnat ha minst 1 år till om man bara kunnat porta någon nyare mjukvara till den. Säg att Samsung hade släppt ut drivrutinerna, då hade vi troligen sett mer stabila alternativa roms och troligen hade den också fått Android L i hyfsat stabil form. Nu har man istället fått antingen ta drivar från andra enheter eller själv manipulera för att få rätt på det.

Om Google släppt drivrutinerna(eller vad det nu är) fritt för Nexus 5 så borde det också inte vara jätte svårt att porta olika versioner av Android så länge som hårdvaran orkar med. Att man inte portar nyare versioner av Android till Google Galaxy kanske kan bero på hårdvaran?

Som jag ser det så bör Android kunna rulla på mer eller mindre vilken mobil som men det gäller att det finns drivers som gör det möjligt för operativet att prata med hårdvaran.

Drivrutinerna är inte öppna, men de släpps för den aktuella kerneln/image hos Google själva på https://developers.google.com/android/nexus/drivers

S3 LTE är strulig, just för att LTE-varianten inte är exakt samma telefon eller baseband, det är en Samsungtelefon med deras egna Exynos-processor så det är inte bara att ta Qualcommsdrivare från andra lurar, så det är inte bara att köra in vad som helst. Vill du bara ha 4.4.4 finns stock-rom och moddar på stock-roms.

Saken är den att finns det drivare för en kernel så är det inte bara att uppdatera till en ny release som fått nya funktioner och ny kernel, då måste man ofta jobba en del för att kunna köra den gamla kerneln eller få drivare att lira med nytt Android. Fria drivrutiner (som är fullt funktionella och används på enheterna från fabrik) finns inte i mobilvärlden. Till vanliga S3 så väl S3 LTE finns "beta" på Android L från moddare. CM (officiell) verkar vara värre dock. Kan inte säga om det kommer bli buggfritt och stabilt däremot. Sen är det givetvis trevligare att ha en telefon som stöds "officiellt" av mod-communityt än en som inte gör det när man ska köra custom roms. Sen är inte roms samma sak som operativsystem på en dator, gapps får man inte distribuera, får inte inkluderas och det gäller en del andra saker/tillverkarnas egna också egentligen. Så det hela ska inte likställas med officiellt stöd även om det ibland kan fungera bättre än stock.

Att Galaxy Nexus inte fick 4.4.4/kitkat sades bero på hårdvaran, men det går fint hos modcommunityt. Trotts att TI inte stödjer chippet. Det finns t.o.m. Android L-ROMs för Galaxy Nexus nu eftersom de löste problemen med att uppgradera, även om inte riktigt filat än.

Men det är omöjligt att säga vilka enheter/varianter som verkligen får communitysupport eller inofficiellt rullar nästa uppdatering.

Kan man få längre livstid än 2 år med senaste mjukvaran så fint, men annars får man väl köra äldre eller skaffa nytt.

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Är det verkligen så? Den Samsung S3 LTE jag har hade jag lungt kunnat ha minst 1 år till om man bara kunnat porta någon nyare mjukvara till den. Säg att Samsung hade släppt ut drivrutinerna, då hade vi troligen sett mer stabila alternativa roms och troligen hade den också fått Android L i hyfsat stabil form. Nu har man istället fått antingen ta drivar från andra enheter eller själv manipulera för att få rätt på det.

Om Google släppt drivrutinerna(eller vad det nu är) fritt för Nexus 5 så borde det också inte vara jätte svårt att porta olika versioner av Android så länge som hårdvaran orkar med. Att man inte portar nyare versioner av Android till Google Galaxy kanske kan bero på hårdvaran?

Som jag ser det så bör Android kunna rulla på mer eller mindre vilken mobil som men det gäller att det finns drivers som gör det möjligt för operativet att prata med hårdvaran.

Jag är dock inte JÄTTE insatt i detta så det hade varit kul om någon annan som vet kan kommentera vad som stämmer och inte stämmer.

Jo de förstår jag, helt klart en stor fördel. Var i butiken och kände på den, måste tyvärr säga att jag gillar inte alls deras version av Android. Finns deras mjukvara fri så att man kan bygga stabila roms?

Jo jag har varit väldigt inne på den telefonen, det är dock storleken, den är svår att hantera med en hand, prova nå toppen och botten utan att förflytta handen. Klarar du av det så har du STORA händer. Sen säger de på XDA forumet att deras support är riktigt dålig särskilt när det gäller mjukvaran då det egentligen är CM som står för den.

En intressant punkt med denna telefonen är dock att det är just CM som står för mjukvaran vilket kan betyda att det kommer portas Android versioner ganska långt upp? De har ju redan allt runt om som de behöver, d.v.s drivrutiner eller vad det nu kan vara.

CM klagas det på att det inte är så stabilt på S3. provat CM 10 på vanliga s3. kör i stället omni, trots sina brister (som jag inte vet om det beror på min modell eller inte), just för S3 gjordes tydligen i olika versioner internt (vad jag hört) så det varierar i stabilitet.

Ska finnas till din. Vad heter din model kan jag länka, trots det står nightly, är bara för dom släpper lite fixar varje dag. Men jag märker inga försämringar/förbättringar alls är nog det stabilaste efter stock vad jag hört.

Skrivet av Petterk:

Drivrutinerna är inte öppna, men de släpps för den aktuella kerneln/image hos Google själva på https://developers.google.com/android/nexus/drivers

S3 LTE är strulig, just för att LTE-varianten inte är exakt samma telefon eller baseband, det är en Samsungtelefon med deras egna Exynos-processor så det är inte bara att ta Qualcommsdrivare från andra lurar, så det är inte bara att köra in vad som helst. Vill du bara ha 4.4.4 finns stock-rom och moddar på stock-roms.

Saken är den att finns det drivare för en kernel så är det inte bara att uppdatera till en ny release som fått nya funktioner och ny kernel, då måste man ofta jobba en del för att kunna köra den gamla kerneln eller få drivare att lira med nytt Android. Fria drivrutiner (som är fullt funktionella och används på enheterna från fabrik) finns inte i mobilvärlden. Till vanliga S3 så väl S3 LTE finns "beta" på Android L från moddare. CM (officiell) verkar vara värre dock. Kan inte säga om det kommer bli buggfritt och stabilt däremot. Sen är det givetvis trevligare att ha en telefon som stöds "officiellt" av mod-communityt än en som inte gör det när man ska köra custom roms. Sen är inte roms samma sak som operativsystem på en dator, gapps får man inte distribuera, får inte inkluderas och det gäller en del andra saker/tillverkarnas egna också egentligen. Så det hela ska inte likställas med officiellt stöd även om det ibland kan fungera bättre än stock.

Att Galaxy Nexus inte fick 4.4.4/kitkat sades bero på hårdvaran, men det går fint hos modcommunityt. Trotts att TI inte stödjer chippet. Det finns t.o.m. Android L-ROMs för Galaxy Nexus nu eftersom de löste problemen med att uppgradera, även om inte riktigt filat än.

Men det är omöjligt att säga vilka enheter/varianter som verkligen får communitysupport eller inofficiellt rullar nästa uppdatering.

Kan man få längre livstid än 2 år med senaste mjukvaran så fint, men annars får man väl köra äldre eller skaffa nytt.

Har för mig att 4G telen har Qualcom. Dock har jag hört i forumet att även dom till samsung telefoner inte är någon roligt att bygga rom till.

Är så jäkla synd att dom inte låser upp hårdvaran när dom inte vet hur man gör rom själva, är helt bedrövligt beta testande i s3:an. Deras hårdvara är ok och skärmen faktiskt helt okej (rätt bra färger och sånt), men mjukvaran förstör hela upplevesen.

sen när dom väl släppte 4,3 så blev den segare än sirap och skulle blivit segare med 4,4 för mer skit dom la in. Funkar ju kanon med 4,4 med custom rom

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har för mig att 4G telen har Qualcom. Dock har jag hört i forumet att även dom till samsung telefoner inte är någon roligt att bygga rom till.

Är så jäkla synd att dom inte låser upp hårdvaran när dom inte vet hur man gör rom själva, är helt bedrövligt beta testande i s3:an. Deras hårdvara är ok och skärmen faktiskt helt okej (rätt bra färger och sånt), men mjukvaran förstör hela upplevesen.

sen när dom väl släppte 4,3 så blev den segare än sirap och skulle blivit segare med 4,4 för mer skit dom la in. Funkar ju kanon med 4,4 med custom rom

Tror du tänker på S4. S3 LTE har Exynos plus Qualcomm-modem. Hur som helst finns det till i9305/N OmniROM, Cyanogenmod, Carbon, Pac-rom, Slimroms, moddade stock Samsung 4.4.4-roms med annan launcher, olika kernels osv. Att telefonen redan kör Knox och nya bootloadern kanske inte är så kul heller. Går att testa sig fram. Duger det inte finns det ju annat (andra telefoner).

Permalänk
Medlem

Vilka telefoner har tillgänglig mjukvara från tillverkaren för att göra custom roms?

Hej,

Jag letar ny telefon och för att telefonen ska få en så lång livstid som möjligt så vill det till att mjukvaran (vi kan kalla det "drivrutiner") finns tillgängliga från tillverkaren. Jag vet ju att Google har släppt koden för ex Nexus 5 så det är troligen en telefon som kommer leva länge men frågan är vilka de andra telefonerna är?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Omdömen på OnePlus One

Hej,

Jag har några frågor till er som kommit i kontakt med OnePlus One, d,v,s även ni som funderat men valt att inte köpa av någon anledning :

  1. Är telefonen stabil, om inte, vad är det som strular?

  2. Är telefonen välbyggd? Inga konstigheter som knarrande baklucka eller liknande?

  3. Hur går den att använda med 1 hand? Måste man inte vandra upp och ner med handen bara för att ex komma åt strömknappen?

  4. Hur är supporten? Eller har du hört något om hur supporten är?

  5. Hur fungerar det om telefonen behöver service?

  6. Skulle du valt telefonen igen idag?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Nexus 5 ström knapp sitter för högt?

Hej,

Jag har testat Nexus 5 i butik och det första som slår mig är hur högt uppström knappen sitter!? Håller man telefonen i en hand så måste man vandra med handen upp för att trycka på telefonen!? Och sen vandra ner igen för att låsa upp.

Hur upplever ni detta?

Jag är van vid Samsung S3 där ström knappen sitter mycket längre ner vilket gör att man inte behöver byta grepp för att låsa upp telefonen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Nä? Nexus 5 har ju bara 3 knappar, 2 Höj/Sänk volym knapp och 1 Lås/StängPåAv knapp. Du pratar ju om lås och ström knappen vilken är precis samma knapp o.O?

Permalänk
Medlem

Nexus 5 eller OnePlus?

Hej,

Det är många som har eller haft Nexus 5 och som funderat eller rakt av valt att byta till OnePlus och då är min fråga vad ni anser, är det ett självklart val eller finns det anledningar till att välja Nexus 5 förre OnePlus One?

Som jag ser det så ser det ut på följande vis :

  1. Mjukvaran finns tillgänglig för både Nexus 5 och OnePlus One vilket gör att vi kan se stabilare custom roms en längre period efter primtime

  2. OnePlus har vad jag förstått riktigt dålig support, egentligen mer eller mindre 0 mdean Nexus 5 har väldigt bra support

  3. OnePlus har 5" större skärm vilket faktiskt gör att man måste vandra med handen upp och ner på telefonen för att kunna jobba med en hand. Nexus 5 är mer anpassad för en hand och har inget problem med detta, dock måste man fortfarande vandra lite efter som strömknappen sitter ganska högt upp.

  4. Priset är runt samma

  5. Oneplus har bättre hårdvara men för en vanlig användare så är det inget man egentligen kommer märka av? Båda enheterna flyter lika väl

  6. Nexus 5 erbjuder sladdlös laddning, hur snabb denna laddning är vet jag dock inte? OnePlus har inte alls denna funktion

  7. Man kan byta skalet på OnePlus vilket gör ett extra skydd ganska onödigt. Nexus 5 finns i olika färger men man kan inte byta skalet så vill man ha den i gott skick får man ha någon form av skydd.

  8. Byggkvalitén sägs vara bra på OnePlus men samtidigt är inte Nexus 5 dålig, vilken som verkligen är bäst vet jag inte men jag hoppas på OnePlus efter som supporten verkar botten?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Hej

Se svar nedan

Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag har några frågor till er som kommit i kontakt med OnePlus One, d,v,s även ni som funderat men valt att inte köpa av någon anledning :

  1. Är telefonen stabil, om inte, vad är det som strular?

    Ja.

  2. Är telefonen välbyggd? Inga konstigheter som knarrande baklucka eller liknande?

    Ja. Nej.

  3. Hur går den att använda med 1 hand? Måste man inte vandra upp och ner med handen bara för att ex komma åt strömknappen?

    Bra om man har stor hand.

  4. Hur är supporten? Eller har du hört något om hur supporten är?

    Ingen aning.

  5. Hur fungerar det om telefonen behöver service?

    Ingen aning.

  6. Skulle du valt telefonen igen idag?

    Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Nä? Nexus 5 har ju bara 3 knappar, 2 Höj/Sänk volym knapp och 1 Lås/StängPåAv knapp. Du pratar ju om lås och ström knappen vilken är precis samma knapp o.O?

Lite mig klargöra om det var oklart. Jag menar knappen som sitter längst upp på höger sida och används till :

Skärm : Av/På
Ström : Av/På

Knappen måste alltså användas för att tända skärmen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Entusiast

Jag valde Nexus 5 mellan dessa 2 för att en 5.5" skärm inte går för sig för mig, oavsett om det hade handlat om 10GB RAM och Snapdragon 1005 i OnePlus One-telefonen.
Om man vill ha en phablet så ser jag dock ingen anledning till att välja Nexus 5 över OnePlus One, det skulle väl vara om man inte gillar Cyanogenmod.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Det är många som har eller haft Nexus 5 och som funderat eller rakt av valt att byta till OnePlus och då är min fråga vad ni anser, är det ett självklart val eller finns det anledningar till att välja Nexus 5 förre OnePlus One?

Som jag ser det så ser det ut på följande vis :

  1. Mjukvaran finns tillgänglig för både Nexus 5 och OnePlus One vilket gör att vi kan se stabilare custom roms en längre period efter primtime

  2. OnePlus har vad jag förstått riktigt dålig support, egentligen mer eller mindre 0 mdean Nexus 5 har väldigt bra support

  3. OnePlus har 5" större skärm vilket faktiskt gör att man måste vandra med handen upp och ner på telefonen för att kunna jobba med en hand. Nexus 5 är mer anpassad för en hand och har inget problem med detta, dock måste man fortfarande vandra lite efter som strömknappen sitter ganska högt upp.

  4. Priset är runt samma

  5. Oneplus har bättre hårdvara men för en vanlig användare så är det inget man egentligen kommer märka av? Båda enheterna flyter lika väl

  6. Nexus 5 erbjuder sladdlös laddning, hur snabb denna laddning är vet jag dock inte? OnePlus har inte alls denna funktion

  7. Man kan byta skalet på OnePlus vilket gör ett extra skydd ganska onödigt. Nexus 5 finns i olika färger men man kan inte byta skalet så vill man ha den i gott skick får man ha någon form av skydd.

  8. Byggkvalitén sägs vara bra på OnePlus men samtidigt är inte Nexus 5 dålig, vilken som verkligen är bäst vet jag inte men jag hoppas på OnePlus efter som supporten verkar botten?

Jag satt lite på samma val men tog One till största anledning för utrymmet (64GB) samt dess skärm för att läsa PDF böcker och dess pris såklart.

Mycket är av en smaksak.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Förstår att du är lite osäker när det gäller "chansningen" med att köpa OnePlus One.
Jag kan däremot säga att som stolt One användare att den förvånar mig varje dag som går..
En nära vän till mig har en Nexus 5 och vill själv "uppgradera" till One efter att vi går igenom mobilerna jämt och ständigt..
Mjukvaran till One (CM11S) är klockren... Väldigt customizable, användarvänlig samt att man kan hämta sina themes för att piffa upp den om så behövs.

Supporten kan jag inte svara för, har dock använt mobiltelefoner sedan Nokia 6110 och aldrig behövt mig någonsin för någon mobilsupport så den biten är inte livsviktig för mig

Skärmen blir man van med ganska snabbt och njuter mer och mer av den fina displayen, blir mer och mer bekvämt att messa, se videos etc etc och nu skulle jag aldrig gå tillbaka till en mindre mobil...

Att hårdvaran är bättre är väl bara bättre på sikt? Att appar etc kommer att kräva bättre prestanda i framtiden betyder väl bara att One hänger med längre?

Sladdlös laddning känns inte heller superviktigt, du vet att man laddar en OnePlus från 0-100% på ca 1.5timme och 50% på ca 30min..

Går o köpa skal, skydd och tillbehör kommer mer och mer till OnePlus, jag använder mig utav ett screen protector (tempered glass) och har tappat mobilen ett flertal gånger utan någon repa.

Hoppas för din egen del att det blir en OnePlus!

Permalänk

Funkar helt utmärkt för mig med pekfingret, och sedan låsa upp skärmen med tummen (Android 5.0)

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannySoul:

Förstår att du är lite osäker när det gäller "chansningen" med att köpa OnePlus One.
Jag kan däremot säga att som stolt One användare att den förvånar mig varje dag som går..
En nära vän till mig har en Nexus 5 och vill själv "uppgradera" till One efter att vi går igenom mobilerna jämt och ständigt..
Mjukvaran till One (CM11S) är klockren... Väldigt customizable, användarvänlig samt att man kan hämta sina themes för att piffa upp den om så behövs.

Supporten kan jag inte svara för, har dock använt mobiltelefoner sedan Nokia 6110 och aldrig behövt mig någonsin för någon mobilsupport så den biten är inte livsviktig för mig

Skärmen blir man van med ganska snabbt och njuter mer och mer av den fina displayen, blir mer och mer bekvämt att messa, se videos etc etc och nu skulle jag aldrig gå tillbaka till en mindre mobil...

Att hårdvaran är bättre är väl bara bättre på sikt? Att appar etc kommer att kräva bättre prestanda i framtiden betyder väl bara att One hänger med längre?

Sladdlös laddning känns inte heller superviktigt, du vet att man laddar en OnePlus från 0-100% på ca 1.5timme och 50% på ca 30min..

Går o köpa skal, skydd och tillbehör kommer mer och mer till OnePlus, jag använder mig utav ett screen protector (tempered glass) och har tappat mobilen ett flertal gånger utan någon repa.

Hoppas för din egen del att det blir en OnePlus!

Vart köpte du din screen protector och vad kostade det? Lade en beställning på min One igår dock så hade de ingen screen protector i deras store.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Funkar helt utmärkt för mig med pekfingret, och sedan låsa upp skärmen med tummen (Android 5.0)

Om jag höll telefonen i vänster hand och håller pekfingret på strömknappen så är det ca 3 cm ner till att nå själva ikonen för hänglåset? Jag är vuxen och skulle vilja säga att jag har "normal" stora händer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Aha, jo. Inga större problem, har oftast telefonen i högra handen och låser upp med tummen - detta sker samtidigt som jag "positionerar" telefonen i handen. Inte några större problem då du låser upp skärmen 1 gång och sedan använder du telefonen.

Permalänk

http://www.oppomart.com/oneplus-one-phone/pelosi-high-anti-ex...

Oppomart kan ta några veckor dock, men det är det värt!

Permalänk
Medlem

One plus stöder dock inte 4g om jag minns rätt, Nexus 5 gör det.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Inaktiv

OPO saknar LTE band 800 vilket gör att täckningen på LTE är så gott som noll om du rör dig utanför storstadskärnan.
Har haft en OPO. Sålde den efter 1 vecka.

Mitt ex hade damm innanför det bakre kameraglaset när den var ny ur förpackningen.
Tycker även att 5.5" är snäppet för stort.

Men ja summan av kardemumman...
1. De monterar sina telefoner i ett dammigt rum.
2. Täckningen är dålig utanför storstadskärnan.
3. 5.5" är för stort (smaksak)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag har några frågor till er som kommit i kontakt med OnePlus One, d,v,s även ni som funderat men valt att inte köpa av någon anledning :

  1. Är telefonen stabil, om inte, vad är det som strular?
    Har inte haft den på ett tag nu då jag hade en tidigt men sålde den ganska snabbt.

  2. Är telefonen välbyggd? Inga konstigheter som knarrande baklucka eller liknande?
    Helt okej.

  3. Hur går den att använda med 1 hand? Måste man inte vandra upp och ner med handen bara för att ex komma åt strömknappen?
    Om man har ett jävla dasslock till hand så kanske det går.

  4. Hur är supporten? Eller har du hört något om hur supporten är?
    När jag fick min telefon hade den damm innanför glaset till kameran. Kontaktade deras support angående detta, ville veta om jag skulle kunna häva köpet, eller få en ny enhet skickad till mig och skicka in den gammla. Ville även veta om jag skulle få en ny eller "refurbished" enhet i detta fall.
    De svarade inte på någon av mina frågor utan fick bara något dumt svar som jag inte minns nu på rak arm. Slutade med att jag sålde den på blocket iaf.

  5. Hur fungerar det om telefonen behöver service?
    ----

  6. Skulle du valt telefonen igen idag?
    Nej

.
/ \
|

Permalänk
Medlem

om du inte har emot den stora skärmstorleken på oneplus one så skulle jag kört den men själv klarar jag inte av telefoner högre än 5 tum så nexus 5 var perfekt för mig! annars är oneplus one bättre på typ alla punkter

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Om jag höll telefonen i vänster hand och håller pekfingret på strömknappen så är det ca 3 cm ner till att nå själva ikonen för hänglåset? Jag är vuxen och skulle vilja säga att jag har "normal" stora händer.

Med Android 5.0 kan du låsa upp var som helst på skärmen där du inte har någon widget. Vet inte om det var samma i 4.2 eftersom "låset" satt högre upp där och jag inte hade några problem att komma åt det.

Alltså, lås upp genom att dra uppåt på skärmen var som helst utom på en widget.

EDIT: Går även där man har widgets märkte jag efter att ha testat lite närmare.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag har några frågor till er som kommit i kontakt med OnePlus One, d,v,s även ni som funderat men valt att inte köpa av någon anledning :

  1. Är telefonen stabil, om inte, vad är det som strular?

  2. Är telefonen välbyggd? Inga konstigheter som knarrande baklucka eller liknande?

  3. Hur går den att använda med 1 hand? Måste man inte vandra upp och ner med handen bara för att ex komma åt strömknappen?

  4. Hur är supporten? Eller har du hört något om hur supporten är?

  5. Hur fungerar det om telefonen behöver service?

  6. Skulle du valt telefonen igen idag?

Tycker telefonen är skitbra, rent ut sagt Det enda jag ser som ett minus hittills är kameran. Jag lyckas inte få några kort som kan mäta sig med min gamla iPhone 5, eller ens iPhone 4, tyvärr :/ Inte för att försöka stjäla tråden på något vis, men är det någon som har några tips på hur man bör ställa in den för att slippa suddiga bilder så får ni gärna säga till
Mobilen är kanske lite väl stor för min smak, men det har jag så smått börjat vänja mig vid och det kan som sagt vara lite jobbigt att använda den med bara en hand i början, såvida man inte redan är van vid stora telefoner förstås.
Support går vad jag vet via OnePlus's forum, jag känner iaf inte till något annat. Förhoppningsvis så kommer de att etablera sig mer och mer och då bör ju givetvis supporten utökas även den.
Jag tycker hursom att telefonen i sin helhet är jättebra och välbyggd och för det priset finns det ingen anledning att tveka

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Med Android 5.0 kan du låsa upp var som helst på skärmen där du inte har någon widget. Vet inte om det var samma i 4.2 eftersom "låset" satt högre upp där och jag inte hade några problem att komma åt det.

Alltså, lås upp genom att dra uppåt på skärmen var som helst utom på en widget.

  1. Ta upp telefonen i 1 hand(från ex fickan)

  2. För att komma åt powerknappen med pekfingret måste du vandra med handen upp en bit om du inte redan greppan den högt upp

  3. Skärmen tänds och nu ska du låsa upp den, för att låsa upp så kan man swepa upp var som på skärmen men det vill då till att man inte har några widgets, annars måste man ner till lås ikonen.

  4. Nu har du låst upp telefonen och du vill trycka på meny ikonen längst ner i mitten, du har greppat högt upp för att kunna tända skärmen så nu måste du vandra ner med handen en lite bit.

Jag förstår att detta är olika beroende på hur stor hand man har men jag har inga små händer och det är ett problem jag aldrig upplevt på Samsung S3.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ska finnas till din. Vad heter din model kan jag länka, trots det står nightly, är bara för dom släpper lite fixar varje dag. Men jag märker inga försämringar/förbättringar alls är nog det stabilaste efter stock vad jag hört.

Min modell heter Samsung S3 LTE, GT-I9305, I9305XXUEMK1, 3.0.31-2051278

Jag vet att jag kommer förlora garantin men det går nog att leva med. Frågan är bara hur jag gör för att lätt gå tillbaka till min stock om jag skulle ändra mig? Vissa säger att de inte kan gå tillbaka?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har inga problem, antar att jag har större händer än genomsnittet. Håller oftast telefonen i höger hand vilande på lillfingret och kan enkelt med tummen nå powerknappen, swipa/skriva pin och sedan använda menyraden längst ner. Men jag saknade möjligheten att tända skärmen på samma sätt som min gamla Samsung, vanesak antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com