Importera elektronik från Japan

Permalänk
Medlem

Importera elektronik från Japan

Hej!

Är för tillfället i Australien och jobbar i några månader, men funderar på att ta en liten de-tour till Tokyo på vägen hem när man ändå är här borta. Dels för att jag tycker det vore en härlig upplevelse, men även för att importera elektronik. Har fått uppfattningen att elektronik är billigt där? När jag kollar deras motsvarighet till prisjakt ligger tex. en PS4 på ca 42 000 Yen, ca 2600SEK. Även ett Nvidia GTX 970 ligger på ca 42 000 Yen, återigen ca 2600SEK.

Stämmer detta? Eller tillkommer massa skatter osv? Är det bara på nätet eller är priserna liknande på gatan (framför allt i Tokyo, eller ska man åka till någon annan japansk stad)?

Om detta stämmer tänkte jag köpa på mig en PS4, och eventuellt komponenter till en ny dator och ta med allt i en extra väska hem, vilket jag ändå lär tjäna på då en extra väska bör kosta runt 600SEK att ta med på flyget vad jag sett.

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Hej!
Är väll tullavgift och lite sådant du kan åka på om de märker varorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Hej!
Är väll tullavgift och lite sådant du kan åka på om de märker varorna.

Yes, vet inte om man ska ge sig på en fuling och packa upp varorna, montera ihop och testa innan. Då vet man ju dels att grejerna funkar, och dom ska efter det räknas som begagnade/använda och jag tror man slipper tull osv då.

Känns ju som sagt lite fult, men annars kanske det inte blir värt att importera.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Ja det var ju smart att göre de "lite begegnade" och säga de är köpta billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Yes, vet inte om man ska ge sig på en fuling och packa upp varorna, montera ihop och testa innan. Då vet man ju dels att grejerna funkar, och dom ska efter det räknas som begagnade/använda och jag tror man slipper tull osv då.

Känns ju som sagt lite fult, men annars kanske det inte blir värt att importera.

Begagnade varor är inte tullfria.
Det finns regler som reglerar tullavgifterna, men överlag - handlar du från ett bolag utanför EU, över ett visst belopp, betalar du moms och ofta en mindre tullavgift.

Men hellre än att gissa, prova: http://www.tullverket.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Begagnade varor är inte tullfria.
Det finns regler som reglerar tullavgifterna, men överlag - handlar du från ett bolag utanför EU, över ett visst belopp, betalar du moms och ofta en mindre tullavgift.

Men hellre än att gissa, prova: http://www.tullverket.se

Allt som köps för att användas på själva resan räknas som personliga tillhörigheter och behöver inte tullas/momsas. Det blir en import först då man köper nått med avsikten att bara ta med sig det hem oanvänt för att sedan använda det hemma.

Chansen att man blir haffad vid tullfiltret är idag minimal. Men om oturen skulle vara framme så blir det nog svårt att övertyga en tulltjänsteman att datordelar är för personligt bruk på semestern. Lättare då att få med sig en laptop eller tex kamera osv genom tullen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Föredetting

Som någon som hyfsat regelbundet åkt runt med resväskor fulla med datorhårdvara: ingen bryr sig om elektronikprylar i din resväska. Speciellt inte i Sverige. På Charles de Gaulle var de lite fundersamma över en kopparpot med temperaturprober, men resten brydde de sig inte om nämnvärt (förvisso inom EU, men ändå).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nej det är inte helt enkelt. Det där reglerar endast sånt man köper för att förbruka hemma inte på semestern.

Det är så jädra krångligt att reda ut vad som är vad så antagligen därför tulltjänstemännen sällan bryr sig om elektronik.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Begagnade varor är inte tullfria.
Det finns regler som reglerar tullavgifterna, men överlag - handlar du från ett bolag utanför EU, över ett visst belopp, betalar du moms och ofta en mindre tullavgift.

Men hellre än att gissa, prova: http://www.tullverket.se

Men hur skiljer de på begagnade grejer och saker som du tagit med dig hemifrån? Ligger bevisbördan på mig eller tullen? Kan de tex. kräva kvitto från inköp i Sverige?

Skrivet av Joakim Ågren:

Allt som köps för att användas på själva resan räknas som personliga tillhörigheter och behöver inte tullas/momsas. Det blir en import först då man köper nått med avsikten att bara ta med sig det hem oanvänt för att sedan använda det hemma.

Chansen att man blir haffad vid tullfiltret är idag minimal. Men om oturen skulle vara framme så blir det nog svårt att övertyga en tulltjänsteman att datordelar är för personligt bruk på semestern. Lättare då att få med sig en laptop eller tex kamera osv genom tullen.

Jo precis, den uppfattningen har jag fått också. Har flera gånger innan åkt hem till Sverige med mindre grejer utan att deklarera dem, men tänkte att jag skulle vara lite extra försiktig nu om jag skulle få för mig att importera en hel dator i en separat väska...

Men har man faktiskt plockat upp, monterat och använt grejerna - då är ju grejerna faktiskt köpta för att användas på resan?

Tack till alla för all hjälp än så länge!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fyren:

När jag kollar deras motsvarighet till prisjakt.

Vad har den för adress? Har letat efter en sådan sida ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Vad har den för adress? Har letat efter en sådan sida ett tag.

Dessa tre har jag använt:
http://kakaku.com
http://www.hikaku.com
http://www.coneco.net

Inte gett mig på något mer avancerat än att söka på valfri vara och kolla priset i, så vet inte exakt hur dom funkar eller vilken som är bäst

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

Jag bor i Tokyo just nu, men jag har fått den uppfattningen att elektronik är ungefär samma pris här som i Sverige. Tänkte ta en sväng runt Akihabara imorgon, något du vill att jag kollar upp? Då kan du få en prisuppfattning därifrån iallafall (dock vad jag vet så är Akihabara aningen dyrare än andra ställen).

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Hej!

Är för tillfället i Australien och jobbar i några månader, men funderar på att ta en liten de-tour till Tokyo på vägen hem när man ändå är här borta. Dels för att jag tycker det vore en härlig upplevelse, men även för att importera elektronik. Har fått uppfattningen att elektronik är billigt där? När jag kollar deras motsvarighet till prisjakt ligger tex. en PS4 på ca 42 000 Yen, ca 2600SEK. Även ett Nvidia GTX 970 ligger på ca 42 000 Yen, återigen ca 2600SEK.

Stämmer detta? Eller tillkommer massa skatter osv? Är det bara på nätet eller är priserna liknande på gatan (framför allt i Tokyo, eller ska man åka till någon annan japansk stad)?

Om detta stämmer tänkte jag köpa på mig en PS4, och eventuellt komponenter till en ny dator och ta med allt i en extra väska hem, vilket jag ändå lär tjäna på då en extra väska bör kosta runt 600SEK att ta med på flyget vad jag sett.

Tacksam för alla svar!

Jag har varit mycket i Tokyo och jag tycker priserna ligger ungefär som i sverige måste jag säga. Går väl att hitta något billigare men är tveksamt om det är värt att släpa hem i bagaget för det... ?

Däremot klockor går det att göra bra klipp på

OT. Du gör helt rätt. Tokyo är nog den bästa storstaden i mitt tycke. NJUT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fyren:

Yes, vet inte om man ska ge sig på en fuling och packa upp varorna, montera ihop och testa innan. Då vet man ju dels att grejerna funkar, och dom ska efter det räknas som begagnade/använda och jag tror man slipper tull osv då.

Känns ju som sagt lite fult, men annars kanske det inte blir värt att importera.

Inte du som gör nå fult, det är Sverige. Packa bara ner sakerna i väskan och åk hem som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Men hur skiljer de på begagnade grejer och saker som du tagit med dig hemifrån? Ligger bevisbördan på mig eller tullen? Kan de tex. kräva kvitto från inköp i Sverige?

Bevisbördan ligger på dig.
Därför ser man alltid till att skaffa ett intyg på införseln när man är ute och reser med dyrare utrustning, (vanligast är nog fotografers kamerautrustning). Det är även bra att ha om man planerar att föra in något i ett land där det råder exportförbud/restriktioner för att föra ut den typ av produkt man har fört in.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Jag ska dra till Tokyo i februari och tänkte plocka upp en iPad air 2 där. Enligt Apples hemsida i Japan är det ca 1000kr billigare att köpa den där än i Sverige.
Eller lägger man på moms på det priset? Vet att man gör så i USA när man köper saker där.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Jag ska dra till Tokyo i februari och tänkte plocka upp en iPad air 2 där. Enligt Apples hemsida i Japan är det ca 1000kr billigare att köpa den där än i Sverige.
Eller lägger man på moms på det priset? Vet att man gör så i USA när man köper saker där.

Moms ingår oftast inte i priset, det står ofta med mindre text under priset som är listat. Dock kan jag inte svara på om de inkluderar moms eller inte, det är olika på olika ställen. Det finns möjlighet att du kommer undan lite billigare, men när det gäller elektronik så är det oftast minimal skillnad.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle Canin:

Moms ingår oftast inte i priset, det står ofta med mindre text under priset som är listat. Dock kan jag inte svara på om de inkluderar moms eller inte, det är olika på olika ställen. Det finns möjlighet att du kommer undan lite billigare, men när det gäller elektronik så är det oftast minimal skillnad.

Det var utan moms ser jag nu när jag översatte sidan. Men kollar man inne på www.apple.com/jp så ser man att en iPad Air 2 - 64gb wifi kostar ~70k Yen med moms. Det är 4400kr i runda slängar.

Den kostar 5600kr i Sverige. Det är ganska rejäl skillnad och laddar och sånt skit funkar ju med allt man har hemma.

Så får nog bli en sån. Sen kommer jag ju använda den direkt när jag är på plats så behöver nog inte betala någon tull.
För det finns väll en Apple-store i Shibuya ? Det är där jag kommer att bo och spendera den mesta tiden.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Det var utan moms ser jag nu när jag översatte sidan. Men kollar man inne på www.apple.com/jp så ser man att en iPad Air 2 - 64gb wifi kostar ~70k Yen med moms. Det är 4400kr i runda slängar.

Den kostar 5600kr i Sverige. Det är ganska rejäl skillnad och laddar och sånt skit funkar ju med allt man har hemma.

Så får nog bli en sån. Sen kommer jag ju använda den direkt när jag är på plats så behöver nog inte betala någon tull.
För det finns väll en Apple-store i Shibuya ? Det är där jag kommer att bo och spendera den mesta tiden.

Yes, vissa saker kommer man billigare undan med faktiskt, köpte en skärm här billigare än i Sverige så. Men oftast så är priset ungefär densamma.

Har inte varit i Shibuya än (planerar på det under vinterlovet kanske) så kan inte direkt svara på det heller, annars så är det otroligt lätt och snabbt att ta sig till olika delar av Tokyo så det ska nog inte vara något problem att hitta.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||