Permalänk
Medlem

Vilken av dessa två skrivare?

Som titeln lyder vilken av dessa två är lämpligast? Det kommer nog bli min flickvän som använder den mest tillsammans med skolarbete.

https://www.dustinhome.se/product/5010808879/workforce-wf-3540dtwf

http://www.netonnet.se/art/dator/skrivare-och-scanner/blackstrale/multifunktion/brother-dcp-j4110dw/184726.6384/

Permalänk
Hedersmedlem

Är färg ett absolut krav?

Jag förordar alltid laser om det går. Ofta använder man skrivaren mycket mindre än man tror och bläcket torkar vilket gör att man i värsta fall måste byta skrivare. Laser har inte de problemen och dessutom tåler de utskrivna sidorna vatten utan att utskriften smetar ut.

Vill du tvunget ha en bläckstråleskrivare rekommenderar jag HP av den enkla anledningen att du byter hela skrivhuvudet på den när du byter patronerna. Patronerna är dyrare, men i gengäld får du perfekta utskrifter när du byter dem oavsett vad som har hänt tidigare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är färg ett absolut krav?

Jag förordar alltid laser om det går. Ofta använder man skrivaren mycket mindre än man tror och bläcket torkar vilket gör att man i värsta fall måste byta skrivare. Laser har inte de problemen och dessutom tåler de utskrivna sidorna vatten utan att utskriften smetar ut.

Vill du tvunget ha en bläckstråleskrivare rekommenderar jag HP av den enkla anledningen att du byter hela skrivhuvudet på den när du byter patronerna. Patronerna är dyrare, men i gengäld får du perfekta utskrifter när du byter dem oavsett vad som har hänt tidigare.

Vi har nog upptäckt att det är tvärtom faktiskt. Hon skriver ut en himla massa!
Färg är ett krav då skrivaren blir mer mångsidig och hon älskar att pyssla.
Har du någon Hp-modell I den prisklassen som du rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Jag kan själv inte så mycket om skrivare, men om krav är färg och att ni skriver ut en massa. Är det då inte mer ekonomiskt att köpa en färglaser ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Vi har nog upptäckt att det är tvärtom faktiskt. Hon skriver ut en himla massa!
Färg är ett krav då skrivaren blir mer mångsidig och hon älskar att pyssla.
Har du någon Hp-modell I den prisklassen som du rekommenderar?

Det bästa av två världar kanske?
Alltså färglaserskrivare.
KÖP INTE BLÄCKSTRÅLE om hon skriver ut MYCKET.
Ni kommer sitta i fattighjon-stugan och få mat av Emil i Lönneberga då.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem

Skriver man inte ut mycket bilder bör man nog undvika bläckstråleskrivare och skriver man ut mycket bilder (läs foton) köper man en bra bläckstråleskrivare eller sublimeringsskrivare, dvs betydligt dyrare.
Laser/färglaser är det vettigaste om man ska ha nått hemma, de är snabba, finns med duplex och färglaser ger skapligt bra bilder utan att kosta 20 kr/sidan i kemi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Jag kan själv inte så mycket om skrivare, men om krav är färg och att ni skriver ut en massa. Är det då inte mer ekonomiskt att köpa en färglaser ?

Skrivet av Lifooz:

Det bästa av två världar kanske?
Alltså färglaserskrivare.
KÖP INTE BLÄCKSTRÅLE om hon skriver ut MYCKET.
Ni kommer sitta i fattighjon-stugan och få mat av Emil i Lönneberga då.
/Lifooz

Skrivet av mrqaffe:

Skriver man inte ut mycket bilder bör man nog undvika bläckstråleskrivare och skriver man ut mycket bilder (läs foton) köper man en bra bläckstråleskrivare eller sublimeringsskrivare, dvs betydligt dyrare.
Laser/färglaser är det vettigaste om man ska ha nått hemma, de är snabba, finns med duplex och färglaser ger skapligt bra bilder utan att kosta 20 kr/sidan i kemi.

Jag märker nu att det fanns en betydligt större vetenskap bakom skrivare än vad jag kände till ^^
Detta kräver lite egen efterforskning!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Superolle:

Jag märker nu att det fanns en betydligt större vetenskap bakom skrivare än vad jag kände till ^^
Detta kräver lite egen efterforskning!

Bläck passar bäst om man skriver ut ganska lite men regelbundet, de måste köras för att inte torka igen och skriver man sällan eller mycket så brukar de bli rätt dyra i drift. De är billiga att köpa in men bläckpatroner kostar ofta lika mycket som de billiga skrivarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bläck passar bäst om man skriver ut ganska lite men regelbundet, de måste köras för att inte torka igen och skriver man sällan eller mycket så brukar de bli rätt dyra i drift. De är billiga att köpa in men bläckpatroner kostar ofta lika mycket som de billiga skrivarna.

Tror jag kommit fram till att bläck är det som passar oss bäst! Min definition av mycket passade inte in när jag gjorde mina efterforskningar ^^
Regelbundet är dock en bättre beskrivning

Rekommenderar du någon av de jag länkat eller finns det något bättre alternativ för runt den prislappen? Jag är inte känslig om det skulle bli dyrare bara det är motiverat!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Superolle:

Tror jag kommit fram till att bläck är det som passar oss bäst! Min definition av mycket passade inte in när jag gjorde mina efterforskningar ^^
Regelbundet är dock en bättre beskrivning

Rekommenderar du någon av de jag länkat eller finns det något bättre alternativ för runt den prislappen? Jag är inte känslig om det skulle bli dyrare bara det är motiverat!

Jag har själv gett upp bläckstråleskrivare eftersom de mest torkar ihop och blir svindyra i drift för mig, jag har bytt till en svartvit laser med duplexutskrift, små foton beställer jag och skulle jag vilja ha stora bilder så känner jag en fotograf som har en proskrivare, bläckstråle lär inte komma in igen men sublimeringsskrivare kunde ju vara nått för att kombinera de bästa egenskaperna hos bläck och laser.
Nej jag har ingen koll på bläckstråleskrivare idag mer än att jag inte vill ha en sån pga dess höga utskriftskostnad och det strul som de innebär med mina utskriftsvanor, dvs mycket papper men med långa mellanrum utan några utskrifter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag som arbetat tidigare i serviceavdelning på just Netonnet skulle hålla mig borta från Epson.
Så kan dela lite av mig av min erfarenhet där.
Gällde främst de lite billigare modellerna men jag har fått ett mkt dåligt intryck av Epson och främst Lexmark efter min tid där.

För att kolla driftkostnader kolla hur mycket papper du kan skriva ut per patron/toner = mest utskrift för pengarna

Laser är oftast billigast då i längden men har en dyrare "startavgift" speciellt om den ska ha extrafunktioner som trådlös utskrift
Laser har knappt något underhåll.
Laser är snabbare och tystare.
Har inte själv testat direkt och jämfört men bläckstråleskrivare ska ha bätte fotoutskrifter, mycket hänger också på vilken typ av fotopapper du använder.
Med bläckstråleskrivare så måste man rätt så ofta göra underhåll dvs rengöringar av patroner och skrivhuvuden = bläcket tar slut snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:
Skrivet av mrqaffe:
Skrivet av Oktay:

Har ni några rekommendationer på en sub 1000kr laserskrivare? Det finns några att välja bland.