Surface Pro - erfarenheter

Permalänk

Surface Pro - erfarenheter

För er som inte är "Surface-experter": Det finns två varianter av Surface, med eller utan "Pro" i namnet. Pro har en Intel core-CPU och kör vanliga Windows 8.x, medan Surface utan pro-varianten har en svagare (och mycket strömsnålare) ARM-CPU och endast Windows RT - en variant av Windows som inte kan köra vanliga Windows-program.

Jag köpte en Surface Pro (den första varianten med I5 Ivy Bridge) med 64GB och här är mina åsikter efter en dags användning:

Svagheter
=======

Formatet; bildförhållandet (aspect ratio) 16:9 är fel på en platta anser jag. Den blir alldeles för avlång i stående läge. iPadarnas 4:3 är betydlig lämpligare format anser jag. A4-formatet 3:2 (som den nya Surface Pro 3 använder) är även det betydligt vettigare.

Vikten: den väger 900 gram drygt, mycket för en platta. En iPad classic väger ca 680 gram, iPad Air ca 480 gram - ungefär hälften av en Surface Pro.

Utformningen; vassa kanter gör den inte lika skön att hålla i som en iPad

Batteritiden; ungefär hälften så lång batteritid som en iPad, core i5 drar för mycket ström även som ULV.

Påslagstiden: det tar 6-8 sekunder innan plattan är igång om den legat en timme. iPad är igång omedelbart.

Windows 8 har fortfarande ingen batteriindikator på startskärmen - obegripligt

Idiotisk placering av hemknappen, och att den är touch så att man lätt kommer åt den av misstag

Virriga inställningar i Windows 8 (utspritt på femtioelva olika ställen)

Priset - alldeles för högt

Fördelar:
======

Windows 8.1 - utbudet av program är enormt

Fin bildskärm

Bra tangentbord - type cover 2 med riktiga tangenter och bakbelyst

Snygg låda

Snabb CPU för den som behöver - ca tre gånger snabbare CPU än en iPad

Personligen är jag förvånad att ett så stort företag med så enorma resurser, fattar så dumma beslut. Jag tänker på utformningen av hårdvaran (mjukvaran Windows 8 tycker jag är fin, fungerar väldigt fint på surfplattor). Det verkar vara dåligt med kreativa människor på hårdvarusidan, för till och med en idiot fattar att 16:9 är ett opraktisk format på plattor. Fördelen med 16:9 är när man tittar på film, men folk i allmänhet gör så himla mycket mer med plattor än att titta på film. Likaså tyngden, kantigheten och tangenbordets alldeles för lilla touchpad förvånar. Som ledtråd hade Microsoft kunnat kika på huvudkonkurrenten Apples produkter för att undvika att göra misstag, men det har man uppenbarligen inte gjort.

15 miljarder kronor har det kostat Microsoft hittills, att inte få alla detaljer rätt. Det är så mycket som Surface-projektet kostat hittills eftersom de tyvärr säljer dåligt. Men nu kanske man är på rätt spår med Surface 3 ?

Om Microsoft istället hade skippat 16:9 och Windows RT (som är en super-flopp) och istället satsat på vanliga Windows på en lättare, rundare platta med Intel Atom-CPU i den enklare varianten och Intel core i den dyrare så hade det sålt bättre, det är jag säker på.

Men Surface Pro är fortfarande en trevlig platta -- det är bara det att man irriterar sig på de uppenbara missarna i konstruktionen. En stor fördel är att den kan köra Windows 8 med alla dess program, men plattan är bortsett från det underlägsen iPad.

Permalänk
Avstängd

Jämför man Surface Pro med Ipad så är man nog inte riktigt rätt målgrupp. Det är produkter ur helt olika kategorier; en är en ytterst begränsad surfplatta och en är en hel dator i surfplatteformat.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jämför man Surface Pro med Ipad så är man nog inte riktigt rätt målgrupp. Det är produkter ur helt olika kategorier; en är en ytterst begränsad surfplatta och en är en hel dator i surfplatteformat.

Nja... Den ena är en extremt framgångsrik surfplatta och den andra är varken en bra surfplatta eller en bra laptop - en krokofant och därför ett rungande fiasko på marknaden. Ser man inte det så är man nog inte riktigt rätt målgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Nja... Den ena är en extremt framgångsrik surfplatta och den andra är varken en bra surfplatta eller en bra laptop - en krokofant och därför ett rungande fiasko på marknaden. Ser man inte det så är man nog inte riktigt rätt målgrupp.

Det beror ju helt på vad du anser vara en fungerande laptop eller surfplatta för just dig.
Känner själv att Surface är till för att köra appar eller lättare div program till Windows, inte spela BF4 på.

Vad trodde du att du skulle göra med Surface:en?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse-SL-500:

Nja... Den ena är en extremt framgångsrik surfplatta och den andra är varken en bra surfplatta eller en bra laptop - en krokofant och därför ett rungande fiasko på marknaden. Ser man inte det så är man nog inte riktigt rätt målgrupp.

Vilken målgrupp skulle det vara? Du verkar vilja ha en Ipad eller liknande begränsad surfplatta men så har du köpt en helt annan produktkategori och klagar på att den hör till en annan kategori. Vill du ha en ipad så köp en ipad liksom. För att ta en billiknelse som är så populärt här så är det som att du egentligen vill ha en VW Polo men istället har du köpt en Audi A8. Sen klagar du på att Audin är så tung och stor, att den drar mycket bensin och att den var så dyr, i jämförelse med din gamla Polo. Men du har ju köpt en stor sedan liksom, det är inte samma sak som en småbil. Det är inte MS fel att du har köpt en produkt som du inte vill ha.

Sen angående att den har varit ett fiasko på marknaden så tycker jag det är att ta i, den har inte motsvarat MS förhoppningar om försäljning men den säljer ju ändå ok. Surface (inte pro) däremot har ju varit ett riktigt fiasko. Å andra sidan så hade den passat dig bättre för det är en produkt i kategorin som du är intresserad av: En surfplatta med alla begränsningar och fördelar som det innebär. Bra batteritid, lågt pris, lätt osv. och samtidigt kan du bara köra de begränsade appar från butiken som hör till OS:et.

Permalänk
Medlem

Du verkar inte vara rätt målgrupp för denna produkt, varför köpte du den då? Köpte du den utan att läsa på vad det var för produkt?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Jag köpte den för att göra om ett större C++-program åt en kund, så att applikationen blir fingervänlig. Och jag hade hoppats att den skulle fungera bättre som platta också, så att man t ex kan ha med sig den på flygplanet. Jag klämde på Surface först - den är enligt mig en bättre produkt för den som letar efter något portabelt, fingervänligt, om det inte hade varit för det idiotiska valet av Windows RT på den.

Det var värst vad ni tar i och mästrar? Tomma tunnor skramlar mest?

Ingen här på sweclockers verkar känna till det mest grundläggande ens om programmering. Vi som kan det kan tala till datorn direkt, de som inte kan det får nöja sig med att rita gif-bilder. Eller kallar ni att rita HTML-sidor för att programmera, kanske? Jag kan ge mig tusan på att ni inte ens kan programmera i C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Jag köpte den för att göra om ett större C++-program åt en kund, så att applikationen blir fingervänlig. Och jag hade hoppats att den skulle fungera bättre som platta också, så att man t ex kan ha med sig den på flygplanet. Jag klämde på Surface först - den är enligt mig en bättre produkt för den som letar efter något portabelt, fingervänligt, om det inte hade varit för det idiotiska valet av Windows RT på den.

Det var värst vad ni tar i och mästrar? Tomma tunnor skramlar mest?

Ingen här på sweclockers verkar känna till det mest grundläggande ens om programmering. Vi som kan det kan tala till datorn direkt, de som inte kan det får nöja sig med att rita gif-bilder. Eller kallar ni att rita HTML-sidor för att programmera, kanske? Jag kan ge mig tusan på att ni inte ens kan programmera i C?

Okej, men då förstår jag varför du köpte den, men tycker du inte det är lite irrelevant att jämföra en dator mot en surfplatta?

Spelar det någon roll om vi kan programmera i C eller inte, vad har det för betydelse? Kan du programmera C med en iPad?

För mig passar en Surface Pro väldigt bra då jag skapar digital grafik, en iPad eller någon annan surfplatta har inte alls samma tryckkänslighet och kan inte köra större program som Photoshop eller Illustrator, det kan däremot en Surface Pro.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Ingen här på sweclockers verkar känna till det mest grundläggande ens om programmering. Vi som kan det kan tala till datorn direkt, de som inte kan det får nöja sig med att rita gif-bilder. Eller kallar ni att rita HTML-sidor för att programmera, kanske? Jag kan ge mig tusan på att ni inte ens kan programmera i C?

Här tog man i från fingertopparna.

Nu när du har gett dig tusan på att berätta för Sweclockers vilken tvättäkta programmerare du är som till och med talar i ettor och nollor kan du ju försöka förklara varför du inte är kompetent nog för den enkla uppgiften att välja en dator som passar ditt ändamål. Eller behövde du avreagera dig för att din "kund" ej blev nöjd över appen du fulkodade, kanske?

Maken till irrelevant kommentar har jag inte skådat.

OnT:
Har pillat med Pro2'an och blev imponerad förutom att formatet var lite otympligt. Perfekt kompromiss mellan dator och platta. Skulle gärna vilja lära känna den nya 3an.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse-SL-500:

Jag köpte den för att göra om ett större C++-program åt en kund, så att applikationen blir fingervänlig. Och jag hade hoppats att den skulle fungera bättre som platta också, så att man t ex kan ha med sig den på flygplanet. Jag klämde på Surface först - den är enligt mig en bättre produkt för den som letar efter något portabelt, fingervänligt, om det inte hade varit för det idiotiska valet av Windows RT på den.

Det var värst vad ni tar i och mästrar? Tomma tunnor skramlar mest?

Vi mästrar inte, det är bara konstigt att du inte har lagt ens fem minuter på research innan du spenderar sådär 10000 på en produkt. Hade du läst en enda recension eller test hade du insett att det inte är en Ipad-konkurrent utan något mycket mer och att det innebär vissa kompromisser när det gäller just batteritid, storlek och vikt.

Citat:

Ingen här på sweclockers verkar känna till det mest grundläggande ens om programmering. Vi som kan det kan tala till datorn direkt, de som inte kan det får nöja sig med att rita gif-bilder. Eller kallar ni att rita HTML-sidor för att programmera, kanske? Jag kan ge mig tusan på att ni inte ens kan programmera i C?

Programmering har inget att göra med diskussionen och du vet inget om oss som du diskuterar med. Jag är utvecklare till yrket så jag programmerar ganska mycket, det betyder inte att jag kan tala till datorn direkt, vad det nu innebär. Det innebar också att när jag behövde en surfplatta i mitt arbete så tittade jag på det utbud som fanns, vilka som fanns hos våra leverantörer, vilka behoven var för min kund och mitt projekt och valde en platta baserat på det. I detta fall blev det en Elitepad med W8, Atom och docka för Ethernet osv. Personligen hade jag mycket hellre haft en Surface Pro men mina behov och önskemål är inte i prioritet när det inte är jag som ska betala för eller använda produkten i slutändan.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Vi mästrar inte, det är bara konstigt att du inte har lagt ens fem minuter på research innan du spenderar sådär 10000 på en produkt. Hade du läst en enda recension eller test hade du insett att det inte är en Ipad-konkurrent utan något mycket mer och att det innebär vissa kompromisser när det gäller just batteritid, storlek och vikt.

Hur kan det vara konstigt? Jag skrev ju att jag skaffat den på uppdrag för en kunds räkning, som ville ha en anpassning av deras program till Surface? Om du trots det tycker att "det är bara konstigt" så vet jag inte hur jag kan göra det mer lättbegripligt?

Men för att förtydliga ytterligare: Surface är inte den platta jag använder privat (det är en iPad air), jag bara delar med mig av mina personliga erfarenheter av Surface. Man behöver inte hålla med om vad jag tycker.

Ärligt talat tycker jag det är konstigare att du skriver och klagar på mina åsikter. Läste du inte vad jag skrev innan du svarade?

Jag gav 4000 för den inklusive ett Type cover, på Webhallen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse-SL-500:

Hur kan det vara konstigt? Jag skrev ju att jag skaffat den på uppdrag för en kunds räkning, som ville ha en anpassning av deras program till Surface? Om du trots det tycker att "det är bara konstigt" så vet jag inte hur jag kan göra det mer lättbegripligt?

Du anpassar inte program till Surface specifikt utan till Windows 8 så du hade inte behövt köpa en Surface för det. Om du nu kan tala till datorn direkt som du påstår så borde du inte ens behöva en touch-enhet med Windows för att utveckla ett sådant program, det hade räckt med Windows 8 på din befintliga dator. Touch är ju bara en annan input-metod liksom.

Citat:

Men för att förtydliga ytterligare: Surface är inte den platta jag använder privat (det är en iPad air), jag bara delar med mig av mina personliga erfarenheter av Surface. Man behöver inte hålla med om vad jag tycker.

Yes, men du delar med dig av dina ganska ogrundade och icke genomtänkta tankar på ett publikt forum. Då kommer du att få höra hur ogenomtänkta och dumma dina tankar är. Annars får du väl starta en blogg eller nåt (utan kommentarsfält), börja som teknikjournalist på en dagstidning eller kanske hålla på tankarna tills du har lite mer erfarenhet av produkten i fråga.

Citat:

Ärligt talat tycker jag det är konstigare att du skriver och klagar på mina åsikter. Läste du inte vad jag skrev innan du svarade?

Ja, jag läste precis vad du skrev, och det var det som jag (med flera) reagerade på. Du köper en produkt uppenbarligen utan att veta vad det är för produkt, använder den en dag, och anser sedan att du har tillräckligt på fötterna för att totalsåga den. Dessutom jämför du den bara med en produkt ur en helt annan kategori, och i princip bara på aspekter där denna andra produktkategori har fördelar och bortser helt från alla aspekter där Surface är bättre. Dessutom jämför du med en produkt som du har lång tids erfarenhet av. Självklart är du mer bekväm med din Ipad, du har ju lärt dig alla dess egenheter liksom.

Jag/vi säger inte emot dina argument, bara att du har valt ut just de argumenten och bortsett från en väldig massa saker som talar för Surface liksom. Det är som att du har bott i stan hela livet och sen helt ur det blå köper ett hus långt ute på landet, sen efter en dag så sågar du att bo på landet för det är så långt till bageriet eller för att du inte har kabeltv. Det är ju sant, det är längre till bageriet och du har inte kabeltv, men å andra sidan så får du väldigt mycket plats både inomhus och utomhus, du slipper störas av oljud och liknande, du betalar väldigt lite, du äger din bostad, du kan odla frukt och grönsaker i trädgården, gratis parkering osv. osv. och samtidigt är det ju du som gjort valet att köpa ett hus på landet. Jag skulle inte köpa ett hus på landet för för mig är det viktigt att kunna få tag i gott och färskt bröd, att vara i en stad med närhet till allt osv. precis som jag inte hade köpt en Ipad för att det är viktigt för mig att ha ett visst mått av kontroll över mina elektroniska produkter osv.

Eller som att du har haft sandaler hela livet och sen köper ett par vinterkängor. De kommer att kännas sjukt otympliga, tunga och varma i jämförelse, men det är ju en följd av dess funktion. Vill du ha skor som klarar av slask och väta så duger inte sandalerna liksom.

Citat:

Jag gav 4000 för den inklusive ett Type cover, på Webhallen.

Ok. Så du la bara 4000 på en produkt utan att göra någon form av research... Det är förstås inte lika illa som att lägga tio men fortfarande är det ju en del pengar för de flesta liksom. Om 4000 ligger inom spontanköp-intervallet för dig så borde du inte bli så upprörd. Då borde du vara van vid att köpa produkter för 4000 som inte passar alls och som du sen får sälja med stor förlust eller liknande. Men här är vi.

Permalänk
Medlem

Jag är också utvecklare, kan programmera c++ (vad nu det har med saken att göra) och gillar min Surface PRO 2. Tycker det är en skithäftig dator (notera dator, det är ingen platta). En dator jag lätt kan ha med mig och som jag kan göra allt jag vill på.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag har en Pro 1 och en Pro 3 256GB.
Skulle aldrig jämföra dem med en surfplatta. Det är datorer.