SSD till Macbook pro 2011

Permalänk
Medlem

SSD till Macbook pro 2011

Tjenare, jag har en lite fråga. tänkte köpa en SSD tiill tjejens Macbook pro från 2011 då den skulle behöva ett litet lyft i presetanda. så min fråga är nu, spelar det någon roll vilken man väller eller ska jag bara ta den snabbaste som jag har råd med ? kan det bli några kompabilitetsproblem ?
tackar för alla svar

Permalänk

Köp valfri SSD - men det kan vara värt att ta en googling innan. Jag har kört en Intel-SSD sedan urminnes tider och det fungerar bra.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrabban:

Tjenare, jag har en lite fråga. tänkte köpa en SSD tiill tjejens Macbook pro från 2011 då den skulle behöva ett litet lyft i presetanda. så min fråga är nu, spelar det någon roll vilken man väller eller ska jag bara ta den snabbaste som jag har råd med ? kan det bli några kompabilitetsproblem ?
tackar för alla svar

Det är ofta kompatibilitetsproblem med SSD till MAC-datorer. Jag vet tyvärr inte vilka som passar. Det är det säkert någon annan i forumet som känner till.

Permalänk
Medlem

får kamske ta och försöka hitta någon bra sida där det står då kanske, inte en jätte aktuell modell precis så kanske svårt att hitta :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det är ofta kompatibilitetsproblem med SSD till MAC-datorer. Jag vet tyvärr inte vilka som passar. Det är det säkert någon annan i forumet som känner till.

Det är inte ofta kompatibilitetproblem, men det händer.

Skrivet av Chrabban:

får kamske ta och försöka hitta någon bra sida där det står då kanske, inte en jätte aktuell modell precis så kanske svårt att hitta :/

Gör tvärt om istället, hitta en disk du känner dig sugen på och googla för att se om någon haft problem med den.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en EVO fungerar prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrabban:

får kamske ta och försöka hitta någon bra sida där det står då kanske, inte en jätte aktuell modell precis så kanske svårt att hitta :/

Se min MBP i sign, min SSD fungerar utmärkt, tror inte att det ska vara så noga. Rekommenderar dock en snabb google-sökning innan köp av specifik SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrabban:

Tjenare, jag har en lite fråga. tänkte köpa en SSD tiill tjejens Macbook pro från 2011 då den skulle behöva ett litet lyft i presetanda. så min fråga är nu, spelar det någon roll vilken man väller eller ska jag bara ta den snabbaste som jag har råd med ? kan det bli några kompabilitetsproblem ?
tackar för alla svar

Jag kör med en Intel 510 i min Macbook late 2010 och den har tuffat på bra i ungefär 2 år och innan dess satt den i min speldator i ett år. Inte haft ett enda problem. Rekommenderar starkt Intel

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

Jag kör med en Intel 510 i min Macbook late 2010 och den har tuffat på bra i ungefär 2 år och innan dess satt den i min speldator i ett år. Inte haft ett enda problem. Rekommenderar starkt Intel

Inte 730 dock. Den blir varm som tusan. Över 50 grader är inte ovanligt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

får alltså google lite, Stradale Samsung 840 EVO ?
CROE: stor skillnad mot stock ? det var ju helt ok pris på den stämmer läs och skriv som står på prisjakt ? 480/430?

hehe okej, då blir det iaf inte en 710 får se vad intel har att erbjuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrabban:

Tjenare, jag har en lite fråga. tänkte köpa en SSD tiill tjejens Macbook pro från 2011 då den skulle behöva ett litet lyft i presetanda. så min fråga är nu, spelar det någon roll vilken man väller eller ska jag bara ta den snabbaste som jag har råd med ? kan det bli några kompabilitetsproblem ?
tackar för alla svar

Som tillägg kan nämnas att OSX inte stödjer TRIM för 3:e-part SSD. Trim Enabler löser dock den biffen. Vill du slippa trassel så uppgradera INTE till Yosemite som numera har KEXT, dvs signerade drivrutiner, och tvingar dig att inaktivetra KEXT för att Trim Enabler skall fungera. Lite heads up bara.

Ett annat tips är att köpa en Optibay Drive Kit. jag köpte min från http://www.mcetech.com, billigare än från någon svensk återföräljare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om än inte den senaste informationen i dokumentet (uppdaterad juni 2014) så innehåller tråden mera info och så kommer du nog få bättre hjälp på Sweclockers syster-forum.

99mac.se - Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Dr..mabuse, ska tänka på det
iller: dom tipsade om Samsung 840 EVO, eller SanDisk Extreme II men blev lite fundersam om den från 2011 har sata 3 ? det är inte den med i7 vet inte om det gör någon skillnad

Permalänk
Medlem

Sata3 eller inte är ingen fråga du skall tänka på.

Jo, vid ett tillfälle och det är om du sätter en SATA3-disk i optibay på en viss modell av Macbook Pro-serien. Då kan få du problem.

Jag har själv i MBP2011 som är jobbdator en intel 520 180GB.
I min Mac Mini sitter det en Crucial MX100 250GB

Har inte stött på några problem med dessa.

Med tanke på problem har vi denna tråden.
Sweclockers.com - MacBook - Ny SSD - Kan ej installera OS

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hej!
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Har kört en Macbook Pro 13" från 2011 några år nu och uppgradera till en SSD för något år sedan.
Köpte först en Kingston V300. Blev katastrofal prestanda. Systemet var slött och nådde knappt 100mb/s.
Nästa försök blev med en ADATA Premier SP900 och där blev det något bättre, men ändå inte tillfredställande.
Det visade sig att Sandforcekontrollen lirade mycket dåligt med SATA-kontrollern på MacBooken. Finns en del rapporter och inlägg av användare runt på internet omkring detta.
Köpte sedan en Samsung EVO och där når jag runt 450mb/s både på läs och skriv. Köpte en likadan till min iMac och allt rullar på underbart.
Så om jag kan ge dig något tips. Håll dig borta ifrån sandforce baserade SSD:er. Intel ska tydligen fungerar utmärkt också.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

då ser det ut som att det blir en evo eller en Intel 520 (skillnad mellan intel 520 och 530 ? )
finns det några större skillnader mellan dessa två ? förutom att det är olika tillverkare ?
priset är ju i stort sätt det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Inte 730 dock. Den blir varm som tusan. Över 50 grader är inte ovanligt.

Det kände jag inte till. Det ska jag ha i åtanke nästa gång jag överväger ny disk. Tack för det!

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Hej,

Mest SSD för pengarna är definitivt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683849.

Mvh

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrabban:

får alltså google lite, Stradale Samsung 840 EVO ?
CROE: stor skillnad mot stock ? det var ju helt ok pris på den stämmer läs och skriv som står på prisjakt ? 480/430?

hehe okej, då blir det iaf inte en 710 får se vad intel har att erbjuda

Ja precis, har en 250GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrabban:

CROE: stor skillnad mot stock ? det var ju helt ok pris på den stämmer läs och skriv som står på prisjakt ? 480/430?

Stor skillnad mot stock? Menar du HDD:n? Isåfall svar JA, enorm skillnad, tidigare startade datorn på 1min 10sek, nu runt 11sek.

Inte testat hastigheten så mycket, men får runt 450 (+/- 30) skriv o läs tror jag.

Permalänk
Medlem

jag tror att det får bli en evo verkar vara många som har använt det på youtube till just den datorn med tackar för all hjälp