Intel och Microns 3D NAND ska möjliggöra SSD-enheter på 10 TB

Permalänk
Medlem

Äntligen, inte en dag förtidigt.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Det smartaste ur ekonomisk synpunkt för intel vore att de satsade 100% på att börja tillverka tex 1 TB kretsen till mobiltillverkare.. Ja eller såklart för att tjäna extra pengar först tillverka 256 GB, och sen öka på långsamt, man kan väl säga att det är branschstandard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv

Sa detta för en 6-7 år sedan och väntar fortfarande. Men när en vettig 1TB+ SSD går att köpa för under 1000-lappen så kastar jag ut alla mekaniska diskar ur min stationära dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Blir nog 1 stor SSD.
Mindre kablar dra i chassit

"Tekniken ska även kunna rymma 1 TB på en enda minneskapsel med profilmåttet två millimeter, vilket möjliggör användning i exempelvis mobiltelefoner."

Blåtands-raid!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av biorrith:

"Tekniken ska även kunna rymma 1 TB på en enda minneskapsel med profilmåttet två millimeter, vilket möjliggör användning i exempelvis mobiltelefoner."

Blåtands-raid!

HAHA ::P

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men om nu SSD's går om även i kapacitet så blir väl en SSD i princip en lastbil med sportbilshastighet?

What are u driving?

A supercharged, nitro-fueled monstertruck

Skrivet av Alibaba123:

Det är ju skönt att vi får se "större" ssdar nu, men man kommer ju fortfarande använda en ssd som systemdisk i princip och möjligtvis när man ska komprimera/konvertera filer. Jag ser dock ingen fördel med ssdar på 10 TB, speciellt nu när där om några år ändå kommer finnas mekaniska hårddiskar på 60 TB. 4K kommrt ju ockå komma snart och då är 10 TB för lite. 5 filmer sen är disken full, typ. Dock så är det framsteg och ssd kanske tillomed kommer gå om mekaniska diskar i både utrymme och pris på sikt, vem vet. I dagsläget ser jag dock ingen fördel med stora ssd-diskar. Kanske bara jag?

De man borde satsa på är att fixa ett snabbare gränssnitt. Det är ju där hela problemete ligger. Sata 6 är ju en stor flaskhals för ssd-diskarna. Det är detta som ska uppgraderas för att kunna utnyttja diskarna till max.

60TB... Antar att tomten kommer med den? Sen kommer stålmannen och bygger chassit, där marsianerna sen kan plugga in det atomdrivna grafikkortet?

OM du på allvar inte inser att de inte ens kommer nå 10TB med mekaniska diskar de närmaste 10 åren, så har du helt missat allt. Den enda fördel som hårddiskar har idag är kapacitet och långtidslagring. Båda dessa är på gränsen nu, då de måste använda helium för att trycka in fler plattor för att ens få in 6TB. De får helt enkelt inte in mer information på EN platta än de gjort de senaste 2 åren...
De har också tänjt på marginalerna något otroligt, vilket gör att jag nästan väljer att lita mer på 3D nand i 40nm (speciellt med Samsungs nya lagringssätt i Nand:et) än dagens mekaniska diskar, ÄVEN för långtidslagring.

Jag håller dock med dig att vi skulle behöva 100TB hårddiskar i den takten som vi kan konsumera digitalt media. Men om du inte tänkte börja använda 5,25" mekaniska 4000rpm diskar så är det nog rätt kört att komma ens upp i 10TB. Om de hade kunnat, så hade de gjort det, då det är där hårddiskarna säljer med vinst.

Skrivet av e3henri:

Tja nu nu är det väl visserligen så att en 4k film stannar på 100GB så du får snarare in 100 filmer än 5 st, men ändå.
Sedan har utveckling av mekaniska diskar stannat upp så 60TB diskar ligger nog längre bort än du tror.

Är detta med H265 komprimering eller vad för komprimering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Problemet är att minnetskontrollen bara stödjer vist anta kretsar max. Tror SandForce kontrollen är max 8 stycken på och Samsungs egna är max 16 stycken.

Egentligen är ju inte det ett problem. Använd 3.5" formatet. Stoppa 4'a 2.5" designer med max antal kretsar / i lådan. Sätt ett RAID chip som spindeln i nätet. I det här läget är det lite valfritt, men jag hade hade designat det runt RAID5, för 3+1. Men i realiteten gör det ingen skillnad, det är inte som om du kommer kunna "rädda" data, och ersätta en defekt enhet i alla fall.
Vad jag menar är att om tillverkarna hade sett en marknad för det, hade de garanterat sålt större enheter baserad på befintlig teknik. Det verkliga problemet är dock kostnaden. Få kunden att betala över 4x pengarna för sin nya enhet. Sannolikt närmare 5. Och det är innan man tar hänsyn till tillverkarnas benägenhet att höja priset ytterligare för de största enheterna. Det är helt enkelt lönsammare för tillverkarna att sälja enheterna i det formatet man gör nu, och med den teknik man gör i dagsläget, än att använda mer exotiska lösningar för högre kapaciteter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.