HD krashar inte ens 1år, Garantier? Data recovery?

Permalänk
Medlem

HD krashar inte ens 1år, Garantier? Data recovery?

Så köpte en HD ifrån Svenskt stort företag som säljer Datakomponenter.

Köpte HD i början av 2014, nu har den slutat fungera.
( WD Green WD30EZRX 3TB 5400RPM )

Tyvärr så hade jag en hel del bilder osv som jag inte hade någon annan stans.
(Behöver inte strö salt i såren och säga att jag borde göra backup)

Frågan är lite mer om det finns några möjligheter genom Garantier antingen från företaget som jag köpte den av, Företaget som gör HDD, eller eventuellt andra lagar som konsumentlagen eller eventuellt andra lagar. Om det är någon av dem som kan på något sätt hjälpa mig få tillbaka innehållet utan att behöva punga ut en stor summa pengar, dvs gå på garantier eller annat.

För tillfället ser jag ingen anledning att skriva företagets namn, men om det kan finnas några garantier osv där det är av relevans så kan jag skriva det.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheWolfbane:

Så köpte en HD ifrån Svenskt stort företag som säljer Datakomponenter.

Köpte HD i början av 2014, nu har den slutat fungera.
( WD Green WD30EZRX 3TB 5400RPM )

Tyvärr så hade jag en hel del bilder osv som jag inte hade någon annan stans.
(Behöver inte strö salt i såren och säga att jag borde göra backup)

Frågan är lite mer om det finns några möjligheter genom Garantier antingen från företaget som jag köpte den av, Företaget som gör HDD, eller eventuellt andra lagar som konsumentlagen eller eventuellt andra lagar. Om det är någon av dem som kan på något sätt hjälpa mig få tillbaka innehållet utan att behöva punga ut en stor summa pengar, dvs gå på garantier eller annat.

För tillfället ser jag ingen anledning att skriva företagets namn, men om det kan finnas några garantier osv där det är av relevans så kan jag skriva det.

Tyvärr vad jag vet så är de friskrivna från det som lagras på din disk, så jag ser ingen "billig" lösning på detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tyvärr vad jag vet så är de friskrivna från det som lagras på din disk, så jag ser ingen "billig" lösning på detta.

Om någon säljer en bil, och bilen inte har fungerande bromsar. Och det är en olycka och det visar sig att bromsarna inte fungerade när bilen såldes, självklart så är tillverkaren/säljaren den skylldiga i detta fallet om man skulle kräva ersättning/stämmning.

Borde inte samma fungera inom datadelar ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Rekordmedlem

Finns inga garantier som täcker dataräddning men det finns försäkringar, det är hursomhelst för sent att göra nått åt det efter haveriet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Dataräddning ingår aldrig vid normalt HD-köp av privatkonsument och har aldrig gjort eftersom HD-priset hade behövt vara flera gånger högre med en sådan garanti. Det har alltid funnits friskrivningar runt detta i tillverkarnas villkor och ingen del i svenska konsumentköplagen säger annorlunda vad jag vet eller erfarit.

Backup är A&O.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har drivor av HDDer som kraschat inom 1 år med <500 timmars driftstid - lär dig att en HDD kan krascha precis närsomhelst - backup gäller ALLTID

Permalänk
Skrivet av TheWolfbane:

Om någon säljer en bil, och bilen inte har fungerande bromsar. Och det är en olycka och det visar sig att bromsarna inte fungerade när bilen såldes, självklart så är tillverkaren/säljaren den skylldiga i detta fallet om man skulle kräva ersättning/stämmning.

Borde inte samma fungera inom datadelar ?

De har sålt dig en tom, fungerande disk. De kommer att ersätta den med en tom, fungerande disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Om någon säljer en bil, och bilen inte har fungerande bromsar. Och det är en olycka och det visar sig att bromsarna inte fungerade när bilen såldes, självklart så är tillverkaren/säljaren den skylldiga i detta fallet om man skulle kräva ersättning/stämmning.

Borde inte samma fungera inom datadelar ?

Om bilen saknar bromsar och du spiller ut massa saker, samt andra skador pga lasten flyger runt så får du ändå högst en ny bil. Du är själv ansvarig för allt i bilen och att du har säkrat lasten...

De är skyldiga att ersätta disken till dig, inget annat. Du är ansvarig för informationen du lagrar (salt... hrhmm).

Det blir till att bita i det sura äpplet och skicka in den till ett räddningsföretag, för att mer garanterat rädda infon.
Tänk på att om du själv "försöker" fixa felet, ofta resulterar i att det blir svårare eller för dessa företag att återställa informationen.
Sen köper du minst en till, och lägger din information på båda (eller fler), så har du lärt dig den läxan.

Permalänk
Medlem

Garantierna brukar i 99% av fallen bara täcka själva disken aldrig innehållet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Från att ha jobbat i en datorverkstad, nej du kommer inte kunna få ut backup/filräddning på disken tyvärr.
Inte ens om du tar kontakt med tillverkarna.
Du kommer som tidigare personer sagt få ut en ny tom disk.

Är det S.M.A.R.T. fel på den eller är har den krashat på något annat sätt?
Om du har korrupta sektorer är det ju tex inte säkert att en vanlig backup kommer lösa problemet, oftast så går det ju annars att kopiera innehållet till en annan disk med program i tex Linux. Det var det vi använde iaf.
Nu kommer jag inte ihåg vilket företag vi brukade rekommendera om disken är "beyond repair" för vår del, men de företagen tar iaf 6-7 tusen plus. Men det visste du kanske redan, en vanlig backup kostar dock bara 650kr och kan som sagt rädda de flesta filerna, beroende på hur mycket som är skadat och hur.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Är det S.M.A.R.T. fel på den eller är har den krashat på något annat sätt?
Om du har korrupta sektorer är det ju tex inte säkert att en vanlig backup kommer lösa problemet, oftast så går det ju annars att kopiera innehållet till en annan disk med program i tex Linux. Det var det vi använde iaf.

Det är en HD som jag inte använder dagerligen, utan det är mer bilder, musik, filer som laddas ner, så det är inte OS/Spel/Program på den utan mera en lagringsenhet. Så den används inte så ofta.

Men jag minns att jag fick Blue Screen, "Dumping physical memory" när jag startade om fick jag någon popup ang Installing Drivers för HD, jag var precis på väg att lämna hemmet så tänkte "Får kika på det senare" Stängde av datorn.

Eftersom HD inte används så ofta så tänkte jag inte mer på det. Utan märkte det någon dag senare.

Men om jag går in i Device Manager (Win7), så finns HD listad, utan några utropstecken/problem.

När datorn startas om så tar det 2minuter extra, har OS på SSD så 2minuter extra är lite udda. Under dessa 2minuter så hörs det ett typ av Bzzzz, ljud på mindre än 1sec, som kommer med intervaller på var 20:e sekund ungefär. Tills dess att windows startar.

Just nu har jag dratt ur sladdarna ur den så inte ljudet hörs och datorn startar upp normalt.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Skrivet av TheWolfbane:

Det är en HD som jag inte använder dagerligen, utan det är mer bilder, musik, filer som laddas ner, så det är inte OS/Spel/Program på den utan mera en lagringsenhet. Så den används inte så ofta.

Men jag minns att jag fick Blue Screen, "Dumping physical memory" när jag startade om fick jag någon popup ang Installing Drivers för HD, jag var precis på väg att lämna hemmet så tänkte "Får kika på det senare" Stängde av datorn.

Eftersom HD inte används så ofta så tänkte jag inte mer på det. Utan märkte det någon dag senare.

Men om jag går in i Device Manager (Win7), så finns HD listad, utan några utropstecken/problem.

När datorn startas om så tar det 2minuter extra, har OS på SSD så 2minuter extra är lite udda. Under dessa 2minuter så hörs det ett typ av Bzzzz, ljud på mindre än 1sec, som kommer med intervaller på var 20:e sekund ungefär. Tills dess att windows startar.

Just nu har jag dratt ur sladdarna ur den så inte ljudet hörs och datorn startar upp normalt.

Har råkat ut för detta, disken gick inte ha i datorn vägra boota sen när jag satte tillbaks den trasiga.

En hdd kan gå sönder både av eget slitage eller av ett kass nätaggregat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheWolfbane:

Om någon säljer en bil, och bilen inte har fungerande bromsar. Och det är en olycka och det visar sig att bromsarna inte fungerade när bilen såldes, självklart så är tillverkaren/säljaren den skylldiga i detta fallet om man skulle kräva ersättning/stämmning.

Borde inte samma fungera inom datadelar ?

Det är av många anledningar fullständigt orimligt att jämföra en trafikolycka orsakad av felaktiga bromsar med en hårddisk som kraschar, inte bara sakligt utan även rent juridiskt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt det som har hänt.

Om det är värt det så kontakta ett företag som pysslar med dataräddning, det kostar somsagt en hel del dock.

Jag snubblade över den här disken från Seagate här om dagen.
https://www.dustinhome.se/product/5010809625/nas-hdd-2tb-resc...
Den ger självklart heller inte ett 100% igt skydd men deras rescue verkar intressant.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova att mounta disken i valfritt Linux system, typ Ubuntu eller Debian och se om det går att komma åt filerna.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Skulle nog prova SpinRite -- https://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoulnix:

Jag också, har rättat mig två ggr hittils.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.