Ränteavdrag? Hur fungerar det egentligen?

Permalänk
Medlem

Ränteavdrag? Hur fungerar det egentligen?

Hej! Har tagit lån för första gången och undrar hur detta med ränteavdrag egentligen fungerar.

Förklarar läget och så som jag förstått det:

Jag och en till person har ett bolån på 2 500 000 kr.

Vi betalar 6000 kr varje månad i ränta, dvs 36 000 kr var, totalt 72 000 kr i ränta.
Båda betalar skatt, säg ca 25%? (Kommunala skatteskattesats är: 32,60% och skattetryck är 22,35%, vilken går man efter? http://www.hurmycketskatt.se/)

Om jag förstått det rätt kan man då dra av 30% på ränteavgifter uppemot 100 000kr och 21% på det som överstiger 100 000kr.

Alltså: 0.3 * 36 000 kr = 10 800 kr

Ska vi då alltså få tillbaka 10 800 kr tillbaka vardera på deklarationen? Eller var tar dessa 10 800 kr "vägen" ?

Permalänk
Medlem

Din beräknade skatt sänks helt enkelt med vad du får dra av i ränta.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Din beräknade skatt sänks helt enkelt med vad du får dra av i ränta.

Man får alltså aldrig ränteavdraget i rena pengar som utbetalt i deklarationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oktay:

Man får alltså aldrig ränteavdraget i rena pengar som utbetalt i deklarationen?

Jo, det är precis vad Coca säger. Beror på hur din deklaration ser ut i övrigt såklart, men eftersom ränteavdraget går in under minuskontot i skatteberäkningen så kommer den slutgiltiga skatteberäkningen bli att du betalat in för mycket skatt under året och därmed få tillbaka en del i form av återbäring.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jo, det är precis vad Coca säger. Beror på hur din deklaration ser ut i övrigt såklart, men eftersom ränteavdraget går in under minuskontot i skatteberäkningen så kommer den slutgiltiga skatteberäkningen bli att du betalat in för mycket skatt under året och därmed få tillbaka en del i form av återbäring.

Najs, det som jag inte fick riktigt klart för mig.

Permalänk
Medlem

Jepp det är som sagt ett avdrag så man måste betala skatt för att kunna dra av den En del missuppfattar det. Samma gäller med RUT och ROT. Man kan aldrig göra mer avdrag än man betalar in i skatt.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att känna till att skattereduktionerna följer en given turordning. Först kommer skattereduktion för pensionsavgift, därefter för arbetsinkomst, därefter för underskott av kapital (ex. ränteutgifter), därefter för ROT/RUT och sist för gåva.

Vidare får skattereduktionerna bara räknas av emot kommunal och statlig inkomstskatt samt ev. fastighetsavgift och fastighetsskatt. Detta innebär att vid låga inkomster är det inte säkert man kan nyttja skattereduktion för ränteutgifter eftersom ens "reducerbara" skatt äts upp av skattereduktion för pensionsavgift och jobbskatteavdrag. Likaså om man har stora ränteutgifter är det möjligt att man inte kan nyttja något ROT/RUT-avdrag eftersom det inte finns kvar någon skatt att reducera emot efter att man fått skattereduktion för sina ränteutgifter.