Mekaniskt 75% (TKL) tangentbord med svensk layout?

Permalänk

Mekaniskt 75% (TKL) tangentbord med svensk layout?

Hallå där!

Jag söker ett mekaniskt tangentbord (brytartyp irrelevant) som är utan numpad, alltså TKL, eller 75% - som har svensk layout. Verkar vara lite glest där. Någon som vet? CM Storm QuickFire Rapid är det enda jag hittar. Söker ej 60%.

Permalänk
Medlem

Ducky yyy har det du söker

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk

Hittade ett annat - CM Storm QuickFire Rapid-i. Ser bra ut. Ingen logga på, och med vit bakgrundsbelysning (vill helst inte ha någon, men vit är bättre än röd). Någon som testat detta?

Permalänk
Medlem

Om pris inte spelar någon större roll finns både Filco (http://www.keyboardco.com/) och WASD (http://www.wasdkeyboards.com/) att få i det du vill ha, då utan bakgrundsbelysning. Båda är kända för att hålla extremt bra kvalitet men Filco köps från UK medan WASD köps från USA, vilket gör att du kanske får ge totalt 1600 för Filcot och förmodligen närmare 2000 för ett WASD, innan dom är hemma. Med WASD får du dessutom designa dina keycaps själv. Inte testat något av dem själv men de har ett riktigt gott rykte. Funderar själv på ett WASD.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Skrivet av Qnott:

Om pris inte spelar någon större roll finns både Filco (http://www.keyboardco.com/) och WASD (http://www.wasdkeyboards.com/) att få i det du vill ha, då utan bakgrundsbelysning. Båda är kända för att hålla extremt bra kvalitet men Filco köps från UK medan WASD köps från USA, vilket gör att du kanske får ge totalt 1600 för Filcot och förmodligen närmare 2000 för ett WASD, innan dom är hemma. Med WASD får du dessutom designa dina keycaps själv. Inte testat något av dem själv men de har ett riktigt gott rykte. Funderar själv på ett WASD.

Tack för svaret. Hade helst köpt något inomrikes, men om jag måste ta från Keyboardco så blir det ett Matias Mini Quiet Pro. Har ett gammalt Alps-baserat tangentbord (d v s samma som Matias), som jag gillar hundra gånger mer än alla Cherry-varianter, men utseendet är hemskt.

Permalänk

Tror att du menar 83% OT då 75% är något annat än tkl. Annars kan jag rekommendera Filco, ducky och CM storm. Ducky har för närvarande slut på sin g2pro modell men jag antar att det kommer en ny variant framåt 2015. Cm Storm quickfire skulle jag anse vara mest prisvärt.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Hittade ett annat - CM Storm QuickFire Rapid-i. Ser bra ut. Ingen logga på, och med vit bakgrundsbelysning (vill helst inte ha någon, men vit är bättre än röd). Någon som testat detta?

Jag har det och jag är nöjd! Det går att slå av bakgrundbelysningen eller att bara ha vissa knappar som lyser, så se det som ett plus Jag gillar att det inte är någon synlig logga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Hittade ett annat - CM Storm QuickFire Rapid-i. Ser bra ut. Ingen logga på, och med vit bakgrundsbelysning (vill helst inte ha någon, men vit är bättre än röd). Någon som testat detta?

Quickfire Rapid är utan bakgrundsbelysning, det röda du ser är en backplate. Sedan ett tag tillbaka kommer det även utan överdriven branding. Enkelt och mycket välbyggt tangentbord!

Visa signatur

i5 2500K@4,4GHz | GTX560Ti@960MHz | MSI Z68A-GD65 | Newton R2 650W | 8GB RAM@1600MHz | Kingston HyperX SSD 120GB | 2TB HDD | Antec P280 | Xonar Essence STX | Hörlurar: DT770 Pro

Permalänk
Medlem

Du har ju även corsair K65, varianten utan RGB belysning går på 699kr hos mediamarkt. Halva priset mot ett ducky/filco som rekommenderas i tråden.

Permalänk
Medlem

Finns även Quickfire TK ifrån Cooler Master. Lika stort stort som ett TKL men med numpad. Funkar riktigt bra, då jag inte kan vara utan numpad.
Finns på Inet för 599 kr.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Du har ju även corsair K65, varianten utan RGB belysning går på 699kr hos mediamarkt. Halva priset mot ett ducky/filco som rekommenderas i tråden.

Nackdelen med den modellen är att den inte har standardlayout, vilket innebär att det är svårt att köpa nya key caps till det. Om man nu skulle vilja det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Nackdelen med den modellen är att den inte har standardlayout, vilket innebär att det är svårt att köpa nya key caps till det. Om man nu skulle vilja det

Absolut, värt att nämna att detta även gäller för bottenraden, samt numpaden (t.ex. 00/nedåtpilen) på cm QuickFire TK.

Har själv haft både tk och använder för nuvarande ett Rapid. Kan inget annat än rekommendera båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Obligatorisk:

Hittade ett annat - CM Storm QuickFire Rapid-i. Ser bra ut. Ingen logga på, och med vit bakgrundsbelysning (vill helst inte ha någon, men vit är bättre än röd). Någon som testat detta?

CM Rapid har heller inte loggor på det även om det är det på produktbilder. Men det har blitt ny revision på det för länge sedan och när jag handlade på Komplett.se så fick jag ett med bara en logga på baksidan som inte syns vid användning.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch