Intel migration software problem

Permalänk

Intel migration software problem

Hej allihopa!

Det är så att jag har köpt en ny SSD-disk (intel 530-series 240 GB), men jag har problem att överföra datan från min HDD till SSDn.

Jag laddade ner och installerade Acronis program som intel rekomenderar (Intel Data Migration Software), allt funkar tills jag ska välja "destination disk" då min SSD syns men inte går att välja (screenshot http://puu.sh/d7uXM/499f2c3e66.jpg).

Jag vet inte vad problemet är, någon som kan hjälpa mig??

Tack på förhand!

MvH Fabbe

Permalänk
Medlem

Har inte använt den där migrationsprogramvaran själv, men här har du ett par basic prylar att göra:

* Säkerställ att du inte har mer än 240 GB grejer liggande på den gamla disken.

* Eventuellt kan du behöva konsolidera datan också (brukar gå att göra med defragmenteringsprogramvara) så allt ligger i "början" på den gamla disken innan du klonar den. Har svårt att tänka mig att en såndär programvara kan göra så mycket i filhanteringsväg i ett NTFS-system, och att storlekskravet på destinationsdisken bestäms av vilken offset sista biten i sista filen i filsystemet har eller nåt i den stilen.

Själv hade jag gjort en ominstallation av OS:et om jag var i dina kläder, och kopierat över det jag ville behålla från den gamla disken efteråt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Har inte använt den där migrationsprogramvaran själv, men här har du ett par basic prylar att göra:

* Säkerställ att du inte har mer än 240 GB grejer liggande på den gamla disken.

* Eventuellt kan du behöva konsolidera datan också (brukar gå att göra med defragmenteringsprogramvara) så allt ligger i "början" på den gamla disken innan du klonar den.

Skrivet av kaput:

Själv hade jag gjort en ominstallation av OS:et om jag var i dina kläder, och kopierat över det jag ville behålla från den gamla disken efteråt.

¨
Hur gör jag det? Pluggar jag ut min gamla hårddisk och installerar windows på SSDn? Problemet är att jag inte har en windowsskiva utan windows ingick i datan när jag köpte den (första gången jag startade datan så installerade den windows automatiskt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabbeThoma:

Hur gör jag det? Pluggar jag ut min gamla hårddisk och installerar windows på SSDn? Problemet är att jag inte har en windowsskiva utan windows ingick i datan när jag köpte den (första gången jag startade datan så installerade den windows automatiskt)

Fick du med någon recoveryprogramvara i datorn? Det brukar finnas möjlighet att bränna ut installationsskivor.

En annan variant är att plocka hem en avbildning av en ren installationsskiva av aktuell Windowsversion från Microsoft, och bygga en SLP-installationsskiva. Det kanske ligger i något av en gråzon rent juridiskt, men eftersom du äger en licens, så skulle jag i alla fall inte haft något dåligt samvete över att göra så. På kuppen slipper du all skitprogramvara tillverkaren har förinstallerat. Dessutom kan du använda den på vilken dator som helst som är licensierad att köra samma Windowsversion.

Det du letar efter i sådana fall är "Multi OEM Project Build 18.11.2014 Final"

För att hitta skivavbildningar är "Windows MSDN iso" ett lämpligt sökargument.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Finns det inget sätt att komma runt att ominstallera allting? Har ca 50 GB av musikfiler till mitt musikprogram som jag helst vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabbeThoma:

Finns det inget sätt att komma runt att ominstallera allting? Har ca 50 GB av musikfiler till mitt musikprogram som jag helst vill behålla.

Kollade du grejerna jag föreslog i mitt första svar?

Hur mycket diskutrymme tar det som ligger på den gamla disken upp?

Har du kört igenom disken med lämpligt defragmenteringsprogram? Det kan ev. funka med det som följer med Windows, vet dock inte säkert om det konsoliderar datan. Ett jag vet säkert klarar av det är Ultimatedefrag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jag har kotrollerat att min nuvarande HDD inte överstiger minnet på SSDn. Jag kan prova att göra en defrag på min hårdddisk.

Permalänk

Men själva problemet är ju att jag inte kan välja SSDn som destination disk i programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabbeThoma:

Men själva problemet är ju att jag inte kan välja SSDn som destination disk i programmet.

Ja, men ponera nu att offseten mellan början av filsystemet och slutet av den sista filen i filsystemet är större än din ssd är stor. Då måste programvaran som gör kloningen även kunna flytta filer i filsystemet, det räcker inte med att klona rätt av.

Jag vet inte säkert om programvaran inte klarar av det, men jag håller det verkligen inte för omöjligt att det kan vara problemet.

Att konsolidera filerna mha något defragmenteringsprogram avhjälper i sådana fall problemet, då det helt enkelt packar ihop dem, så det inte är massa dödutrymme mellan dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Problemet med att ominstallera datan är att jag inte har en windows-skiva. Hur ska jag installera det utan skivan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabbeThoma:

Problemet med att ominstallera datan är att jag inte har en windows-skiva. Hur ska jag installera det utan skivan?

Fast nu snackade jag ju om att försöka fixa förutsättningarna för att det ska funka med kloningsprogramvaran...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Ja joo, men utifall att det inte fungerar med att konsolidera och defraga.

Permalänk
Medlem

Att du inte kan välja SSD som destination kan bero på att källan (HDD) är för stor att få plats på SSD. Prova välja endast systempartitionen på HDD som källa, är denna också för stor kör en defrag och därefter krymp systempartitionen till SSDstorleken -10%.

Skulle ovanstående inte funka: Se till att HDD systempartitionen får plats på SSD, enl. ovan. Ta en kombinerad systempartitonsimagebackup (C:) + System Reserved partitionen med Acronis, lägg den på HDD'n.

Gör en restore med Acronis av ovanstående image men välj SSD som mottagare. Boota SSD'n - återkom om problem. Ev. kan booten spöka eftersom den här metoden skiljer sig från cloningsmetoden i det att bootdiskens (SSD) spår 0 inte pekar rätt. Det borde du kunna fixa med EasyBCD om du bootar HDD och editerar bootloadern på SSD'n därifrån. Alternativet är att med EasyBCD lägga in ett bootentry i HDD'ns bootloader som pekar ut systempartitionen på SSD men isf funkar det endast om du i BIOS väljer HDD som förstaboot. Ja, du fattar...

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Att du inte kan välja SSD som destination kan bero på att källan (HDD) är för stor att få plats på SSD. Prova välja endast systempartitionen på HDD som källa, är denna också för stor kör en defrag och därefter krymp systempartitionen till SSDstorleken -10%.

Skulle ovanstående inte funka: Se till att HDD systempartitionen får plats på SSD, enl. ovan. Ta en kombinerad systempartitonsimagebackup (C:) + System Reserved partitionen med Acronis, lägg den på HDD'n.

Gör en restore med Acronis av ovanstående image men välj SSD som mottagare. Boota SSD'n - återkom om problem. Ev. kan bootloadern spöka...

Hur gör jag det? Alltså väljer att endast systempartitionen ska användas som källa?

Permalänk
Medlem

OK - Intel Migration tycks vara en kraftigt nedbantad Acronis, den jag refererar till e den som är gratis för WD eller Seagate, så har du minst en HDD (WD eller Seagate) i burken skall det jag säger funka, isf ladda ner från resp. tillverkare.

Permalänk

Jag har inte så mycket kunskap när det gäller alla termer, så skulle du/ni kunna omformulera till ett lite lättförståeligare språk ?

Permalänk
Medlem