Permalänk
Medlem

Vilket redigeringsprogram?

Hej! Har nu köpt en dator, det blev en Lenovo Z50-70. Hade tänkt köpa ett redigeringsprogram till den nu men skulle behöva hjälp med vilket jag ska köpa. Programmet ska kunna användas till att redigera bilder och filmer. Har kollat lite på det här https://www.dustinhome.se/product/5010803514/photoshop-elemen... . Eller finns det något annat bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storsjö:

Hej! Har nu köpt en dator, det blev en Lenovo Z50-70. Hade tänkt köpa ett redigeringsprogram till den nu men skulle behöva hjälp med vilket jag ska köpa. Programmet ska kunna användas till att redigera bilder och filmer. Har kollat lite på det här https://www.dustinhome.se/product/5010803514/photoshop-elemen... . Eller finns det något annat bra?

Ladda ner demos på olika program, köp sedan det du gillar bäst!

Visa signatur

Admin på Minecraft Servern Noritus.
Ansöka till servern HÄR: http://http://www.sweclockers.com/forum/144-spelservrar-och-klanspel/1307830-vanilla-minecraft-server-soker-aktiva-spelare-och-admins/
Leksakerna får inte plats här :(

Permalänk
Medlem

Okej, har du något tips på olika program då? Orkar inte sitta och ladda ner en massa olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storsjö:

Okej, har du något tips på olika program då? Orkar inte sitta och ladda ner en massa olika

Photoshop för bilder, adobe premiere för film.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Okej, då är alltså det jag länkade till bra då?

Permalänk
Medlem

För många människor skulle det förmodligen räcka med http://apps.pixlr.com/editor/ för bilder, kanske även för dig?

Permalänk
Medlem

Det där verkar ju krävas internet för att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storsjö:

Det där verkar ju krävas internet för att använda?

Ja, ska du resa någonstans där det inte finns internet?

Permalänk
Medlem

Näe men vill ha ett riktigt installerat.

Permalänk
Medlem

Bra tips cbtcp

Visa signatur

$$

Permalänk

För bilder kanske Gimp och/eller RawTherapee skulle fungera (beror på vilken typ av bildredigering du är ute efter). Båda är gratis och skulle enligt mig kunna ersätta Photoshop/Lightroom i många fall. För videoredigering finns Adobe Premiere, Sony Vegas, något från AVID och säkert många fler. Det kan vara värt att ta en timme eller två för att kolla på demos/trials för dessa program, inte så roligt om du köper ett och blir missnöjd.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Testa Lightroom 5, för bilderna.

Permalänk
Medlem

Okej, tack! Ska sätta mig och kolla igenom lite filmer på youtube tror jag

Permalänk
Medlem

Paint.net är också ett helt okej program! Finns inte alls lika mycket som i photoshop, men det är gratis! Eventuellt kan du tanka ner photoshop cs3, som är gratis nu från adobe (?).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Lightroom för bilder / Photoshop
Sony Vegas eller Adobe Premiere för video redigering.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på Lightroom och Photoshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storsjö:

Okej, har du något tips på olika program då? Orkar inte sitta och ladda ner en massa olika

DxO Optics Pro + Topaz Labs plugin paket rekomenderas för bildredigering

Permalänk
Medlem

Vad är det som är bättre med det jämfört med Photoshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storsjö:

Vad är det som är bättre med det jämfört med Photoshop?

Photoshop är väl mer för att rita bilder, medans dom jag rekomenderade är mer för att redigera foton.
DxO, Capture One och Lightroom är väl dom tre största för fotoredigering.

Permalänk
Medlem

Om du menar på att Photoshop är för att rita bilder så verkar du inte ha så bra koll. Har kollat på adobes hemsida nu och Adobe är mer för redigering och Lightroom är mer för att ordna upp bland sina bilder osv. Lightroom verkar vara mer ett komplement till Photoshop som jag fattat det jobbar med Photoshop på skolan så jag vet vad man kan göra där

Permalänk
Medlem

Har inte hundra koll på photoshop då jag inte har det programmet.
Men Lightroom är ju speciellt för att redigera bilder.
Sedan att det även finns en sorterings funktion, med det finns i andra program också.. PaintShop Pro, Capture One etc.

Topaz är ju ett plugin paket som fungerar med Photoshop, PaintShop Pro och kanske även andra program som PhotoPaint etc.. men finns också ett Topaz PhotoFXLab som det går att köra alla deras plugins i om man inte har photoshop.. vilket är ganska nice

Permalänk
Medlem

De jag rekommenderar är Lightroom, Photoshop och Premiere..

Lightroom: För den glada amatören som vill kunna redigera sina bilder och samtidigt ha ett lätt smidigt och sökbart bibliotek, för sina bilder. Det är dock många "proffs" som använder detta program också, som komplement till PS.

Photoshop: För den lite mer avancerade fotografen, som gillar att pula med sina bilder till perfektion.

Premiere: Bra videoredigeringsprogram som finns i två utgåvor. Premiere för amatören och Premiere PRO för de mer avancerade filmarna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk

Min erfarenhet av Premiere Elements är att det förvisso är rätt ok men det är väldigt långsamt när man ska exportera sina färdiga filmer, det tar en vääldig tid att spara sina filmer (HD i mitt fall). Konkurrenter såsom Cyberlink Powerdirector är mycket mycket snabbare.
För enklare videoredigering kan jag faktiskt rekommendera Nero Video som kommer i Nero-paketet, det är dessutom rätt snabbt att arbeta med.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Gör inget om det tar lite tid att exportera, bara det är lätt att jobba med och man kan utvecklas i.

Permalänk
Medlem

Men vad är det för skillnad mellan dessa ovan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storsjö:

Samsung S3 är billigare än S5 med... Det är märkligt.
Jag jobbade på Adobes support tills de outsourcade den till asien.
om du är noob så är PEPE (PSE+PRE)att föredra. Men det är ändå ganska kompetent och räcker långt om du inte planerar arr försörja dig som filmare/fotograf. En fördel är att det delar placering, och namn på verktyg/menyer med Adobes övriga produkter så den dag du tycker att du vill kliva upp till PS/PP så är du redan bekant med en massa. Sluta titta på Dustin och köp direkt av Adobe istället. Det finns fördelar.

Om du kan producera en skarp (eller suddig) bild på ett studentkort så får du en skaplig rabatt på PEPE.
Om du vill köpa en av deras dyrare sviter eller cloud så är studentrabatten helt sinnessjukt bra.

Så gott som samtliga av Adobes produkter kan laddas ned som fullversion och användas fritt i 30 dagar för att man ska kunna testa vad som passar en bäst.

Permalänk
Medlem

Tack! Har laddat ned Adobe Photoshop och Adobe Premiere och tycker det är väldigt bra att arbeta i. hittar inga fullversioner på Adobes hemsida, bara prenumerationer, skulle du kunna länka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storsjö:

Tack! Har laddat ned Adobe Photoshop och Adobe Premiere och tycker det är väldigt bra att arbeta i. hittar inga fullversioner på Adobes hemsida, bara prenumerationer, skulle du kunna länka?

Fullversioner = free trail under 30 dagar, http://www.adobe.com/downloads.html

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storsjö:

Men vad är det för skillnad mellan dessa ovan?

Till att börja med är den ena på svenska och den andra engelska.
Tolvan är äldre än tretton. De har en uppdateringscykel på två år. När de är klar med en version så förbättrar de den i två år och släpper den sedan med en högre siffra.
Man kan uppdatera från tidigare versioner till ett reducerat pris och rabatten är relaterad till hur gammal version du har. PEPE är dock så billigt till att börja med så det är inte en superstor rabatt.
Köp ändå den senaste versionen.
Skillnaderna mellan versionerna ser du här.