Köpråd: arbetsdator 13", 8h+ batteritid, högupplöst skärm

Permalänk
Medlem

Köpråd: arbetsdator 13", 8h+ batteritid, högupplöst skärm

Hej,
För fem år sedan hängde jag med i allt som hände i datorvärlden, köpte komponenter, byggde ihop min egna stationära dator etc. Nu, med två barn och mera arbete har jag tyvärr tappat en del kunskap och fingerkänsla för vad som är rätt och rimligt i nutid. Jag skulle därför uppskatta hjälp kring att hitta rätt bärbara dator utifrån mitt behov.

Skallkrav (måste finnas):

  • Högupplöst skärm, minst 1920*1080, gärna högre (16:10, 16:9 etc spelar mindre roll)

  • 8h+ specificerad batteritid (använder datorn främst för lättare belastning såsom Word, lite Excel, Powerpoint, surf)

  • 13" skärm (11" är för lite och 15" är definitivt för stort)

  • Lätt och smidig (dvs maximalt 1,4/1,5 kg)

  • SSD-lagring 128 GB eller mer

  • Stabilt chassi oavsett materialval

Börkrav (trevlig att ha):

  • Trackpoint (à la Lenovo)

  • SSD-lagring 256 GB

  • Möjlighet till större batteri

  • Utbytbart batteri

  • Chassi i metall eller liknande

Vad gäller glossy/matt skärm spelar det mindre roll. Eftersom jag inte spelar på datorn krävs inte heller någon kraftfull grafikdel, vilket även skulle ha negativ påverkan på batteritiden. Processorvalet är jag väldigt okunnig om numera så det lämnar jag till läsaren. Dock kan väl sägas att med tanke på mina arbetsuppgifter krävs nödvändigtvis inte den tyngsta processorn. Jag prioriterar batteritid över processorkraft

Min nuvarande bärbara dator, Lenovo X301, är från 2008 och har tjänat mig mycket väl. När den lanserades var den ett riktigt monster: 1440:900 skärm, SSD-lagring, ca 1,4 kg och jag är överlag mycket nöjd med den. Den har dock problem med att visa högupplösta filmer o.d. och batterierna är, trots byten, inte tillräckliga för en hel arbetsdag på batteri. Behöver jag tillägga att den även börjar bli ganska sliten?

Jag antar (men rätta mig om jag har fel) att jag kanske finner en lämplig dator i Lenovo Yoga Pro 3 (har dock fått dåliga recensioner), någon av ASUS Zenbooks eller Dell XPS.

Nedan en länk från Dustin som vid första anblick uppfyller en del av kraven, men det blir en väldans massa datorer. Kan ni hjälpa mig med en rekommendation? Pris: Priset är av mindre betydelse, men kan tänka mig att datorn jag söker ligger på mellan 10-25 KSEK inkl. moms.

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorer-surfplattor/...

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Medlem

Denna https://www.dustinhome.se/product/5010798642/portege-z30t-a-1... eller denna https://www.dustinhome.se/product/5010756467/thinkpad-t440s

Av döma vad du ska ha datorn till, mer eller mindre yrkesbruk samt lång batteritid osv, är yoga 2 eller 3 och liknade "leksaker" inget för dig...
Flesta smidiga laptop kan du inte byta batteri på heller, men på T440 går det, och också få ut väldigt många timmar på med stora batteriet.

Ska du använda dator yrkesmässigt finns det inga riktigt bra alternativ till dessa 2, möjligen zenbook som alternativ, men räkna inte med en arbetsdag på batteri då..

Om du kan tänka dig 12,5" så finns även lenovo thinkpad x240, kan gå nästan 2 arbetsdagar på en laddning med stora batteriet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Macbook Pro eller Air?

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack för era svar.

Både Toshiba Protegé och Lenovo T440 är intressanta. Lenovo X1 Carbon är ju också en väldigt smidig dator. Hur skulle du ställa dessa mot den.
Hittar dels denna: https://www.dustinhome.se/product/5010811746/lenovo-thinkpad-...
och denna: https://www.dustinhome.se/product/5010797354/thinkpad-x1-carb...

Om man kollar på priset är Lenovo väldigt mycket dyrare än till exempel en Samsung Ative som också har högupplöst skärm, 11-12h angiven batteritid, stor SSD m.m. Kände på en sådan här och byggkvaliteten var det i alla fall inget fel på:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2225849

Rozzor: En sådan lista kan jag också ta fram, men det svår är att veta vad som uppfattas som bra och dåliga datorer, byggkvalitet, faktiskt batteritid etc.

Jesper_W: Nej, Apple är inte ett alternativ.

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Medlem

Både CARBON och samsungen har trevlig byggkvalite, jo jag har klämt på bägge, samsungen är faktiskt väldigt gedigen.
Samsung har sin skärm som inte är dålig, men gult är inte gult med batteridrift, samt bägge har så höga upplösningar att man måste ställa om skalningen i Windows, vilket funkar lite si och så med ibland.

Med en 13,3 1920x1080 så kan man använda 100% skalning och allt funkar, samt det blir inte för smått med en bra skärm.
Men höj upplösning så blir omskalning ett måste.

Samsung sägs att dom ska upphöra med laptops helt, så kan bli brist på support längre fram osv..

EDIT: Samsungen har ca 6 timmars batteritid, med surfning, lätt arbete + wifi
Så vill du ha 8 timmar eller mer med detta finns bara dom 2 jag länka förut....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle Toshiba Satellite Z-30 kunna vara något?

Har inte sett några recensioner men verkar ha bra specs för priset de säljs för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder t440s i mitt dagliga arbete.
fungerar bra överlag men finns några punkter som är lite värre:
- lenovos nya touchpad är ett rent helvete jämfört med de som fanns på 230/430-serien och tidigare.
- displayport-anslutningen tappar kontakten till och från, resulterar i att skärm inkopplad via displayport blir svart i 5-10s.

Helix hade varit ett perfekt alternativ för dig men tyvärr så är den bara på 11.6".

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Skulle Toshiba Satellite Z-30 kunna vara något?

Har inte sett några recensioner men verkar ha bra specs för priset de säljs för.

Skickades från m.sweclockers.com

Satellite Z-30 är samma som Portégé Z30-A

Skillnaden är att Satellite inte har fingeravtrycksläsare, TPM modul och minneskortsläsare samt inte dockbar och inte har trackpionten. allt annat är samma

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Toshiba Protégé skulle kunna vara intressant. Hade gärna sett högre upplösning på skärmen. Jag noterar det rör sig om två olika CPU:er i alternativen.

Intel Core i7 4500U 1,9 GHz för 14 999
Intel Core i7 4510U 2 GHz för 13 389

någon substantiell skillnad (Haswell, Ivy Bridge??)?

såg även att lenovo X1 carbon fått sämre batterilängd i tester, medan Protégé verkar excellent.

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Satellite Z-30 är samma som Portégé Z30-A

Skillnaden är att Satellite inte har fingeravtrycksläsare, TPM modul och minneskortsläsare samt inte dockbar och inte har trackpionten. allt annat är samma

Tack för svaret ggustavsson! Känns som Portégén är mer inriktad för arbete och Satelliten för vardagsbrukande?

Är Satelliten något att ha?

Skickades från m.sweclockers.com