Asus gör Geforce GTX 970 DirectCU Mini

Permalänk
Melding Plague

Asus gör Geforce GTX 970 DirectCU Mini

Energieffektiva Nvidia GM204 möjliggör högre prestanda än någonsin i den kompakta formfaktorn Mini ITX. Nu förbereder Asus en sådan variant enligt konceptet DirectCU Mini.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*förbereder plånboken*, japp detta blir nog kortet som ersätter mitt 7970!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Snacka om prestanda i litet format!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, men hur blir det att överklocka ett sådant kort med en så liten fläkt och med endast en 8-pin connector?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det här är väl samma storlek på PCB som Zotacs 970, men att kylaren inte sticker ut till höger?

Permalänk
Medlem

Här har de gjort något som jag ofta undrat över, de har bytt ut två 6-pins mot en 8-pins-kontakt för strömmen. Varför har många kort två 6-pins överhuvudtaget? Det är ju samma maxeffekt men färre kablar och mindre fysiskt utrymme på kortet med en kontakt? Är det lättare att fördela strömmen eller kanske inte blir lika varmt på ett ställe med två kanaler in? Någon som vet?
I övrigt, häftigt kort, tur att man är nöjd med sitt 7850 i HTPC/TV-spelsburken så det blir julklappar till barnen också..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Om korten nu kan vara så här små med samma prestanda varför gör inte nvidia det från början?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lynx:

Om korten nu kan vara så här små med samma prestanda varför gör inte nvidia det från början?

Förmodligen för att de är rätt så högljudda. Tester av liknande kort visar det tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske något för min HTPC

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Inaktiv

Sjukt söt är den allt.

Jag hade nog slagit till på en sån om jag byggt SFF idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glad att det här börjar bli mer och mer poppis med kort i den här storleken. Nästa dator jag bygger kanske blir en mindre sak och då vet man att det finns gott om alternativ

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Administrativ avgift

Dessa kort med en h80 mums <3 eller vattenblock <3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Härligt!

Jag kan tänka mig ett sådant här kort även i ett "normalstort" chassi då det bidrar till ökat luftflöde i övrigt. Enda nackdelen är kanske då att överklockningsmarginalen kanske minskar något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Här har de gjort något som jag ofta undrat över, de har bytt ut två 6-pins mot en 8-pins-kontakt för strömmen. Varför har många kort två 6-pins överhuvudtaget? Det är ju samma maxeffekt men färre kablar och mindre fysiskt utrymme på kortet med en kontakt? Är det lättare att fördela strömmen eller kanske inte blir lika varmt på ett ställe med två kanaler in? Någon som vet?
I övrigt, häftigt kort, tur att man är nöjd med sitt 7850 i HTPC/TV-spelsburken så det blir julklappar till barnen också..

Jag skapade denna tråd för några år sedan (som en Asus representant svarade i) inte långt efteråt lanserade asus sitt gtx670 mini med en 8pins kontakt och nu har även andra tillverkare börjat hoppa på idén som Asus var först med att lansera
#12295696
Skickade även in en fråga angående detta som togs upp i Seve frågelåda http://www.sweclockers.com/artikel/15465-frageladan-geforce-v...
Detta kanske kan ge dig lite insikt i denna fråga

Edit: svaret på frågan till varför de har dubbla 6pin istället för 8pin är att många sitter på dåliga multirail nätaggregat som inte kan leverera enligt 8pin standarden

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Synd att pcb:n är högre än referens bara, eftersom det gör det omöjligt att använda kortet i riktigt slimmande chassin. Men det finns ju andra varianter av GTX 970 i ministorlek, Asus är bara den senaste.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Master of Overkill

1x DP släng er i väggen.
Sätt 3x DP.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Förmodligen för att de är rätt så högljudda. Tester av liknande kort visar det tydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus 760 DC Mini var ju rätt tyst, och detta med samma kylare på ett kort med något högre TDP (170w).
Så jag tror detta kort kommer stå sig bättre än Galax som hade små fläktar och lät mer.

Permalänk
Medlem

Nån som har ett bra exempel på ett bra chassi där denna form factor behövs? Som nämnt i fredagspanelen så kan ju de flesta mITX-chassin rymma rätt stora grafikkort. Finns det något sexigt kompakt chassi som explicit kräver dessa mini-kort? (Enda jag sett har varit något jättefult med ett frontfönster.)

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nån som har ett bra exempel på ett bra chassi där denna form factor behövs? Som nämnt i fredagspanelen så kan ju de flesta mITX-chassin rymma rätt stora grafikkort. Finns det något sexigt kompakt chassi som explicit kräver dessa mini-kort? (Enda jag sett har varit något jättefult med ett frontfönster.)

cooler master elite 110

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nån som har ett bra exempel på ett bra chassi där denna form factor behövs? Som nämnt i fredagspanelen så kan ju de flesta mITX-chassin rymma rätt stora grafikkort. Finns det något sexigt kompakt chassi som explicit kräver dessa mini-kort? (Enda jag sett har varit något jättefult med ett frontfönster.)

Det finns flera, bland annat har Lian-Li några stycken.

Men som jag sa tidigare så krävs det ett chassi som är tillräckligt brett för att rymma den förhöjda pcb:n + strömkontakten. I väldigt slimmade chassin kommer strömkontakten inte rymmas, och det hela skiter sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nån som har ett bra exempel på ett bra chassi där denna form factor behövs? Som nämnt i fredagspanelen så kan ju de flesta mITX-chassin rymma rätt stora grafikkort. Finns det något sexigt kompakt chassi som explicit kräver dessa mini-kort? (Enda jag sett har varit något jättefult med ett frontfönster.)

5 sek prisjakt gav, http://www.coolermaster.com/case/mini-itx-elite-series/elite1...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

1x DP släng er i väggen.
Sätt 3x DP.

Case Caselabs Merlin ST10 CPU 4930k GPUs 4x GTX Titan RAM 32GB Dominator GT 4x8GB PSU Cooler Master Silent Pro 1300W SSD 10x SSD 3.5TB Keyboard Ducky G2Pro Tenkeyless Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 Screens 3x Asus ROG Swift PG278Q 3x BenQ XL2720T 120Hz Mobo Rampage IV Black Edition WC 2x 480+2xD5+2x250 RES HDD 4x 4TB Mouse Steelseries Rival Mousepad SteelSeries QcK Heavy Microphone Samson Meteor

Finns det en uppskattad kostnad på ditt bygge och kör du sex skärmar intill varandra eller har du delat upp det där (spelhörna, redigerarhörna (el. dyl.))?
Är det surt förvärvade slantar eller har du vunnit på lotto?
Jag är bara nyfiken

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon32713:

Finns det en uppskattad kostnad på ditt bygge och kör du sex skärmar intill varandra eller har du delat upp det där (spelhörna, redigerarhörna (el. dyl.))?
Är det surt förvärvade slantar eller har du vunnit på lotto?
Jag är bara nyfiken

Datorn kostar la runt 90+

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hade vart passande & ha en matrix bakgrund på samtliga skärmar

http://i.ytimg.com/vi/0sMRjk2Bslo/maxresdefault.jpg

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lynx:

Hade vart passande & ha en matrix bakgrund på samtliga skärmar

http://i.ytimg.com/vi/0sMRjk2Bslo/maxresdefault.jpg

Får la fixa de

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

Asus 760 DC Mini var ju rätt tyst, och detta med samma kylare på ett kort med något högre TDP (170w).
Så jag tror detta kort kommer stå sig bättre än Galax som hade små fläktar och lät mer.

Rätt tyst och så ja, men knappast like tyst som ett fullvuxet kort. Det blir en avvägning mellan storlek och ljudnivå. Det sköna i det hela är att små kort klarar av att vara tysta nog för att användas.

Skickades från m.sweclockers.com

PS: Dumpa DVI och HDMI så går det att ha 3-6 DP portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nån som har ett bra exempel på ett bra chassi där denna form factor behövs? Som nämnt i fredagspanelen så kan ju de flesta mITX-chassin rymma rätt stora grafikkort. Finns det något sexigt kompakt chassi som explicit kräver dessa mini-kort? (Enda jag sett har varit något jättefult med ett frontfönster.)

Är på jakt efter ett mini-ITX kort till mitt Node 304, stora kort får plats men det blir extremt trångt vid nätagget. Det mitt 280X som sitter i idag krävde mer eller mindre våld för att det skulle gå att få på chassiplåten.

Skulle säga att även om stora kort får plats i mini-ITX chassin så är det kanske inget jag skulle rekommendera.

Permalänk
Medlem

8 pin på ström sidan borde väl räcka gott och väl tycker jag, räknar man inte med 150w där + 75w från moderkortet?

Minns inte samt saknar riktiga el kunskaper så reserverar mig för eventuella fel men det är så jag minns det iaf, om så är fallet så är det mer än tillräckligt och ingen normalt funtat människa köper väl ett sånt här kort för att flasha bios och maxa skiten ur det eller hur? I ett micro chassi dessutom lol

Nej, jag gillar den här utvecklingen skarpt hoppas på mer av detta framöver vill så gärna bygga i en riktigt liten kompakt låda med bra bibehållen prestanda inom snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Rätt tyst och så ja, men knappast like tyst som ett fullvuxet kort. Det blir en avvägning mellan storlek och ljudnivå. Det sköna i det hela är att små kort klarar av att vara tysta nog för att användas.

Är inte problemet med ljudnivån lite på väg att försvinna. Dels blir kylsystemen tystare, men framförallt blir korten mycket strömsnålare vid låg belastning. Och vid hög belastning (spelande) kanske man kan leva med att burken väsnas lite med alla explosioner runtomkring?

Permalänk

Hoppas på ett MSI GTX 970 Mini då jag är bra sugen på MSI Z97I Gaming AC mITX. Tänkte bygga allt i ett Thermaltake Core V1 med Thermaltake Water 3.0 Pro som dessvärre inte verkar att gå att få tag på någonstans numera.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.