Intel 520 SSD 2*512 Gb urusel prestanda

Permalänk
Medlem

Intel 520 SSD 2*512 Gb urusel prestanda

Hej!

Jag har ett par stycken Intel 520 SSD diskar på vardera 512 Gb till min jobbdator. I den kör jag sedan vmware workstation där jag kompilerar programvara.
Jag tycker det går rejält slött att jobba med de virtuella burkarna så jag körde lite SSD benchmark och prestandan verkar minst sagt usel.
I AS SSD så får jag t.ex. 511 MB/s i read och 186 MB/s i write under "seq" men däremot får jag under "4k" 0,38 MB/s i write och jag orkar inte ens vänta tills testet ska gå klart. (ska ta 1 timme cirka).

Provade "ATTO Disk Benchmark" och körde en standard transfer size på mellan 0,5 KB till 8192 KB. Då får jag där t.ex. på 128 KB cirka 70 MB/s för att sedan sakta stiga till 400-500 MB/s först vid 2048 KB. Vid 8 KB och ner till 0,5 så syns knappt staplarna ens. 0,5-2 ser jag dem inte alls!

Datorn de sitter i är en HP Workstation Z620 och jag har kört någon diskcontrollerupdate men det blir samma sak. Inga utropstecken i enhetshanteraren.

Någon som har tips? Jag får samma resultat med bägge diskarna så jag misstänker att det inte är något fel på diskarna i sig utan på kontrollern eller någon annan felkonfiguration.

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Medlem

Ush, det var usla.

Tolkar det som du kör RAID?
Mina första tankar är, alignment på vardera disk? Klusterstorlek?

Vet du att TRIM fungerar?
har du OP? %?

Min tanke är att de inte är rätt alignade samt 100% fulla (i.o.m. RAID utan TRIM). Då får nästan alla SSD problem...

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Nej jag kör de inte i RAID. Det är cirka 50 Gb ledigt på vardera disk.
Hur ser jag eg. klusterstorlek?
Var kollar jag alighment? Vet inte vad det är.
TRIM vet jag inte vad det är
OP vet jag inte vad det är. Over provisioned kanske? hur kollar jag det?

Skrivet av Paddanx:

Ush, det var usla.

Tolkar det som du kör RAID?
Mina första tankar är, alignment på vardera disk? Klusterstorlek?

Vet du att TRIM fungerar?
har du OP? %?

Min tanke är att de inte är rätt alignade samt 100% fulla (i.o.m. RAID utan TRIM). Då får nästan alla SSD problem...

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agathorn:

Tack för svaret. Nej jag kör de inte i RAID. Det är cirka 50 Gb ledigt på vardera disk.
Hur ser jag eg. klusterstorlek?
Var kollar jag alighment? Vet inte vad det är.
TRIM vet jag inte vad det är
OP vet jag inte vad det är. Over provisioned kanske? hur kollar jag det?

Okej.
Kluster är mest viktigt i RAID. 4k är standard, och bör fungera bra.
Allignment kan du se i AS SSD upp till vänster. Du ser vilken drivrutin och vilken alignemnt den har.
TRIM är ett kommando för att säga till SSDn att "nu är kluster X-Y tomt" när du tar bort en fil. Detta gör att SSDn kan städa och tömma dessa i lugn o ro, så att den kan ge bra prestanda när du behöver det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29

OP är precis som du anade. Det kan du enklast kolla i diskhanterare eller partitionsprogram.
Kort sagt, mängden ledigt utrymme som inte har en partition, utan är helt oanvänt utrymme, är OP.
De rekommenderas minst 10%, upp till 20-25% om du skriver mycket data. I ditt fall tror jag 10% hade räckt bra dock, eftersom det är stora diskar.

Gällande drivrutiner, i AS SSD, vilken är det som är aktiv?

Permalänk
Medlem

Jag har partitionerat allt utrymme. En partition per disk.

I AS SSD uppe till vänster står det:

ATA INTEL
400i
iaStorA - OK
1024 K - OK
447,13 GB

Jag körde kommandot fsutil behavior query DisableDeleteNotify i en kommandoprompt och fick svaret "0" vilket väl indikterar då att TRIM är påslaget.

Skrivet av Paddanx:

Okej.
Kluster är mest viktigt i RAID. 4k är standard, och bör fungera bra.
Allignment kan du se i AS SSD upp till vänster. Du ser vilken drivrutin och vilken alignemnt den har.
TRIM är ett kommando för att säga till SSDn att "nu är kluster X-Y tomt" när du tar bort en fil. Detta gör att SSDn kan städa och tömma dessa i lugn o ro, så att den kan ge bra prestanda när du behöver det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29

OP är precis som du anade. Det kan du enklast kolla i diskhanterare eller partitionsprogram.
Kort sagt, mängden ledigt utrymme som inte har en partition, utan är helt oanvänt utrymme, är OP.
De rekommenderas minst 10%, upp till 20-25% om du skriver mycket data. I ditt fall tror jag 10% hade räckt bra dock, eftersom det är stora diskar.

Gällande drivrutiner, i AS SSD, vilken är det som är aktiv?

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Medlem

Har HP Z420 med en eftermonterad Kingston 120GB V300 (Datoransvarig som valt delar). Trodde det var den dåliga V300 som gjorde resultatet (liknande ditt) med AS SSD för min 4K tar också år och dar. Jag tror Datoransvarig klonade hårddiskarna om det kan påverka...

Mig påverkar detta inte så mycket då all lagring sker mot server, men om du hittar någon lösning vore det intressant.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agathorn:

Jag har partitionerat allt utrymme. En partition per disk.

I AS SSD uppe till vänster står det:

ATA INTEL
400i
iaStorA - OK
1024 K - OK
447,13 GB

Jag körde kommandot fsutil behavior query DisableDeleteNotify i en kommandoprompt och fick svaret "0" vilket väl indikterar då att TRIM är påslaget.

Att Trim fungerar på värd-systemet ja. Men hur det är med virtuella system, vete...
Teoretiskt så uppdaterar den ju samma fil (virtuella hddn) och inget tas bort, så TRIM borde inte fungera optimalt. Med lite OP kan dock Garbage Collection i disken göra det jobbet.
Det är ju relativt billigt att prova med några % OP om du kan, för allt annat ser bra ut. Bara att minska nuvarande partitioner, så att du får ledigt utrymme.
1M alignment, iaStorA är intels drivare, så allt bra där med. Att TJ har problemet också får en att undra vad ni har gemensamt. Ni har samma chipset av vad jag kan se. Olika SSD dock.

Ahathorn, du sa att sekventiell läs/skriv var okej. Så det är frågan om problem med IOPs, vilket ofta är optimeringar och drivrutiner. Du hade också testat uppdaterat drivare (antar då från Intels hemsida?)
Har du laddat ner ny firmware till dina 520? Vill minnas att där kom en uppdatering nu i somras för att fixa kompatibilitetsproblem.

Är det något prestanda skillnad om du kör på VHDn eller i det riktiga systemet?
Är prestandan lika illa på båda diskarna, alltså bottnar de på samma hastighet?
Har du ett virusskydd som kanske spökar?

TJ: Sparka den datoransvariga... kan man inte kolla upp så pass när man köper hårdvara till företag Xeon maskiner, så man köper V300 skräp, ska man också få leta nytt jobb.
I detta fallet dock är det nog något annat som är flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att Trim fungerar på värd-systemet ja. Men hur det är med virtuella system, vete...
Teoretiskt så uppdaterar den ju samma fil (virtuella hddn) och inget tas bort, så TRIM borde inte fungera optimalt. Med lite OP kan dock Garbage Collection i disken göra det jobbet.
Det är ju relativt billigt att prova med några % OP om du kan, för allt annat ser bra ut. Bara att minska nuvarande partitioner, så att du får ledigt utrymme.
1M alignment, iaStorA är intels drivare, så allt bra där med. Att TJ har problemet också får en att undra vad ni har gemensamt. Ni har samma chipset av vad jag kan se. Olika SSD dock.

Ahathorn, du sa att sekventiell läs/skriv var okej. Så det är frågan om problem med IOPs, vilket ofta är optimeringar och drivrutiner. Du hade också testat uppdaterat drivare (antar då från Intels hemsida?)
Har du laddat ner ny firmware till dina 520? Vill minnas att där kom en uppdatering nu i somras för att fixa kompatibilitetsproblem.

Är det något prestanda skillnad om du kör på VHDn eller i det riktiga systemet?
Är prestandan lika illa på båda diskarna, alltså bottnar de på samma hastighet?
Har du ett virusskydd som kanske spökar?

TJ: Sparka den datoransvariga... kan man inte kolla upp så pass när man köper hårdvara till företag Xeon maskiner, så man köper V300 skräp, ska man också få leta nytt jobb.
I detta fallet dock är det nog något annat som är flaskhalsen.

Ursäkta sent svar. Jag har varit bortrest.

Prestandan mäter jag enbart i hostläget, alltså den fysiskt installerade Windows 7 installationen.

Firmwareversionen är 400i enl. Intel Solid state drive toolbox som är fräscht nerladdat och kört. (har även kört någon optimering osv där i men det blev ingen skillnad).

Och ja, samma prestanda på bägge diskarna. Och ja, jag har testat att avaktivera antivirus utan att det blev någon skillnad. Även självklart omstart av datorn osv.

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Vila i frid

Har du aktiverat skrivcachen i LSI-adapterns kontrollmjukvara dvs HP Smart Storage Administrator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har du aktiverat skrivcachen i LSI-adapterns kontrollmjukvara dvs HP Smart Storage Administrator?

Jag har inte den programvaran installerad och när jag går till drivers sidan för HP Z620 så finns den inte med där. En googling av namnet tycker jag mer antyder att programvaran är till för proliant servrar?

Visa signatur

Gigabyte EP35-DS3, Intel Core2 Duo E6750@3,5 Ghz, 4 GB RAM, Asus 8800 GTS@Ultra speed, Eizo FlexScan S2431W, Creative Gigaworks 7.1

Permalänk
Vila i frid

Oops, det verkar vara en LSI 9270-8i eller LSI 9217-4i4e monterad i din WS. Drivare och sw finns @ http://www.lsi.com/products/raid-controllers/pages/megaraid-s...