Evo 840 basic 250gb, Intel 530 240gb eller MX100 256gb?

Permalänk
Medlem

Evo 840 basic 250gb, Intel 530 240gb eller MX100 256gb?

Hej!
Är ute efter en ny ssd och valet står just nu mellan
-Samsung EVO 840 basic 250gb
-Intel 530 240gb
-Crucial MX100 256gb

Prisskillnaden mellan dom spelar ingen roll, utan jag vill ha en disk som är pålitlig och håller prestandan över tid.

Jag hade bestämt mig för samsungen men så läste jag om att det varit problem med gamla filer på den. Jag blev därför osäker om man skall satsa på någon av de andra två. Någon som har något klokt råd att ge?
Jag kan även nämna att jag kommer att ha disken i två partitioner och köra dualboot Win7 och OSX (om det nu spelar nån roll för valet?)

mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Samsung 840 Evo: Problem med gamla filer, de har släppt en ny firmware som ska avhjälpa felet. Det har dock gå så kort tid att det är för tidigt att säga om problemen är lösta.
Intel 530: Lider tydligen av hög write amplification
Crucial MX100: Rätt ny disk som vi inte vet så mycket om. Föregångaren var dock bra, fast det kan man säga om alla ovanstående (Samsung 830, Intel 520, Crucial M500)

Vilken disk du än köper så kommer den säkert att funka men kolla runt lite, Crucial M500 får man för en billig peng hos Netonnet eller CDon.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Samsung 850 EVO släpps väldigt snart-.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218
840 EVO lär ju fasas ur sortimentet då, vilket gör att du säkert kan få den billigt någonstans om du väntar en vecka eller två.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lofe:

Hej!
Är ute efter en ny ssd och valet står just nu mellan
-Samsung EVO 840 basic 250gb
-Intel 530 240gb
-Crucial MX100 256gb

Prisskillnaden mellan dom spelar ingen roll, utan jag vill ha en disk som är pålitlig och håller prestandan över tid.

Jag hade bestämt mig för samsungen men så läste jag om att det varit problem med gamla filer på den. Jag blev därför osäker om man skall satsa på någon av de andra två. Någon som har något klokt råd att ge?
Jag kan även nämna att jag kommer att ha disken i två partitioner och köra dualboot Win7 och OSX (om det nu spelar nån roll för valet?)

mvh
Johan

Crucial MX100 är den enda av dem som hittils verkar vara relativt problemfri. Den hade jag köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Crucial MX100 är den enda av dem som hittils verkar vara relativt problemfri. Den hade jag köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemfri, nej.
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/Crucial-MX100-256GB-...
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/MX100-will-not-boot-...
Den har lite problem ibland med snabb UEFI boot och kallstart samt att den tappas ibland.
Inget fix finns, men det är inte säkert att alla får felet heller.

Samsung 840 EVO ska vara fixat, och mina 2 enheter fungerar sedan patch utan problemet som de hade tidigare. Dock är det inte 100% att fixet fungerar lång tid heller, men inga problem än. Om du väljer en, se bara till att uppdatera den och köra det speciella verktyget.

Intel 530 har en bugg som gör att den skriver om data med för högt intervall, buggen ligger i senaste Sandforce kontrollern och ingen fix är i sikte. Felet påverkar även andra märken med samma krets, så det är inte "Intels fel" men inget verkar göras åt det heller.

Om du lyckas hitta en Intel 520 (ej 30 då), så är de beprövade, fel fria och med kvalitets NAND som ingen av de ovan har. De är dock sakta påväg ut från marknaden och blir svårare att få tag i, speciellt till ett bra pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080283

Annars är det bara att välja.
EVOn är snabbare än MX100, men inte med mycket. Båda dessa skriver snabbare än 530/520 disken, men 530/520 disken läser snabbare än både MX100 och EVO.
Kort sagt, typ samma hastighet mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemfri, nej.
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/Crucial-MX100-256GB-...
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/MX100-will-not-boot-...
Den har lite problem ibland med snabb UEFI boot och kallstart samt att den tappas ibland.
Inget fix finns, men det är inte säkert att alla får felet heller.

Samsung 840 EVO ska vara fixat, och mina 2 enheter fungerar sedan patch utan problemet som de hade tidigare. Dock är det inte 100% att fixet fungerar lång tid heller, men än, inga problem. Om du väljer en, se bara till att uppdatera den och köra det speciella verktyget.

Intel 530 har en bugg som gör att den skriver om data med för högt intervall, bugger ligger i senaste Sandforce kontrollern och ingen fix är i sikte. Felet påverkar även andra märken med samma krets, så det är inte "Intels fel" men inget verkar göras åt det heller.

Om du lyckas hitta en Intel 520 (ej 30 då), så är de beprövade, fel fria och med kvalitets NAND som ingen av de ovan har. De är dock sakta påväg ut från marknaden och blir svårare att få tag i, speciellt till ett bra pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080283

Annars är det bara att välja.
EVOn är snabbare än MX100, men inte med mycket. Båda dessa skriver snabbare än 530/520 disken, men 530/520 disken läser snabbare än både MX100 och EVO.
Kort sagt, typ samma hastighet mer eller mindre.

Om man nu satsar på en 840 evo kan man då uppdatera firmware innan installation av OS så man slipper köra fixen sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lofe:

Om man nu satsar på en 840 evo kan man då uppdatera firmware innan installation av OS så man slipper köra fixen sen?

Finns ett DOS baserat verktyg du kan använda, dock kommer den då att köra hela disken (vilket tar lång tid).

Alt bättre är att sätta in den i ditt befintliga system som "extra disk" och se till att den har en partition över hela disken som är NTFS och köra det, och eftersom den då kan hantera filsystemet så kommer tiden att göra operationen att vara mycket kortare än med DOS läget.
Sen när det är klart kan du bara ta bort alla partitioner på den och göra som du tänkt med ominstallationen som ny disk.

Om priset inte är av betydelse bör du kanske titta på en entusiast disk, då de har bättre komponenter. Alla dessa nämnda är budget diskar, mer eller mindre. 520 är gammal gen mainsteam disk, där 320/330 var budget.

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd!

Det lutar nog åt en samsung 840 evo eller att avvakta 850.

/Johan

Permalänk

Jag skulle köpt Mx100 för att har byggt 2 datorer med den, funkar väldigt bra och en 256gb kostar 999kr.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Jag skulle köpt Mx100 för att har byggt 2 datorer med den, funkar väldigt bra och en 256gb kostar 999kr.

Har precis fått tillbaka en Laptop (HP) med denna disk. Blåskärmar och boot problem. Bytt disk, och allt fungerar.
Min tillit till MX100 sjönk precis till låg nivå.
Den fungerar nog i stationära, men laptops är den ingen bra ide verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har precis fått tillbaka en Laptop (HP) med denna disk. Blåskärmar och boot problem. Bytt disk, och allt fungerar.
Min tillit till MX100 sjönk precis till låg nivå.
Den fungerar nog i stationära, men laptops är den ingen bra ide verkar det som.

Jo, jag läste också om sådana problem med den. Känns som att samsung är mest stabil trots allt av de mer budgetinriktade varianterna.

Permalänk
Medlem

HP-laptops och desktops är fulla med BIOS-buggar så det är knappast konstigt att vissa diskar inte fungerar.

Till skillnad från vad som påstås ovan så kan alla diskar inkl Intel 520 ge problem, det är bara att google så hittar ni problem för dom också. Själv fick jag ta ut en 520 från en dator där den ibland bara tappade disken, bytte till en 730 så funkade det sedan.

Så det säger inte att MX100 är sämre än någon annan disk. Men så länge du inte köper 840 EVO så fungerar det nog...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

HP-laptops och desktops är fulla med BIOS-buggar så det är knappast konstigt att vissa diskar inte fungerar.

Till skillnad från vad som påstås ovan så kan alla diskar inkl Intel 520 ge problem, det är bara att google så hittar ni problem för dom också. Själv fick jag ta ut en 520 från en dator där den ibland bara tappade disken, bytte till en 730 så funkade det sedan.

Så det säger inte att MX100 är sämre än någon annan disk. Men så länge du inte köper 840 EVO så fungerar det nog...

Förutom att det ironiskt nog var en EVO 250 jag bytte den till... som fungerade felfritt (efter uppdatering då så klart).
Vet att märkesdatorer, laptop speciellt, har lite halvdan kompatibilitet. Därför sa jag också att den bör fungera till allmänna stationära, men inte till alla märkes-laptop.
Folk här verkar besatta av 2 saker, 1 om det är fel och en EVO disk är i, är det diskens fel. 2 Om det är en MX100 så är det datorns fel...

Blåskärmar och boot problem är ENORMT mycket mer allvarligt fel än sämre läshastighet (som dessutom ska vara tillrättat) i mina ögon. Men oavsett så är personen i fråga nöjd nu, och MX100 disken är återlämnad till butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Blåskärmar och boot problem är ENORMT mycket mer allvarligt fel än sämre läshastighet (som dessutom ska vara tillrättat) i mina ögon. Men oavsett så är personen i fråga nöjd nu, och MX100 disken är återlämnad till butik.

Det är knappast tillrättat på en man köper i butik nu.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är knappast tillrättat på en man köper i butik nu.

Är blå skärmarna till rättade till MX100? Finns det patch?
Sluta vara så petig... Du vet mycket väl att det går att fixa relativt enkelt på EVOn. Men jag kan inte få MX100 att fungera på den datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är blå skärmarna till rättade till MX100? Finns det patch?
Sluta vara så petig... Du vet mycket väl att det går att fixa relativt enkelt på EVOn. Men jag kan inte få MX100 att fungera på den datorn.

Och jag har en dator som Intel 520 inte fungerar på, det finns ingen patch. Vinner jag nu?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Och jag har en dator som Intel 520 inte fungerar på, det finns ingen patch. Vinner jag nu?

Jaså.
Det släpptes en patch i mitten på detta år som skulle rätta till lite sådana problem.
Min 520 uppdaterade sig iaf. Dock har jag inte haft problemet med den, så jag vet inte mer.
Hittade även detta: http://support.lenovo.com/us/en/documents/ht076644?tabName=So...
Sen om det löser just "ditt" fall vågar jag inte påstå, men de har försökt rätta till liknande problem iaf.

Sen vill jag påpeka 3 saker.
1, EVO disken som du påstår inte fungerade i samma system, gör det. Många verkar har bytt till 840 EVO som har fungerat, när liknande fel uppstått. Sen har så klart en helt ny EVO disk troligen sin egen bugg, men där finns som sagt patch/lösning för detta.

2, det är inte bara jag som har detta MX100 problemet heller, utan det är betydligt fler.
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/MX100-will-not-boot-...
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/Crucial-MX100-256GB-...
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/MX100-512gb-BSOD/td-...
Finns gott om fler ställen, bara att söka...
Det ENDA jag vill, är att uppmärksamma folk på felet, så att Crucial "tvingas" rätta till det, precis som andra har gjort samma sak för att få Samsung att rätta till EVO diskarna. Varför är det så svårt att kunna svälja att denna disk inte är guld och gröna skogar, utan den har tydligen problem den med? Är väl bättre att det rättas till så snabbt som möjligt?

3, Alla. Och jag menar ALLA, budget diskar lär få något problem. Precis som de flesta småbilar får lite tekniska problem före den kvalitetsbyggda lyx bilen. Sen kan naturligtvis båda få problem, men nu menar jag i generella drag. Därför brukar jag hålla mig till äldre och beprövade SSD. De som har nått år på nacken, så att ev barnsjukdommar rensas ut och man får något som fungerar. Tyvärr är prispressade varor idag så pass dåligt testade (då tester kostar) att man ofta själv får agera beta testare för allt från spel (Assassin's Creed någon?), Säkerhetshål och panik varningar till hårdvara som SSD som inte är 100% testade och Iphones som knäcks på mitten och har problem med TLC minne. (Även om Iphone INTE borde ha detta problem med tanke på dens prislapp)