Permalänk
Medlem

Gaming laptop G751 vs GT72

Funderar på att köpa antingen
Asus G751
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
eller MSI GT72
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Har tidigare haft problem med brända moderkort så kylningen är väldigt viktig del för mig. Har med min nuvarande G75 spelat direkt på sängen vissa dagar och har känts rätt bra att kunna spela i princip var som helst när som helst och hur som helst utan att tänka på att de blir överhettade. Hur är kylning på GT72 mot G751 och hur är bra är kvaliten på komponenterna mellan dem? kommer 4gb grafikminne mot 8gb grafikminne göra någon väsentlig skillnad? Har även övervägt G751 med 970m men är osäker på om det grafikkortet kommer vara kraftigt nog för spel om 2 år särskilt med tanke på dess låga grafikminne.
Tanken är att ha datorn i ca 3år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusthoi:

Funderar på att köpa antingen
Asus G751
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
eller MSI GT72
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Har tidigare haft problem med brända moderkort så kylningen är väldigt viktig del för mig. Har med min nuvarande G75 spelat direkt på sängen vissa dagar och har känts rätt bra att kunna spela i princip var som helst när som helst och hur som helst utan att tänka på att de blir överhettade. Hur är kylning på GT72 mot G751 och hur är bra är kvaliten på komponenterna mellan dem? kommer 4gb grafikminne mot 8gb grafikminne göra någon väsentlig skillnad? Har även övervägt G751 med 970m men är osäker på om det grafikkortet kommer vara kraftigt nog för spel om 2 år särskilt med tanke på dess låga grafikminne.
Tanken är att ha datorn i ca 3år.

Då det enda som skiljer är videominnet, och du enbart kommer att köra på upplösning 1920*1080, tror jag inte att 4GB mindre videominne kommer att spela någon avgörande roll (men du kanske skaffar en bättre skärm en dag, och då kan vi tala skillnad). Tror däremot att du skall köra med 980m, i synnerhet om du skall ha den för nya spel i 3 år framöver. Av reviews att döma så har ASUS ROG:en en riktigt bra kylning, vet inte så mycket om MSI:n.

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk

Nej du kommer aldrig märka skillnad mellan 4GB och 8GB, Det är andra saker som sätter stopp innan man kommer upp i den minnesanvändningen (GPU prestanda till exempel).

Hade utan någon som hellst tvekan valt Asus datorn då den har IPS skärm

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jag har MSI datorn och är sjukt nöjd med den själv, inget att klaga på än så länge med den.
Den har bättre kylning än vad tidigare MSI datorer haft, vet inte hur ASUS datorns kylning är, min förra ASUS dator hade väldigt bra kylning.
Och som de sa över så har jag inte märkt större skillnad på video minnet, då min gamla ASUS dator med 880m hade 4GB, men så kör jag inte med en 4K skärm.

Visa signatur

Intel Core i7-4710HQ || 16GB DDR3 || 256GB SSD || 1TB HDD || GeForce GTX980M 8GB

Permalänk
Medlem

MSI GT72 har till skillnad från tidigare MSI laptops dubbla fläktar och kylningen är i klass med G751. GT72 verkar dock ha fler "fläktöppningar" på undersidan av datorn så om du nu ska spela mycket liggandes i sängen så kanske du ska köra på ASUS ändå?

GT72 har mycket bättre högtalare än G751.
För en gångs skull ser MSI:s laptop vuxnare/mindre barnslig ut än motsvarande konkurrent från ASUS i samma generation.
GT72 saknar Nvidia Optimus. Går dock att byta till intern grafik genom att starta om datorn. Å andra sidan är väl inte batteritid så viktigt ändå när vi pratar om dessa laptops.
GT72 har endast en halvbra TN-panel i skärmen.
GT72 har enligt vissa halvtaskig Wifi mottagning.

G751 har en IPS skärm!
G751 har enligt vissa användare på rog.asus forumet problem med att ljud inte kommer jämnt ifrån alla tre högtalare. Verkar vara ett mjukvaruproblem (G75VW all over again..).
G751 har även den enligt vissa halvtaskig wifi mottagning. Intel 7260 AC sitter i laptopen.

Som andra påpekat spelar 4 eller 8 gb vram ingen roll så länge som du spelar på 1920x1080.

Kvalité på individuella komponenter kan jag inte svara på.

Båda datorerna verkar vara bra val. Jag hade valt G751 tack vare dess IPS-panel.

Permalänk
Medlem

GT72 har mycket bättre högtalare än G751.
Hur stor är skillnaden i ljudkvalite? Tittar på en del film/serier och använder sällan hörlurar när jag spelar

Permalänk

Jag hade valt MSI'n då dom verkar fått ordning på kylningen samt den verkar lite vassare på allt.
Jag har föregångaren till 751 (G750) och där är DC intaget på höger sida, samt hörlur o mic hdmi osv, och om man då, som mig och många andra är högerhänt och använder mus så blir det ett jävla virrvarr och jag förstår inte varför man gör så..
På MSI'n verkar mycket vara på baksidan vilket är en mycket bättre lösning.
SKÄRPNING ASUS.

Visa signatur

ASUS G750JH-T4070H

i7 4700HQ (2.4 GHz TURBO 3.4 Ghz) GeForce GTX 780M SSD: 256 GB
HDD: 1 TB RAM:16 GB (DDR3L 1600MHz 4x4 GB) 17.3" TN

SteelSeries Rival SteelSeries QcK Mass Qpad QH-85

ASUS VS229H 21,5" IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaMonkey:

Jag hade valt MSI'n då dom verkar fått ordning på kylningen samt den verkar lite vassare på allt.
Jag har föregångaren till 751 (G750) och där är DC intaget på höger sida, samt hörlur o mic hdmi osv, och om man då, som mig och många andra är högerhänt och använder mus så blir det ett jävla virrvarr och jag förstår inte varför man gör så..
På MSI'n verkar mycket vara på baksidan vilket är en mycket bättre lösning.
SKÄRPNING ASUS.

Uttag på höger sida är jobbigt använder dock bara höger sida. På min nuvarande dator använder jag usb portarna på höger sida så lite som möjligt. Dock är MSin lite dyrare. Hade tänkt att lägga ut max 17k när jag i augusi hörde att nya grafikkorten skulle komma. Sen läste jag att 970 och 98 skiljde rätt mycket så övervägt att lägga lite mer. Funderar fortfarande dock om 4000 är värt för 980 mot 970 eller om msi med 970 är värd sitt pris