Permalänk

Scratch build: Hyperion

Hyperion is designed to fit a micro-ATX motherboard in a tiny cube case but yet offers great cooling features such as support for 2 240mm radiators and support for a tall CPU cooler.

It will be made of mostly white acrylic but also some tasteful frosted and red accents that will (Hopefully) go great with it's minimalistic design.

This is it from some more angles.

The case will have a window covering the entire right side of the case

As this is a cube case i thaught it would be appropriate to use a two-chamber layout with the PSU in a separate compartment, this also offers great cable managment and drive mounting.

Please leave some comments on feedback!
If you have any questions please leave them in the comments or send me a PM or email at: fredrik.n.carlen@gmail.com

I will probably start making it next week since i'll be gone until monday, Expect update (S) by Tuesday.

Permalänk
Medlem

LOOks dope as fuack mate! It really reminds me of my chassi, the Parvum S2.0!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

LOOks dope as fuack mate! It really reminds me of my chassi, the Parvum S2.0!

Thanks man!!! I've been working on the concept for a while now, and i think the images turned out great, We'll just see how it'll turn out,

And yeah, the parvum looks like a really similar idea.

Permalänk
Medlem

When this project is done, you should contact some sort of a workshop where they can produce this design in like quantities of a 50 or 100.
I actually really like this design, and I'm pretty sure that a lot of people would like it too. If the price is low enought, lets say 1000 kr each as retail price. I would not doubt that webhallen or Inet would like to sell this product!

If i were you, I would put a lot of time into this, you gona be rich m8!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Came for the Name. Min platta heter Endymion, Servern heter Hyperion

Bra val "I approve".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

When this project is done, you should contact some sort of a workshop where they can produce this design in like quantities of a 50 or 100.
I actually really like this design, and I'm pretty sure that a lot of people would like it too. If the price is low enought, lets say 1000 kr each as retail price. I would not doubt that webhallen or Inet would like to sell this product!

If i were you, I would put a lot of time into this, you gona be rich m8!

Kind words sir! I don't know about *mass* production but i'm going to put a lot of time into this, so it might be a rather "stretched out" build log and i have little experience with bending acrylic and other methods but i'm gonna take it slow and hope it turns out well!

Thanks!

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Came for the Name. Min platta heter Endymion, Servern heter Hyperion

Bra val "I approve".

Hyperion was a sun god in greek mythology and is also a moon of saturn.

Permalänk

I made another render but keep in mind that some design aspects will change because areas might prove too hard to make or something else.

I also have a project banner!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av _5H4D0WR4P3R_:

Hyperion was a sun god in greek mythology and is also a moon of saturn.

Yes, and Endymion is the shepherd lover of Selene, Selene was the Godess of the moon.

And Selene was the daughter of Hyperion.

I guess it's not a fluke I've named my computers:
Cronus (Kronus in Swedish)
Rhea (Sister & Wife with/to Cronus).
Hyperion
Endymion

I guess we would have a problem being on the same network with these names
Guess what name correspond with which machine, firewall, router, webserver and domain?

Lethe, Styx, Charon and Cerberus.
Gotta have some kind of naming scheme right?

Looking forward to see the build progress!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Är det meningen att du ska heta ShadowReaper?
För du heter ShadowRaper....

Raper
From Wikipedia, the free encyclopedia
Not to be confused with rapier or rapper.
Look up raper in Wiktionary, the free dictionary.
A rapist, or rapist, is someone who commits rape.

Dold text
Permalänk
Skrivet av anon176726:

Är det meningen att du ska heta ShadowReaper?
För du heter ShadowRaper....

Raper
From Wikipedia, the free encyclopedia
Not to be confused with rapier or rapper.
Look up raper in Wiktionary, the free dictionary.
A rapist, or rapist, is someone who commits rape.

Dold text

Jo, kan man ändra? ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _5H4D0WR4P3R_:

Jo, kan man ändra? ska kolla upp det.

Tycker du kör på ShadowRaper, mycket manligare (eh)

Allvarligt dock, ser sjukt jävla bra ut! Längtar tills updates !

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av iFerz:

Tycker du kör på ShadowRaper, mycket manligare (eh)

Allvarligt dock, ser sjukt jävla bra ut! Längtar tills updates !

Tack! Jag tror nog med att jag kör på ShadowRaper, manligt som du säger.

Permalänk

Tack för alla positiva svar! Jag kommer nog att börja på måndag eller tisdag eftermiddag eftersom då har jag nog fått lite material så att jag kan börja bygga det!

Permalänk

En liten uppdatering

Jag har arbetat lite med designen, mästadels med att göra den lättare att producera (Fläktgallren) Men även förändringar på utseendet, ta en titt..

Permalänk

Ser riktigt najs ut, ska bli spännande att följa! Vilket program använder du för dina renderingar?

Permalänk
Skrivet av axelpaxel:

Ser riktigt najs ut, ska bli spännande att följa! Vilket program använder du för dina renderingar?

Tack!!! Jag använder cinema 4D, blir inte mått på samma sätt som autocad (exakthet osv.) men renderingarna blir bra.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!
Om du ändå ritar i Autocad är det ju inga problem att skapa skärfiler för laser/vatten. Tänkte främst på fläktgallrena som du tog bort(vilka jag gillade mer). Glider du in på en verkstad med en *.dwg/*.dxf samt en plåtbit så skär de den allt för ett väl tilltaget fikabröd

Edit: Märkte att du skulle köra i plast.....Kanske går att skära med vatten? Alternativ är ju fräsning då vilket också *.dwg*./dfx funger bra för

Permalänk
Skrivet av Barra85:

Ser bra ut!
Om du ändå ritar i Autocad är det ju inga problem att skapa skärfiler för laser/vatten. Tänkte främst på fläktgallrena som du tog bort(vilka jag gillade mer). Glider du in på en verkstad med en *.dwg/*.dxf samt en plåtbit så skär de den allt för ett väl tilltaget fikabröd

Edit: Märkte att du skulle köra i plast.....Kanske går att skära med vatten? Alternativ är ju fräsning då vilket också *.dwg*./dfx funger bra för

Tack! Har inte något autocad program och så tycker jag mer om den nya designen, hur mycket skulle det kosta att få den svarvad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _5H4D0WR4P3R_:

Tack! Har inte något autocad program och så tycker jag mer om den nya designen, hur mycket skulle det kosta att få den svarvad tror du?

Vid svarvning roterar man ett arbetsstycke och skär med ett fast verktyg, d.v.s det är inte aktuellt för dig
Du vill antingen fräsa ut dina bitar eller skära ut(vattenskärning). Om du är seriöst med ditt bygge bör du definitivt hitta en verkstad med en vattenskärare då du kommer få spikraka kanter, perfekta cirklar samt ta med alla eventuella borrhål som behöver göras.

Kostnad för detta då kan man ju undra?
Om du är helt oförberedd, d.v.s inte har någon ritning eller material så kan du nog glömma att någon gör det åt dig(om du inte har en kompis etc. som jobbar på verkstad).
Din enda chans att någon skulle vilja göra det åt dig "gratis" är om du är förberedd med en färdigkapad samt en digital fil som de kan läsa in i sin maskin.
Får de det kostar det dig en påse bullar, en smörgåstårta eller liknande.

Det svåra här är ju att skapa skärfilen åt dem(vilket egentligen bara är en fil med geometrin). Detta görs med ett CAD-program, alla "stora" 3d-cad samt Autocad(2d) klarar av detta galant. Många CAD-program har oftast en trial-version som fungerar i 30dagar. Med lite youtubande så bör du allt klara av att rita upp alla delar som skall skäras ut.

Alternativet till detta är ju såklart att skära allt manuellt vilket också går men resultatet får väl lida lite....

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Tycker du kör på ShadowRaper, mycket manligare (eh)

Allvarligt dock, ser sjukt jävla bra ut! Längtar tills updates !

Efterbliven på riktigt? På vilket sätt är våldtäktsman manligt?

Shadowreaper, det ser riktigt fint ut!
... och byt namnet om du inte vill framställa dig själv som en idiot;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Är det meningen att du ska heta ShadowReaper?
För du heter ShadowRaper....

Raper
From Wikipedia, the free encyclopedia
Not to be confused with rapier or rapper.
Look up raper in Wiktionary, the free dictionary.
A rapist, or rapist, is someone who commits rape.

Dold text

LOOL

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _5H4D0WR4P3R_:

http://i.imgur.com/1USbL4s.png

Hyperion is designed to fit a micro-ATX motherboard in a tiny cube case but yet offers great cooling features such as support for 2 240mm radiators and support for a tall CPU cooler.

It will be made of mostly white acrylic but also some tasteful frosted and red accents that will (Hopefully) go great with it's minimalistic design.

This is it from some more angles.
http://i.imgur.com/TH7vFze.jpg

The case will have a window covering the entire right side of the case
http://i.imgur.com/uQBWlSz.jpg

As this is a cube case i thaught it would be appropriate to use a two-chamber layout with the PSU in a separate compartment, this also offers great cable managment and drive mounting.

Please leave some comments on feedback!
If you have any questions please leave them in the comments or send me a PM or email at: fredrik.n.carlen@gmail.com

I will probably start making it next week since i'll be gone until monday, Expect update (S) by Tuesday.

Under dessa år har man sett så många "scratch byggen" som aldrig blir något. Pang pang 2 min senare någon har redigerat en bild bla bla bla. Så här ska det bli osv, utan att det händer ett skit.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Skrivet av onYYx:

Under dessa år har man sett så många "scratch byggen" som aldrig blir något. Pang pang 2 min senare någon har redigerat en bild bla bla bla. Så här ska det bli osv, utan att det händer ett skit.

Oroa dig inte, jag ska ha meterial snart, det kommer att bli av.

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Efterbliven på riktigt? På vilket sätt är våldtäktsman manligt?

Shadowreaper, det ser riktigt fint ut!
... och byt namnet om du inte vill framställa dig själv som en idiot;)

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Det där med att Shadowraper var manligt var ett skämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Efterbliven på riktigt? På vilket sätt är våldtäktsman manligt?

Shadowreaper, det ser riktigt fint ut!
... och byt namnet om du inte vill framställa dig själv som en idiot;)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av _5H4D0WR4P3R_:

Tack! Det där med att Shadowraper var manligt var ett skämt

Exakt! Var mer som ett skämt, tycker inte att våldtäkt är något att skoja om, men då det handlade om ett nickname så tog jag det inte så seriöst

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Jag tycker det behövs lite mer lensflares. Är det något som går att fixas?
Sen om bygget inte blir av oroar mig inte så mycket, bara det blir mer lensflares.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barra85:

Vid svarvning roterar man ett arbetsstycke och skär med ett fast verktyg, d.v.s det är inte aktuellt för dig
Du vill antingen fräsa ut dina bitar eller skära ut(vattenskärning). Om du är seriöst med ditt bygge bör du definitivt hitta en verkstad med en vattenskärare då du kommer få spikraka kanter, perfekta cirklar samt ta med alla eventuella borrhål som behöver göras.

Kostnad för detta då kan man ju undra?
Om du är helt oförberedd, d.v.s inte har någon ritning eller material så kan du nog glömma att någon gör det åt dig(om du inte har en kompis etc. som jobbar på verkstad).
Din enda chans att någon skulle vilja göra det åt dig "gratis" är om du är förberedd med en färdigkapad samt en digital fil som de kan läsa in i sin maskin.
Får de det kostar det dig en påse bullar, en smörgåstårta eller liknande.

Det svåra här är ju att skapa skärfilen åt dem(vilket egentligen bara är en fil med geometrin). Detta görs med ett CAD-program, alla "stora" 3d-cad samt Autocad(2d) klarar av detta galant. Många CAD-program har oftast en trial-version som fungerar i 30dagar. Med lite youtubande så bör du allt klara av att rita upp alla delar som skall skäras ut.

Alternativet till detta är ju såklart att skära allt manuellt vilket också går men resultatet får väl lida lite....

Varför skulle någon jobba för en påse bullar?
En påse bullar är värd typ 20 kronor?
Jag vet att jag inte skulle börja mecklat med något hemma jobb åt någon för en påse bullar såvida jag inte var nått jävulskt bullsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Varför skulle någon jobba för en påse bullar?
En påse bullar är värd typ 20 kronor?
Jag vet att jag inte skulle börja mecklat med något hemma jobb åt någon för en påse bullar såvida jag inte var nått jävulskt bullsugen.

Det beror ju på jobbet såklart, men som i detta fall där någon kommer in med en färdig skärfil samt en plåt i rätt storlek är det ju inget jobb med. Skippa 10min på lunchen så är det ju gjort. Är väl aldrig fel att hjälpa folk då och då kan ju jag tycka speciellt om det inte är jobbigt för en själv som i detta fall.

Permalänk

Det kommer!

Jag ska komma ut med fler uppdateringar och jag har inte gett upp! Men jag har haft mycket att göra så jag har inte haft tid att börja, Kommer inte säga när updateringar kommer men jag hoppas snart!

Tack för visat intresse!