Tysta lagringsdiskar - existerar de? (tröttnat på vibrerande WD green)

Permalänk
Medlem

Tysta lagringsdiskar - existerar de? (tröttnat på vibrerande WD green)

Någon som känner till några riktigt tysta lagringsdiskar i storlek runt 3TB.

Jag har hitintills använt WesternDigitals gröna och de har varit tysta och fina initialt. Efter ett tag har de dock börjat väsnas/vibrera mer och mer och jag har tröttnat på att behöva byta ut dem efter ett par månaders bruk.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezper:

Någon som känner till några riktigt tysta lagringsdiskar i storlek runt 3TB.

Jag har hitintills använt WesternDigitals gröna och de har varit tysta och fina initialt. Efter ett tag har de dock börjat väsnas/vibrera mer och mer och jag har tröttnat på att behöva byta ut dem efter ett par månaders bruk.

//j

Du kanske kan hänga upp hårddiskarna med resårband http://www.sweclockers.com/galleri/7870-upphangning-av-harddi...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du kanske kan hänga upp hårddiskarna med resårband http://www.sweclockers.com/galleri/7870-upphangning-av-harddi...

Tyvärr ingen plats för likande lösningar i den hårdvara där de sitter monterade. Använder små gummibussningar idag men de gör inte någon direkt skillnad.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Roligt att Western Digital supporten rekommenderade mig att köpa diskar ur WD-Black serien när jag frågade dem om de hade någon förklaring till varför två av deras Green diskar, som jag köpt just för att de skulle vara tysta, hade börjat vibrera och väsnas efter bara några månaders användning.
Vad jag hört så skall just WD-Black diskarna vara en ordentligt högljuda.

Hur som helst, testar med en ur Red serien, vad jag förstått så ska de vara lågvarviga och av lite bättre kvalitet.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk

Själv kör jag med 1TB 2.5" 5400rpm diskar men dom kanske är lite för små. Ser att det finns 2TB 2.5" diskar nu men pris per TB kan nog aldrig mäta sig med 3.5" diskar. Dock är 2.5" diskarna svala, ljudlösa och drar lite ström.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jo, 2.5" diskar hade varit en möjlig lösning nu när de går att hitta upp mot 2TB.
Det blev dock ett par Smart Drive HDD Silencers från Grow Up Japan istället.

Nu sitter de enda komponenterna med rörliga delar ordentligt inbäddade. Hör ingenting från diskarna så det funkar riktigt bra.

Även den disken som hade börjat vibrera och väsnas dämpas ut (får dock se om det förvärras, brukar inte vara något bra tecken när en disk börjar låta och bete sig).

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jezper:

Jo, 2.5" diskar hade varit en möjlig lösning nu när de går att hitta upp mot 2TB.
Det blev dock ett par Smart Drive HDD Silencers från Grow Up Japan istället.

Nu sitter de enda komponenterna med rörliga delar ordentligt inbäddade. Hör ingenting från diskarna så det funkar riktigt bra.
http://privat.bahnhof.se/wb820733/trash/DSCF0027.JPG

Även den disken som hade börjat vibrera och väsnas dämpas ut (får dock se om det förvärras, brukar inte vara något bra tecken när en disk börjar låta och bete sig).

//j

Oj va dyra de hddlådorna var, jag köpte på mig ett gäng Schyte quiet drive för några år sedan, de kostade strax under 300kr i Sverige då, det där priset gjorde mig mörkrädd

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hittade dem hyfsat billigt på eBay

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jezper:

Någon som känner till några riktigt tysta lagringsdiskar i storlek runt 3TB.

Jag har hitintills använt WesternDigitals gröna och de har varit tysta och fina initialt. Efter ett tag har de dock börjat väsnas/vibrera mer och mer och jag har tröttnat på att behöva byta ut dem efter ett par månaders bruk.

//j

Hur kör du med diskarna? Dessa diskar är tänkta att vara igång 8 timmar per dag eller så.

Kanske kan vara en ide att köpa WD RED diskar. Jag kör RE och RED diskar (RE är 4 år gamla med 24/7/365 drift (färre än 100 unloads)) utan speciellt mycket vibrationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Hur kör du med diskarna? Dessa diskar är tänkta att vara igång 8 timmar per dag eller så.

Kanske kan vara en ide att köpa WD RED diskar. Jag kör RE och RED diskar (RE är 4 år gamla med 24/7/365 drift (färre än 100 unloads)) utan speciellt mycket vibrationer.

Jo, även om de inte går särskilt mycket så blir det nog WD Red när det är dax att byta nästa gång.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oj va dyra de hddlådorna var, jag köpte på mig ett gäng Schyte quiet drive för några år sedan, de kostade strax under 300kr i Sverige då, det där priset gjorde mig mörkrädd

Köpte också en (för det priset), och eländet vibrerar och väsnas som aldrig förr. Inte imponerad.