Exklusiva klocktillverkare jagar "piratkopierade" urtavlor för smarta klockor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Parfym och exklusiva klockor är två otroligt löjliga brancher. Två brancher där du verkligen absolut INTE får det du betalar för. Varvid det tidigare kända axiomet "you get what you pay for" inte håller för fem öre.
Det finns fan inte på kartan att jag köper någonting för 50000kr som har en produktionskostnad på max 500kr. Markupen är så fruktansvärt extrem, varvid de här bolagen pumpar nästan all sin vinst i marknadsföring. Tror jag läste att de flesta parfymbolagen lägger ca 90% av sin vinst i marknadsföring.

Jag måste påpeka att produkt kostnaden för tex Rolex är extremt hög (såg en dokumentär om dom).

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Jag måste påpeka att produkt kostnaden för tex Rolex är extremt hög (såg en dokumentär om dom).

Jag tror dock du menar produktionskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

En dokumentär framtagen/sponsrad av Rolex, tippar jag. Rolex producerar ca 4000 klockor per arbetsdag i en till 99% automatiserad löpande bandprocess. Boetterna stansas ut.

Taking from memory the Swiss watch industry is 60-80% marketing and distribution channel expenditure driven. Higher for the "haute" market brands. R&D and production cost is a tiny part, although it is not marketed as such, of course. What we have to understand is that not only do they have to sell to the consumers, but also to their marketing channels, although different watch companies have different strategies. Rolex does a fair amount of advertising. I have heard the CEO of one of Swiss well known watch brands say it's ALL marketing, and the CEO of IWC Georges Kern has explicitly stated that among all his employees there are two or three that are of particular value: they are the marketing geniuses, because they create imaginary value by crafting emotional stories around their products, linking them to real glamour, and it is this that sells and warrants the high prices. The products incidentally referred to by Kern as "beautiful and useless", in what I deem to be a risky and brutally honest statement. Fifty to sixty percent of their turnover is decided during one week in the year, not at Baselsworld but at SIHH in Geneva. IWC spend a couple of million on that one event, with a red carpet event, 900 guests, letting representatives of the distribution network schmooze and have fun with celebrities, and the return on investment is 15x because of all the "free" PR it generates. None of it spent on advertising. Rolex has been building their brand for 100 years, and I'm sure they are up there at the top in terms of cumulative marketing expenditure. I've heard numbers such as 12 million only to launch a new watch line. So, yes, the major cost is marketing and distribution expenditures, by far

Permalänk
Medlem

Men de har inte klagat på widgets som gör samma sak de år de har funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Första gången jag ser en anledning att äga en smartklocka, Breitlinguret var sjukt snyggt!!
och nope, skjuter inte under mattan att jag inte har råd med en riktig

Väääänta nu här. En Breitling börjar på runt 10K. Klart du har råd med det. Värsting ur med "behöver du fråga, har du inte råd" prislappar på över miljonen känns kanske svårare, men nog har du råd med en Breitling.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.