Permalänk

120 Monsta radiator tillräcklig?

Nu finns en projektlog där vi kan fortsätta diskussionerna;
http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1337924-mini-royale-sub-7-med-full-vattenkylning/

Godkväll,
jag sitter och planerar ett litet men effektivt bygge i itx format med full vattenkylning. Det jag funderar på är att köra min 3570 @4.5 på 1.2 volt (vilket funkar bra i min nuvarande dator) samt ett litet 970 på stockinställningar eller svagt klockat. Jag ska försöker hålla ner storleken på allt och undrar om endast en monsta 120 radiator i push eller push+pull kan kyla detta? (den är 86mm tjock). Eller ska jag skrota mina ideer och bygga större där jag får in en 240 radiator?

/Heffaklump

Permalänk
Medlem

Bygg större skulle jag säga. Du kan kanske hålla systemet kallt på en rejält tjock rad med väldigt täta fins och rejäla fläktar så kanske du kan fixa det, men inte alls säkert. En dubbelt så tjock rad kyler inte dubbelt så bra, du kan se det som att du har två radiatorer, där du matar den sista med redan värmd luft, och den kommer kyla mycket sämre än den första. Skall du bygga litet skall du nog sikta på att ha fler små, alternativt bygga en själv (Har själv skissat på ett sådant projekt i huvudet).

Men som sagt, det kan gå (ett 295X kyls på en 120mm rad), men det kommer kosta dig 2 saker.

1: Väldigt hög ljudnivå

2: Varma komponenter

Vill du vara säker kan du leta efter siffror på internet. Vissa sidor listar DeltaT värden för radiatorer och vattenblock. Det är dessa siffror du är intresserad av. Har CPU blocket ett deltaT på 35 grader, och radiatorn ett deltaT på 10 grader vid X watt kommer du vid 20 graders lufttemperatur ha 10+35+20=65 grader på CPUn. Siffrorna kan även visas som i C/W. alltså grader C per watt.

Lycka till med projektet, och läs på ordentligt innan du bestämmer dig för hur du vill göra, svåra projekt kräver mycket jobb, men är ack så roliga när de blir bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump87:

Godkväll,
jag sitter och planerar ett litet men effektivt bygge i itx format med full vattenkylning. Det jag funderar på är att köra min 3570 @4.5 på 1.2 volt (vilket funkar bra i min nuvarande dator) samt ett litet 970 på stockinställningar eller svagt klockat. Jag ska försöker hålla ner storleken på allt och undrar om endast en monsta 120 radiator i push eller push+pull kan kyla detta? (den är 86mm tjock). Eller ska jag skrota mina ideer och bygga större där jag får in en 240 radiator?

/Heffaklump

Den är dubbelt så tjock som min H80i(38mm), och den fungerade att hålla 4,5 på 1.28vcore under 70C i stresstest(visserligen deliddad CPU)

Hur det blir att blanda in ett grafikkort i smeten, är en annan fråga.

Det största problemet som jag ser är hur kraftig fläkt du behöver för att verkligen få ut effekt av en sådan tjock radiator. Även ifall du har högt statiskt tryck, känns det som att det "defeats the purpose", eftersom du antagligen får köra fläktarna högre än vad som behövs.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Hur kompakt pratar vi? Jag kyler en 4770K och 780 Ti med en H220 i 12l. 970 ska ju vara ganska rejält mycket kallare.
Om du har en eller två starka fläktar tror jag inte det är omöjligt, men jag vet inte om jag skulle vilja klocka särskilt mycket på det.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

Tack för svar Cheben och Carlj. Jag inser att det blir tajt med kylning men jag hoppades att det skulle räcka, med tanke på att jag kör processorn svalt på 1.2 volt samt att grafikkortet är väldigt strömsnålt jämfört med andra top kort iaf. Fläktar kan jag handplocka till detta, jag har just nu 2 stycken Noiseblocker E-loop pwm, med statisk tryck på runt 1.5 mm H2O. Annars finns ju de nya Noctua bruna, 72 CFM flöde @ 2000rpm med 4 mm H2O. Dessa borde väl gå att köra på 1000-1500 rpm för hyffsad prestanda/ljudnivå?

Jag har försökt leta fram info om denna radiator men har inte riktigt hittat/förstått hur jag ska uppskatta antal watt den kan kyla. Om någon har en bra länk så jag kan lära mig hur man ska räkna eller vet ungefär hur många watt en monsta 120 med pushpull med bra fläktar kan kyla skulle det uppskattas!

Skrivet av xinux:

Hur kompakt pratar vi? Jag kyler en 4770K och 780 Ti med en H220 i 12l. 970 ska ju vara ganska rejält mycket kallare.
Om du har en eller två starka fläktar tror jag inte det är omöjligt, men jag vet inte om jag skulle vilja klocka särskilt mycket på det.

Jag har kanske storhets (minihets)-vansinne men det jag planerar är att får plats på ca 7liter; 2.1x1.8x1.8 (dm). Jag har gjort lite sketchups på det och det ska få plats

Mvh. Heffaklump

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump87:

Tack för svar Cheben och Carlj. Jag inser att det blir tajt med kylning men jag hoppades att det skulle räcka, med tanke på att jag kör processorn svalt på 1.2 volt samt att grafikkortet är väldigt strömsnålt jämfört med andra top kort iaf. Fläktar kan jag handplocka till detta, jag har just nu 2 stycken Noiseblocker E-loop pwm, med statisk tryck på runt 1.5 mm H2O. Annars finns ju de nya Noctua bruna, 72 CFM flöde @ 2000rpm med 4 mm H2O. Dessa borde väl gå att köra på 1000-1500 rpm för hyffsad prestanda/ljudnivå?

Jag har försökt leta fram info om denna radiator men har inte riktigt hittat/förstått hur jag ska uppskatta antal watt den kan kyla. Om någon har en bra länk så jag kan lära mig hur man ska räkna eller vet ungefär hur många watt en monsta 120 med pushpull med bra fläktar kan kyla skulle det uppskattas!

Jag har kanske storhets (minihets)-vansinne men det jag planerar är att får plats på ca 7liter; 2.1x1.8x1.8 (dm). Jag har gjort lite sketchups på det och det ska få plats

Mvh. Heffaklump

I see, fick för mig du skulle ha ett mer strömhungrigt system ^^

Hittade detta test, det redovisar DeltaT mellan vatten och luft vid 300W värmelast direkt i vattnet. Tabellen jag länkar till är vid 12V, 1500rpm med en Phobya Nano-G 12 Silent Waterproof 1500rpm fläkt. Övre grafen med en, undre med 2 stycken i push-pull. Din radiator (tror jag) är den rosa stapeln längst ner Testet Testet är på tyska, men guud vad jag gillar deras testmetod och redovisning av det, att planera bygget blir ju såå mycket lättare med bra data!

Allt du behöver veta nu är termisk prestanda på blocken (borde gå att hitta, annars så länka de block du skall köpa så kan jag göra ett försök att hitta relevant data ikväll/imorgon). Antar lådan skall stå öppet i ett rum som är ca 23 grader varmt och intag fram?

Permalänk

Härligt det låter ju överkomligt! Verkar vara ett bra test som sagt, tyskarna verkar ha koll. Jag försöker hitta info om cpu och gpu block nu och att delta t för ek supreme vid 400w var ca 38. Jag hittade inte info om gpu block till 970, men de är ganska nya.

Men jag har inte bestämt vilka block jag ska ha, satsar på mid budget så runt 500 för cpu och lite mer för gpu. Om du hittar några siffror skulle jag vara mycket tacksam, kul att få sån grym hjälp!

Lägger man bara ihop alla delta t + rumstempen för att få fram cpu tempen? Och hur blir det om man även har grafikkort med en eget block med ett delta t värde? I ditt exempel ovan räknade vi 20+10+35= 65, men det var endast för cpu'n?

Väldigt kul att lära sig om detta, men vad svårt det är. Jag har läst lite fysik för 5-6 år sedan, men hjärnan känns seg nu

Permalänk
Medlem

DeltaT är ett mått på temperaturskillnaden mellan den kalla och varma sidan vid en given last. I alla praktiska sammanhang med datorer så är det värdet på hur mycket varmare sidan du vill kyla är än temperaturen på mediet som kyler. Det gäller dock att vara vaken när man tittar på internet test, ofta använder de bättre testen ett termoelement som last för att det är lättare att få exakt samt kan ge jämförbara tester i decennier framåt. De är däremot inte jämförbara med en riktigt komponent då de kan ha ett annat termiskt motstånd internt. (jämför hur lätt en 4770K är att kyla jämfört med en 2600K).

Du börjar med att beräkna temperaturen på vattnet, i detta fall rumstempen+deltaT för radiatorn i den konfiguration du tänkt dig. Det verkar som att 300W är en ganska bra approximation av ditt system under full load. Nu har du vattentempen så då kan du beräkna temperaturen på komponenterna. Detta gör du på samma sätt, temperaturen på det som kyler (i detta fall den vattentemp du beräknade innan)+deltaT för komponenten. DeltaT varierar linjärt(approximativt inom rimliga gränser) så halvera effekten -> halvera deltaT. 38C Vid 400W låter som de har använt ett termoelement och en tempprob mellan eller möjligtvis i/under elementet, så den överskattar nog prestandan lite (länk till testet hade varit bra). Däremot så har du 1/4 del av lasten, så vid din last kommer den vara 38/4=9.5C, vilket låter lågt för att bli på kärnan i en CPU.

Eftersom precisionen i sådana här räkningar inte är 100% så kan du troligtvis leta på ett test med vilket modern block som helst som är gjort med din CPU och få ett värde att använda. Samma för GPU blocket, ta vilket ek till NVIDIA som helst. Alt lånar du mitt, har för mig jag har ca 20-25C för mitt 290X. Håller min dator kall nog med 60C på vattnet, men CPUn blir lite ledsen för mitt block i ganska kasst (hemgjort), men GPU håller sig på acceptabla 83C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump87:

Tack för svar Cheben och Carlj. Jag inser att det blir tajt med kylning men jag hoppades att det skulle räcka, med tanke på att jag kör processorn svalt på 1.2 volt samt att grafikkortet är väldigt strömsnålt jämfört med andra top kort iaf. Fläktar kan jag handplocka till detta, jag har just nu 2 stycken Noiseblocker E-loop pwm, med statisk tryck på runt 1.5 mm H2O. Annars finns ju de nya Noctua bruna, 72 CFM flöde @ 2000rpm med 4 mm H2O. Dessa borde väl gå att köra på 1000-1500 rpm för hyffsad prestanda/ljudnivå?

Jag har försökt leta fram info om denna radiator men har inte riktigt hittat/förstått hur jag ska uppskatta antal watt den kan kyla. Om någon har en bra länk så jag kan lära mig hur man ska räkna eller vet ungefär hur många watt en monsta 120 med pushpull med bra fläktar kan kyla skulle det uppskattas!

Jag har kanske storhets (minihets)-vansinne men det jag planerar är att får plats på ca 7liter; 2.1x1.8x1.8 (dm). Jag har gjort lite sketchups på det och det ska få plats

Mvh. Heffaklump

Du får gärna lägga upp sketchup planen ifall du vill, hade varit kul att se hur du har tänkt

Gillar också små byggen även ifall jag köpt på mig ett Node 804.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Jag håller på för fullt och skissar/räknar och planerar. Jag ska försöka lägga upp en sketchup bild på allt, antingen här eller så startar jag en projektlog, men länkar isåfall här när den kommer upp!

Tack för förklaringen cheben, nu förstår jag hur man utför alla beräkningar! Och jag tror det ska vara lugnt med denna radiatorn till mina komponenter. Om jag startar en log så kommer alla siffror och uppskattningar där.

/Heffaklump