Kan ansluta till WiFi fast sedan inte till internet? Telia Fiber

Permalänk

Kan ansluta till WiFi fast sedan inte till internet? Telia Fiber

Hej! Har ett irriterande problem med vårat nätverk här hemma och det är att det trådlösa nätverket inte fungerar. Kan ansluta till det men kan sedan inte komma ut på internet. Trådat internet till våra stationära funkar, och har även testat med två olika routrar, som båda har varit fabriksåterställda, med samma problem.

Om jag däremot kopplar fibern direkt in i routern utan Inteno-switchen emellan så funkar allt som det ska, även det trådlösa. Så jag har antagligen kopplat något fel någonstans? Även fast det funkar trådat? Skulle vara väldigt tacksam för om någon skulle kunna ha något tips på vad som är fel! MVH

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Avstängd

Detta är en typisk supportfråga till din leverantör av bredband. Ring dem och kolla. De är nog de enda som kan lösa det också.

Permalänk
Rekordmedlem

Det har inte med internetanslutningen att göra för då skulle det inte fungera med kabel heller utan det beror på din router, beskriv vad du kar för delar och hur det är kopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Detta är en typisk supportfråga till din leverantör av bredband. Ring dem och kolla. De är nog de enda som kan lösa det också.

Har gjort det, men de skrev endast att det var fel på mina routrar efter anslutningen till fibern funkar.

Skrivet av mrqaffe:

Det har inte med internetanslutningen att göra för då skulle det inte fungera med kabel heller utan det beror på din router, beskriv vad du kar för delar och hur det är kopplat.

Fibern går in i Inteno-bredbandsswitchen, och från det röda uttaget på den boxen så går det en kabel in på "internet"-uttaget på routern.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larsson95:

Har gjort det, men de skrev endast att det var fel på mina routrar efter anslutningen till fibern funkar.

Fibern går in i Inteno-bredbandsswitchen, och från det röda uttaget på den boxen så går det en kabel in på "internet"-uttaget på routern.

Jo men du har väl fått en smart av nån modell från Telia och så hade du nått mer, vad är det för delar du använder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo men du har väl fått en smart av nån modell från Telia och så hade du nått mer, vad är det för delar du använder ?

Har ingen router från telia, utan min egen router, en Inteno XG6745 och en Vood 322 för telefoni. Så digitalboxen är kopplad till det gula uttaget på Inteno-boxen, och telefonin till dess port på boxen.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larsson95:

Har ingen router från telia, utan min egen router, en Inteno XG6745 och en Vood 322 för telefoni. Så digitalboxen är kopplad till det gula uttaget på Inteno-boxen, och telefonin till dess port på boxen.

Underligt, varför har du inte fått en smart, den går väl inte att välja bort, du betalr väl för den ? Det kanske är det som är felet, du kanske behöver en smart och så får du brygga den om du ska ha en egen router efter den. Det låter som en rätt ovanlig konfigurering där du bor.
Hursomhelst så beror ju dina wifiproblem inte på Telia om det fungerar via kabel och du inte använder deras utrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Underligt, varför har du inte fått en smart, den går väl inte att välja bort, du betalr väl för den ? Det kanske är det som är felet, du kanske behöver en smart och så får du brygga den om du ska ha en egen router efter den. Det låter som en rätt ovanlig konfigurering där du bor.
Hursomhelst så beror ju dina wifiproblem inte på Telia om det fungerar via kabel och du inte använder deras utrustning.

Har ingen smart i mitt abb häller. bara en switch (som TS verkar ha också). vad det ser ut som när man googlar på Inteno XG6745. Dom erbjöd för något år sen en smart, men efter alla problem jag hört med dom avböjde jag (hade redan egen router så).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har ingen smart i mitt abb häller. bara en switch (som TS verkar ha också). vad det ser ut som när man googlar på Inteno XG6745. Dom erbjöd för något år sen en smart, men efter alla problem jag hört med dom avböjde jag (hade redan egen router så).

Switchen tillhör normalt sett nätet och inte tjänsteabonnemanget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Switchen tillhör normalt sett nätet och inte tjänsteabonnemanget.

Jo, men vad ts skrev hade han ingen smart från telia. Svarade på det du skrev alltså detta: Underligt, varför har du inte fått en smart, den går väl inte att välja bort, du betalr väl för den ?

Har häller inte någon smart och kör med liknande bolag som TS (som telia/bredbanadbolaget osv):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har kontaktat supporten och frågat ,men dom kan inte ge någon support eftersom trådade funkar plus att jag inte har någon "smart-router". Vad kan det egentligen vara för fel? Börjar bli riktigt trött på problemet..

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larsson95:

Har kontaktat supporten och frågat ,men dom kan inte ge någon support eftersom trådade funkar plus att jag inte har någon "smart-router". Vad kan det egentligen vara för fel? Börjar bli riktigt trött på problemet..

Det kan ju vara ett hårdvarufel eller felkonf av trådlöst, om det funkar med kabel så är ju felet i din utrustning och inte hos Telia, du kan ju börja med att konfigurera om wifin, byt ssid och wpa nyckel för att tvinga klienterna att uppdatera sina inställningar.
Vilka operatörer har du för respektive tjänst och vem har konfigurerat delarna ? Du har tydligen Telia för internet men vem har nätet och vem har telefonin ? Har du tv också ?
Du skulle även kunna skanna av etern med Inssider och posta en skärmdump, det kanske syns nått på den bilden.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var kopplar du datorn?
Kopplar du routern i rätt port på intenon?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara ett hårdvarufel eller felkonf av trådlöst, om det funkar med kabel så är ju felet i din utrustning och inte hos Telia, du kan ju börja med att konfigurera om wifin, byt ssid och wpa nyckel för att tvinga klienterna att uppdatera sina inställningar.
Vilka operatörer har du för respektive tjänst och vem har konfigurerat delarna ? Du har tydligen Telia för internet men vem har nätet och vem har telefonin ? Har du tv också ?
Du skulle även kunna skanna av etern med Inssider och posta en skärmdump, det kanske syns nått på den bilden.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Telia för allt. Har testat det mesta som du skriver, men ska testa Inssider. Men kopplar jag fibern direkt in i routern så funkar det ju att komma ut på nätet via det trådlösa. Så felet kommer när Inteno-boxen är emellan.

Skrivet av jocke92:

Var kopplar du datorn?
Kopplar du routern i rätt port på intenon?

Svar Ja, har kontrollerat både en och två gånger. Eftersom det trådade funkar också så

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //