Köpråd dslr kamera primärt till filmning - 4000-6000 Kr inkl objektiv | begagnad vs ny?

Permalänk

Köpråd dslr kamera primärt till filmning - 4000-6000 Kr inkl objektiv | begagnad vs ny?

Hej!

Jag är på jakt efter en dslr kamera till filming. Jag kommer att spela in ljudet separat och kameran ska stå på ett stativ. (ingår inte i budgeten) Jag ska alltså spela in när jag spelar och sjunger främst. Jag har försökt att förstå denna kameradjungel men det blev för mycket information..

Jag har inga problem att köpa begagnad, men var går gränsen där äldre kameror har samma filmfunktioner? Finns det någon uppkommande lansering som jag borde kunna vänta på?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Finns ju annars renodlade videokameror om du mest ska filma,de brukar vara bättre just på det området,du skulle ju kunna leta upp nån beg,man borde kunna få en rätt bra för din budget,tyvärr är jag grön när det gäller att tipsa vad som är bra.

Permalänk
Medlem

Jo, det går att filma med DSLR men i Live View på en klen LCD-skärm om man måste, så varför DSLR när det finns EVF-kameror som klarar biffen.

Nåt att vänta på? Njae, inte för det priset, möjligen släpps nåt godis runt nyåret. Vill man ha en superduperdeluxvärstingbästis är det A7s eller A7mII som gäller för den som söker en billig FF som är ruggigt bra på video.

GoPro är ju en poppis kamurra för video som beggad kan passa din budget.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Jo, det går att filma med DSLR men i Live View på en klen LCD-skärm om man måste, så varför DSLR när det finns EVF-kameror som klarar biffen.

Nåt att vänta på? Njae, inte för det priset, möjligen släpps nåt godis runt nyåret. Vill man ha en superduperdeluxvärstingbästis är det A7s eller A7mII som gäller för den som söker en billig FF som är ruggigt bra på video.

GoPro är ju en poppis kamurra för video som beggad kan passa din budget.

Nu blev jag lite förvirrad.. A7 ligger ju på 10k? ;o

Varför jag frågade om en dslr var för att få "dslr känslan" samt att den kan användas för foto fastän jag ska använda den primärt för film. Antar att man får samma känsla med EVF-kameror.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk

En Canon 5Dmk2 med en fast glugg i lämplig brännvidd. Kan vara svårt att få in i din budget, men är ett prisvärt alternativ och inte för dyrt. Annars är ju Panasonic ganska poppis att filma med och ger tydligen ganska bra filmkvalitet. Dessa är dock inte FF eller en dSLR.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

En Canon 5Dmk2 med en fast glugg i lämplig brännvidd. Kan vara svårt att få in i din budget, men är ett prisvärt alternativ och inte för dyrt. Annars är ju Panasonic ganska poppis att filma med och ger tydligen ganska bra filmkvalitet. Dessa är dock inte FF eller en dSLR.

Joo det skulle bli lite väl dyrt. Kollade efter Panasonic på cyberfoto men hittade ingenting speciellt... Men jag hittade en canon 700d för ett ok-pris. (även sett begagnade 600D) Är det mycket man tappar i filmkvalite i förhållande till pris?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Jag har använt Canon 600D nu flera år tillsammans med ett 50mm f/1.8 objektiv (som går på en tusenlapp). Blir otroligt bra bildkvalité för priset. Köper du begagnad får du allt för några tusen! Kolla dig inte blint på kamerahusen, då objektivet kan göra väldigt stor skillnad. Objektiven har du alltid kvar och kan använda till ett nytt kamerahus när du känner att du behöver uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Joo det skulle bli lite väl dyrt. Kollade efter Panasonic på cyberfoto men hittade ingenting speciellt... Men jag hittade en canon 700d för ett ok-pris. (även sett begagnade 600D) Är det mycket man tappar i filmkvalite i förhållande till pris?

Det är exakt samma kvalitet. Canon 550d-700d är bara yttre skillnader. Samma sensor och samma codec.

Jag har haft en 600D och den skulle funka bra men jag råder dig att skaffa en Panasonic gh3, g6 eller Sony a6000 istället (har ägt gh3, a6000, A7, nex5, FS100, bmpc/bmcc/bmpcc).
Skippa 5dmkii, överpris och att inte ha vridbar skärm när du ska filma dig själv låter segt.

Kolla också på Sony RX10 och Panasonic lx100.

Du kan ju kolla min senaste video på min youtubekanal och fråga om det är något du undrar.
De kameror jag ägt själv har jag bättre koll på men jag har testat det mesta i jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Varför jag frågade om en dslr var för att få "dslr känslan" samt att den kan användas för foto fastän jag ska använda den primärt för film. Antar att man får samma känsla med EVF-kameror.

En modern bra EVF är överlägsen DSLR för video OCH stillbild enl. mig mfl.. Prova/låna/testa en bra EVF och bilda dig en egen uppfattning. Därtill klarar dom med adapter finfina gammelgluggar för några hundringar/st.

Beggad A7 med garanti, som e världens billigaste FF, tror jag kommer ner till din budget innan nyår.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är exakt samma kvalitet. Canon 550d-700d är bara yttre skillnader. Samma sensor och samma codec.

Jag har haft en 600D och den skulle funka bra men jag råder dig att skaffa en Panasonic gh3, g6 eller Sony a6000 istället (har ägt gh3, a6000, A7, nex5, FS100, bmpc/bmcc/bmpcc).
Skippa 5dmkii, överpris och att inte ha vridbar skärm när du ska filma dig själv låter segt.

Kolla också på Sony RX10 och Panasonic lx100.

Du kan ju kolla min senaste video på min youtubekanal och fråga om det är något du undrar.
De kameror jag ägt själv har jag bättre koll på men jag har testat det mesta i jobbet.

Skrivet av jookeer:

En modern bra EVF är överlägsen DSLR för video OCH stillbild enl. mig mfl.. Prova/låna/testa en bra EVF och bilda dig en egen uppfattning. Därtill klarar dom med adapter finfina gammelgluggar för några hundringar/st.

Beggad A7 med garanti, som e världens billigaste FF, tror jag kommer ner till din budget innan nyår.

Jag är så glad att jag skapade denna tråd! Jag hade antagit att en spegellös kamera var för dom som ville betala någonting överprissatt för att kunna ha en mindre kamera att bära. (Hoppas ingen tar illa upp) Tror jag såg en video angående spegellösa vs vanliga dslr för några år sedan, därav min felaktiga uppfattning.

Ironiskt nog så verkar dessa kameror ha best bang to the buck när det gäller filmfunktioner En begagnad fs100 eller en A7 vore ju drömmen om jag hittar för rätt pris. Men en a6000 verkar inte heller vara så pjåkig. Speciellt när man tänker att jag uppgraderar från en Zoom Q3HD. Jag tappar ju fullframe och ljudingång men det skulle jag ändå inte använda. Jag ska titta vidare på reviews på andra kameror.

Som notis så vill jag rekommendera nisse-tutas´s videos. Din A7 review var jättebra! Älskar hur det är en Top Gear / Jeremy Clarkson känsla i videon. Extremt underhållningsvärde men ändå väldigt innehållsrikt och professionellt. Du har fått en ny prenumerant!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Som notis så vill jag rekommendera nisse-tutas´s videos. Din A7 review var jättebra! Älskar hur det är en Top Gear / Jeremy Clarkson känsla i videon. Extremt underhållningsvärde men ändå väldigt innehållsrikt och professionellt. Du har fått en ny prenumerant!

Kul att höra

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kul att höra

Det blev en Gh3 nu i mellandagarna för 5000 kronor. Tyvärr så var Sigma 60mm f2.8 slut, men jag köpte en 30mm istället. Vågade inte köpa ett dyrare objektiv då jag är en sådan stor nybörjare bland kameror och jag ville köpa till allt innan någonting tog slut bland mellandagarna.

Jag kommer troligtvis köpa till objektiv med tiden när jag blir lite händigare med kameran.
Jag gissar att köpa objektiv är som att köpa musikinstrument. Man köper till sig någonting nytt hela tiden och vips så har man utrustning som är mer värd än ens bil..

Jag tyckte spontant att detta var ett rätt så bra köp, vad tycker ni?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Det blev en Gh3 nu i mellandagarna för 5000 kronor. Tyvärr så var Sigma 60mm f2.8 slut, men jag köpte en 30mm istället. Vågade inte köpa ett dyrare objektiv då jag är en sådan stor nybörjare bland kameror och jag ville köpa till allt innan någonting tog slut bland mellandagarna.

Jag kommer troligtvis köpa till objektiv med tiden när jag blir lite händigare med kameran.
Jag gissar att köpa objektiv är som att köpa musikinstrument. Man köper till sig någonting nytt hela tiden och vips så har man utrustning som är mer värd än ens bil..

Jag tyckte spontant att detta var ett rätt så bra köp, vad tycker ni?

Grattis, du har gjort ett jättebra köp imo. Kan vara smart med 30mm istället för 19mm. För när du kört ett tag och kommit fram till vilken brännvidd du föredrar så kan du lägga lite mer på tex 20/1.7 eller däromkring.