Teknikmagasinets(Arachnid Recore) Mekaniska tangentbord

Permalänk
Medlem

Teknikmagasinets(Arachnid Recore) Mekaniska tangentbord

Hejsan!
Idag kollade jag runt lite i Teknikmagasinets nyaste katalog och såg det här tangentbordet:
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/tange...

Enligt mig är det ett väldigt intressant avskalat TKL tangentbord. Visserligen skulle jag vilja ha andra brytare, men ser väldigt avskalat ut så kanske lätt att öppna(och då löda om till andra brytare)?
Vilka tror ni har tillverkat tangentbordet för dem? Och vilka stabilasatorer tror ni det har?
Hälsningar

Permalänk
Medlem

Intressant! Hade inte sett det förut. Jag gillar formfaktorn. Det är väl enbart Costar som tillverkar tangentbord med andra stabilisatorer? Dessa bör väl alltså ha Cherry-stabilisatorer?

Permalänk
Medlem

Jag tänker om det är costar som har tillverkat det på uppdrag av Teknikmagasinet.
Isåfall är ju det väldigt intressant. Då bör det vara en separat kontroller också. Men prissättningen säger emot, om inte teknikmagasinet försöker etablera ett nytt varumärke och säljer dessa med låg marginal.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att man vet inte när detta tengentbord kommer in i lager. Jag känner en som jobbar på Teknikmagasinet och han har inte fått höra något iaf.. Annars ser detta intressant ut !

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av twk:

Intressant! Hade inte sett det förut. Jag gillar formfaktorn. Det är väl enbart Costar som tillverkar tangentbord med andra stabilisatorer? Dessa bör väl alltså ha Cherry-stabilisatorer?

Det kan vara vilka stabilisatorer som helst. CM t.ex. använder sig utav både Cherry och Costar på olika tangentbord. Men tittar man på andra produktbilden så ser man att det sitter en Costarstabilisator under space.

Tycker för övrigt att det där tangentbordet påminner lite om ett CM Rapid i grunden fast slimmare. Samma typsnitt på tangenterna ser det ut som i alla fall.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör

felpost

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Det kan vara vilka stabilisatorer som helst. CM t.ex. använder sig utav både Cherry och Costar på olika tangentbord. Men tittar man på andra produktbilden så ser man att det sitter en Costarstabilisator under space.

Tycker för övrigt att det där tangentbordet påminner lite om ett CM Rapid i grunden fast slimmare. Samma typsnitt på tangenterna ser det ut som i alla fall.

De tangentbord fråm CM som har stabisilatorer från Costar är väl även tillverkade av Costar? Du har rätt att man ser en Costarstabilisator under space. Men det innebär alltså inte per automatik att Costar har tillverkat tangentbordet?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av twk:

Men det innebär alltså inte per automatik att Costar har tillverkat tangentbordet?

Jag är inte helt hundra på detta men jag tror inte det behöver vara så.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av twk:

De tangentbord fråm CM som har stabisilatorer från Costar är väl även tillverkade av Costar? Du har rätt att man ser en Costarstabilisator under space. Men det innebär alltså inte per automatik att Costar har tillverkat tangentbordet?

Värt att tänkta på är att nästan alla kinabrädor kör med costarKOPIOR när det gäller stabilisatorerna. Detta gäller alla Qpad tangentbord, även razers tangentbord som kommer från iOne. Det är verkligen inte Costar kvalitét på dessa tangentbord men ändå har de "Costar" stabilisatorer.

Så att det ser ut att vara Costar stabilisatorer på bilden säger egentligen inte ett smack.

Å andra sidan så verkar detta tangentbord vara avskalat och ha Cherry MX switchar, så det bör inte vara mycket i det som kan gå sönder. De billigare tangentbord som oftast går sönder har ju fler saker som kan gå sönder (LED's, USB portar, macrofunktionalitet i controllern med mera). Har man ett tangentbord med switchar och tangenter utan massa lull lull så kommer det nästan garanterat hålla väldigt länge. Det man kan få byta ut är ju själva tangenterna om det visar sig att de slits ut snabbt, men det är i mina ögon ett icke problem.

För att klargöra, jag håller med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Värt att tänkta på är att nästan alla kinabrädor kör med costarKOPIOR när det gäller stabilisatorerna. Detta gäller alla Qpad tangentbord, även razers tangentbord som kommer från iOne. Det är verkligen inte Costar kvalitét på dessa tangentbord men ändå har de "Costar" stabilisatorer.

Så att det ser ut att vara Costar stabilisatorer på bilden säger egentligen inte ett smack.

Å andra sidan så verkar detta tangentbord vara avskalat och ha Cherry MX switchar, så det bör inte vara mycket i det som kan gå sönder. De billigare tangentbord som oftast går sönder har ju fler saker som kan gå sönder (LED's, USB portar, macrofunktionalitet i controllern med mera). Har man ett tangentbord med switchar och tangenter utan massa lull lull så kommer det nästan garanterat hålla väldigt länge. Det man kan få byta ut är ju själva tangenterna om det visar sig att de slits ut snabbt, men det är i mina ögon ett icke problem.

För att klargöra, jag håller med dig.

Aha, hänger jag med!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sökt runt lite om detta, och har då hittat två andra tillverkare som verkar ha samma bas.
FlashGood G600, http://www.banggood.com/FlashGet-G600-87-Keys-Mechanical-Gaming-Keyboard-Cherry-MX-Blue-Switch-p-89317.html

LBOTS, http://www.aliexpress.com/item/LBOTS-mechanical-gaming-keyboards-Mechanic-alloy-version-mechanical-keyboard-black-shaft-green-axis-87-key-full/2039892028.html

De i just dessa länkar ligger i ungefär samma prisklass, men de som jag fick upp tidigare låg bra mycket högre i pris.

De som gjort recensioner på dessa två verkar vara rätt nöjda, och en hade det även som favorit.

Permalänk
Medlem

När jag kollar på Arachnid Pardosa V2 och jämför med mitt ozone strike pro ser det exakt lika dant ut, bara loggan som skiljer.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ser så ut, kanske samma tillverkare på alla dessa keyboards?
Vi har iaf Lbots, Flashgear, Arachnid, och Ozone.
Alltså, hade varit kul att gå till botten med detta!

Hursomhelst, jag fick knappa lite på teknikmagasinet, och för att vara det enda mekaniska jag knappat på kändes det riktigt trevligt, och ljudet var helt okej i mitt tycke.
Tyvärr hann jag inte känna något mer på chassit eller ge mig själv ett ordentligt helhetsintryck.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Det är nordisk layout i den Arachnid Recore i Teknikmagasinets bild ... men den saknar < > - tangenten helt.
Fail. Det går bort för mig.

CM Storm Quickfire Rapid har man ibland hittat för samma pris.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Oh, Det var faktiskt inget som jag tänkte på när jag stod och knappade, var nog mest upptagen med att känna på hur litet det faktisk var.

Vi kom även in på deras andra modell, och då hittat ett annat märke, efter ha gluttat vidare i forumet så trillade jag över ett till märke på Paradosa V2.
Perixx PX-5000, http://perixx.com/en/products/perixx-pro-1.html

Permalänk
Medlem

Update:
Jag var förbi teknikmagasin två idag, och frågade om jag fick knappa och känna på tangentbordet.

"<|>" tangenten finns med, på rätt ställe, och resterande knappar är som det ska jämte ett ISO.
Kvaliteten är lite bristande, chassit har inte en prefekt passform mellan plastbasen och topplagret i alu.
För mig är detta en väldigt betydande faktor tyvärr, så för min del så går detta bort.
Spacebar gav inte ifrån sig något "rattle" som tur var, vilket jag började få en feeling av.

Permalänk
Medlem

Har nu inhandlat ett exemplar. Fick ingen manual med vad jag kan se så jag försöker lista ut vad som är vad.

Tycker inte passformen är något man märker. Det finns en liten kant, men har svårt att se om det kunde gjorts så mycket man märker. Men det beror väl hur mycket pedant man är.

Alla tangenterna verkar sitta där de ska sitta.

Tangenterna känns som mer något mer motstånd än mitt Steelseries 6GV2 Cherry MX Red, trots att dessa också är Cherry MX Red. Tangentbordet är väl rätt slimmat men däremot känns det som som om avståndet mellan tangenterna är något längre (någon millimeter eller två i glipa) jmf bådet Steelseriesen och med mitt Filco Majestouch 2 TKL, trots att det är mindre än dem båda. Så man får vänja sig lite att träffa rätt.

Siffrorna lyses upp något svagare svagare än tex dess shift-kombination (tex #). Samma med tex understreck (_) för streck-tangenten (-). Vet inte om det ska vara så.

Får skriva mer och se om de är bra eller inte. Gör många fel just nu. Space känns bra.

I Ubuntu 14.04 funkar iaf följande kombinationer med funktionstangenten (istället för höger windows)
F5 = play/pause
F6 = stop (i spotify blir det samma som pause)
F7 = bakåt låt
F8 = framåt låt
F9 = är noter på tangenten, startar förmodligen en mediaspelare, men händer inget för mig
F10 = mute
F11 = sänk volym
F12 = höj volym
Print Scr = Game mode, stänger av vänster windows, vet inte om den gör något mer
Scroll lock = ändrar bakgrundsbelysningen stegvis eller blinkande

Okända kombinationer
F1 = ms-
F2 = ms+
F3 = rps-
F4 = rps+

Sen gissar jag att dessa är macrotangenter, men har inte ännu lyckats använda dem
Insert = M1
Home = M2
Page up = M3
Delete = M4
End = M5
Page down = M6

Permalänk
Medlem

I Windows 10 TP så startart Fn+F9 (noterna) mediaspelaren. I övrigt verkade allt fungera likadant.

Lyckades inte heller i Windows att göra något med de okända kombinationerna.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av fetbaffe:

I Windows 10 TP så startart Fn+F9 (noterna) mediaspelaren. I övrigt verkade allt fungera likadant.

Lyckades inte heller i Windows att göra något med de okända kombinationerna.

Om jag tolkar förkortningarna rätt så är de okända; ms = millisekunder, och rps = repeats per second. Skulle tro att det med andra ord betyder att ms är pollingrate och rps är hur många gånger per sekund en bokstav ska repeteras om du håller inne en knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetbaffe:

I Ubuntu 14.04 funkar iaf följande kombinationer med funktionstangenten (istället för höger windows)

Hmm.. samma som för CM Storm Quickfire Rapid, Rapid-I och Novatouch.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om jag tolkar förkortningarna rätt så är de okända; ms = millisekunder, och rps = repeats per second. Skulle tro att det med andra ord betyder att ms är pollingrate och rps är hur många gånger per sekund en bokstav ska repeteras om du håller inne en knapp.

Tack, gissade att det var något sådant. Märker dock ingen större skillnad hur mycket jag än trycker på dem.

Permalänk
Medlem

Fick svar från Teknikmagasinets support idag och de sa att det kommer komma en mjukvara senare under våren för att kunna ställa in personliga inställningar för knappar mm. Den kommer att finnas tillgänglig på Teknikmagasinets hemsida.

Ingen manual finns att tillgå.

Permalänk
Medlem

Knapprade lite på det igår och tog med tangentbordet till jobbet idag och skrev en del kod på det idag.

Tycket verkligen om space-tangenten. I övrigt fungerar det bra. Än så länge fortfarande lite ovant. Eftersom tangenterna är upphöjda så innebär det att det är något högt, så man kan inte rikigt vila händerna (halvt) på skrivbordet när man skriver. På det sättet är det lite likt mitt Filco Majestouch 2, tillskillnad från mitt Steelseeries.

Helst skulle jag vilja ha ett TKL med Cherry MX Black, men det är rätt svårt att få tag på (som tex CM Storm Quickfire som nämndes ovan). Jag vill ha lite manligt motstånd tror jag när jag skriver kod, och inte lätta gaming-tangenter.

Men hur som helst tycker jag nog det var värt 599 kr, om jag tex jmf med mitt Steelseries som ligger i samma prisklass.

Än så så jag tror jag behåller detta och lägger det till samlingen. Man kan inte få brist på tangentbord

Ska fortsätta knacka kod och ska se hur det går. Ska väl testa lite gaming var det lider, men det var inte därför jag köpte det.

Permalänk
Medlem

På lappen på undersidan står bla

MODEL MO.:TK540
Made in China
www.teknikmagasinet.com

Permalänk
Skrivet av fetbaffe:

Fick svar från Teknikmagasinets support idag och de sa att det kommer komma en mjukvara senare under våren för att kunna ställa in personliga inställningar för knappar mm. Den kommer att finnas tillgänglig på Teknikmagasinets hemsida.

Ingen manual finns att tillgå.

Inte konstigt att det är billigt då Så dom fixar mjukvaran när dom har mer pengar helt enkelt

Känns tangentbordet stabilt och känns inte plastigt?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte konstigt att det är billigt då Så dom fixar mjukvaran när dom har mer pengar helt enkelt

Känns tangentbordet stabilt och känns inte plastigt?

Jag har kört med det sen i fredags, tycker det känns stabilt.
Funktionsknapparna för musik- och ljudstyrning funkar kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte konstigt att det är billigt då Så dom fixar mjukvaran när dom har mer pengar helt enkelt

Känns tangentbordet stabilt och känns inte plastigt?

Tycker det känns bra. Inte mer plastigt än andra tangentbord i samma prisklass. Inte lika gediget som Filco Majestouch 2, som är en rejäl best man skulle kunna klubba någon med, men samtidigt kostade Filcon mer än dubbelt så mycket än detta (ca 1500kr).

Kodade en hel del igårkväll på det och det var som på julafton så mitt privata projekt fick bra skjuts. Tog med det till jobbet idag med och lekte lite till. Har inte riktigt lärt mig sättningen ännu. Ytan på tangenterna är slät och skön. För min del hade tangenterna kunnat vara någon millimeter större åt alla håll. Föredrar stora tangenter som sitter tätt före höga torn som sitter glest.

Alu-stycket ger en bra känsla och de har valt rätt färg på det, rött ihop med med den röda bakgrundsbelysning ger ett bra utseende. Många gamingtangentbord har en tendens att se för jävliga ut.

Piltangenterna hittar man lätt till i och med att de sticker upp så mycket ur plattan. Det är bra.

Jag brukar i princip aldrig höja upp tangentbord med hjälp av tassarna på undersidan, för det brukar ge en sådan rejäl attackvinkel, men här är det rätt lagom och kan funka beroende lite på sittställning. Så här hemma kör jag ibland upphöjt men inte på jobbet.

I stort är jag positivt överraskad till tangentbordet. Om jag ska lista kritik

1) något högt, så man måste lyfta händerna något (iofs inte ovanligt för mekaniska tangentbord)
2) avsaknad av instruktionsbok för att förklara samtliga tangenters funktion
3) ingen mjukvara (ännu) för att kunna använda de mer avancerade tangenterna
4) Namnet på produkten. Archnid? Arknid? Araknid?

Och av dessa är det bara 1) jag kan se som negativt, det övriga bryr jag mig inte om eftersom jag aldrig håller på med inbyggda macron.

Permalänk
Medlem

Det var ju rätt snyggt faktiskt. Gillar dock inte spindlar..

Dold text
Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Skaffade ett Arachnid Recore för ett par dagar sen, kan bara rekommendera det, riktigt bra bygge, stabilt, snyggt, riktigt bra pris, tio olika nivåer på belysningen.

Permalänk

bra funktioner

köpte detta igår och jag är mycket imponerad. den har all som jag ville ha i ett mindre format, är otroligt imponerad över pris till design och funktion. kan inte säga mycket om kvaliteten då jag bara ägt den 1 dag men det känns som ett stabilt bygge. kommer leta upp denna tråden igen om det skulle bli fysiska problem senare i tangentbordets liv.