Samsungs flaggskepp Galaxy S5 säljer långt under förväntan

Permalänk
Medlem

10 miljoner sålda på tre dagar - det enda Samsung inte kan kopiera från Apple. XD

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Vad är det för fel på mina komponenter?

Inget, men du kan ju inte påstå att det inte är någon skillnad om du uppdaterar till en sprillans ny dator med GTX 980 och en Haswell i7.

Skrivet av ZaInT:

Det var då ett jävla gnäll på att S4 och S5 inte skiljer sig så mycket men ingen lyfter ett ögonbryn över att Sonys Z2 och Z3 är FULLSTÄNDIGT identiska?

På Z3 kan man i alla fall göra röstsamtal där motparten hör vad man säger, det är ju en viss skillnad...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Mina kompisar köpte S5 för dyra pengar när den kom. I samma veva köpte jag LG G2 för 3k och blev minst lika nöjd.
I min mening är Galaxy S2 den bästa telefonen Samsung gjort, en riktig killer för sin tid. G2an var för mig det enda rimliga steget upp från den. Inget tungrott TouchWiz som segar ner en i övrigt skitsnabb plattform.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Det var då ett jävla gnäll på att S4 och S5 inte skiljer sig så mycket men ingen lyfter ett ögonbryn över att Sonys Z2 och Z3 är FULLSTÄNDIGT identiska?

Det stör jag mig på som fan, helt onödigt, hade hellre att det skulle varit en Z2 phablet, skiljer typ inget på dem, det enda positiva är att min Z2 vart riktigt billigt att införskaffa när Z3an annonserades för första gången, så jag fick min Z2 till ett hyggligt pris.

Permalänk
Avstängd

Tycker allt stannat av för mycket för att det ska vara roligt att lägga pengar på en dyr telefon när spec från g2/s4 generationen presterar i det närmaste identiskt med nyaste modellerna och händer nog typ inget fören 64bit modellerna kommer men vet inte om man kan motivera en uppgradering ens då när prestandan i dag är så pass bra att jag inte bryr mig det minsta om en telefon är snabbare än min g2 vilket knappt s5 är och köpa en iphone 6 känns inte annat än efterblivet då jag får en sämre telefon än den jag har och den kostar dubbelt så mycket och är nog ganska många som känner så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av brillorm:

Marknaden håller på att mättas antar jag.

Sitter fortfarande på min S2'a och har inte någon direkt anledning att byta ut den. Inget revolutionerande har hänt på mobilmarknaden på dessa dryga tre år.

Marknaden har varit ganska mogen länge nu. I produktcykeln är touchmobiler i mognadsfasen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Millejan:

Fattar inte varför folk vill ha fula telefoner som samsung kastar ut. Den absolut snyggaste just nu är HTC...:)

Tror inte att dem flesta tänker så, dem flesta vill nog bara köpa nytt om det verkligen är något bra nytt i en ny model, om du verkligen tänker efter, vad har en S5:a som inte en S4:a har? knappt någon skilnad förutom kanske kamera eller ngt smått.

Och jag känne samma med min S2:a som jag fortfarande har, ser inte någon större förändring som gör det värt att köpa ny.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

G3 är ganska liten. Jag har en Samsung Galaxy Mega som är 6.3''.
Jag önskade att den var 7''. Den känns ju liten i handen efter ett tag.

Hur kan en surfplatta vara liten i handen ._.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Avstängd

Ja gör man en Apple repris så får man kanske skylla sig själv!

Samma design over and over again

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Följande saker irriterar mig vad gäller Galaxy S4
1) Bloatware
Hur mycket skräpprogram som helst som stjäl minne, bandbredd och CPU. Ta bort det! Hittar inte ens en hygglig kalender där. Lägg dit ett absolut minimum och erbjud istället att man kan ladda ner.

2) Användargränssnitt
Jag tycker att man måste göra "ett steg" för mycket för allting. Ringa, skicka SMS etc. Bygg om användargränssnitten så de är mer "rakt på sak" istället för att visa en massa irriternade animationer och annat

3) Ficklampan har ingen egen knapp
Man kan starta/stoppa det mesta, men inte dioden.

Jag hade en Sony/Ericsson tidigare, nästa telefon blir en Sony.
Samsung gör bra mikrovågsugnar, SSDer och plattor; telefonerna har för många småbrister för att passa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millejan:

Fattar inte varför folk vill ha fula telefoner som samsung kastar ut. Den absolut snyggaste just nu är HTC...:)

Htc & iphone tycker jag ser förlegade ut med sin lilla skärm i förhållande till storlek, inte tjusigt i mina ögon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag tyckte i och för sig inte att s4 var särskilt spännande heller. Jag hade en s2 som fungerade bra, särskilt efter root och Rom. Men efterföljande modeller har bara varit bloatade och ganska meh generellt. Har haft en Nexus 4 sedan dess och nu en z3c. I jämförelse oerhört mycket mer attraktiva telefoner än Samsungs alternativ - det sistnämnda t o m mot fullstora s5.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kör du för rom på din telefon som fungerar bra? Jag kör Cyanogenmod på min s3:a och jag tycker inte att det fungerar bra alls, för mycket buggar för mig.

Permalänk
Medlem

Är bubblan på väg att spricka? Den vanliga användaren behöver inte fler funktioner än vad som finns i t.ex en Galaxy S3. Man kan inte förvänta sig att nya versioner ska sälja lika bra de tidigare, då de var revolutionerande. Det behövs liksom inte mer.

Jag köpte en ny mobil i somras, och jag valde en S3 för 2100kr, framför en högre siffra med funktioner jag inte behöver för 6000kr.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Skönt att det äntligen börjar jämna ut sig. Har inte fattat varför samsung är så dominant när de finns så många andra bra mobiler på marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

Jag köpte en ny mobil i somras, och jag valde en S3 för 2100kr, framför en högre siffra med funktioner jag inte behöver för 6000kr.

Hoppas det var en S3 4G annars var det inte så bra köp...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jag har provat LG G3 i butik, det tar en hel sekund från att man trycker på launcher-ikonen till att menyn kommer upp. Och det är lika även om jag gör det fem gånger i rad, riktigt illa. Sen ser färgerna helt urvattnade ut utom på 100% ljusstyrka (som telefonen själv kommer sänka så fort den blir lite varm).

Testa detta på min G3 första gången jag gör det om det var länge sen jag tog upp menyn, tar det kanske knappt 1 sek, nästa gång jag gör det tar det bara så lång tid som som animeringen tar, animeringstid går att ställa in...

Tar jag 100% ljusstyrka, så blir man nästan solbränd i nyllet har aldrig behövt ha 100% utom kanske någon enstaka gång i direkt solljus.

Tycker nog inte färgerna är urvattnade, snarare att dom är milda och behagliga, och verkar följa ungefär dom färger som Android Lolipop kör med.
Färgerna är dock inte så starka som dom blir på tex Samsungs skärmar.

Med det sagt så kan man nog misstänka att ex framme i butik kör på tidig version av mjukvara, då faktiskt telefonen led lite av vad du nämner, lagg, värme, sänkning av ljusstyrka, så var min också innan den blev uppdaterad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Testa detta på min G3 första gången jag gör det om det var länge sen jag tog upp menyn, tar det kanske knappt 1 sek, nästa gång jag gör det tar det bara så lång tid som som animeringen tar, animeringstid går att ställa in...

Tar jag 100% ljusstyrka, så blir man nästan solbränd i nyllet har aldrig behövt ha 100% utom kanske någon enstaka gång i direkt solljus.

Tycker nog inte färgerna är urvattnade, snarare att dom är milda och behagliga, och verkar följa ungefär dom färger som Android Lolipop kör med.
Färgerna är dock inte så starka som dom blir på tex Samsungs skärmar.

Med det sagt så kan man nog misstänka att ex framme i butik kör på tidig version av mjukvara, då faktiskt telefonen led lite av vad du nämner, lagg, värme, sänkning av ljusstyrka, så var min också innan den blev uppdaterad.

Ah OK, jag tycker det är dålig svärta (även jämfört med andra IPS-paneler) och svag ljusstyrka, LG har ju lagt till någon skärpa-effekt som fått en massa kritik också. Tydligen ska segheten bli lite bättre av uppdateringar men den ska fortfarande lagga en del.

Bra att du är nöjd men G3 är knappast ett självklart val för alla, vilket påstods tidigare i tråden...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ah så du menar att dom ska göra S6 till en krympt version av Galaxy Tab S som är en stor version av S5? Låter som ett lovande koncept.

Det är bara att inse fakta, Samsung har stagnerat. Dom kränger ut nya telefoner på löpande band, alla ser likadana ut med lite skillnader. När du ändå nämner Galaxy Tab S så är den och Galaxy Tab Pro som släpptes bara nån månad innan praktexempel på hur urbota korkade Samsung är. Det verkar finnas noll framtidsvision. Det är samma model dom slumpar fram skärmstorleken och huruvida den har SAMOLED.

Dessutom som många andra har sagt, så finns det många lika bra/bättre telefoner till billigare/samma pris i dagens telefondjungel. Varför skulle nån någonsin välja en S5 över G3 tex? Om dom nu inte planerar att göra alla telefonsamtal i duschen dvs.

Har du testat en Tab S? Inte ens i närheten av S5. Snarare en större Alpha med bättre specs på alla punkter.

Och varför man skulle välja Samsung framför andra modeller är väl av samma anledning man väljer iPhone över Andriod. Man är van och bekväm med Samsungs ekosystem av appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad kör du för rom på din telefon som fungerar bra? Jag kör Cyanogenmod på min s3:a och jag tycker inte att det fungerar bra alls, för mycket buggar för mig.

Hej!
Nu var det ett tag sedan jag använde min SGS 2 då den kortslöt sig själv (pga batteriet tror jag), men jag körde med den då senaste SuperNexus. På min Nexus 4 (om det alls är intressant) så är jag hemskt förtjust i Cataclysm ROM.
Glöm inte att byta kernel också, det gör nog ännu mer skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Hoppas det var en S3 4G annars var det inte så bra köp...

Ja det var det. Varför skulle det annars inte ha varit ett bra köp? Den har det jag vill ha

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Varför köpa S5 när man har bättre alternativ ?
Nexus 5, LG G2, One+One är några exempel som är minst lika bra och kostar mycket mindre.

Host * LUMIA Host * LUMIA!

Permalänk
Skrivet av xanan:

Host * LUMIA Host * LUMIA!

Host * microsoft Host * MICROSOOOOFT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Host * microsoft Host * MICROSOOOOFT!

Vill folk ha Microsoft så är det bara bra att de kontrollerar Lumia-varumärket direkt. Dessutom slipper de gamla Nokiafans och finnar.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vill folk ha Microsoft så är det bara bra att de kontrollerar Lumia-varumärket direkt. Dessutom slipper de gamla Nokiafans och finnar.

Nokia 4 Life bro. Microsoft är pengar hungriga parasiter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nokia 4 Life bro. Microsoft är pengar hungriga parasiter.

Microsoft är inte pengar, men det är okej om folk vill spendera pengar på Microsoft. Då är det lika bra att det är Microsoft rakt igenom och inte någon annan som får finansiera och täcka för förlusterna på plattformen Microsoft bestämmer rakt igenom på, och inte erbjuder något mer än qualcomm-plattformen för.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag inte köpte Galaxy S5 var att det interna lagringsutrymmet enbart var 16GB, och då vissa appar enbart går att installera på det interna minnet så tar utrymmet slut direkt, och man kan inte lösa det genom att bara köpa ett extra minneskort, istället valde jag att köpa Note 4, och det ångrar jag absolut inte en sekund, detta är nog den grymmaste luren som tillverkats hitintills.
Enligt Samsung så kommer dom inte att släppa 32GB modellen i Sverige.

Permalänk
Medlem

Troligtvis

Skrivet av Millejan:

Fattar inte varför folk vill ha fula telefoner som samsung kastar ut. Den absolut snyggaste just nu är HTC...:)

Troligtvis för att normala människor inte är utseendefixerade, utan använder hjärnan för att tänka med istället.
Vad har man för nytta av en snygg telefon med en värdelös insida
...absolut ingen nytta alls, det är alltid insidan som räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

På Z3 kan man i alla fall göra röstsamtal där motparten hör vad man säger, det är ju en viss skillnad...

Då är det ju ditt individuella exemplar det är fel på och inte hela serien.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Då är det ju ditt individuella exemplar det är fel på och inte hela serien.

Det finns folk som bytt sin telefon FYRA gånger utan att få en som fungerar bra.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns folk som bytt sin telefon FYRA gånger utan att få en som fungerar bra.

Och majoriteten har inte det problemet alls. Du kan inte beskylla en hel modellserie för ett fel mindre än en promille än alla enheter har.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730