SSD-enheter ikapp och förbi hårddiskars lagringstäthet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Khringo:

40lax för 8TB:aren då? Nefan, SSDer är fortfarande svindyra. Inte värt att skaffa för annat än det man använder som mest, då räcker 250gb alla gånger.

Tror inte 40 000 räcker. Sandisk har en 4 TB idag som går på 7000 dollar ungefär. Nu snackar vi dubbla kapaciteten och ett företag som riktar in sig mot hållbara saker till tung industri och militära tillämpningar. Sandisks enhet är till för datacenter. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om de vill ha runt 100 000 kr för den där 8 TB.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Schnitz:

Tacka vet jag magnetband när det gäller backuplagring. LTO-6: 42$ för ett 6.25TB-band och certifierad 30 års datahållning. Jag önskar bara att det fanns billigare drives också för kanske 1500 spänn. Det hade varit en helt fantastisk lösning för backup och långtidslagring även för hemmabruk.

Ja det är riktigt tråkigt att band inte har lyckats slå sig in som konsumentprodukt. Jag hade gärna kört band för backup och då kört ett nytt band någon gång om året men spelarna är ju helt orimligt dyra. Senast jag kollade på det fick man lägga runt 10 000 kr för en bandare och det är lite väl mycket. Går inte riktigt att räkna hem den kostnaden mot att köpa externa hårddiskar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Casper_83:

Jag hade en som dog efter ett år.

Är inte en annan nackdel för SSD att de blir sämre av att skriva läsa mycket från dem?

Min dog efter ca 6 månader ca, men gjorde inte det på en gång utan var instabil i ett par dagar först (hade jag något vettigt på den hade jag försökt göra back up först ) så vet inte om den disken var helt kass eller inte. Men hittades inte i bios tillslut. Men skriv sliter på nand ja, men hållbarhetstiden är ca 10år minst och då skriver du minst en 10Gb om dagen eller om det var 100Gb (rätt mycket var det i alla fall).

när nand är slut ska det gå att läsa från disken (men verkar dö i stället för vissa), inte helt bekräftat vad som händer med datan på ssd när den är slutskriven. Om diskarna går att läsa eller inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tror inte 40 000 räcker. Sandisk har en 4 TB idag som går på 7000 dollar ungefär. Nu snackar vi dubbla kapaciteten och ett företag som riktar in sig mot hållbara saker till tung industri och militära tillämpningar. Sandisks enhet är till för datacenter. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om de vill ha runt 100 000 kr för den där 8 TB.

Som kul jämförelse kan vi nämna HPs acceleratorer för 6,4TB som kostar $38,999.00... förvisso PCIe men ändå NAND i botten

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad skulle skilja SSD från andra flashminnen? Jag har USB-minnen som legat i åratals som fungerar bra. Utveckla gärna.

http://www.google.com/url?url=http://www.jedec.org/sites/defa...
Sida 27.
Om länken inte fungerar så sök jedec ssd retention specifications explained
Mycket påverkar hur väl laddningen stannar i cellerna. Slitna celler (många P/E) har svårare att hålla kvar laddningen.
Som pdf-en visar, 5 grader högre lagringstemperatur halverar tiden (vilket också gör att kylskåpslagring är ett enkelt sätt att utöka lagringstiden ).
Hög driftstempratur i förhållande till lagringstemperaturen har också positiv inverkan på lagringstiden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som kul jämförelse kan vi nämna HPs acceleratorer för 6,4TB som kostar $38,999.00... förvisso PCIe men ändå NAND i botten

Och Intels nya DC P3700 går på $6000 för 2 TB klassas som extremt billig i sammanhanget. Många blev förvånade över deras prissättning. Man ska aldrig underskatta priserna på serverprylar. Det kan vara ungefär hur episkt svindyrt som helt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är riktigt tråkigt att band inte har lyckats slå sig in som konsumentprodukt. Jag hade gärna kört band för backup och då kört ett nytt band någon gång om året men spelarna är ju helt orimligt dyra. Senast jag kollade på det fick man lägga runt 10 000 kr för en bandare och det är lite väl mycket. Går inte riktigt att räkna hem den kostnaden mot att köpa externa hårddiskar.

Jag anser att det är dags för ett episkt Kickstarter-projekt. USB-ansluten LTO-bandare till lagomt pris.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Avstängd

Petabyte-enheter 2025?

Permalänk
Medlem

När priset för SSD:er väl kommit ner i betydligt lägre nivåer finns det väl inget intresse för "vanliga" hårddiskar längre. Men varför kan SSD:er inte göras i samma storlek som vanliga hårddiskar?
Kan de nu bara komma med en bättre anslutning också. Bara en kabel från moderkort till SSD som bär både ström och data.

Permalänk
Skrivet av CGD:

När priset för SSD:er väl kommit ner i betydligt lägre nivåer finns det väl inget intresse för "vanliga" hårddiskar längre. Men varför kan SSD:er inte göras i samma storlek som vanliga hårddiskar?
Kan de nu bara komma med en bättre anslutning också. Bara en kabel från moderkort till SSD som bär både ström och data.

Som redan tidigare sagts så är inte utrymmet i 2,5 tums lådan för liten, utan kontrollen är inte gjords för mer än 8 stycken minneskretsar. Men tror samsungs nya pro ska klara upp till 16 stycken, dock blir det i stället rekord dyrt att köra så många kretsar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casper_83:

Jag hade en som dog efter ett år.

Är inte en annan nackdel för SSD att de blir sämre av att skriva läsa mycket från dem?

Skriva, men inte läsa. Om man har en SSD som systemdisk och lämnar en gnutta opartionerat utrymme så är utslitningen egentligen bara akademisk, men det är ju såklart mindre lämpligt att använda en SSD som "download-disk" på grund av frekventa skrivningar (plus att det är onödigt då alla praktiska internetlinor maxar ut långt före en hårddisk).

En annan fördel med SSD som systemdisk är att disken inte behöver vara våldsamt stor, så priset blir ändå lågt. Så SSD som systemdisk + HDD för masslagring är ett vinnande koncept sedan flera år och lär vara det i flera år till.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CGD:

När priset för SSD:er väl kommit ner i betydligt lägre nivåer finns det väl inget intresse för "vanliga" hårddiskar längre. Men varför kan SSD:er inte göras i samma storlek som vanliga hårddiskar?
Kan de nu bara komma med en bättre anslutning också. Bara en kabel från moderkort till SSD som bär både ström och data.

Ja tack! När man bytte till SATA från "PATA" så gjorde man en dundermiss trycker jag som behöll separata kablar. Det var en snållösning därför att strömförsöjningen ofta kommer från nätagget, medan signalkabeln kommer från moderkortet. Men vi får hoppas på ett framtida SSD-interface som även tar strömmen från moderkortet. Det hör ju liksom till saken att SSD brukar dra mindre ström än HDD ("watt per GB" borde fortfarande vara till hårddiskens fördel, men det torde vara lätt att åtgärda. Många mindre chip i stället för ett fåtal stora och du kan minska strömförbrukningen).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Skriva, men inte läsa. Om man har en SSD som systemdisk och lämnar en gnutta opartionerat utrymme så är utslitningen egentligen bara akademisk, men det är ju såklart mindre lämpligt att använda en SSD som "download-disk" på grund av frekventa skrivningar (plus att det är onödigt då alla praktiska internetlinor maxar ut långt före en hårddisk).

En annan fördel med SSD som systemdisk är att disken inte behöver vara våldsamt stor, så priset blir ändå lågt. Så SSD som systemdisk + HDD för masslagring är ett vinnande koncept sedan flera år och lär vara det i flera år till.

Det beror på vad du menar med nedladdning. Är det specifikt torrents så kan det vara en bra idé att köra en SSD om man har en hyfsad uppkoppling för där har du väldigt många små läs- och skrivoperationer som lätt dränker en HDD. Utan en del finjusteringar kan en vanlig 100 mbit-lina räcka för att maxa en hårddisk med torrents. Finns vägar runt det med klusterstorlek och en stor RAM-buffert.

Skrivet av MBY:

Ja tack! När man bytte till SATA från "PATA" så gjorde man en dundermiss trycker jag som behöll separata kablar. Det var en snållösning därför att strömförsöjningen ofta kommer från nätagget, medan signalkabeln kommer från moderkortet. Men vi får hoppas på ett framtida SSD-interface som även tar strömmen från moderkortet. Det hör ju liksom till saken att SSD brukar dra mindre ström än HDD ("watt per GB" borde fortfarande vara till hårddiskens fördel, men det torde vara lätt att åtgärda. Många mindre chip i stället för ett fåtal stora och du kan minska strömförbrukningen).

SATA Express verkar inte få integrerad strömkabel utan verkar köra på separat kontakt. Enda motiveringen jag hört är relaterat till kostnad. Det skulle tydligen göra en redan dyr kabel ännu dyrare. M.2 kräver i alla fall ingen extra ström och det verkar som att den standarden kommer vara mer relevant ett litet tag i alla fall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

När priset för SSD:er väl kommit ner i betydligt lägre nivåer finns det väl inget intresse för "vanliga" hårddiskar längre. Men varför kan SSD:er inte göras i samma storlek som vanliga hårddiskar?
Kan de nu bara komma med en bättre anslutning också. Bara en kabel från moderkort till SSD som bär både ström och data.

Det finns 3.5" SSD, men har inte sett några konsumentmodeller.
Bitmicro e-disk Altima 3.5" Fibre Channel SSD
Bitmicro e-disk Altima 3.5" U320 SCSI SSD