Renovera/Förbättra gammal Rotel förstärkare.

Permalänk
Medlem

Renovera/Förbättra gammal Rotel förstärkare.

Tjo. Hittade vid inflyttningen till nya stället en gammal Rotel förstärkare samt ett par väldigt gamla (67-68) B&O beovox högtalare. Förstärkaren är en Rotel RX-400. Är väldigt teknik intresserad så tyckte den kunde va kul att renovera och göra lite förbättringar. Är väldigt novis när det kommer till ljud så det får ni ha i åtanke.

Det jag redan gjort är att jag bytat ut högtalarterminalerna och kopplat dessa rätt mot källan. Således hoppat över både säkringarna samt A och B väljaren. Inbillar mig att kortast väg är bäst. Sedan har jag även bytat ut rca ingångarna till finare variant och dragit väl skärmade (supra) kablar invändigt.

Potentiometrarna till bas treble samt balance var inte helt tip top. Så jag bytte ut dessa mot fasta motstånd. Dessa skall enligt mig inte behövas endå.

Nu väntar jag på kondensatorer från elfa. Skall byta ut en hel del även om dom ser okej ut. Sitter i nuläget 2 st 4700uf till nätdelen. Tänkte prova med 2st 10000uf kombinerat med 2 mindre. Hört att detta skall va bra. Lägger upp lite bilder i natt.

Vad tror ni? Tänker jag rätt samt finns det nått annat jag kan göra?

All input uppskattas :).
Har även gjort en tråd på minhembios forum. Men känns som det är dåligt med aktivitet där. Känns även väldigt hemtrevligt här på sweclockers ^^.

Mvh

EDIT: Här finns bilder på allt samt lite info :). http://www.minhembio.com/Majkey/351678/

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

Kul att du börjar med en ny hobby, som kan vara riktigt intressant.

Tyvärr verkar du ha hamnat på fel sida direkt från början. Du har utsatts för audiofil-påhitt och allt sånt där, vilket är otroligt utbrett, men helt utan någon som helst bas i fakta eller vetenskap. Kablar och terminaler samt hoppa över säkringar. Slöseri på pengar samt direkt farliga modifikationer. Inget av det du gjort kommer att förbättra ljudet. Alla eventuella skillnader du hör kommer att vara imaginära.

Jag förslår att du återställer förstärkaren till grundläget. Att koppla förbi säkringar är aldrig okej, och du riskerar att bränna högtalare om förstärkaren pajar, vilket är en ännu större risk om du "leker" inne i den. Högtalaromkopplaren är även den nödvändig, i fall du t ex vill lyssna med hörlurar vid något tillfälle. Den kan inte ge upphov till någon som helst degradering av ljudet.

Potentiometrarna var antagligen bara smutsiga, det löser man genom att dränka dem i t ex t-röd, sen snurra på dem väldigt många gånger.

Att byta glättningskondensatorerna kan vara en bra sak att göra. Men observera att du absolut inte får koppla dem utanför lådan, eller montera dem på annan position, eftersom förlängd kabelllängd på dessa är ganska kontraproduktivt. Det blir sämre än original. Var även extremt noggrann med att koppla dem åt rätt håll, eftersom de annars boktavligt talat kan explodera (och även orsaka ytterligare destruktion av resten av förstärkaren).

Detta är en väldesignad förstärkare, det finns inget man kan göra för att förbättra den - så vida man inte är duktigare än experterna på Rotel, d v s. Vilket inte är särskilt troligt. Och även i det fallet så är det bäst att börja om från början i stället.

Vill du lära dig mer om området, så undvik allt som handlar om audifili (detta inkluderar Minhembio) och läs på lite här i stället. Killen kan allt, och är otroligt bra på att lära ut intressanta grejer. Och allt är baserat på verkligheten - inget påhitt.

http://sound.westhost.com/index2.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Kul att du börjar med en ny hobby, som kan vara riktigt intressant.

Tyvärr verkar du ha hamnat på fel sida direkt från början. Du har utsatts för audiofil-påhitt och allt sånt där, vilket är otroligt utbrett, men helt utan någon som helst bas i fakta eller vetenskap. Kablar och terminaler samt hoppa över säkringar. Slöseri på pengar samt direkt farliga modifikationer. Inget av det du gjort kommer att förbättra ljudet. Alla eventuella skillnader du hör kommer att vara imaginära.

Jag förslår att du återställer förstärkaren till grundläget. Att koppla förbi säkringar är aldrig okej, och du riskerar att bränna högtalare om förstärkaren pajar, vilket är en ännu större risk om du "leker" inne i den. Högtalaromkopplaren är även den nödvändig, i fall du t ex vill lyssna med hörlurar vid något tillfälle. Den kan inte ge upphov till någon som helst degradering av ljudet.

Potentiometrarna var antagligen bara smutsiga, det löser man genom att dränka dem i t ex t-röd, sen snurra på dem väldigt många gånger.

Att byta glättningskondensatorerna kan vara en bra sak att göra. Men observera att du absolut inte får koppla dem utanför lådan, eller montera dem på annan position, eftersom förlängd kabelllängd på dessa är ganska kontraproduktivt. Det blir sämre än original. Var även extremt noggrann med att koppla dem åt rätt håll, eftersom de annars boktavligt talat kan explodera (och även orsaka ytterligare destruktion av resten av förstärkaren).

Detta är en väldesignad förstärkare, det finns inget man kan göra för att förbättra den - så vida man inte är duktigare än experterna på Rotel, d v s. Vilket inte är särskilt troligt. Och även i det fallet så är det bäst att börja om från början i stället.

Vill du lära dig mer om området, så undvik allt som handlar om audifili (detta inkluderar Minhembio) och läs på lite här i stället. Killen kan allt, och är otroligt bra på att lära ut intressanta grejer. Och allt är baserat på verkligheten - inget påhitt.

http://sound.westhost.com/index2.html

Ajdå, det var ju inte direkt detta jag ville höra.. Allt detta med terminaler och super duper kablar för ofantliga summor har jag alltid tagit som hokus pokus. Terminaler och kablar lägger jag endast energi på för det estetiska. Hur som så bör jag ju iaf inte på något vis försämrat ljudet. Anser du att bas treble är nödvändigt att ha? Jag har vart väldigt nöjd med ljudet utan att skruva på dessa. Och balance har jag nog aldrig skruvat på förutom i felsökningsyfte.

Säkringarna till högtalarna åker tillbaka, men inte rca kontakter eller högtalarterminalerna. Skadar ju inte med lite finare sådana även om det inte påverkar ljudet. Tack för input, skall studera innehållet du länkade

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

Hehe, har inget att tillföra men när jag läste audifili kom jag tänka på stolpskottarna på hifi klubben som lyfte CD svarven till skyarna, eller super audio kabeln mellan cd rom och moderkortet i datorn för superbilliga 999kr (eller liknande)..
Fy fan, nämn inget om FRA eller liknande till dessa muppar, då tar dom på foliehatten direkt.

Just ja, byt inte kondensatorerna till några andra värden än vad som sitter i, det är inte som att chip trimma bilen, chansen är att det blir bara pannkaka av allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Hehe, har inget att tillföra men när jag läste audifili kom jag tänka på stolpskottarna på hifi klubben som lyfte CD svarven till skyarna, eller super audio kabeln mellan cd rom och moderkortet i datorn för superbilliga 999kr (eller liknande)..
Fy fan, nämn inget om FRA eller liknande till dessa muppar, då tar dom på foliehatten direkt.

Just ja, byt inte kondensatorerna till några andra värden än vad som sitter i, det är inte som att chip trimma bilen, chansen är att det blir bara pannkaka av allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det där med cd-svarven kommer jag ihåg xD. Haha vilka stolpskott. Men det finns mycket udda påhitt inom ljud produkter. Läste nyligen att man skall fläta kablar. Och det som ger allra bäst ljud är kablar med svart isolering. För man använder tydligen kol för att färga isoleringen svart och detta skall va bra för ljudet ;). Det är ju pinsamt..

Kondensatorer kan I olika sammanhang med fördel bytas ut mot kraftigare. Men det är ju självklart inget man bara gör på måfå och hoppas på det bästa. Jag chippar saabar på fritiden åt vänner och bekanta. Det är en helt annan grej

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majkey:

Potentiometrarna till bas treble samt balance var inte helt tip top. Så jag bytte ut dessa mot fasta motstånd. Dessa skall enligt mig inte behövas endå.

Det har alltid fascinerat mig hur inställningsmöjligheter av ljudet anses vara ett kardinalfel och något som inte behöver justeras, snarare tvärtom att det skulle vara något dåligt. Nog för att förstärkaren skulle kunna vara hyggligt balanserad från fabrik, men hur står det till med högtalarna? Hur påverkar rummet? Är inspelningen man lyssnar på vettigt mastrade?

Läs den seriösare skärmrecension som inte tar upp inställningsmöjligheter och tittar på hur väl man kan kalibrera upp bilden med hjälp av mätinstrument. Precis som att man kan kalibrera efter en referensbild kan man också kalibrera efter hur det ser ut i tryck, det skulle motsvara att kalibrera för en specifik mastring.

Det går givetvis att göra även med ljud, men av någon anledning anser audiofiler att det är fult. Kanske för att det skulle ta bort magin och avslöja den mätbara sanningen om deras system och dyra tramstillbehör.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Det har alltid fascinerat mig hur inställningsmöjligheter av ljudet anses vara ett kardinalfel och något som inte behöver justeras, snarare tvärtom att det skulle vara något dåligt. Nog för att förstärkaren skulle kunna vara hyggligt balanserad från fabrik, men hur står det till med högtalarna? Hur påverkar rummet? Är inspelningen man lyssnar på vettigt mastrade?

Läs den seriösare skärmrecension som inte tar upp inställningsmöjligheter och tittar på hur väl man kan kalibrera upp bilden med hjälp av mätinstrument. Precis som att man kan kalibrera efter en referensbild kan man också kalibrera efter hur det ser ut i tryck, det skulle motsvara att kalibrera för en specifik mastring.

Det går givetvis att göra även med ljud, men av någon anledning anser audiofiler att det är fult. Kanske för att det skulle ta bort magin och avslöja den mätbara sanningen om deras system och dyra tramstillbehör.

Nu får vi ta det lite lungt här xD. Jag är ingen audiofil. Men det är väldigt underhållande att läsa om allt som dom påstår gör en jätteskillnad för ljudet ^^. Nu fick jag denna förstärkaren gratis, så jag tyckte det var ett ypperligt tillfälle att börja experimentera lite. Jag tog bort potentiometrarna då dessa krånglade samt så var jag väldigt nöjd med ljudet som det var. En sak mindre som kan ställa till med bekymmer i framtiden. Kablar och terminaler byttes endast för att det ser trevligare ut.. Hörde jag någon förbättring av ljudet? Nop, det lät bra redan innan och det blev iaf inte sämre.

Igår kväll satt jag även och flätade kablar som så småningom skall bli en nätkabel. Varför? Kul att göra något själv. Och med lite tur så kan den bli riktigt fin. Precis samma anledning man sleevar kablar i datorn

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Rekordmedlem

Att fläta och tvinna kablar har en fysiskt mätbar påverkan och det är bla det som gör att nätverk fungerar, störtåligheten ökar och man kan också fasa ut påverkan från magnetfält, däremot så är det inte detsamma som att en förstärkare låter bättre, kabeln i sig får däremot bättre egenskaper
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line
Man kopplar så här för att se till att ledarnas magnetfält fasar ut varandra.

Att byta ut gamla pottar mot motstånd kan vara vettigt om man vill uppnå bruksskick och en 70tals Rotel har inget samlarvärde än så det är inget man behöver vara rädd för att modda, däremot ska man inte förstöra samlarprylar, de mister värdet direkt om man gör nått liknande.

Gamla elektrolyter och omkopplare/pottar är det som åldras och att byta/rengöra dem är det som brukar behövas för att få en gammal stärkare till bruksskick.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att fläta och tvinna kablar har en fysiskt mätbar påverkan och det är bla det som gör att nätverk fungerar, störtåligheten ökar och man kan också fasa ut påverkan från magnetfält, däremot så är det inte detsamma som att en förstärkare låter bättre, kabeln i sig får däremot bättre egenskaper
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line
Man kopplar så här för att se till att ledarnas magnetfält fasar ut varandra.
http://www.hembiobutiken.se/images/prod/103111.jpg

Att byta ut gamla pottar mot motstånd kan vara vettigt om man vill uppnå bruksskick och en 70tals Rotel har inget samlarvärde än så det är inget man behöver vara rädd för att modda, däremot ska man inte förstöra samlarprylar, de mister värdet direkt om man gör nått liknande.

Gamla elektrolyter och omkopplare/pottar är det som åldras och att byta/rengöra dem är det som brukar behövas för att få en gammal stärkare till bruksskick.

Tack för ett givande svar. Självklart moddar man inget med samlarvärde. Men denna skall användas och då den inte besitter något ekonomiskt värde så var det bara att sätta igång. Mitt mål är att göra en stilren bruksmaskin med bibehållen ljud kvalité som skall fungera några år framöver. Inga större pengar kommer läggas på delar, köpte t.ex. rca utgångarna på kjell och terminalerna på biltema. Supra signal kabeln fick jag för en massa år sedan gratis av en kompis.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

Jag är absolut ingen expert på elektronik, men det med kondensatorer har jag bara hört om.
Sen att det är fel är ju en annan sak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Ljudtekniska Sällskapet har en byggbeskrivning på en högtalarkablar som vissa anser är världens bästa.

Den är väldigt billig att bygga då den är baserad på vanlig EKKX (vanlig elkabel)

Byggbeskrivning:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/kabelbygg.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roboo:

Ljudtekniska Sällskapet har en byggbeskrivning på en högtalarkablar som vissa anser är världens bästa.

Den är väldigt billig att bygga då den är baserad på vanlig EKKX (vanlig elkabel)

Byggbeskrivning:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/kabelbygg.pdf

Spännande. En kabel som inte bara är en kabel. Kan någon förklara för mig vad en massa motstånd har för funktion på en högtalarkabel?

Påtal om kablar. Nu är min nätkabel klar. fyrflätad med tvinnad jord. Vilket ljud det blev. Ljudbilden blev mycket mer högupplöst och man kunde tydligt höra instrument man inte tidigare lagt märke till. Och basen blev mycket fastare samtidigt som alla kvinnoröster hade en mycket mer maskulin ton.

XD Nej driver med er :P. Det ser bara trevligare ut.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majkey:

Kan någon förklara för mig vad en massa motstånd har för funktion på en högtalarkabel?

Det är kondensatorer också, det är för att skapa ett filter för att kompensera för kabelns egenskaper så att de inte varierar vid höga frekvenser utanför det hörbara området eftersom det kan göra att förstärkaren uppför sig annorlunda inom det hörbara området och det tas upp i den artikel det hänvisas till dvs i Musik & LjudTeknik nr 4 -98 och det finns även en mindre artikel online om det.

En inte alltför skön syn. Noteras kan att impedansen vid ungefär 10MHz kommer att gå ner till ca 0.25 Ohm! Med en rc-länk kommer kurvan att bli som den blå grafen visar, vilket är betydligt vackrare. Tydligare än så kan det knappast illusteras.
http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är kondensatorer också, det är för att skapa ett filter för att kompensera för kabelns egenskaper så att de inte varierar vid höga frekvenser utanför det hörbara området eftersom det kan göra att förstärkaren uppför sig annorlunda inom det hörbara området och det tas upp i den artikel det hänvisas till dvs i Musik & LjudTeknik nr 4 -98 och det finns även en mindre artikel online om det.

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/karimp.gif

En inte alltför skön syn. Noteras kan att impedansen vid ungefär 10MHz kommer att gå ner till ca 0.25 Ohm! Med en rc-länk kommer kurvan att bli som den blå grafen visar, vilket är betydligt vackrare. Tydligare än så kan det knappast illusteras.
http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel

Okej då förstår jag lite bättre. Man kan inte göra så att man bygger filtret invändigt i förstärkaren istället? Alltså innan högtalarutgångarna?
Är det så att det filtret är anpassad efter just den kabeln som används i pdfen eller kan man använda valfri kabel?

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majkey:

Okej då förstår jag lite bättre. Man kan inte göra så att man bygger filtret invändigt i förstärkaren istället? Alltså innan högtalarutgångarna?
Är det så att det filtret är anpassad efter just den kabeln som används i pdfen eller kan man använda valfri kabel?

Man kan göra på olika sätt bara man gör rätt och anpassar kretsen, så länge man inte ändrar dess egenskaper och det enklaste är nog att simulera systemet som helhet om man vill ändra nått, det går tex att ta hänsyn till högtalarkabelns egenskaper i högtalarens filter, då ska man använda den kabel man designat för och inget annat eftersom allt med andra egenskaper ger sämre resultat, att designa filtret för en sund kabel är alltså rätt smart och den bästa lösningen men det görs sällan av kommersiella aktörer eftersom kablar är en stor inkomstkälla för hifibranschen och de vill gärna att man ska byta kablar i evighet utan att egentligen förbättra ljudet utan bara förändra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då fick baksidan en remake. Såg så plottrigt och rörigt ut tidigare, inte alls stilrent som jag strävar efter. RCA ingångarna är AUX och Phono. Den udda skruven upp till vänster är till FM antenn. Och de 2 insexskruvarna nedtill håller fast kylflänsen invändigt. Baksidan är tillverkad i 4mm plexiglas som är folierat.

Fronten kommer få sig en omgång den oxå. Men där blir det inget kolfiber bös. Kör vidare på aluminium looken. Stilrent skall det bli. Har även fått hem Rotel klistermärke som skall pryda fronten. Kommer nog upp bilder till helgen :).

Bättre bilder finns på minhembio. Länk finns längst upp
Vad tycks?

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majkey:

Vad tycks?

Tja varför inte, det var ju gjort med stil och apparaten i sig har inget samlarvärde än så länge så den är moraliskt ok att modda.
Jag har tidigare haft Rotel Michi elektronik, körde med 2 st RHB 10 slutsteg, RHA 10 försteg och RHT 10 Radio, (radion har jag kvar än idag) 70 kilo rolig elektronik, RHB 10 orna var mina första stora slutsteg och de har präglat mig rätt mycket, de är lite för varma i karaktären men hade närmast oändligt med kraft så de tilltalade mig väldigt mycket på den tiden och de är inte dåliga på nått sätt utan närmast perfekta till en rockrigg
Radiodelen däremot är oerhört bra, en av de bästa som någonsin gjorts men nu ska ju fm bandet stängas och det är ju lite trist men radion får väl övergå till ett rent samlarobjekt med kultstatus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Tja varför inte, det var ju gjort med stil och apparaten i sig har inget samlarvärde än så länge så den är moraliskt ok att modda.
Jag har tidigare haft Rotel Michi elektronik, körde med 2 st RHB 10 slutsteg, RHA 10 försteg och RHT 10 Radio, (radion har jag kvar än idag) 70 kilo rolig elektronik, RHB 10 orna var mina första stora slutsteg och de har präglat mig rätt mycket, de är lite för varma i karaktären men hade närmast oändligt med kraft så de tilltalade mig väldigt mycket på den tiden och de är inte dåliga på nått sätt utan närmast perfekta till en rockrigg
Radiodelen däremot är oerhört bra, en av de bästa som någonsin gjorts men nu ska ju fm bandet stängas och det är ju lite trist men radion får väl övergå till ett rent samlarobjekt med kultstatus.
http://www.hifido.co.jp/photo/11/054/05430/b.jpg

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSPlC1mD...

http://www.fmtunerinfo.com/RHT10.jpg

Du får skaffa en egen radiosändare och helt enkelt konvertera digitalradion till en FM-signal som du skickar till din radio.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Du får skaffa en egen radiosändare och helt enkelt konvertera digitalradion till en FM-signal som du skickar till din radio.

Då lär det låta ännu sämre än Dab gör, jag har svårt att förstå varför Dab ska byggas ut överhuvudtaget, Det ger ju inga verkliga fördelar gentemot fm förutom att man kan peta in fler kommersiella stationer, men den kommersiella fm radion i dagens form är ju extremt usel pga dålig reglering, det blev ju inget uppsving av lokala stationer utan bara sämre ljudkvalitet och likartat (enformigt) programutbud hos alla.
"i stället för mångfald blev det bara enfald" är fortfarande giltig när man diskuterar de kommersiella radiostationerna.

Rent tekniskt så känns Dab mest fel, fm är en enklare teknik så den är väl lämpligare ur samhällets synvinkel tex vid krig, dessutom så finns ju internet som distributionsform idag om det ska vara digitalt så nån form av mer internetlikt radionätverk hade kanske varit bättre om det måste bli nått nytt i stället för fm, typ kräva att det integreras via multicast i mobildatanäten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Massa text

Hade inte en susning om att FM bandet skulle bytas ut. Trist =/.
Rotel Michi var ju snuskigt fina. Snacka om rejäla pjäser. Min lilla receiver är ju en leksak jämfört med det där xD.
En vacker dag skall även jag ha HiFi utrustning som man kan va stolt över :). Men sådan fin utrustning kan man ju inte modifiera. Så det får bli 2 anläggningar. en för att stilla behovet av att modifiera och en fin anläggning man bara använder för att lyssna på musik.

Här kommer en liten teaser på vad som komma skall

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Woot! Minimalistiskt blev det tycker jag :). Inte mycket som ser original ut längre xD. Vad tycker ni andra?
Även här användes 4mm plexi samt aluminium folie från biltema. Loggan köptes från dekaltrim. Då enda källan som används är kopplad till auxingången slopade jag både radio och input rattar i fronten. Det jobbigaste var att få till hålet till powerknappen. Och då plexit byggde 4mm så fick switchen flyttas 4mm längre ut.

en bild säger mer än 1000 ord

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majkey:

Woot! Minimalistiskt blev det tycker jag :). Inte mycket som ser original ut längre xD. Vad tycker ni andra?
Även här användes 4mm plexi samt aluminium folie från biltema. Loggan köptes från dekaltrim. Då enda källan som används är kopplad till auxingången slopade jag både radio och input rattar i fronten. Det jobbigaste var att få till hålet till powerknappen. Och då plexit byggde 4mm så fick switchen flyttas 4mm längre ut.

en bild säger mer än 1000 ord
http://www.ladda-upp.se/files/2014/b128034.jpg

Snyggt, det ser ju ut som ett slutsteg nu, har du fått smak för moddandet så skulle du kunna gå vidare med att bygga in fjärrstyrning och eller en dac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Snyggt, det ser ju ut som ett slutsteg nu, har du fått smak för moddandet så skulle du kunna gå vidare med att bygga in fjärrstyrning och eller en dac.

Tack :). Smak för moddande har jag haft i många år ;). Det hela började med det första xboxet. Började med att chippa men spårade ut fullständigt med att jag byggde hela chassin med alla möjliga funktioner och utgångar. Vad är det för skillnad på försteg och slutsteg? Slutsteget står för effekten har jag förstått. Men på vilken reglerar man volymen? Är det för försteget som har alla ingångar?

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Det enda som kunde gjorts bättre här var om panelen var gjord i metall i stället för plast, men detta är absolut ett snyggare utseende än innan!
Vet inte vad mer du kan uppgradera. Nätfilter..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Snyggt!
Det enda som kunde gjorts bättre här var om panelen var gjord i metall i stället för plast, men detta är absolut ett snyggare utseende än innan!
Vet inte vad mer du kan uppgradera. Nätfilter..?

Ser väldigt äkta ut i verkligheten. Är samma struktur som borstat alu. Syns bara dåligt på bild. Ang nätfilter så är den kopplad till en Monster HDP 450 som skall fungera som nått nätfilter och skydda mot åska :). Dac vill jag inte bygga in utan det skall jag köpa en separat.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majkey:

Tack :). Smak för moddande har jag haft i många år ;). Det hela började med det första xboxet. Började med att chippa men spårade ut fullständigt med att jag byggde hela chassin med alla möjliga funktioner och utgångar. Vad är det för skillnad på försteg och slutsteg? Slutsteget står för effekten har jag förstått. Men på vilken reglerar man volymen? Är det för försteget som har alla ingångar?

Försteget har volymkontrollen och alla anslutningar (utom högtalarna naturligtvis).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett slutsteg har inga kontroller utan förstärker bara signalen med ett fast förhållande, förstegen står för alla reglage, volym, ingångsväljare och liknande beroende på modell, se det som hjärnan och musklerna, en integrerad förstärkare är när man bygger ihop för och slutsteg , en receiver är en integrerad förstärkare och en radiodel i samma låda.

Det finns halvfabriikat för att bygga fjärrstydning o dyl på Ebay, de finns från billigt till väldigt bra (men fortfarande ganska billigt) allt från enkla ic baserade saker av den typ som finns i nya enkla förstärkare till avancerade kopior på bra försteg, några exempel.

http://www.ebay.com/itm/Infrared-remote-volume-control-panel-...
http://www.ebay.com/itm/PGA2311-Volume-Remote-Control-Preampl...
http://www.ebay.com/itm/V02-Optical-Sound-Resistance-Volume-R...
http://www.ebay.com/itm/Finished-New-version-PGA2311-3-ways-R...
http://www.ebay.com/itm/MOSFET-SE-preamplifier-plus-volume-co...
http://www.ebay.com/itm/A16-Pre-Amplifier-KIT-SET-rer-to-Mark...
http://www.ebay.com/itm/Balanced-Pre-Amp-A-16-ref-to-Mark-Lev...
http://www.ebay.com/itm/LITE-LS-9-TUBE-PRE-AMP-with-remote-co...
http://www.ebay.com/itm/Passive-preamplifier/161479126102?_tr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett slutsteg har inga kontroller utan förstärker bara signalen med ett fast förhållande, förstegen står för alla reglage, volym, ingångsväljare och liknande beroende på modell, se det som hjärnan och musklerna, en integrerad förstärkare är när man bygger ihop för och slutsteg , en receiver är en integrerad förstärkare och en radiodel i samma låda.

Det finns halvfabriikat för att bygga fjärrstydning o dyl på Ebay, de finns från billigt till väldigt bra (men fortfarande ganska billigt) allt från enkla ic baserade saker av den typ som finns i nya enkla förstärkare till avancerade kopior på bra försteg, några exempel.

http://www.ebay.com/itm/Infrared-remote-volume-control-panel-...
http://www.ebay.com/itm/PGA2311-Volume-Remote-Control-Preampl...
http://www.ebay.com/itm/V02-Optical-Sound-Resistance-Volume-R...
http://www.ebay.com/itm/Finished-New-version-PGA2311-3-ways-R...
http://www.ebay.com/itm/MOSFET-SE-preamplifier-plus-volume-co...
http://www.ebay.com/itm/A16-Pre-Amplifier-KIT-SET-rer-to-Mark...
http://www.ebay.com/itm/Balanced-Pre-Amp-A-16-ref-to-Mark-Lev...
http://www.ebay.com/itm/LITE-LS-9-TUBE-PRE-AMP-with-remote-co...
http://www.ebay.com/itm/Passive-preamplifier/161479126102?_tr...

Najs, Tack för alla länkar :). Man blir minst sagt köpsugen. Men jag kör en lite simplare variant. Jag bygger en enhet i samma stil som förstärkaren där jag kan välja input. Blir en vridströmställare från elfa med 3 lägen (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-496-37&t...). Ett av lägena kommer kopplas till en DAC som byggs in i enheten och dom andra blir vanliga rca ingångar. Jag har tittat på lite färdiga dacar men kanske finns speciella för inbyggnad?

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majkey:

Najs, Tack för alla länkar :). Man blir minst sagt köpsugen. Men jag kör en lite simplare variant. Jag bygger en enhet i samma stil som förstärkaren där jag kan välja input. Blir en vridströmställare från elfa med 3 lägen (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-496-37&t...). Ett av lägena kommer kopplas till en DAC som byggs in i enheten och dom andra blir vanliga rca ingångar. Jag har tittat på lite färdiga dacar men kanske finns speciella för inbyggnad?

Om du klarar dig med bara en usbingång så är ju ett Odac kort närmast perfekt att bygga in i nått eget.
http://www.headnhifi.com/diy-kits/odac-board
Det finns diverse ingångsväljarkit också på Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du klarar dig med bara en usbingång så är ju ett Odac kort närmast perfekt att bygga in i nått eget.
http://www.headnhifi.com/diy-kits/odac-board
Det finns diverse ingångsväljarkit också på Ebay.

Jag vill ha en dac med optisk / coax ingång. odac verkade bara fungera med usb

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860