Helium Diskar - Bra eller Dåligt?

Permalänk

Helium Diskar - Bra eller Dåligt?

Ville bara höra vad folk tycker om denna teknik.

I mina ögon är det en extremt dålig teknik då den inte är hållbar.
Heliumet räcker ju bara i några år, sen börjar det läcka ordentligt vilket innebär att HDD kommer dö snart därefter.

HDD har dåligt med liv som det är, men normalt så håller ju en HDD i 5-10år utan problem så länge allt är väl.
Men med Helium är det garanterat att den inte kan klara 10år hur man än gör, den kommer automatiskt dö efter 5 år (eller något sånt).

Va tycker ni, struntar ni i det så länge den håller 3år, eller vill ni som ja kunna ha den tills den dör av slitage på riktigt och inte bara av att en gas tar slut?

Permalänk
Medlem

Jag tycker heliumdiskar är bra, det är mer för oss konsumenter att välja på. Heliumdiskar tillåter större diskstorlekar och minskar rotationsmotståndet och därmed strömförbrukningen.

Jag kan alltså som konsument välja mellan att köpa en heliumdisk med storlek och strömförbrukning som fördel, men ytterligare en möjlig felkälla som nackdel.

Ogillar jag det kan jag köpa två luftdiskar i stället, kanske få bättre hållbarhet om jag siktar på många års drift, men den hållbarheten betalar jag för med fysiskt utrymme och strömförbrukning.

Skrivet av Zero Walker:

I mina ögon är det en extremt dålig teknik då den inte är hållbar.

Fast ingen annan teknik är särskilt hållbar heller. Det är nog få som skulle lita på hållbarheten hos en traditionell hårddisk med över fem år bakom sig.

Skrivet av Zero Walker:

Heliumet räcker ju bara i några år, sen börjar det läcka ordentligt vilket innebär att HDD kommer dö snart därefter.

Har du någon källa på detta? Jag har endast sett spekulationer i kommentarsfält, inget annat.

Skrivet av Zero Walker:

Va tycker ni, struntar ni i det så länge den håller 3år, eller vill ni som ja kunna ha den tills den dör av slitage på riktigt och inte bara av att en gas tar slut?

Det känns inte som någon idé att jämföra heliumdisk med luftdisk, eftersom de täcker upp olika områden. En heliumdisk köper du för att få största möjliga utrymme i en disk, det går helt enkelt inte att uppnå i en traditionell luftfylld disk.

Så frågan du ska ställa dig själv är väl snarare, behöver jag en extremt stor disk som löper större risk att gå sönder inom, säg 5+ år eller har jag plats för flera mindre luftdiskar?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Enda ja vet om Heliumet är vad ja läst. Tror skaparna själva sagt något sånt, kan ha fel.

Men visst som du säger, struntar man i nackdelen som förkortar livet (om det nu är 5år som lär ta kål på disken först) och bara vill ha storleken, då kör man ju självklart med det. Håller klart med att det är bra med alternativ.

Men som i grund menade jag att ja undrar om folk är bekymrade över att HDD som redan nu inte är jätte hållbara (även om ja haft tur och kunnat driva dom i många år utan problem, förutom en disk just nu som har 3 sektorer fel på) till att försämra den ännu mer genom att sätta ett (som ja tolkar det) strikt tidsur tills det börjar läcka.

Om det nu inte stämmer och den kanske börjar läcka efter 5-15år och det är lite random, då gör det nog inte så mycket.
Men som ja förstår det är det mer konkret, till skillnad mot slitage som kan få disken att dö random, dock har man va ja förstår ofta tid på sig. Inte så att den är frisk ena dagen, sen dog den andra, den dör sakta, sen accelererar det. Helium lär ta kål på disken snabbt när det väl tar slut då diskarna bör kollidera.

Permalänk

[QUOTE=Zero Walker;15051417]I mina ögon är det en extremt dålig teknik då den inte är hållbar.
Heliumet räcker ju bara i några år, sen börjar det läcka ordentligt vilket innebär att HDD kommer dö snart därefter.[/QUOTE]
Med tanke på att tekniken är ganska ny än: Det här återstår väl att se? Jag har bara sett att HGST (som tillverkar heliumfyllda diskar) räknar med en livslängd på 3-5 år för heliumfyllda diskar, givet

  • tillförlitlighetskriterier

  • livslängd som en följd av teknikutveckling -- kanske räknar de med att dagens diskar kommer att vara för små och långsamma för att vara drifteffektiva om 3-5 år?

  • hårddiskens livslängd som en följd av produktlinjens livslängd. Om det inte går att få tag på ersättningsdiskar ser nog många leverantörer till att byta till en senare generation diskar, för att slippa hålla reservdelslager själva. Och leverantörers supportåtaganden mot kund brukar ligga i intervallet (...wait for it...) 3-5 år.

Kort sagt: Vi vet inte vad som har vägts in i bedömningen av livslängd. Kanske skulle en bedömning av en luftfylld disk ge samma livslängd?

Citat:

Men med Helium är det garanterat att den inte kan klara 10år hur man än gör, den kommer automatiskt dö efter 5 år (eller något sånt).

Som sagt: det återstår att se. HGST anger MTBF till 2 miljoner timmar för en heliumdisk med 6 TB kapacitet. För en luftfylld disk med samma kapacitet är siffran också 2 miljoner timmar. Jag har heller inte sett att garantiperioden för heliumfyllda diskar skulle vara en annan än för luftfyllda.

Citat:

Va tycker ni, struntar ni i det så länge den håller 3år, eller vill ni som ja kunna ha den tills den dör av slitage på riktigt och inte bara av att en gas tar slut?

Well, garantiperioden för HGSTs diskar är fem år, så kostnaden för en fallerad disk efter tre år blir ju ganska liten. Efter fem år brukar diskar vara för små och svåra att ersätta, så då har de flesta redan gått över till nästa generation.

Där behoven av superhög lagringsdensitet finns så ses nog en eventuell kortare livslängd inte som något större bekymmer -- där kommer man att byta produktgeneration så fort möjligheten till högre lagringsdensitet finns.
Övriga sitter kvar på 4TB-diskar ett tag till.

Permalänk

Men även med det inräknat att Luft vs Helium kan bli samma.
Läcker inte Heliumet efter produktionen?
Vilket isf innebär att om du köper en gammal disk som legat på hyllan, har den lite tid kvar för att den läckts?

Vet inte om den läcker när den inte är på, men det bör väl vara så. Tror dom säger 5år efter produktion, inte 5år aktiv (inom Helium då).

Problemet ja egentligen har är hur den dör. Men man får väl återse tills det finns mer fakta.
Jag är rädd att när det väl börjar läcka så dör den extremt fort, så man skulle inte våga ha viktig data på såna diskar. (Även fast ja har backups).

Men ja hoppas ju självklart att jag är för skeptiskt och att Heliumet inte alls påverkar det i sin helhet. Men till skillnad mot annan teknik så säger dom rakt ut nu "Den läcker, sen dör den" i princip:P

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat tror jag inte att det är ett jätte problem med läckande He. Finns en hel del utrustning som kör med He och inte läcker. Väldigt många instrument och installationer testas med He för att kolla efter läckor så de måste vara täta nog för att He inte ska läcka ut (detektorer vi kör med kan märka några atomer per sekund i läckage). Det är inte helt enkelt att täta för He men knappast omöjligt. Jämfört med resten av disken skulle jag tro att det är relativt enkelt.

Permalänk

Var det inte ett stort problem att täta?
Därför har det inte används innan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zero Walker:

Var det inte ett stort problem att täta?
Därför har det inte används innan?

Det är klart att det är svårare att täta än att ha öppet som idag. Men He används på många ställen och det är relativt gammal teknologi. Så ja det krånglar till tillverkningen och kraven på tätningen. Med andra ord inget man gör om det inte finns väldigt bra skäl till det. I detta fall finns dessa skäl och då är det värt att krångla till det.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett jävla slöseri på helium. Finns bättre användning av denna ädla gas.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Är väl bättre än ballonger måste ja säga.
Men man kan ju skapa Helium så man kan ju se det på det sättet, det skapar jobb;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Var det inte ett stort problem att täta?
Därför har det inte används innan?

Njae. Vi har lysrör, neonljus, kylskåp mm.
Ja de läcker lite, men de kan göras att hålla i 10+ år utan problem.

Dagens hårddiskar räknar jag inte mer än 3år livslängd även på luft, då toleransnivåerna är skrämmande låga.
Sen har de inte heliumet vidare högt tryck, så påfrestningarna är inte så stora.

Största anledning till att de görs först nu är att de inte kan lagra mer idag på dessa skivor. Och marknaden skriker efter större hårddiskar... samtidigt som helium reserverna i världen är lägre än någonsin.

Kort sagt, de måste börja utvinna otroliga mängder Helium snart för att täcka industriernas behov...

Permalänk

Jo men när det nu är låga, och vi vill ha mer sätts det ju press på marknaden? (iaf om det blir populärt).
Men känns ändå fel väg, om vi måste använda Helium för att komma förbi gränserna känns det som vi är lite ut på fel mark.

3år känns extremt lågt, inga av mina diskar har direkt dött (förutom när ja själv råkat paja dom, och det av andra skäll).
Har en disk med trasiga sektorer (3) och det är den enda, och den är väl köpt 2011 tror jag, December vill ja minnas. Innan HDD priserna kom, kanske var 2012 blir osäker.

Den har varit aktiv i 22889 timmar. Vilket typ alla mina diskar har, dock den mest aktiva har en timer som resetas när man startar om, så kan inte se den totala tiden va ja vet vilket är synd.

Sen har ja två på 30k timmar typ, dock ena har fått fel på några stora filer. Tror det kan ha berott på något annat dock, eller att dom legat för länge och magnetismen försvagats. För den har inget fel på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Jo men när det nu är låga, och vi vill ha mer sätts det ju press på marknaden? (iaf om det blir populärt).
Men känns ändå fel väg, om vi måste använda Helium för att komma förbi gränserna känns det som vi är lite ut på fel mark.

3år känns extremt lågt, inga av mina diskar har direkt dött (förutom när ja själv råkat paja dom, och det av andra skäll).
Har en disk med trasiga sektorer (3) och det är den enda, och den är väl köpt 2011 tror jag, December vill ja minnas. Innan HDD priserna kom, kanske var 2012 blir osäker.

Den har varit aktiv i 22889 timmar. Vilket typ alla mina diskar har, dock den mest aktiva har en timer som resetas när man startar om, så kan inte se den totala tiden va ja vet vilket är synd.

Sen har ja två på 30k timmar typ, dock ena har fått fel på några stora filer. Tror det kan ha berott på något annat dock, eller att dom legat för länge och magnetismen försvagats. För den har inget fel på sig.

Alltså, för mig är alla dina diskar med udda fel, trasiga. En disk som har skadade sektorer eller fel vågar jag inte lägga viktig info på, iaf inte utan att det också ligger backup på minst 2 st till som är pålitliga.
Jag själv har 40 och 80GB system diskar som snurrat både 50k och tom 59k timmar utan ens ha ett enda fel, sektor eller annat. Det är så diskarna var förr.
Nu känns det som de rasar bara man nyser i närheten...

Framtiden är osäker, då flashminnet måste mogna mer och kunna ha bättre offline hållbarhet. Men samtidigt, om bara priserna faller bra nog, så kommer nog SSD att ta över helt från hårdiskarnas online media. Det enda gången hårddisken är att föredra då är offline backup, iaf tills annan metod blir bättre. Men samtidigt skulle jag inte lita på en offline helium disk mer än en SSD. Då de båda har hög odds att rasa i det tysta, utan att du vet det förrän det är försent.

Kort sagt, utvecklingen har stannat av. Vi har nått en nivå där vi börjar träffa på fysikaliska problem, och naturens lagar verkligen sätter stopp.
Visst kan vi arbeta oss runt en del av dessa, men där kommer priset in i bilden. Vad är vi beredda på att betala?