Samsung vill importstoppa Nvidias grafikprocessorer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon127948:

Helt åt skogen fel. Patent är till för att hindra konkurrens och inget annat. Medicin bolagens forskning är till 90% baserad på att patentera om gamla saker för att kunna fortsätta sälja de dyrt. 95% av alla nya substanser kommer från universitet som sponsras med statliga pengar. För att inte tala om att en gigantisk del av medicin industrins budget går ut på PR, för att inte tala om imponerande profiter med.

Vad de forskar på har inget med patent utan med vad de kan dra mest profit ur och vilka områden de lyckats muta sig in i.

Astrazeneca investar ca 20 % av omsättningen i R&D vilket är högt. Läkemedelsbranschen är extremt dyr idag och det kostar enorma belopp att få ut nya läkemedel på marknaden. Det där med universiteten är också en grov förenkling. Universiteten får enorma pengar från företag. Det är inte bara statliga pengar som puttas in där. De statliga pengarna som kommer in är generellt i form av forskningsanslag som måste sökas för specifika projekt. Då generellt med vissa prestationskrav. Sen är läkemedelsbranschen lite speciell. Att ta fram en aktiv substans är bara en liten del på vägen. Sen ska man ta fram ett sätt att leverera den aktiva substansen vilket är en hel vetenskap i sig. Nästa steg är kliniska studier som kostar en mindre förmögenhet. Det är inte så att läkemedelsföretagen bara plockar upp en färdig produkt från universiteten och säljer den till enorma vinster. De har sänkt enorma summor i utveckling, ofta redan från start i form av samarbeten med universiteten.

Det har uppskattats att det kostar i runda slängar 1-2 miljarder USD att ta fram ett nytt läkemedel och du får räkna med att det tar fem till tio år från det att utvecklingen börjar tills dess det är ute på marknaden. Det är också bara ungefär 20 % av läkemedel som tar sig ut första forskningsstadiet och in i första omgången kliniska tester som sedan tar sig vidare. Det är en två år av forskning som inte leder till något alls.

Sen är mycket forskning på universteten så kallad grundforskning, det vill säga forskning som inte direkt leder fram till produkter utan är till för att ge en grundläggande förståelse.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Astrazeneca investar ca 20 % av omsättningen i R&D vilket är högt. Läkemedelsbranschen är extremt dyr idag och det kostar enorma belopp att få ut nya läkemedel på marknaden. Det där med universiteten är också en grov förenkling. Universiteten får enorma pengar från företag. Det är inte bara statliga pengar som puttas in där. De statliga pengarna som kommer in är generellt i form av forskningsanslag som måste sökas för specifika projekt. Då generellt med vissa prestationskrav. Sen är läkemedelsbranschen lite speciell. Att ta fram en aktiv substans är bara en liten del på vägen. Sen ska man ta fram ett sätt att leverera den aktiva substansen vilket är en hel vetenskap i sig. Nästa steg är kliniska studier som kostar en mindre förmögenhet. Det är inte så att läkemedelsföretagen bara plockar upp en färdig produkt från universiteten och säljer den till enorma vinster. De har sänkt enorma summor i utveckling, ofta redan från start i form av samarbeten med universiteten.

Det har uppskattats att det kostar i runda slängar 1-2 miljarder USD att ta fram ett nytt läkemedel och du får räkna med att det tar fem till tio år från det att utvecklingen börjar tills dess det är ute på marknaden. Det är också bara ungefär 20 % av läkemedel som tar sig ut första forskningsstadiet och in i första omgången kliniska tester som sedan tar sig vidare. Det är en två år av forskning som inte leder till något alls.

Sen är mycket forskning på universteten så kallad grundforskning, det vill säga forskning som inte direkt leder fram till produkter utan är till för att ge en grundläggande förståelse.

Det du gör och säger är helt bra och rätt... men jag tror uttrycket "don't waste your breath" är rätt passande. Du försöker vara rationell mot någon uppenbart trångsynt och irrationell, det slutar aldrig bra.

Permalänk
Medlem

Patentet är satans påhitt men jag tror att det behövs men måste göras mer öppet. Här är min idé av hur patenter ska se ut.

Personen eller personerna uppfinner något. Dom registrerar det hos patatentverket och från och med att den har blivit godkänd så har dom kanske 1-2års ensamrätt på marknaden innan patenten blir öppen för alla att använda. Kanske längre tid om det t.ex. är medicin för allt måste testas så 2år räcker kanske inte men ni förstår vad jag menar.

Sen när den öppnas upp för alla så behöver inte uppfinnaren godkänna användandet för det görs automatisk så att ingen (en konkurrent) blir nekad. Är användandet för privatbruk så är det gratis att använda men ska man sälja det så måste man betala en licens till uppfinnaren.

På det här sättet kan man ha ensamrätt för något ett tag så att man kan få chansen att bli det märket man tänker på när man tänker på uppfinningen (frisbee t.ex.) men är samtidigt öppet för alla efter tidsgränsen. Sen så tjänar man samtidigt pengar på sin uppfinning när folk betalar för licensen.

Permalänk
Medlem

Lycka till med att via en amerikansk domstol få importförbud för ett amerikanskt företag i USA. Men det är ju Samsung, så det är inte helt oväntat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Men

Skrivet av jehuty:

Patentet är satans påhitt men jag tror att det behövs men måste göras mer öppet. Här är min idé av hur patenter ska se ut.

Personen eller personerna uppfinner något. Dom registrerar det hos patatentverket och från och med att den har blivit godkänd så har dom kanske 1-2års ensamrätt på marknaden innan patenten blir öppen för alla att använda. Kanske längre tid om det t.ex. är medicin för allt måste testas så 2år räcker kanske inte men ni förstår vad jag menar.

Sen när den öppnas upp för alla så behöver inte uppfinnaren godkänna användandet för det görs automatisk så att ingen (en konkurrent) blir nekad. Är användandet för privatbruk så är det gratis att använda men ska man sälja det så måste man betala en licens till uppfinnaren.

På det här sättet kan man ha ensamrätt för något ett tag så att man kan få chansen att bli det märket man tänker på när man tänker på uppfinningen (frisbee t.ex.) men är samtidigt öppet för alla efter tidsgränsen. Sen så tjänar man samtidigt pengar på sin uppfinning när folk betalar för licensen.

Det skulle missbrukas . Om den iden vart verklighet + Det faktum att människor som lider av sjukdomar skulle dö .Ta tex aids forskning hur många miljarder har satsats om inte 100 tals .Utan riktiga patent skulle varje tablett kosta 10 k i stället för 10 kr

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SamuelSvensson:

Det du gör och säger är helt bra och rätt... men jag tror uttrycket "don't waste your breath" är rätt passande. Du försöker vara rationell mot någon uppenbart trångsynt och irrationell, det slutar aldrig bra.

Det är bara delvis riktat till personen jag citerade. Tycker det är viktigt att ge en motpol till sådana påståenden så att andra som läser det inte dras med. Nu är ju läkemedelsbranschen inte snälla änglar direkt och det förekommer en del fula saker men de är inte rakt igenom onda. Läkemedelsbransch är komplex med enorma utgifter och väldigt riskabla projekt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

vadå, de var ju nVidia som "börja" ska Samsung bara stå där och ta emot bakifrån??

Dom hoppar på alla möjliga hela tiden, menar inte just Nvidia, det handlar både om varför man gör det och även att dom attackerar ett företag som inte har med saken att göra, dom säljer ju bara produkten dom tillverkar/utvecklar ju inte gpu'er. Fula grejer

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men vinner inte Nvidia automatiskt om inte Samsung försvarar sig med exempelvis en motstämning enligt Amerikansk lag? Har för mig att man aktivt måste skydda sina tillgångar för att inte förlora de i USA.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Astrazeneca investar ca 20 % av omsättningen i R&D vilket är högt.

Det var ett nytt värde på "högt", speciellt för ett läkemedelsbolag. De flesta hårdvarubolag ligger högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Astrazeneca investar ca 20 % av omsättningen i R&D vilket är högt. Läkemedelsbranschen är extremt dyr idag och det kostar enorma belopp att få ut nya läkemedel på marknaden. Det där med universiteten är också en grov förenkling. Universiteten får enorma pengar från företag. Det är inte bara statliga pengar som puttas in där. De statliga pengarna som kommer in är generellt i form av forskningsanslag som måste sökas för specifika projekt. Då generellt med vissa prestationskrav. Sen är läkemedelsbranschen lite speciell. Att ta fram en aktiv substans är bara en liten del på vägen. Sen ska man ta fram ett sätt att leverera den aktiva substansen vilket är en hel vetenskap i sig. Nästa steg är kliniska studier som kostar en mindre förmögenhet. Det är inte så att läkemedelsföretagen bara plockar upp en färdig produkt från universiteten och säljer den till enorma vinster. De har sänkt enorma summor i utveckling, ofta redan från start i form av samarbeten med universiteten.

Det har uppskattats att det kostar i runda slängar 1-2 miljarder USD att ta fram ett nytt läkemedel och du får räkna med att det tar fem till tio år från det att utvecklingen börjar tills dess det är ute på marknaden. Det är också bara ungefär 20 % av läkemedel som tar sig ut första forskningsstadiet och in i första omgången kliniska tester som sedan tar sig vidare. Det är en två år av forskning som inte leder till något alls.

Sen är mycket forskning på universteten så kallad grundforskning, det vill säga forskning som inte direkt leder fram till produkter utan är till för att ge en grundläggande förståelse.

Sen har vi dom som har botemedel till sjukdomar osv och har patent på detta men säljer det inte för att dom tjänar mer på att behandla istället. Det är så patent kan missbrukas och det är verkligen inte okej

Permalänk
Avstängd

Nvidia startade kriget.
Undrar hur långt och hårt Samsung kan driva det här.

Det borde inte ens vara juridiskt möjligt att få ett importförbjud.
En domstol borde bara kunna döma skadestånd.
Ett totalt importförbjud är för hårt.

Men borde slopa det är med patent, speciellt mjukvarupatent, det är bara absurt och skadar industrin och hämnar innovation och utveckling. I teknikens värld så går det allt så snabbt, det som kom ut för ett år sedan är redan förlegat. Ett teknikår är som ett hundår. Ändå kan man stämma andra med 19 år gamla patent som härstammar från 40 år gammal forskning på universitet som finansierats med skattebetalarnas pengar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker angreppet på Qualcomm är helt grundlöst i botten. Därför hoppas jag Samsung gör slarvsylta av Nvidia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Samsung har nog blivit dom äckligaste när det gäller stämningar nu, Apple var ju inte så speciellt bra för ett tag sedan men nu känns det som Samsung har tagit Apples plats.

Det är inte Julafton än.;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Nja riktigt så enkelt är det inte. Framsteg drivs av behov, ett sådant behov kan vara att tjäna pengar. Patent agerar som en försäkran att om du satsar pengar och tid på forskning, så är det du/ni som får ta del av pengarna för vad ni kommer fram till. Annars ska du se att forskningen snart stagnerar, har för mig att aktuell antibiotikaforskning är ett utmärkt exempel.

On topic. HAHA!

Tanken är ädel. Idagens läge har patentvärlden renderats till patenttroll. Lagarna måste ändras i grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Jag tycker angreppet på Qualcomm är helt grundlöst i botten. Därför hoppas jag Samsung gör slarvsylta av Nvidia.

Kan du utveckla?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Rätta mig om jag har fel, men vinner inte Nvidia automatiskt om inte Samsung försvarar sig med exempelvis en motstämning enligt Amerikansk lag? Har för mig att man aktivt måste skydda sina tillgångar för att inte förlora de i USA.

De villkoren handlar om designskydd och trademark som har ett eget regelverk. Till exempel så gäller ett trademark på obegränsad tid och en "fungerande prototyp" är inte nödvändig/möjlig. Många verkar missuppfattat skillnaderna mellan detta och patent. Tex så var king.coms utspel tidigare i höst trademark relaterade och alltså inte "patent" på ordet candy.

När ett patent söks är det INTE iden som blir skyddad (känns som vanligaste missuppfattningen), utan det är din implementation och applikation av iden. Som exempel (väldigt förenklad, men kan ändå visa principen): Du kommer på iden cykelpump och patentsöker den. Din pump använder en cylinder med en rörlig kolv på en stel, handförd pump för att trycksätta ett däck. Du var först med iden, och den kan ses som "signifikant olikt" något tidigare och din ansökan går igenom. Du sökte i Nordamerika och EU. Din ansökan blir nu godkänd och du har ensamrätt att marknadsföra pumpen i EU och Nordamerika.

Följande saker är fortfarande tillåtna:

Jag kan använda en liknande pump för att pumpa vätskor, trycksätta tryckluftsystem och pumpa vacuum. Du sa inte att detta var en funktion du ville patentera.

Jag kan bygga en cykelpump som använder en roterande kompressor, eller tom en kolv aktiverad av en vevaxel, de är annorlunda mot hur din fungerar men gör samma jobb.

Jag kan kopiera din design och marknadsföra i sydamerika och asien, jag kan dock ej patentera den där.

Jag kan om maximalt 25 år göra vad jag vill, patentet har gått ut.

Blir jag för dominerande på den extremt viktiga cykelpumpsmarknaden kan myndigheterna dela mitt företag och/eller tvinga mig licenciera ut patentet. Detta har hänt flertalet gånger, även med svenska företag.

Designskydd och copyright är däremot helt annorlunda saker, och har egna regelverk som i min mening fungerar sämre då de kan sökas på vagare grunder och på så sätt täcka mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Astrazeneca investar ca 20 % av omsättningen i R&D vilket är högt. Läkemedelsbranschen är extremt dyr idag och det kostar enorma belopp att få ut nya läkemedel på marknaden. Det där med universiteten är också en grov förenkling. Universiteten får enorma pengar från företag. Det är inte bara statliga pengar som puttas in där. De statliga pengarna som kommer in är generellt i form av forskningsanslag som måste sökas för specifika projekt. Då generellt med vissa prestationskrav. Sen är läkemedelsbranschen lite speciell. Att ta fram en aktiv substans är bara en liten del på vägen. Sen ska man ta fram ett sätt att leverera den aktiva substansen vilket är en hel vetenskap i sig. Nästa steg är kliniska studier som kostar en mindre förmögenhet. Det är inte så att läkemedelsföretagen bara plockar upp en färdig produkt från universiteten och säljer den till enorma vinster. De har sänkt enorma summor i utveckling, ofta redan från start i form av samarbeten med universiteten.

Det har uppskattats att det kostar i runda slängar 1-2 miljarder USD att ta fram ett nytt läkemedel och du får räkna med att det tar fem till tio år från det att utvecklingen börjar tills dess det är ute på marknaden. Det är också bara ungefär 20 % av läkemedel som tar sig ut första forskningsstadiet och in i första omgången kliniska tester som sedan tar sig vidare. Det är en två år av forskning som inte leder till något alls.

Sen är mycket forskning på universteten så kallad grundforskning, det vill säga forskning som inte direkt leder fram till produkter utan är till för att ge en grundläggande förståelse.

Per investerad krona så ger de statliga investeringarna i forskning ytterst ringa resultat. Det är nästan så att man bör fundera om det är nått som staten ens ska hålla på med. Det är ett förbaskat slöseri, om dessa pengar istället aldrig stals av folket så vet man ju inte vad de hade kunnat göra med dem istället. Kanske det hade varit produktivare, kanske inte. Det kommer vi aldrig veta.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Sen har vi dom som har botemedel till sjukdomar osv och har patent på detta men säljer det inte för att dom tjänar mer på att behandla istället. Det är så patent kan missbrukas och det är verkligen inte okej

Offtopic: Ge ett exempel på något sådant. Så länge konkurrensen är tillräckligt fri (dvs. politikerna inte sönderreglerar branchen) kan alltid en mindre aktör tjäna på att sälja ett botemedel istället för symtombehandling, trots att de större aktörerna förlorar pengar på detta.

On topic: Nvidia utformade ju ett patentsystem för ca 1 år sedan enbart för att patenttrolla. Har nog aldrig sett något företag arbeta så målmedvetet med att djävlas med sina konkurrenter (förutom Intel då).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av danedi:

Per investerad krona så ger de statliga investeringarna i forskning ytterst ringa resultat. Det är nästan så att man bör fundera om det är nått som staten ens ska hålla på med. Det är ett förbaskat slöseri, om dessa pengar istället aldrig stals av folket så vet man ju inte vad de hade kunnat göra med dem istället. Kanske det hade varit produktivare, kanske inte. Det kommer vi aldrig veta.

Fast det är ju ett väldigt lurigt sätt att mäta effektivitet hos forskning då statliga anslag ofta går till grundforskning som sedan privatfinansierade satsningar kan bygga på. En fri marknad är inte alltid så smart och magiskt som vissa tror. Det är svårt att motivera stora investeringar i grundforskning i dagens företagsklimat då det kan ta väldigt lång tid innan man ser någon återbäring på de pengarna. Dock är grundforskningen en förutsättning för att annan teknisk utveckling ska existera. Hur räknar du resultat per krona? Hur kvantifierar du forskningsresultat?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Sen har vi dom som har botemedel till sjukdomar osv och har patent på detta men säljer det inte för att dom tjänar mer på att behandla istället. Det är så patent kan missbrukas och det är verkligen inte okej

"An extraordinary claim requires extraordinary proof."
- Marcello Truzzi

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tycker Nvidia får skylla sig själva. Trodde dom att de skulle kunna stämma Samsung och Qualcomm utan motstånd? Det sämsta med detta är att det hämmar företagen istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Det skulle missbrukas . Om den iden vart verklighet + Det faktum att människor som lider av sjukdomar skulle dö .Ta tex aids forskning hur många miljarder har satsats om inte 100 tals .Utan riktiga patent skulle varje tablett kosta 10 k i stället för 10 kr

Tror snarare motsattsen då konkurans brukar driva priserna nedåt snarare än uppåt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cardeci:

Det var ett nytt värde på "högt", speciellt för ett läkemedelsbolag. De flesta hårdvarubolag ligger högre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Sen har vi dom som har botemedel till sjukdomar osv och har patent på detta men säljer det inte för att dom tjänar mer på att behandla istället. Det är så patent kan missbrukas och det är verkligen inte okej

Everything is a conspiracy...
Oljebolagen har patenten som skulle göra oss fria från fossilabränslen?
Banken har sedelpressar i källaren?

Du kan ju fylla i vad jag missat...

Men allvarligt talat så är det rätt patetiskt att göra ett sånt påstående...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedie:

Everything is a conspiracy...
Oljebolagen har patenten som skulle göra oss fria från fossilabränslen?
Banken har sedelpressar i källaren?

Du kan ju fylla i vad jag missat...

Men allvarligt talat så är det rätt patetiskt att göra ett sånt påstående...

Patetiskt? Du kan ju söka upp det själv. Tänker inte ödsla tid på personer som redan bestämt sig för vad dom ska tro på. Varje gång något liknande händer om vilket ämne som helst så spelar det ingen roll vad man lägger fram, man får ju ändå det gamla motargumentet att det är falsk info. Men det är väldigt logiskt att man gör såhär, det har ju t.o.m hänt folk som behöver behandlas/botas, så finns det botemedel tillgängligt men man använder behandlingen istället för att tjäna pengar (nu menar jag om botemedel som faktiskt finns "officiellt").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Som vanligt Samsung försöker släcka en eld med en dunk bensin...

Hur ska de göra då?

Permalänk
Skrivet av Zeedie:

Everything is a conspiracy...
Oljebolagen har patenten som skulle göra oss fria från fossilabränslen?
Banken har sedelpressar i källaren?

Du kan ju fylla i vad jag missat...

Men allvarligt talat så är det rätt patetiskt att göra ett sånt påstående...

Har en rätt välkänd grej som dock inte är baserad på patent men i alla fall.

ICP,s i USA har gått in i en monopol pakt då de har delat upp landet i olika zoner där de får ha fullt monopol utan konkurrens, de kör med gammal adsl teknologi och vägrar uppgradera, de har även hutlösa priser och sjuka avtal som en begränsad data mängd per månad som mobil abonnemang. De har inte börjat dragit ut fiber för ens Google börja pressa dem med sin egen fibertjänst, hade inte det hänt så kan man undra när staterna skulle få ett brett utbud av fiber. De har fortfarande stora problem med hutlösa priser och liknande och vissa städer och byar har inte internet över huvud taget.

Så att sitta och tro att alla företag vill gulli gulla med dig och bara gör allt för dig är lagom naivt. Företagen har pengar först i åtanken, resten kommer i andra eller i tredje hand. Om de kan hålla tillbaka teknologi som backup och sitta med det gamla och billigare alternativet utan konkurrens så kommer de göra det tills de har större behov av att lansera den nya teknologin.

Att företag går in i monopol allianser är inte helt ovanligt, framförallt i USA, sen kan ju företag sitta och trycka på patent som skulle vara skit bra om de dela med sig av för då skulle det bli en standar i stället för ett dött patent som bara ligger för företaget kan inte utnyttja det.

PhysX kommer fram som en sak som skulle vara riktigt trevligt att ha eller andra typer av fysikkort då just fysik är riktigt tungdrivet, man skulle kunna göra riktigt intressanta saker med det i spel men som det är just nu så är det till för flashiga effekter på just tyger och flaggor för det mesta vilkets enda poäng är "ser lite snyggt ut" när det skulle kunna bli så mycket mer.

Sen att tro att alla bolag köper patent till höger och vänster bara för att hålla dem gömda för att de är rädda för konkurrens är en annan sak. Oljebolagen vill göra slut på sin olja innan de överger den, det är en sak som är säkert men att de har en samarbetets monopol med dolda patent skulle jag tvivla på då jag tror de långt ifrån kommer så bra överens då det handlar om en global marknad.

Sen har vi ju det att oljebolagen sponsrade miljörörelsen under 60-70 talet för att få folk att "satsa" på solenergi för att döda sin största konkurrent vilket var kärnkraften.

Vin bolagen i Frankrike stödde nykterhets rörelsen och riktade den mot absinten för att bli av med deras största konkurrent på den tiden.

Patent är ett välmenande system som är trasigt för det har inte uppdateras för den nya åldern och missbrukas friskt, det behövs en stark reform från grunden med patent.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Patetiskt? Du kan ju söka upp det själv. Tänker inte ödsla tid på personer som redan bestämt sig för vad dom ska tro på. Varje gång något liknande händer om vilket ämne som helst så spelar det ingen roll vad man lägger fram, man får ju ändå det gamla motargumentet att det är falsk info. Men det är väldigt logiskt att man gör såhär, det har ju t.o.m hänt folk som behöver behandlas/botas, så finns det botemedel tillgängligt men man använder behandlingen istället för att tjäna pengar (nu menar jag om botemedel som faktiskt finns "officiellt").

Fast för tillfället är det du som slängt ur dig ett minst sagt kontroversiellt uttalande varpå det är du som har bevisbördan. Att sedan bara följa upp med "sök själv" visar snarare att det inte finns någon substans bakom påståendet. Det är ett gammalt påstående att läkemedelsindustrin, gärna "big pharma" sitter och gömmer på botemedel till cancer, diabetes, AIDS och i princip alla stora sjukdomar men att de vägrar släppa det för att de tjänar mer pengar på behandlingen. Gemensamt för alla de där är att det är trams. Hur mycket pengar tror du företaget som först släppte botemedlet mot cancer skulle tjäna? De är ju skyddade av patent i ett antal år. Det finns inget som tyder på att läkemedelsföretagen skulle sitta och gömma på några botemedel. Det vore ekonomiskt korkat och halvt omöjligt att genomföra. Det är samma trams som att oljeindustrin sitter och håller på en bil som går på vatten.

Det brukar för övrigt ofta vara ställen som säljer "alternativa mediciner" som drar upp de där myterna. "Big pharma" är onda så köp vårt virvlade vatten/kolloidala silver/sockerpiller eller vad de nu har letat upp för magiskt.

Men har du några reella exempel får du gärna dra fram dem så ska vi se vad det står. Men om folk i allmänhet klassar dina exempel som konspirationsteorier så kanske det kan bero på att det faktiskt är konspirationsteorier.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med det synsättet så blir det aldrig ett slut på varken patent eller patentkrig. Det enda logiska vore naturligtvis att helt ta bort patent. "Varsågod, ha så kul!". Alla små uppfinnare som lurats att tro att de behöver patent för att lyckas kan ju sedan tacka de stora jättarna som uppfört sig som trottsiga tonåringar. Ingen tjänar på patent, utom advokater.

Fast om jag uppfinner en pryl, som tar mig en massa tid och pengar att ta fram, för att sedan sälja den. Om jag då inte patenterat min uppfinning så kan ju vilken större aktör som helst med betydligt mycket mer kapital än mig ta fram en exakt likadan produkt och sälja den för en bråkdel av priset.
Ingen skulle ju köpa min "dyra" pryl om man kunde köpa en exakt likadan pryl billigare...

Patent är viktiga, dock krävs det att man inte sandlåde-krigar om dom!

Tycker jag iaf

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Fast om jag uppfinner en pryl, som tar mig en massa tid och pengar att ta fram, för att sedan sälja den. Om jag då inte patenterat min uppfinning så kan ju vilken större aktör som helst med betydligt mycket mer kapital än mig ta fram en exakt likadan produkt och sälja den för en bråkdel av priset.
Ingen skulle ju köpa min "dyra" pryl om man kunde köpa en exakt likadan pryl billigare...

Patent är viktiga, dock krävs det att man inte sandlåde-krigar om dom!

Tycker jag iaf

Fast hur bakar du in i lagtext att man inte får sandlådekriga? Det går inte. Chefer på större företag har hål i huvudet och fattar inget. Tanken är som sagt god men i realiteten är det de stora företagen som sitter på mer eller mindre de flesta patent och slår dem i huvudet på varandra och mindre företag.

Som liten nystartat uppfinnarfirma har du för den delen förmodligen inget att sätta emot om någon snor din idé och sedan bussar sina dyra advokater på dig, patent eller ej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.